Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Inmiddels is mijn geld al 21 dagen oud, woohoo!! En ik heb een abonnement genomen, het bevalt wel goed. Het valt me bijvoorbeeld tegen hoe veel geld we aan boodschappen uitgeven. Nu hadden we deze maand wel wat bijzondere dingen, maar dan nog! Toch eens kijken hoe we daar wat op kunnen bezuinigen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Fijn dat het bevalt! Welkom bij de club :D

Ik heb echt een gare YNAB maand deze maand. Wij waren op vakantie met de familie van R. en ik had daar wel geld voor apart gezet, maar ik had toch niet helemaal goed ingeschat hoeveel benzine we zouden gebruiken en hoeveel geld we nog uit zouden geven. Dus nu zijn echt alle euro's waarmee ik nog kon schuiven op en staat er van alles in het rood. Eigenlijk had ik dat uit spaarpotjes moeten corrigeren, maar ik wacht maar gewoon op payday.

En toch blijft het overzicht fijn, want alle rekeningen zijn nog steeds gewoon voldaan. En we wisten ook dat we dus voor de rest van de maand niet meer zoveel spending money meer hadden en dus is het niet erger geworden dan het al was.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Sabrina »

Onze YNAB was ineens de weg kwijt. Romanticide heeft alle fixes geprobeerd om erachter te komen waar hij in de knoop geraakt was, maar 't was niet te vinden en YNAB bleef gekke dingen roepen. Dus nu staat onze leeftijd weer op 0. :( Voor de rest wel alles over kunnen nemen qua budget en gespaarde potjes, maar ik was zo trots op ons grafiekje met de leeftijd van ons geld. Maar alsnog bizar om te zien hoeveel meer we kunnen sparen sinds we YNAB gebruiken, dus zo ongelooflijk veel liefde.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Vandaag zijn de toeslagen binnen dus ik kon weer potjes vullen. Blijft lekker!
Mijn geld is nu 30 dagen :)
En donderdag alweer salaris dus dan kan ik november gaan invullen. Inclusief de vakantiepot zodat ik hotels kan boeken voor mijn reis naar India met kerst
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door tessie »

Ik lees gewoon al 8 pagina's mee en ik haat echt budgetteren, maar dit klinkt gewoon best wel handig en niet heel stom.
Werkt het ook met super wisselend inkomen? Niet alleen qua bedragen maar ook op dagen waarop het binnen gaat komen?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Juist, denk ik. Hoe wisselender je inkomen, hoe sneller je het overzicht kwijtraakt. En alles wat binnenkomt voer je gewoon in als ‘inflow’ onder de categorie ‘to be budgeted’ en dan kun je gewoon door gaan met elke euro een taak geven.

Ik vind het soms onhandig dat mijn inkomen(s) niet allemaal op dezelfde dag binnenkomen en dan lekker aan het begin of eind van de maand, dat zou wel lekker overzichtelijk zijn. Maar juist met wisselende bedragen is het denk ik nog fijner om het overzicht te hebben van wat er al is voorzien en wat er nog moet.

Je kunt ook verderop in de volgende maanden door budgetteren. Doe ik rond deze datum, ik weet dat wat er nu binnen komt ook een groot gedeelte van de volgende maand moet voorzien, dus dan maak ik eerst het restje van deze maand ‘af’ en dan blader ik door naar volgende maand en doe ik weer alles tot (ongeveer) de 23e.

Om het mezelf makkelijk te maken heb ik bij de categorieën ook de datum genoteerd. Kun je ook onder ‘upcoming’ zien, maar dat is een extra stap. Dus bij mij staat er (ik noem maar wat) telefoon 6e, zorgverzekering 17e, huur 31e, etc. Bij verschillende betalingen die onder één categorie vallen (bijvoorbeeld bank-kosten van verschillende rekeningen) zet ik ze er allebei achter, dus bijvoorbeeld 5e & 9e. Zo weet ik heel snel wat er het eerst aankomt en wat kan wachten tot de volgende payday.

Bij dingen die per kwartaal gaan zet ik dat er ook bij zodat ik niet alleen de dag, maar ook de maand weet. Dus 1/2, 1/5 etc. Of ik heb het geloof ik zelfs als 1Feb, 1Mei etc genoteerd geloof ik. Dan kan ik snel kijken of ik nog van mezelf kan ‘lenen’ van dat potje, of dat die echt op schema moet zijn omdat het er deze maand af gaat.

