Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Ik heb al m’n goals eruit gegooid op een gegeven moment maar misschien toch maar weer terug zetten want eigenlijk toch wel handig. Er zijn nog steeds categorieën, cadeautjes bijvoorbeeld, die ik altijd als “go with the punches” oplos door op het moment dat ik iets koop dat op te lossen met een andere categorie. Ik kan veel makkelijker elke maand 10 euro erin doen of zo.

Vanmorgen YNAB bijgewerkt. Afgelopen week niet de beste week gehad en dan ga ik emo-uitgeven. Zoals de Engelsen zo mooi zeggen “I fell off the wagon”.
De schade viel mee eigenlijk. Heb genoeg kunnen schuiven zodat ik geen gaten meer heb en ook meteen maar een kinderspaarrekening geopend zodat ik geld voor N ook echt opzij zet. En ook net tussendoor een goal gemaakt voor de cadeautjes :).
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Jezebel »

@Ravelijne
Ja dat is precies wat ik bedoel, dankjewel! Duidelijke uitleg ook, daar kan ik mee aan de slag :)
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

@thaliya maar dan kom je toch ergens anders geld te kort?

Hoe gaat YNAB om met (evt chronisch) geld te kort?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Eireann Het genereert niet meer geld (dooddoener, I know!) maar laat je wel zo realistisch zien hoe je er voor staat, dat je echt kan zorgen dat je uitkomt met wat je hebt. Als het er niet is, en je geeft het toch uit, heb je sowieso een probleem.

Ik kreeg gisteren nog een rekening van de zorgverzekering (in verband met verhuizing naar BE) die ik vergeten was dat zou komen. Geen punt, ik kan al zien dat ik voordeliger uit ga komen met brandstof deze maand dan het gemiddelde waarop ik gebudgetteerd heb èn ik had al extra opzij gezet voor de voorlopige aanslag voor komende maand. Dus dan schuif ik daarmee. Plus dat ik weet dat er deze maand verder geen extra rek in zit en dat ik me dus goed aan mijn boodschappen budget moet houden. Als ik daar overheen ga wordt het lastig.

Het maakt je budget niet groter, maar het helpt wel om met je krappe budget zo goed mogelijk uit te komen. De echte oplossing voor geldtekort is òf minder nodig hebben (iets goedkoper kunnen doen dan je het nu doet) òf meer geld binnenkrijgen (dus loonsverhoging of andere extra inkomsten).

Ik vind YNAB psychologisch heel knap in elkaar zitten. Meestal wordt ik gestresst en benauwd van geld tekort hebben en dan helemaal als een onverwachte rekening er ook nog even tussendoor komt fietsen. Nu was ik gisteren voor het slapen gaan nog even met mijn budget aan het frutsen om te ontspannen. :shock: Het is niet leuker om het niet uit te kunnen geven aan de dingen waar je het aan uit wil geven. Het is wel heerlijk om het gevoel te hebben dat je het onder controle hebt en de beste beslissingen maakt die je nu kunt maken.

@Jezebel Top!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

@eireann: klopt, je kunt het geld niet tevoorschijn toveren. Ik had in een aantal potjes wat euro’s over. Telefoon rekening heb ik altijd op 25 bijvoorbeeld, maar de echte rekening is meestal rond de 22 dus met het restbedrag kan je iets schuiven. Ik had al iets in een potje gedaan waarvan de rekening pas na de 20e komt (20e is wanneer de toeslagen komen) dus daar heb ik ook geld uitgehaald. Moet ik dus op de 20e wel weer direct aanvullen.

YNAB laat je in 1 oogopslag zien hoe je financiële situatie er NU voorstaat, hoeveel geld er in je potjes zit. En waar je eventueel nog kunt schuiven. En dat geeft rust. Soms is het wel apart hoor want ik heb gisteren dus met restjes moeten schuiven om mijn categorieën “kleding” en “stappen” aan te vullen, maar ik had al geld gereserveerd voor dagje dierentuin vandaag inclusief eten, dus ik zit nu wel met thee en appelgebak op het terras. Ok, ik heb wel brood van thuis meegenomen dus het wordt wel minder dan ik gepland had, maar ik zit zonder schuldgevoel aan m’n appelgebak want ik weet dat het kan.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Jezebel Ik heb nog een handige functie 'ontdekt' qua vooruit plannen. Ik heb nu dus alle grote onregelmatige en jaarlijkse dingen die ik kan bedenken er ook in staan, en daar allemaal een goal aan gekoppeld op datum of per maand. Dan heb je dus in de rechter kolom van alles staan, te beginnen met 'total budgeted'. Halverwege beginnen de kleinere letters onder quickbudget, en het eerste getal daar is 'underfunded'. Dat is het totaal van wat er nog mist.

