Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

@Kitten ja dat had ik ook wel. Nog steeds wel. Maar ik merk ook dat het steeds sneller gaat, wat Ravelijne zegt hij onthoudt het goed en dat scheelt. En het geeft me wel meer grip en inzicht en inderdaad, rust. Which is nice. Maar er zit een stukje dingen leren en uitzoeken etc waar je eerst doorheen moet en dat vond (en vind) ik af en toe nog wel even doorzetten. For the greater good! Ofzo :P

En hier is mijn linkje ook: https://ynab.com/referral/?ref=dhPoMTUW ... r_referral
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

In de min op je bankrekening of in de min op YNAB? Want in principe budgeteer je niks wat je niet hebt. Je kunt het pas in het 'envelopje' doen als het er ook werkelijk is. Heb je de 'make recurring' functie al gevonden bij het aanmaken van de transacties? Vond ik heel handig voor vaste lasten (en dan gewoon de datum opschuiven naar de eerstvolgende en effe checken of die van deze maand ook echt weg is).

Edit: Of nou ja, kàn wel natuurlijk, maar dan moet je telkens kijken of het geld wat er aan komt ook werkelijk het negatieve bedrag dekt. Dus standard operating procedure is om het pas toe te kennen als je het geld ook werkelijk hebt.

@Phedre Ik zit momenteel heel krap en ik ben er juist heel blij mee. Ik denk dat als ik op minimum zat, dat ik dan het geld aan YNAB niet zou uitgeven (ik heb ook heel erg lang op minimum geleefd). Maar nu ik het wel gedaan heb, helpt het me enorm om zeker te weten dat ik voor alle 'grote' dingen die er jaarlijks of driemaandelijks aankomen ook werkelijk iets gereserveerd heb. Ik wou dat ik dit jaaaaaren geleden gedaan had.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

In de min op YNAB. Ik heb uiteraard de handleiding niet gelezen en ben gewoon bedragen in gaan vullen op basis van mijn afschrijvingen van de afgelopen maand. Ik mis wat dat betreft alleen nog mijn eigen risico, gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Daar moet ik dan volgens mij dan goals voor instellen, omdat het geen maandelijkse dingen zijn.

De make recurring moet ik nog even zoeken, ik had al wel verwacht dat zoiets erin zou zitten. Maar nog niet gevonden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Daantje ik raad je aan om toch even wat handleidingen te lezen :) Lees je vooral even in op de four rules. YNAB werkt iets anders dan gewoon budgetteren, in de min staan is niet de bedoeling want nu heb je geld "uitgegeven" wat er niet is en euro's aan het werk gezet die je niet hebt. En historie is bijvoorbeeld ook niet belangrijk.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Als je een transactie invoert klik je op de datum en dan krijg je een kalender en daar onder de optie ‘make recurring’.

In principe is het idee dat je niet méér budgetteert dan je hebt. Dus je kunt meestal niet in één keer alle potjes voor de maand vullen tot er weer geld binnenkomt.

Op YouTube staan intro filmpjes van YNAB zelf. Ik vond dat wel heel handig en ook overzichtelijk. De basics krijgen ze wel uitgelegd in minder dan 20 minuten.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

@skaoot die learning curve wordt steeds minder lastig en op een gegeven moment is alles zo ingesteld en gemiddeld dat het echt zo simpel is geworden dat je je niet meer kunt voorstellen dat het ooit lastig was.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

chell schreef:@skaoot die learning curve wordt steeds minder lastig en op een gegeven moment is alles zo ingesteld en gemiddeld dat het echt zo simpel is geworden dat je je niet meer kunt voorstellen dat het ooit lastig was.
Ik ga ook gewoon door!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Wat Chell zegt. Ik ben daar inmiddels echt. En het was wel even ploeteren. Extra door dyscalculie, maar alsnog wel even doorkrijgen.

Ik merk nu ook heel erg wat Chell’s eerder zei: na een paar maanden weet hij zo goed wat er is geweest en wat komt, dat het echt maar een paar minuten werk is om de maand vooruit te plannen. En het maakt je echt heel bewust van wat je met je geld doet.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

chell schreef:Daantje ik raad je aan om toch even wat handleidingen te lezen :) Lees je vooral even in op de four rules. YNAB werkt iets anders dan gewoon budgetteren, in de min staan is niet de bedoeling want nu heb je geld "uitgegeven" wat er niet is en euro's aan het werk gezet die je niet hebt. En historie is bijvoorbeeld ook niet belangrijk.
Ik ben nu eenmaal gewend met minimale specs te moeten werken. :mrgreen:

Ik heb de quick start gelezen en ben gewoon opnieuw begonnen. Nu met alleen nog maar wat geld gebudgetteerd voor de boodschappen tot volgende salaris. Wel alvast doelen ingesteld voor de gemeente- en waterschapsbelasting. vooral die laatste komt ieder jaar weer als een verassing en gaat dan van mijn spaargeldbuffer af.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Goed bezig, @Daantje !
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door phedre »

@ravelijne, enige wat driemaandelijks komt is water en verzekering, samen nog geen 100 euro, dat kan ik altijd wel opvangen. Gemeentelijke heffingen en al dat soort dingen heb ik vrijstelling/kwijtschelding voor, eigen risico zorg heb ik dit jaar meeverzekerd omdat ik zeker wist dat t toch wel op zou gaan en via gemeentepakket kreeg ik ook nog korting daarop (eens gekeken bij zorgverzekering, heb ze al zo'n 32000 euro gekost dit jaar)

Ik kijk rond de 7e of 8e van de maand op mn rekening, dan zijn alle vaste lasten muv energie wel afgeschreven. Staat er meer dan 300 euro op mn rekening, weet ik dat ik geld genoeg heb om wat extra's uit te geven of opzij te zetten voor grotere uitgaves. Genoeg gebudgetteerd voor de hele maand :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Phedre Zo te horen heb je idd perfect overzicht. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Even doorgezet, alle vaste lasten staan nu als goals in YNAB, geld op mijn betaalrekening is gebudgetteerd tot aan betaaldag. Op betaaldag zie ik dan hoeveel ik nog te verdelen heb.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Awesomeness!
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Goed bezig Daantje!
Plaats reactie