Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ha, yay voor ‘echt’ ondernemen! :) Er is ook een handige blog van een moneybird expert, heet iets van aesh en die heeft heel veel vragen beantwoord en heel veel handige YouTube filmpjes. Heb ik veel aan gehad, handig als je een keer zelf iets wil uitzoeken. En ook yay voor de functie om je boekhouder toegang te geven. Dat is wel echt heel handig, idd. :)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door tessie »

Als ik m'n eigen telefoon weer terug heb, ga ik ook YNAB doen. Je kan het toch een maand gratis proberen via dat linkje van Ravelijne, als ik het goed heb? Blijft die gewoon geldig? (zo'n 2 weken duurt het voor ik mn telefoon weer heb)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Je kunt hem sowieso gratis een maand proberen, als je registreert via het linkje krijg je nog een maand gratis als je na de proefmaand een abonnement neemt (en degene van het linkje ook). De linkjes blijven gewoon geldig. Waarschijnlijk heeft lunaaa (en skaoot?) inmiddels ook een linkje.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Yep, ik heb er als het goed is ook eentje! Maar kan hem in de mobiele versie niet vinden, zal hem morgen even posten als ik mijn computer weer aan heb.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik zal eens kijken als ik er weer achter zit. Vanmorgen ging al goed met geld voor Tool kaartjes waar ik niet op gerekend had haha maar ja Tool!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Roll with the punches! En dat zijn ook gewoon onverwachte leuke dingen. Dus lekker schuiven met de potjes nu, dan komt alles wel weer goed.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Hierbij een linkje, mochten er nog mensen zijn die het willen proberen: https://ynab.com/referral/?ref=2Yw0EWO8 ... r_referral
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

chell schreef:Roll with the punches! En dat zijn ook gewoon onverwachte leuke dingen. Dus lekker schuiven met de potjes nu, dan komt alles wel weer goed.
Moet nog wat meer in de potjes hahaha maar komt goed!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Dus ik dacht, ik probeer het uit. Kijken of het wat zou zijn voor Oudste, die moeite heeft haar zakgeld, kleedgeld en salaris van haar bijbaantje te budgetteren. En als scholier/student mag ze een jaar gratis ynabben. Dus ik wilde het eerst zelf proberen met mijn rekening en daarna haar ermee op gang helpen. Op mijn rekening gaan twee belangrijke geldstromen. Mijn zakgeld (alle vaste laten gaan van de Grote Gezamenlijke) en de kosten van de kinderen. Ik had daarvoor twee aparte rekeningen, maar het liep hartstikke door elkaar, dus dat helpt niet. Daarvoor leek ynab nee dan ook wel handig.

Ik vind het lastig! Nu heb ik alle potjes gevuld, en dan? Moet ik nu elke uitgave ook registreren? Ik koop een bloemetje, tientje uit het potje Cadeautjes. Ik koop een worstenbroodje, 1,50 uit het potje Uit eten... Elke uitgave? Dat vind ik nogal gedoe... Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Goed, ik merk dat ik nu ik wat meer te besteden heb het geld echt te makkelijk uitgeef. Toch maar aan een budget. Zijn er nog referral linkjes die ik kan gebruiken?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

3 posts boven je. :P
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

kitten schreef:3 posts boven je. :P
Ik ben weer lekker aan het opletten.

Account aangemaakt, rekeningen toegevoegd. Vanavond beginnen met alle vaste lasten invoeren, weet ik in elk geval hoeveel dat nou precies bij elkaar is.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@kitten Yep. Dat was ook mijn grootste weerstand, maar nu doe ik het met plezier. Het gaat echt heel simpel met de app, ik vind het een stuk minder lastig dan ik eerst dacht. Hij onthoudt ook 'payee' dus je hoeft iedere winkel maar één keer in te voeren. En sommige dingen vul ik ook gewoon algemeen in, bijvoorbeeld 'tankstation' in plaats van shell, total, etc. En hij kan goed raden van welke rekening het moet en welke categorie er bij hoort. Dus het wordt steeds sneller.

Als je het kunt koppelen met je bankrekening of de csv kunt uploaden kun je het ook achteraf doen zoals Chell het doet. Maar a) dat werkt bij mijn bank niet, en b) ik vind het echt heel fijn dat ik echt weet hoe ik er voor sta en dat ik dus niet nog even dit en nog even dat doe, maar 'find the money first'.

Want de pay-off voor mij is dat je dus echt op elk moment weet of iets wel of niet kan. Trouwens ook dat je veel meer kiest voor de dingen die je echt wil, in plaats van de dingen die voor je neus langskomen. Verder ook de rust: ik weet gewoon of ik wel of niet uitkom deze maand en als ik niet uitkom is dat nog steeds een stuk rustiger om het precies te weten, dan om bang te zijn dàt en daar net die zeurderige bezorgdheid over te houden. Dat laatste heb je misschien minder als de grote uitgaven al op de gezamenlijke rekening gaan, dus dat effect heb je dan minder. Maar mij valt het alleszins mee om in te blijven voeren en het is het waard.

@Daantje Succes! Het is even een klusje, maar dan heb je ook wat. :)
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door phedre »

lol, ik zie hier bijna voordelen van leven op minimumnivo :) NIks budgetteren, gewoon zo zuinig mogelijk leven, niets meer kopen dan noodzakelijk is. Is er dan aan het eind van de maand nog n heel klein beetje over kan ik eens een broodje halen onderweg of n kledingstuk kopen of naar de spaarrekening storten voor t geval er iets groters nodig is
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Vroeger had ik dat ook zo zuinig leven, geen rare dingen doen. Nu kan ik rare dingen doen en is het hek van de dam.

Al mijn vaste lasten staan er inmiddels in, moet volgens mij nog wel wat corrigeren, want ik het er voor deze maand een paar gebudgetteerd die al zijn afgeschreven van mijn rekening. En ik sta natuurlijk dik in de min want salaris komt volgende week pas.
Laatst gewijzigd door Daantje op 06 nov 2018, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie