Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik had ook coaching van Chell nodig voor ik het door had. Helpt het om te proberen op te schrijven waar je op blijft hangen?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ik heb zojuist geprobeerd uit te typen waar ik tegenaan loop, maar het komt erop neer dat ik het gewoon niet snap denk ik. :nopompom: Ik wil geld opzij zetten voor zakgeld van de welpjes en dat is dan voor volgende maand ook nodig en ineens staat daar een ander bedrag dan ik verwacht en dan weet ik niet waar die vandaan komt, maar ik durf hem ook niet aan te passen, want het komt toch érgens vandaan?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Okay, eerst even de basisprincipes: je inflow (wat je binnenkrijgt) komt bovenin te staan in grote cijfers. Dat mag je verdelen over de potjes en meer geld mag je niet verdelen. Dus tenzij je nog geld over hebt, ga je niet vast naar volgende maand en mag je ook nog niets in de potjes van volgende maand doen. Die van deze maand mag je trouwens ook alleen vullen met geld wat je hebt. Op het moment dat de grote teller bovenin op nul staat, kun je geen potjes meer vullen. Het is niet de bedoeling dat die in in de min gaat. Heb jij dat ook zo gedaan of heb je wel vast doorgebudgeteerd?

Ga ik nu een gooi doen naar die cijfers bij deze maand en bij volgende maand. Bij elk 'potje' staan drie kolommen. Budgeted, Activity en Available. Je doet er geld bij in Budgeted, en dat verschijnt dan in de kolom Available, want dat is wat er werkelijk beschikbaar is. Op het moment dat er iets af gaat, zie je dat bij Activity en gaat het geld bij Available naar beneden.

Dus als ik 200 euro voor boodschappen budgetteer zie ik 200 bij available. Als ik vervolgens voor € 50,- boodschappen doe bij de Appie en ik boek dat in, dan zie ik min vijftig (-€50,00) verschijnen bij Activity en dan gaat Available evenredig naar beneden dus daar staat nu € 150. Dat is wat er over is.

Als ik na die betaling van €50,- doorblader na volgende maand, dan zie ik daar bij budgeted nog niks (want ik heb volgende maand nog geen potjes gevuld) bij Activity ook niks (want ik heb volgende maand nog geen boodschappen gedaan) en bij Available zie ik... € 150,-. Want dat is wat er in totaal Available is in dat potje op dit moment.

Maar stel dat ik geld 'over' heb en ik wel vast bij volgende maand weer € 200,- budget. Dan staat er bij Available ineens € 350,- want ik heb deze maand nog niet helemaal opgemaakt en volgende maand alvast gereserveerd.

Verklaart dat wat jij ziet?

Hij telt dus het geld wat ik deze maand Available heb, op bij wat ik volgende maand budgeteer en daarmee Available maak. Dat vond ik eerst ook verwarrend, want dan lijkt het alsof ik volgende maand meer geld heb. Maar het is ergens wel logisch, want als ik nou ergens voor aan het sparen ben, dan wil ik zeker wel dat hij wat ik deze maand budgeteer optel bij wat ik volgende maand budgeteer. Available is zeg maar de envelop en als ik daar elke maand geld in stop, wordt het vanzelf hoger.

Maar hoe weet ik dan of ik op schema ben met geld waarvan ik zeker weet dat ik het elke maand ook weer helemaal op maak? Bijvoorbeeld een maandelijks lidmaatschap of zakgeld?

Dan selecteer ik die categorie (zakgeld) en dan kijk ik in de grijze balk helemaal rechts. Als je naar beneden scrolt krijg je daar goals in zicht, en dan voeg ik een goal toe. Ik kan kiezen uit een goal zonder datum, met datum of een maandelijks doel. Ik kies dus voor een monthly funding goal. Dan kan ik telkens als ik budgeteer in die balk rechts bij quick budget kiezen 'budget to funding goal' (of zoiets) en dan voegt hij dat toe. Als dat potje dan vol is, dan zie je achter dat bedrag bij Available een cirkeltje helemaal groen worden. Als ik het niet meteen in één keer kan vullen, dan wordt hij oranje en wordt het cirkeltje maar half gevuld. Dus dan weet ik precies hoe ver ik ben.

Als ik dan ook nog mijn maandelijkse overboeking of opname bij transacties invoer en 'recurrent' maak, dan zie ik ook automatisch bij 'upcoming' (bovenaan de grijze balk rechts) wat er deze maand nog aankomt.

Helpt dit?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Nee, ik zit te staren en te staren en ik kom er niet uit. :( Ik heb nog 13 dagen over van mijn gratis periode, maar ik denk dat het een "niets voor mij" wordt. Inmiddels was sinterklaasinkopen gedaan en ik ben nu echt de tel kwijt. Ik weet niet meer waar ik gebleven ben.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ah, balen. Voor wat het waard is, als het gewoon niet bij je past is dat prima, maar ik had ook privé les met screenshots nodig van Chell voordat ik het snapte. Zou het helpen om even te skypen met screensharing dat ik kan laten zien hoe ik het ingesteld heb en gewoon vragen stellen en zo? Again, als het hem gewoon niet is is dat prima. Maar ik vond het ook een taaie leercurve en nu voelt netjes sparen voor de grote dingen ongeveer als losgaan op AliExpress, als ik al mijn potjes weer 'mag' vullen. Dus, als je wil zien hoe ik het doe (en hoe ik corrigeer als ik niet meer weet waar ik ben), moet je maar roepen. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Vind ik wel heel lief. Ja, ik denk dat ik dat nog wel wil proberen. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik app je!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Weird, Ik werk mijn transacties van de afgelopen dagen bij en heb op mijn bankrekening meer geld dan er volgens YNAB zou moeten zijn. Ik heb echt alleen maar de bedragen uit mijn bank-app overgenomen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Oooh wacht, de datums op mijn bank-app veranderen. Ik had een ronde boodschappen dubbel ingevuld. De eerste keer op de 25e, maar een week later is die transactiedatum ineens toch de 26e.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

ING? Ik heb dat ook, heel irritant soms
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Laat ik trouwens ook even heel eerlijk zijn. Soms is het ook gewoon heel kut om geconfronteerd te worden met wat er niet kan. Maar goed, de peace of mind en meer de dingen die je echt wil en minder de dingen die je ook-wel-wil-maar-eigenlijk-minder-doelgericht-wat-je-echt-wil is het wel waard. Dat dan weer wel. :)
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Eens!
Ik ervaar echt nog steeds zoveel rust. Over twee weken op vakantie en ik heb gewoon nu al voldoende geld om de vakantie te kunnen doen, zelfs zonder de eindejaarsuitkering die ik er eigenlijk voor had bedoeld (en die mijn vakantie ook iets luxer gaat maken). En nu kan ik dus ook weer op yoga les want ik kan goed inschatten dat ik daar het geld voor ga hebben.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

I did the thing! Met nog maar één trialdag te gaan heb ik betaald voor YNAB. Ik dacht dat ik Lunas refferal link heb gebruikt bij aanmelden, dus die heeft een gratis maand. Ik ben nog niet helemaal tevreden met hoe ik YNAB nu heb ingericht, maar ben ook nog mijn draai aan het vinden met geld reserveren voor incidentele en onregelmatige uitgaven zoals kleding en de kapper. En mijn creditcard vind ik nog lastig om bij te houden.

In elk geval heb ik nu wel een aardig idee wat ik nog uit kan geven en hoef ik deze salarismaand niet raar te goochelen met geld heen en weer schuiven van en naar mijn spaarrekening die ik als buffer gebruik.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Woohooo! Inrichten is idd een ding om in de praktijk aan te passen. Ik werd blijer van ‘maandelijks & twee maandelijks’ versus ‘driemaandelijks en jaarlijks’ in plaats van ‘immediate’ & ‘true expenses’ zoals zij het noemden (ook al komt het in de praktijk grotendeels op hetzelfde neer). Fun money heb ik er uitgesloopt want daar kon ik niks mee. ‘Feestjes & workshops’ heeft dan wel weer een spaarpotje.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

@thaliya: heerlijk he, om zo op vakantie te gaan!

@Daantje: inrichten kost tijd idd. En het zal nog wel blijven veranderen. Ik heb sinds kort de Wish Farm ingevoerd, voor het sparen voor specifieke dingen zoals een nieuw kattenmeubel (en ipv van "oh, we hebben wel genoeg op de spaarrekening, laten we het nu meteen kopen")

Wat betreft kleding en kapper, wij reserveren een vast bedrag per maand voor kleding, zodat er zich een potje vormt (bij R. vooral, ik heb de neiging het met dezelfde vaart weer uit te geven) en voor de kapper van R. reserveer ik het bedrag bij de eerste YNAB ronde na een kappersbezoek, zodat het er dus altijd is als hij weer gaat.
Plaats reactie