Dat op deze manier bijhouden is minder interessant als je een volle maand vooruit kunt budgetteren. Dan maakt de precieze dag niet meer uit. Maar als je niet tot het einde van de maand alle potjes vol kunt maken maar moet wachten tot je tussendoor weer betaald wordt voor je de laatste potjes óók kunt vullen, is het wel handig.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

YNAB zelf geeft ook zelf aan dat het idd juist ook heel goed werkt met wisselend inkomen en dat je dan ook juist heel erg veel profijt kunt hebben van budgetteren.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.youneedabudget.com/say-good ... le-income/

@Ravelijne, slim om de datum er bij te zetten idd! In het begin vond ik dat heel lastig, ik kreeg toen ook nog niet de maand vol. Inmiddels wel, ik ben heel langzaam gaan "schuiven" daarmee. Dus eerst een keer voor 2 maanden tegelijk geld budgetteren in het potje voor gemeentebelastingen, toen voor water, toen voor energie enz. De enige die nog moet is boodschappen, die heb ik heel lang uitgesteld maar staat voor deze maand op het programma. Daarna heb ik geen potjes in de lopende maand meer die gevuld moeten worden van het 23e/24e binnenkomende salaris. Duurt even, maar dan heb je wel ook wat :D
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Oh tof! Mijn inkomen is (nog) niet zo heel variabel, maar die serie videos ga ik straks wel kijken.

Dat van die datum erbij zetten kwam uit één van de ynab intro videos die ik had gekeken, niet mijn eigen slimme idee dus. ;) Lijkt me een heel lekker gevoel als je de maand vooruit kunt doen. Denk niet dat ik dat punt snel ga bereiken als ik zo naar mijn budget kijk, maar wie weet ooit wel. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik droom ervan om in elk vaste lasten potje gewoon standaard genoeg voor 3 maanden te hebben. Maar dat is nog wel heeeeeeeeeeeeeeeel ver weg :') Misschien moeten we dan toch eerst wat minder op vakantie (as if ever haha)
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Oh dat met die datum ga ik ook doen! Ben deze week begonnen met de herkansing. Nu ook centjes van vriend erin meenemen en alles. Hoppa. Eens kijken hoe het gaat.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Minder op vakantie???? Slecht idee *grijns*

Maar ik wil denk ik na deze vakantie wel eens serieus my in YNAB verdiepen, want het klinkt wel tof.
Iemand over 2,5 week een link in de aanbieding?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Nijntje De mijne mag je sowieso gebruiken, maar als andere mensen er tegen die tijd ook een hebben moeten ze maar roepen. :)

Vandaag weer YNAB Day, yay! :D Het word idd makkelijker, heb nu ook een paar keer op 'zelfde als vorige maand' of 'gemiddelde van de laatste twee maanden' geklikt. Gaat nu super snel.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ik ben inmiddels wel over naar Moneybird voor zakelijke financiën, maar YNAB zie ik voor ons nog steeds niet zitten. Daarvoor is ons huishouden gewoon te ingewikkeld. Niet alleen alle geldstromen, maar ook alle personen die inspraak hebben op waar wat aan uitgegeven wordt. Maar het enthousiasme herken ik wel. Ik zit bijna te wachten op een nieuwe factuur, omdat het zo makkelijk in te voeren is. :biggrin:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Oh wat tof! Heerlijk is het, hè? :D Ik ‘mocht’ vandaag ook weer. Vanochtend maakte ik ook nog een collega-ondernemer lekker met de workflow die vanzelf bijhoud of een factuur is verlopen en of moneybird automatisch een beleefd herinneringsmailtje moet sturen of dat je eerst nog even je betalingen wil nalopen. En de nieuwe functie dat je bij banktransacties suggesties krijgt die bijna altijd kloppen is ook al zo heerlijk. Het voelt allemaal zo moeiteloos. :)

Heb je ook al btw aangifte gedaan met moneybird, @kitten ? Ik laatst voor het eerst. Dat was ook een feest. Drie keer klikken en klaar. :inluv:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Nog niet, ik heb mijn boekhouder gemachtigd om erin te kunnen. En dat hou ik nog even aan, want ik heb nog elke keer duizend vragen. Hoe regel ik nu mijn kilometers? Hoe verwerk ik twee facturen die met twee totaal andere bedragen zijn betaald? Hoe verwerk ik betalingen vanuit een online portemonnee bij die aanbieder zelf? Ik blijf tegen vragen aanlopen. Ze heeft me ook meer dan een uur uitleg gegeven over Moneybird en toen zei ik wel: maakt dit jouw werk op een gegeven moment niet overbodig? Maar daar was ze niet bang voor. Het verandert alleen wel veel van echt administratief naar meer adviserend. Maar dat vond ze wel leuk.

Ik heb nu wel speciaal een aparte, zakelijke bankrekening genomen, om te kunnen koppelen. Ik had een aparte privérekening, maar dat bleef toch veel door elkaar lopen en die kun je niet koppelen. Dus nu over op een officiële zakelijke rekening. Ik word nog een echte ondernemer zo! :lol:
Plaats reactie