Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Waar schrok je van Nijntje?
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Ik boekte een uitgave en stond ineens in de min. Blijkbaar moet je elke maand op de 1e van de maand doorschuiven. Dat had ik niet gedaan. En ik had mij budget 28/12 ingevuld, dus wist zeker dat het moest kunnen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik raakte in het begin ook snel van de maanden in de war idd. Of dat ik dan vast geld in de volgende maand had gebudgetteerd omdat en dan vergat terug te klikken naar de huidige maand en dan ook weer in de war raakte. :D
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Overgebleven budget gaat toch vanzelf mee naar de volgende maand?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ja, dus ik snap ook nog steeds niet helemaal wat Nijntje bedoelde :) Tenzij je in een categorie in het rood staat, dan gaat je "to be budgeted" van de volgende maand in het rood.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Misschien als de nieuwe inkomsten pas weer geboekt worden op de 1e?

Ik ben nu trouwens het boek van Jesse-de-maker-van-YNAB aan het lezen. Errug cool. Tof ook dat hij het schrijft voor iedereen, niet dat je persé zijn software hoeft te gebruiken.
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Mijn budget in de rechter kolom stond geld in, maar omdat dat gebudgeteerd stond voor december en ik mijn betaling in januari deed, kreeg ik een overspending melding, want ik had niets gebudgetteerd.
Maar misschien doe ik nog iets verkeerd. En aangezien mijn salaris niet op de 1e van de nieuwe maand komt....
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Maar geld wat je hebt gebudgetteerd, maar niet opmaakt, gaat gewoon mee naar de volgende maand. Stel: ik budgetteer 100,- euro voor benzine, maar geef maar 80,- uit, dan gaat de resterende 20 dus mee naar de volgende maand.
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Misschien dan dat het de jaarwisseling was, of een glitch in de app. Hij deed in elk geval raar.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Fijn dat het weer klopt in ieder geval. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik heb 'm uit. Take Away's uit het boek van Jesse:

Als je niet oplet doe je van alles met je geld behalve wat echt belangrijk voor je is. Om te doen wat echt belangrijk voor je is moet je van te voren plannen (want tussen de dagelijkse beslommeringen door maak je geen heldere beslissingen).

Alleen jij kunt besluiten wat echt belangrijk voor je is.

Een te 'streng' budget is niet vol te houden. Wees realistisch over wat je aan leuke dingen en ademruimte nodig hebt, terwijl je toch je doelen in het oog houdt.

Als je veel met je budget aan het pielen bent, doe je iets niet goed. Als je er veel mee bezig bent is het zinnig om te kijken of je realistisch genoeg bent over wat je echt nodig hebt voor bepaalde dingen (zodat je niet telkens moet blijven schuiven), of je bent jezelf af aan het leiden met onnuttig werk.

Ik had redelijk wat van de nieuwsbrieven en blogs gelezen al, dus heel erg nieuw was het niet. Maar er stonden toch wel nuttige dingen in en het ging wel lekker diep in op het wat en waarom. En het leest lekker weg. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Leuk! Die van dat te strenge budget vind ik wel echt heel goed. Volgens mij is dat waar veel mensen ook de mist mee in gaan bij veel budgetteer systemen. Ze zetten zichzelf op een soort crashdieet en dat werkt nou eenmaal niet.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Dat crahsdieet voorgevoel is ook waarom zo lang heb uitgesteld om een budget te maken. Want 'dan mag ik helemaal niks meer'. Ik ben wel wat strenger geworden voor mezelf wat betreft snacks op het station, want dat gaat best hard met steeds € 3,00 hier en daar. Maar ook daar budgeteer ik wat geld voor, ik doe het toch wel.

Ik moet nog wel mijn creditcard goed zetten. Ik dacht dat het klopte, maar het loopt toch flink uiteen nu vanmorgen mij aflossing is verwerkt. Volgens mij komt het omdat er steeds zoveel dagen tussen zitten qua aankoop, betaling en aflossing.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Klinkt als gezond verstand voor elk dieet Ravelijne. Of het nou geld of calorien zijn :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Mack »

Wij zijn vrij simpel een optelsom gaan maken voor alle vaste lasten, plus een vast (iets ruim) budget voor eten en autokosten. Wat er overblijft per maand is in principe zakgeld. Als er meevallers en extra inkomsten binnenkomen gaan die linea-recta naar een spaarrekening waar we verder héél voorzichtig mee zijn. Wel hebben we van de reserve materiaal voor keukenonderdelen (plek voor de oven en extra werkblad) betaald.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie