Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik probeer er af en toe voor te gaan zitten en krijg het langzaam door. Merk dat ik mn timing niet handig vind om hiermee te starten omdat financiën bij mij door ww even zooitje zijn en we komende week op vakantie gaan en dat voelt even als advanced ynabben. Maar ik wil het wel in de vingers krijgen.
Moet goals nog uitzoeken. En hoe zorg ik dat mn spaargeld spaargeld blijft en niet op de to be budgetted hoop komt...
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Spaargeld moet ook op de to be budgetted hoop :) Je budgetteert met al je geld, dus ook met je spaargeld (of je moet er voor kiezen die accounts niet toe te voegen).
Je kunt bijvoorbeeld een categorie buffer maken met je spaargeld erin. Of vakantie of auto of wat dan ook.
Ik heb een aantal van die categorieën die qua bedrag dus ook gelijk lopen aan het saldo van de spaarrekening (of eigenlijk spaardoelen bij ING).
Maar je kunt ook zeggen: oké, we hebben 2000 euro spaargeld. Daarvan moet altijd 1000 euro overblijven (= categorie buffer of rainy days of whatever), 500 euro gaan we lekker uitgeven op vakantie (dus stop je in die categorie) en 500 is voor de nieuwe wasmachine. Het maakt voor YNAB zeg maar niet uit uit welke fysieke pot je geld komt, je zou in theorie zelfs kunnen stoppen met spaarrekeningen, want je kijkt nooit meer naar je saldo maar naar je budgetten.

Zie ook dit artikel van YNAB zelf: https://docs.youneedabudget.com/article ... ur-savings
Laatst gewijzigd door chell op 27 sep 2018, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

En ik snap dat het nu als advanced YNABben voelt, maar juist in onrustige periodes kan het snel voor meer duidelijkheid zorgen. En het hoeft allemaal niet in 1x goed. Iedereen vindt na verloop van tijd ook manieren die voor hem/haar het beste werken voor bepaalde dingen. Als je nu overal in het rood knalt, try to fix it. Schuiven, schuiven, schuiven. Met centen desnoods. Volgende maand weet je dan al beter wat er komt en volgend jaar helemaal!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Wat Chell zegt! Give every dollar a job. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik zou ook zeker aanraden dus wél te budgetteren met je spaargeld, omdat je je dan ook veel minder snel "rijk" rekent. Als je 2000 euro hebt op je spaarrekening kan dat hetzelfde effect hebben als payday op je gewone lopende rekening. SPENDING TIME!!! Terwijl als die 2000 euro onderverdeelt is in een potje noodfonds van 1500 euro die echt alleen maar voor acute problematische zaken is zoals een kapotte wasmachine of overstroomde WC, dan blijft er ineens nog maar 500 euro over voor andere dingen. En als die 500 euro dan gereserveerd is voor sparen voor een nieuw bankstel, dan realiseer je je ineens beter dat dat weekendje weg misschien een minder goed plan is of dat dat geld ergens anders vandaan moet komen (of het bankstel moet wachten).
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Aan de hand ene kant klinkt het superhandig en als een enorm goed idee met ynab. Maar ergens vanuit mijn onderbuik voel ik een enorme minkukel weerstand aan het dwingende karakter dat deze tool heeft. (en budgetteren in het algemeen).

Het voelt als een Heel. Groot. Ding. en ik ben gewoon slecht met commitments en heb enorme FOMO en zoals ik het hier lees voelt het alsof ik niet meer mijn geld zou kunnen uitgeven in de vrijheid die ik zou willen. Zelfs voor mijn werkboodschap pen kan ik al geen budget malen, de ene week is dat €40. De volgende week kan dat het dubbele zijn. Afhankelijk van wat ik eet en of er bijzondere dingen bij zitten als schoonmaakmiddelen enzo.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Neee, YNAB dwingt je helemaal niet tot geen geld uitgeven. Want als ik besluit WEL per se dat weekendje weg te willen, dan hoef ik "alleen" maar te schuiven met geld uit andere categorieën. Het enige waar het voor zorgt is dat je geen geld uitgeeft dat je niet hebt (nou ja, dat doe je zelf, want hij houdt je ook niet tegen als je dat wel doet). En dan je een beetje nadenkt over wat je met het geld dat je hebt doen moet. Of doen wilt. Wij zouden véél meer kunnen sparen dan we nu doen. Willen we niet. Ik wil gewoon lekker elke maand 150 euro budgetteren voor uit eten en afhaal. Niemand die me tegenhoud :)

Door YNAB hebben wij onze reis naar de VS kunnen doen zoals we het gedaan hebben. Niet doordat het me dwingt geen geld uit te geven, maar door het overzicht. En oké, we gingen iets minder weekendjes weg in de maanden ervoor, maar ik ging nog steeds uit eten en uit ontbijten en kocht veel te dure lekkere dingen bij Marqt.

Qua boodschappen zal het in het begin gokken zijn en merk je dat je na verloop van tijd gewoon stiekem toch een vrij stabiel maandelijks gemiddelde hebt. En dan budgetteer je dat gemiddelde. Tenzij je een feestje gaat geven of een kerstdiner kookt, dan budgetteer je wat meer.

Budgetten zijn geen vaststaande feiten. Als je iets anders besluit dan kan dat. Of als er iets anders gebeurt. Roll with the punches.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Dat! Je kiest *juist* zelf. In plaats van dat je denkt ‘ik doe het lekker toch’ bij iets wat eigenlijk veel minder belangrijk voor je is dan dat andere ding waar je even niet aan dacht maar wat je veel belangrijker vind. Wat dan echt niet meer kan. Of bleek wegtrekt als die ene belangrijke rekening komt en je dan ineens een maand alleen nog rijst met ketchup kunt eten.

Ik had begin van de maand mijn gemiddelde parkeer-kosten erin gezet, want parkeren ‘moet’ nou eenmaal. Maar deze maand stond ik nauwelijks op betaalde parkeerplaatsen dus dat geld is ‘over’ en dat kan dan ergens anders naartoe. Bijvoorbeeld blacklight-lippenstift voor naar de Heerschappij. :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Pien »

Is er alleen de link van Chell?
En hoe doen jullie het? Alles mobiel?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ravelijne kan volgens mij ook bijna links maken. Je kunt niet alles mobiel doen, het is een combinatie van de website en de app.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Pien »

Ok. Ik ben nog aan het kijken trouwens of ik het echt ga doen. Ben bang dat het een ding is wat ik niet doorzet of vergeet
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Maar mobiel kom je al een heel eind! Ik doe nu steeds een beetje. Zodat ik niet ineens denk "aargh teveel laat maar".
Thanks voor de toelichting over sparen!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Ik doe eigenlijk alles via de app, wist niet eens dat wr een website was tot ik laatst mijn referral linkje zocht.
Wat kun je op de website nog extra dan?
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Niks meer eigenlijk haha. Ik heb jullie verkeerd voorgelicht. Vroeger kon je bijvoorbeeld geen budgetten instellen in de app en geen reports zien enzo, maar dat is niet meer zo (ik gebruik de app dus duidelijk niet zo heel veel, ik check er vooral in of er nog budget is). Waarschijnlijk is nu zo ongeveer het enige dat niet kan het importeren van transacties.

Ik vind de website wel fijner qua overzicht. Lekker groot en quick budget is bijvoorbeeld ook meteen in beeld.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Dat. En dat je makkelijker alle ingeplande opdrachten kunt zien bij 'all accounts' en de reports zijn uitgebreider.

Wat ik hierboven trouwens eerder schreef kan korter: je hebt niet ineens minder geld, omdat je beter zicht op je geld hebt. Je wordt wel meer met je eigen keuzes geconfronteerd, maar je mag nog steeds elke beslissing maken die jij wil maken. Is ook echt zo fijn van YNAB. Totaal niet judgemental. Life happens. Soms gaat uit eten gaan met vrienden echt wel voor andere dingen. En soms ook niet.
Plaats reactie