Dat is bij mij best een schrikbarend groot bedrag, maar er komt ook nog geld binnen voor de maand om is dus dat zou moeten lukken (en ik moet mezelf nog wat terugbetalen uit mijn bedrijfje voor voorgeschoten aankopen, alleen ik weet nog niet wanneer). Als ik dan door budgeteer naar wat er van dat geld in Oktober besteed moet worden, dan krijg ik denk ik wel een idee of ik met mijn maandbudget ook over het hele jaar uit kom. If that makes sense.

Niet op dat bedrag klikken, trouwens, dan vult hij snel alle missende posten aan en dan wordt je 'to be budgeted' ineens een akelig rood getal! ;) Maar dan is er gelukkig de undo button. :D

Ik haalde het allemaal uit dit artikel met screenshots trouwens, maar ik snapte pas wat daar gebeurde toen ik YNAB iets meer in de vingers had. :D

Ik kwam ergens ook nog een leuke slogan van ze tegen: you won't spend less, but you'll spend better. Kan me er erg in vinden. :)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ravelijne schreef:
Dat is bij mij best een schrikbarend groot bedrag, maar er komt ook nog geld binnen voor de maand om is dus dat zou moeten lukken (en ik moet mezelf nog wat terugbetalen uit mijn bedrijfje bedrijf voor voorgeschoten aankopen, alleen ik weet nog niet wanneer).
Fixed that for you ;)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

chell schreef:Vroeger kwam mijn salaris binnen en dacht ik "YES! Ik kan weer geld uitgeven!!". Nu komt m'n salaris binnen en denk ik "YES! YNABben!". Wat moet er, wat kan er, wat wil ik graag, wat zie ik aankomen. En dan de rest van de maand: rust!
Bekentenis: toen ik dit las dacht ik 'okay, dat is gewoon een eigenaardigheidje, net zoals sommige mensen heel erg van spreadsheets of breien houden of zo'. (Sorry Chell! :D) Maar nu tel ik dus letterlijk de dagen af. Ik heb beide vaste datums dat er bij mij geld op mijn rekening komt als 'YNAB DAY' in de agenda gezet met een happy smiley. :bloos: :lol: Als alle verslavende software die je stiekem psychologisch herprogrammeert je zo hielp je eigen dingen op orde te krijgen, zou dat mooi zijn! :D
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Is payday dan ook het handigste moment om met ynab te beginnen?
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Kan, maar hoeft niet. Ik vond het juist wel fijn om 10 dagen voor payday te beginnen omdat ik toen weinig geld had en ook direct duidelijk zag hoe het idee van je kunt alleen geld uitgeven dat je hebt werkte.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik zou ook zeggen, any moment is the right moment. In het begin ben je toch aan het inrichten en dingen aan het uitvogelen als of je wel of niet je credit card en PayPal rekening er apart in moet zetten (antwoord: als je 'm elke maand meteen afbetaalt niet). Verder ook wat nou precies je maandelijkse en jaarlijkse rekeningen zijn, hoeveel je gemiddeld kwijt bent aan boodschappen en vervoerskosten etc. Als je echt overzicht wil, meteen ook doelen aan elke categorie koppelen: een monthly funding goal voor dingen als boodschappen en maandelijks terugkerende rekeningen. Een 'balance by date' voor jaarlijkse. (Of zo heb ik het gedaan.)

Dan je saldo invoeren en verdelen, als er iets op je rekening staat. Spaarrekeningen wel ook invoeren, en dan een categorie maken voor waar het voor bedoelt is want 'give every dollar a job'. Als je nog geen doel in gedachten hebt, kijk of je die beslissing misschien nu wel kunt maken. Als je al zeker weet dat je er van op vakantie wil, maak een vakantie categorie met een doelbedrag en een datum als je al ruwweg weet wanneer je weg wil. Als (een deel ervan) een 'noodgevallen fonds' is, zet die er in met het minimum bedrag wat je er in wil hebben staan als een 'target balance' zonder datum er aan gekoppeld.

Verder had ik ook wat Thaliya zegt: meteen meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Was het nou zinvol om via een lid een account te nemen? Zo ja, ik wil graag een account, heeft iemand een aanmeldlink ofzo?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ja, extra maand gratis. Ik kan pas volgende maand linkjes genereren, maar andere mensen kunnen het vast al wel. :)
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door isara »

Ik zou ook graag een link krijgen als iemand iets over heeft: lees alles mee, snap nog niet echt hoe het werkt maar wil het wel proberen! Eerdere poging YNAB kon ik niks mee, snapte er niks van. Maar helpdesk in de vorm van dit topic is vast handig!

Ik heb zelf nu Money Pro waar ik ook budgetten heb, maar heb het idee dat dit meer sophisticated is.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Yara »

Ook ik heb wel interesse in een link geloof ik. Ik ben nu wel in die mate nieuwsgierig dat ik dit wel Wil proberen een kijken of sparen zo beter lukt.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Plaats reactie