Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Inrichten is inderdaad best lastig, ik ben zelf ook nog niet helemaal tevreden. Ik weet vooral niet zo goed wanneer ik dingen nu op één hoop moet gooien en wanneer niet. Zo heb ik in ons gezamenlijke budget wél een potje verzekeringen (waar ziektekosten, schadeverzekering en overlijdensrisicoverzekering onder vallen), maar heb ik in mijn privé-budget weer drie aparte potjes voor crossfit, zwemmen met T. en lidmaatschap van de atletiekvereniging. Terwijl dat eigenlijk ook prima één potje 'sport' kan zijn.

En yay voor een gratis maand!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Oh dat soort dingen heb ik ook nog steeds. Ik heb ook best nog veel dingen apart (reisverzekering, inboedelverzekering, zorgverzekering van R.) maar heb dan internet, Spotify en Netflix wel weer op één hoop. Kan met die verzekeringen natuurlijk ook prima, aan de andere kant werkt het zo ook prima.

Wij hebben bijvoorbeeld ook nog onderscheid in fun money (voor toegang museum, bioscoop, andere niet nuttige dingen) en geld voor uit eten/take away. Maar heel vaak verdwijnt de fun money richting de uit eten pot.
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Wie heeft er een link voor mij.
Ik wil het toch eens gaan proberen....
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Nijntje Ik heb je een PBtje gestuurd. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Lilith van Talesfromthecrib.be gaat in 2019 nog eenmaal haar online YNAB cursus lanceren. Wellicht interessant voor iemand. Je kunt jezelf op de wachtlijst zetten en dan krijg je tzt meer informatie. Haar blogs hebben mij ooit aan YNAB gekregen :) https://app.convertkit.com/landing_pages/286041/
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Vraagje: als ik in een dure maand mijn budget wil aanvullen uit krediet en over de eerste maanden van 2018 weer wil aanvullen, hoe vul ik dan mijn potjes uit die categorie? Inflow invullen vanuit de line of credit en dan in de ljne of credit het afbetaal-plan regelen?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Hmm, daar heb ik geen ervaring mee :\

Ik denk dat je een transfer doet, vanaf Line of Credit naar je normale rekening, want dat komt dan in je To Be Budgeted en de Line of Credit rekening gaat in de min. En dan een categorie voor het afbetaalplan.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ja, zoiets had ik ook bedacht idd. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik vermoed dat het misschien eigenlijk toch gewoon níet moet: krediet overhevelen wat eigenlijk virtueel is om toch alvast vooruit te budgetteren klopt niet. Wel als je echt een lening afsluit en dat geld ook echt op je rekening krijgt. Maar nu moet ik denk ik gewoon budgetteren tot waar het kan en pas op het moment dat ik de min in ga die betalingen 'betalen' van de 'line of credit' (roodstand krediet).

Waarschijnlijk zou dat overzichtelijker zijn als ik de hoofd-rekening meteen aangemaakt had als 'credit card', waar je dus op rood kunt staan. Nu moet ik dat handmatig simuleren (en het aanvullen dus ook handmatig als kruispost 'terugboeken' als er weer inkomen op komt). Of kijken of het overzichtelijk blijft als ik gewoon rood sta op de hoofdrekening en handmatig een spaardoel voor die roodstand aanmaken. Maar dat maakt het misschien ook juist weer overzichtelijker (en psychologisch duidelijker dat roodstaan geld lenen is).

Het is trouwens niet mijn rekening. Ik ben Zarath aan het converteren door hem een demo te geven. :D
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Heeft YNAB er geen artikel over? Want een gewone rekening als creditcard invoeren is ook niet handig volgens mij.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Als Credit Card invoeren haalde ik van het YNAB support forum. In principe is een rekening waarop je rood kunt staan (en over het rood staan rente betaald) een credit card. Op een gewone credit card kun je ook positief saldo storten, in theorie. Ik weet niet of er nog andere verschillen zijn in hoe hij met een credit card omgaat, behalve dat je kunt zien wat je dus 'op krediet' hebt betaald, deze maand.

Ook een leuke verrassing nog (maar niet heus): ik realiseer me net dat ik de Vlaamse Verkeersbelasting nergens tegen kom. Die ze willen dat je een jaar vooruit betaald. Dus ja, toch nog een vrij stevige jaarlijkse rekening over het hoofd gezien. Na een paar maanden met wat gepruts precies pas uitkomen. Oeps. *schuif schuif* *schuif schuif* Gelukkig wel nog tot eind Juni om daar een spaarpotje voor aan te leggen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Oef, twee weken YNAB in één keer bijwerken is best een klus. Maar alles klopt weer, en ik ben nergens over budget heen gegaan, ondanks wat extra uitgaven.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Woohoo! :)
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Altijd een lekker gevoel :)
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Zo, 2018 meteen ook maar afgesloten in YNAB. We blijken in 2018 iets meer geld uitgegeven te hebben dan er binnen is gekomen, dus voornemen voor 2019 is om de spaarrekeningen weer wat meer te laten groeien. Op zich ook niet vreemd natuurlijk, want in 2017 begonnen we al met sparen voor Amerika en dat is uitgegeven in 2018. En afgelopen maand heb ik al wat geld uitgegeven aan onze 2019 zomervakantie. Maar toch!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Ik schrok even, maar kwam er achter dat YNAB gewoon een nieuwe maand was begonnen. #beginner komt goed, gewoon blijven oefenen
Plaats reactie