Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Ik heb Rabobank, maar snapte het budgetteren niet. Voor mijn gevoel leek het ook heel erg op de manier waarop de meeste budget programma’s werken: dat je uitgaat van de uitgaven die je die maand verwacht (je budget) en dat dan kloppend maakt met je inkomsten.
YNAB werkt andersom. Je begint met je inkomsten en dan ga je je potjes vullen.
Bij YNAB kun je niet meer budgetteren dan je daadwerkelijk op je bankrekening hebt staan.
Stel je huur is 700 per maand en wordt elke maand op de 28e afgeschreven. Op de 25e wordt je salaris gestort. In een budget programma kun je dan op de eerste van elke maand die 700 euro al budgetteren. Want die gaat komen, je moet alleen nog even wachten op je salaris.
Bij YNAB kan dat niet, pas op de 25e, als je je salaris ook daadwerkelijk hebt, kun je je huur gaan budgetteren. En nog beter: je moet elke euro die je binnen krijgt ergens budgetteren.

Eerst vond ik dat heel onlogisch, maar inmiddels snap ik het idee erachter. Het gevaar van een traditioneel budget is dat je aan het begin van de maand bepaalt hoeveel geld je waarvoor nodig gaat hebben, maar dan loop je dus de kans dat je er aan het einde van de maand achterkomt dat het toch niet klopt. En dan ben je te laat. Omdat je bij YNAB niks kan budgetteren dat je niet ook daadwerkelijk hebt loop je dat gevaar niet.

En ja, het is verslavend!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ja, een groot deel van de kracht zit hem inderdaad in het moeten budgetteren van elke euro zodra je die hebt. Je moet heel bewust nadenken over wat je met dit geld moet doen of kunt doen en wat prioriteit heeft.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Mack »

Wij hebben het aangepakt door met meerdere rekeningen te werken. Eentje voor alles wat automatisch gaat; huis, energie/water, belastingen, (ziektekosten)verzekeringen, maandlasten auto, telefoons, internet, enzo ... vooral enzo.
Dan de tweede waar alle boodschappen mee worden gedaan.

We hebben allebei onze privé rekeningen waar ons inkomen op binnen komt en Beestje heeft een excel gemaakt met alle inkomsten en uitgaven en hoe de lasten tussen ons verdeeld worden. Die bedragen worden meteen de dag na dat de inkomsten gestort zijn automatisch naar de twee gezamenlijke rekeningen overgemaakt. Wat overblijft is min of meer zakgeld.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

leonietje schreef:Via de rabobank kan je voor je spaarrekening ook potjes aanmaken en doelen stellen.
Wat is het verschil met de potjes en doelen bij ING?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Ik moet toch ook eens kijken naar budgetten. Nu ik meer verdien is het heel makkelijk om ook veel meer uit te geven en zo heel veel meer verdien ik nu ook nog niet.

Ik heb op mijn rekening ook spaardoelen en potjes met automatische inleg voor specifieke dingen. Een daarvan is voor mijn rijbewijs, waar ik genoeg voor gespaard heb. Maar die houd ik toch in stand, zodat ik niet ga wennen aan bestedingsruimte die straks opgaat aan bijtelling.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Voor de YNABbers. Ik ben wel benieuwd naar wat voor categorieën jullie zoal hebben. Ik struggle een beetje met onze categorie boodschappen. Daar gaat elke maand een belachelijk bedrag in waar ik steeds een beetje van schrik. Ik moet mezelf elke keer vertellen dat boodschappen méér is dan alleen boodschappen en twijfel daarom of ik het niet verder moet onderverdelen. Nu is boodschappen: supermarkt, drogisterij, maaltijdboxen (we doen met enige onregelmatigheid Marley Spoon), kattenvoer enzo, bloemen en "luxe" boodschappen op bijvoorbeeld de Rotterdamse Oogstmarkt.

Hoe hebben jullie dat?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Oh goeie, ik moet de kattenbeesten nog toevoegen. Even denken of ik kattevoer en kattenbakkorrels wil samenvoegen met dierenarts + vlooienspul etc. in de categorie 'huisdieren' of niet. En even kijken wat ik daar gemiddeld aan kwijt ben en hoe vaak. Ik denk apart, de eerste bij immediate obligations die ik hernoemd heb naar fixed costs voor maandelijkse en tweemaandelijkse dingen, en de tweede bij 'true expenses, die nu 'long term costs' heet bij mij, voor alles wat minder vaak langskomt.

Ik heb even gekeken, maar ik kan die referral link helaas niet meer gebruiken: daarmee kun je een nieuwe account aanmaken, maar ik heb alles er nu al in staan dus dan zou ik overnieuw moeten beginnen. Helaas. Beetje jammer, maar geen spijt van meteen aan de slag gaan, dus soit.

Wat betreft de categorie boodschappen ga ik me wagen aan gedachten. Je weet dat ik totale newbie ben nog, dus take it with a grain of salt, ik ben maar hardop aan het denken terwijl ik het zelf nog aan het leren ben. :D

Als je tevreden bent met wat je uitgeeft en in huis haalt, lijkt één categorie me het simpelst. Lekker overzichtelijk en het minste werk.

Als je meer controle en overzicht wil, dan misschien nadenken hoe je het wil splitsen. Misschien bij 'all accounts' zoeken op categorie groceries en dan binnen één maand alles van één (soort) payee selecteren (bijvoorbeeld drogist, of 'oogstmarkt'. Dan zie je vanzelf het totaalbedrag en of het idd zinnig is om daar een aparte post van te maken.

Als je gewoon zuiniger wil zijn, dan misschien splitsen in 'basic boodschappen' en 'extra's, gemak en luxe'. Of whatever split makes sense, gebaseerd op wat je het eerst laat vallen, als je iets anders belangrijker vindt.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik heb trouwens ook spaardoelen gebruikt en ook afaspersonal en een spreadsheet en ik gebruikte ook aparte rekeningen voor dingen. Maar ik heb het nooit volgehouden en ik heb ook nog nooit zo snel het gevoel gehad dat ik echt precies wist hoe ik er voor stond. Het is op de één of andere manier inderdaad leuk om het te budgeteren bedrag naar nul te moeten krijgen. En als het dan op nul staat, dan ben je ook 'klaar', dan heb je alle beslissingen zo goed mogelijk gemaakt. Kan zijn dat er iets verandert en dat je het moet aanpassen, maar als je dat gedaan hebt, dan ben je ook weer klaar. Dan staat de teller van 'te budgeteren geld' weer op nul, en dan hoef je niks meer. Dan is het voor nu ook echt af.

Het is misschien zo'n ding wat voor je werkt als de andere methoden niet voor je werken. Maar ik heb ook echt het gevoel dat ik meer overzicht heb en dat ik meer controle hou en ik denk dat ik beter ga zijn in de dingen doen die ik wil doen in plaats van achteraf denken 'waar is dat nou weer naartoe gegaan'. Vooral het vrij te besteden geld waar je de wat langere termijn dingen en de leuke dingen van kunt doen. Ik merk in ieder geval dat ik geen weerstand voel om er mee bezig te zijn, wat ik bij een normaal budget altijd wel heb.

Als dit over een half jaar nog voor me werkt, dan ga ik denk ik die extra rekeningen die ik gebruikte als verdeelpotjes opzeggen, dan heb ik lekker alles op één plek en dan ben ik die bankkosten ook kwijt.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Nou ja, normaal gezien is dat boodschappending dus eigenlijk niet zo'n issue. Maar ik moest deze maand geld erbij doen en snapte niet zo goed waarom. Remco wil nog wel eens los gaan bij Marqt of de traiteur en lekkere dingen kopen (prima), dus die was ik al valselijk aan het beschuldigen toen ik bedacht dat ik keelontsteking had gehad en de Kruidvat 4x had leeggekocht voor keelsnoepjes/hoestdrank en andere nutteloze meuk die je niet echt beter maken maar je iig het idee geven dat je je beter voelt ;)

En als ik dan bijvoorbeeld aanbevelingen van Nibud lees dan schrik ik ook wel eens hoe veel we daar boven zitten. OTH, er is nu geen reden om te moeten of willen bezuinigen op dat gebied. En drogisterij eruit halen is wel een optie die ik overwogen heb, maar ik koop ook vaak genoeg doucheschuim bij de AH. Dus budgetteren voor die pot is dan weer lastig. En ik ga niet mijn boodschappenbedragen uitsplitsen, dat wordt me te gek :D

Daarom hebben de katten voor voer en korrels dus geen apart potje. Ik heb wel een dierenartsbuffer(tje) en een categorie katten. In die categorie budgetteer ik doorgaans de oppaskosten als we op vakantie gaan.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik bestel kattevoer en korrels apart online, dus dat is voor mij niet zo'n moeite. Ik heb supplementen en gezondheidsdingen idd apart, omdat ik weet dat dat incidenteel hoge uitgaven zijn, bij mij. :D Verder zou ik dan idd zeggen 'if it ain't broke, don't fix it'.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Sabrina »

Drogisterij hebben wij echt apart staan, al hebben we wel de afspraak dat als we dan voedingsmiddelen bij de drogist halen (kunstvoeding voor de kleine draak), we dat bedrag overhevelen naar boodschappen. Dat gaat dan toch rustig om een tientje per pak, dus dan is het drogisterijbudget ineens heel snel op. Maar om dat bij elkaar te gooien werkt voor ons niet, dan is het niet inzichtelijk genoeg.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Today... It happened... Ik kwam stom toevallig langs een erg scherpe uitverkoop van één van de kledingmerken met kleurtjes waar ik tegenkan. En ik wist al dat ik met sommige dingen voordelig uit ging komen, ten opzichte van waar we zijn in de maand. Dus ik wist dat ik een bescheiden aankoop kon doen. Mijn eerste onverwachte aankoop op basis van realtime informatie. Geen 'kan vast wel', geen 'los ik later wel op'. Geen vaag onrustig gevoel. Voelt goed! :)
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Jezebel »

Fijn Ravelijne!
Ik ben geloof ik ook over, maar hik nog wel aan tegen het maandbedrag als mn introductiemaand op is. Dat is een beetje een principedingetje dat ik nog moet zien uit te schakelen. Ik gebruik het nu een paar dagen voor mijn eigen rekening, en die van ons samen. Ik heb alleen heel erg de neiging om grote dingen die pas kunnen nadat het loon weer is bijgeschreven nu al erin te zetten, maar dat werkt dus niet. Hoe doen jullie dat? Ik heb al wel gezien dat er een functie is dat je dingen kunt laten herhalen, maar dat nog niet gebruikt. Iemand die uit ervaring kan zeggen wat het programma daarmee doet?
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ja! Ik zal proberen na het eten wat in te typen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Jezebel Er zijn misschien ook andere manieren en handigere manieren, maar dan mogen mensen aanvullen. Ik hoop dat ik je vraag goed gelezen heb, maar dit is zoals ik het nu heb:

Als je op 'all accounts' klikt, kun je transactions toevoegen. De datum kun je aanpassen. Ik schrijf de huur over op de 29e, dus die zet ik er dan in. Als je de datum toevoegt, is er een drop down menu waar je kunt invullen of het moet herhalen en hoe vaak. Die zet ik op maandelijks. De categorie is 'rent/mortgage' (of zoiets).

Dan ga ik terug naar budget. Dan klik ik op de rent categorie en dan zie je rechts onder andere staan '1 upcoming transaction' en het bedrag. Als ik daarop klik zie je in een klein schermpje wanneer en van welke rekening etc.

Op basis daarvan kun je dus geld voor die post reserveren en je weet ook of dat nu moet, of pas na de volgende keer dat je salaris gestort wordt.

Maar in diezelfde kolom rechts staat verder naar beneden 'goal', en dan kun je dus een doel instellen. Als je op edit klinkt zijn er drie soorten doelen: zonder datum, met datum, of maandelijks doelbedrag (monthly funding goal). Ik heb daar 'monthly funding goal' ingevuld, en dan wordt hij vanzelf oranje en pas groen als ik daar genoeg geld gereserveerd heb. Wat ik daar handig aan vind is dat als je wel alvast de helft reserveert, maar nog niet alles, dat je dan naast het bedrag een kleine pie chart ziet, waaraan je precies kunt zien hoever je bent. (Maar misschien vind ik dat extra fijn vanwege de dyscalculie, zodat ik niet hoef na te denken wat één vijfde of de helft is, ik kan het meteen zien.)

Als de huur dan werkelijk afgeschreven is van mijn bankrekening, dan ga ik terug naar 'all accounts' (of die ene specifieke rekening). Een transactie in de toekomst is grijs, maar deze is van een datum die inmiddels is geweest, dus die is gewoon zwart-op-wit. Helemaal rechts staat een klein c-tje. Dat staat voor 'cleared', oftewel, of de mutatie bij de bank ook echt is doorgevoerd. Dan klik ik die naar groen en dan zie je bovenin dat YNAB de bedragen verandert. Hij houdt er sowieso rekening mee dat die rekening in theorie betaald is, dus hij trekt het al af van het budget waar nog mee te schuiven valt. Maar dat zegt hij dus ook braaf bovenaan (je hebt dit op je rekening, maar je kunt eigenlijk maar dat besteden), en als dan alle 'voorbije' transacties cleared zijn, past hij dan aan naar 'je hebt gewoon nog zoveel budget waar je nog mee kunt schuiven'.

Om even terug te komen op die doelen die je in kunt stellen per categorie, ik begrijp dat Chell bijvoorbeeld die monthly funding goals eigenlijk niet gebruikt: er is ook een 'quick budget' knopje in diezelfde rechterkolom en dan heb je o.a. de optie om te zeggen 'reserveer hetzelfde bedrag als vorige maand'. Als je een tijdje bezig bent werkt dat waarschijnlijk heel soepel, kan ik me zo voorstellen.

Maar zo heb ik dus bijvoorbeeld ook de tweemaandelijkse autoverzekering erin staan, met een monthly funding goal van de helft van het tweemaandelijkse bedrag zodat ik die netjes uitsmeer over twee maanden.

In 'true expenses' heb ik dan alles staan wat minder vaak dan twee maanden gaat, met daar òf een monthly funding goal zodat ik weet of ik op schema zit, òf een 'target balance by date' (dus sparen met een einddatum) als ik denk dat ik dat potje deels ga vullen van 'meevallers' die ik nog voor die datum verwacht te krijgen.

Ik heb nog niet helemaal overzicht of ik ècht, ècht, ècht uit ga komen met de hoge bedragen, of dat ik nu eigenlijk de broekriem al een stuk strakker moet aantrekken. Daar schijnen ook wel trucjes voor te zijn, heb ik al een artikel over gevonden. Maar dan wil ik het eerst nog even wat meer in de vingers hebben. Het is al een beetje een overdosis informatie en een stijle leercurve. :D Maar als het allemaal een beetje bezonken is dan ga ik daar een keer een avond voor zitten.

Het is wat lang geworden, ik hoop dat ik nog een beetje duidelijk ben! :)
Plaats reactie