Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Yep, crash diet is nep-oplossing. Hoewel het ook wel frustrerend en confronterend is soms, juist om te weten ik ben echt X kwijt aan gewone dingen, terwijl je eigenlijk sneller wil sparen voor iets groots of beters of een schuld sneller wil aflossen. Maar ook al is het confronterend, het werkt idd nog steeds niet als je geen balans er in vindt. Jesse vertelde dat hij en zijn vrouw in het begin allebei elke maand 5 dollar vrij te besteden hadden, na de vaste lasten. Maar dat die 5 dollar voor donuts of een koffietje wel de lucht gaven om het vol te houden. :)

Ik vond dat van 'maak beslissingen met een helder hoofd en niet als je al moe in je hoofd bent of afgeleid of geen overzicht hebt' ook een enorm sterk punt. Jesse zegt in de nieuwsbrief letterlijk dat hoe minder beslissingen je hoeft te maken, hoe beter de kwaliteit van elke beslissing is. Die maakt voor mij in de praktijk ook een heel groot verschil.

@Mack Ja, ook nog een mooi puntje van het boek: hij zegt dat je het ook prima in een spreadsheet kan doen, of op papier. Het gaat om het principe.

En yay voor buffers! Voor mij werkt het wel beter om alle euro's een specifieke taak toe te wijzen, dus geen geld meer achter de hand in een algemeen fonds. Want dat geef ik in mijn hoofd dan toch alweer stiekem twee keer uit, al is het maar twee keer aan belangrijke dingen. Zoals APK keuring 'doe ik daar wel van', maar dat ik dat eigenlijk ook al dacht bij de onverwachte tandartskosten waar ik de rekening pas later (na de APK keuring) van krijg. :D

En stiekem vind ik pielen met mijn budget wel leuk, maar Jesse heeft gelijk. Als het werkt (als je het na een paar maanden op de rit hebt), zou je er eigenlijk nauwelijks meer tijd mee kwijt mee moeten zijn.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik ben er dus daadwerkelijk nauwelijks tijd aan kwijt. Tuurlijk moet ik soms ook wel wat pielen of schuiven, maar in normale maanden echt nauwelijks.

Wij hebben onze buffer ook verdeeld over verschillende potjes. Including een potje buffer :') Maar ook dierenarts, zorgkosten, auto. Die laatste is sinds we leasen niet meer nodig maar hij staat er nog gezellig met bijna 1200 euro erin. En dan zijn er nog wat spaarpotjes voor vakantie, home improvements en "algemeen". Die laatste is spending money, als we iets willen en in die pot zit genoeg spaargeld dan mag het eruit. Zoals een paar weken terug een nieuwe krabpaal voor de katten. Nu hebben we nog 3 euro over :')
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Oh ja YNAB... ik werkt het begin december allemaal bij, dacht wacht even tot uitkering er is over paar dagen en dan werk ik mijn eigen lasten bij... en toen kreeg ik echt issues met slapen en moe en energie en was dat wel het laaaatste waar ik mee bezig was en heb ik er al een maand niks mee gedaan. Crap. Dat wordt een keer even stug alle transacties van een maand van ons beiden invoeren en de boel weer rechtbreien. Maar wel serieus voornemens dat te doen. Eerst nog paar nachten beter slapen. In het belang van niks beslissen zonder helder hoofd :P
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Mocht iemand behoefte hebben aan een cursus om van start te gaan, mijn YNAB guru Lilith gooit nog één keer haar online cursus open: https://tales-from-the-crib.teachable.c ... s-met-ynab
Kosten: 75 euro

Ik heb zelf de cursus nooit gedaan, maar ben wel door haar aan YNAB geraakt. En ik weet van anderen dat ze er wel veel aan gehad hebben.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Inmiddels val ik niet meer binnen de doelgroep, denk ik, maar wel tof.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

En.... meteen weer een Help! Ik heb in Januari een categorie die 92 euro in de min eindigt. Dat gebrek zou hij toch door moeten rekenen naar Februari, toch? Maar in Februari begint het getal in de rechterkolom (wat 'in de pot zit') op nul. Terwijl hij in Januari vrolijk in de nul blijft staan. Ik heb al op allerlei manieren proberen te schuiven met dingen om het te corrigeren, maar volgens mij klopt het allemaal van geen kanten meer en heb ik er 'magically' 92 euro die ik niet heb 'bijgekregen' in Februari.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Het bedrag wat je in de min stond in januari gaat van je "To be budgeted" af in februari, het potje gaat idd op nul.

Vroeger was dit anders, maar het is ooit aangepast omdat je anders eindeloos kan blijven doorschuiven met potjes die in de min staan. Op deze manier word je "gedwongen" er mee te dealen (je kunt natuurlijk nog altijd je to be budgeted eindeloos de min in laten gaan, maar daarmee houd je echt alleen maar jezelf voor de gek)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Okay, dat klinkt logisch. Enige wat heel raar is, is dat To Be Budgeted uiteindelijk wel op 0 stond en toen na een update-refresh ineens niet meer. En het saldo van één van mijn rekeningen is een paar cent fout, maar ik kan geen fouten ontdekken in wat ik heb toegevoegd sinds de laatste keer dat het klopte. Maar misschien klopt het dan gewoon wel. :)
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Crownless »

Is het die 75 euro waard? Ik heb eigenlijk al die app nodig om te weten of ik het kan missen, haha.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Crownless »

Voor de mensen die me kennen: denken jullie dat ik ynab zelf uitgevogeld krijg?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik ken de inhoud van de cursus niet, ik denk wel dat hij goed in elkaar zit. Maar ik heb het ook zonder cursus, en zonder WS, uitgevogeld en jij hebt ons. Dus tja, ik zou dan eerder gaan voor zelf uitvogelen :D
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat hulp wel helpt, maar met de filmpjes van YNAB zelf op YouTube en wat hulp hier denk ik dat het zeker wel moet lukken idd.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Voor de mensen met een iPhone, er is een third party app gemaakt die het mogelijk maakt bepaalde categorieën uit YNAB op prominente plekken weer te geven, zoals je Apple Watch of Today screen.

https://itunes.apple.com/us/app/allowan ... 89571?mt=8
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Dat is gaaf! Die ga ik wel gebruiken denk ik.

Ik begreep dat je (voor iPhone) met de shortcuts app ook transacties via Siri kunt toevoegen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt wel handig.

Edit: Allowance kan ik niet in de app store vinden. Misschien alleen mog in de us app store uitgebracht misschien.
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Het heeft mij een maand of 3 gekost om het concept goed onder de knie te krijgen zonder kosten. Maar sknds deze week zit ik elke avond even de YNABen en het is leuk!
Plaats reactie