OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Het blijkt dat je op verschillende stations moet uit- en inchecken om naar een ander perron te gaan. Daarmee kan je je dalurenkorting op een deel van je reis verliezen. Ook bij grote vertraging kan je recht op restitutie vervallen. De NS heeft een slecht vindbare pagina hier over gemaakt. Maar ik heb hem voor jullie gevonden: http://www.ns.nl/reizigers/blind/tussen ... ecken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

Staat gewoon tussen de nieuwsberichten in de NS app. het gaat om slechts vier stations (Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Sittard en Hilversum) en alleen voor abonnementhouders. Het probleem is onderkend en bekendgemaakt. Een tijdelijke oplossing wordt geboden een permanente is in de maak.

Ik maak me meer druk om de effectieve prijsverhoging van 17,4% die de lokettoeslag betekent voor een enkele reis Antwerpen -> Huis met korting.
Laatst gewijzigd door Daantje op 18 jun 2015, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door dbj »

Nooit geweten, maar lees dat het voor mij niet geldt.
Ik heb namelijk een VDU-kaart :)
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Lastige situatie op Amsterdam-Amstel. Ik reed met de trein (ingecheckt op instap station) naar Amsterdam-Amstel. Checkte daar bij de poortjes uit. Raadpleeg nu mijn OV-reishistorie. Wat blijkt: Ik ben ingecheckt bij NS, maar uitgecheckt bij de Metro in Amsterdam. Omdat ik dus niet bij NS ben uitgecheckt ben ik mijn instaptarief van 10 euro bij NS kwijt. Aangezien mijn ritje normaal 3,90 euro kost, ben ik meer dan 6 euro kwijt.

Er blijken op station Amsterdam-Amstel dus aparte poortjes te zijn (naast elkaar) voor Metro en NS-trein. Je bent gewaarschuwd.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

Ik ben een keer stiekem naar groningen gegaan en express niet uitgechecked zodat het maar een tientje zou kosten... Wel irritant want die poortjes lijken op elkaar
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

@Peter, dat kun je recht laten zetten. Heb ik ook wel eens gedaan toen ik vergeten was uit te checken. Kreeg gewoon mijn geld terug.
Deleted User 178

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Deleted User 178 »

Ik heb dat inderdaad ook een keertje gehad. Heel vervelend, maar zoals Ravelijne al zegt. Dat geldt kan je wel terug krijgen.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Voleuse »

Ik ben mn OV kwijt gerakt, ondertussen al 3 weken geeden en heb nog steeds geen vervangende kaart want 'ze hebben een storing' >.<. En ik heb al drie keer beloofd gekregend dat het deze keer echtecht geegeld zou worden en weer niets. Argh.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

Wat een gedoe! Beetje amateuristisch ook. Drie weken is wel echt lang, voor essentiële zaken.
dbj

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door dbj »

Peter^ schreef:Er blijken op station Amsterdam-Amstel dus aparte poortjes te zijn (naast elkaar) voor Metro en NS-trein. Je bent gewaarschuwd.
Volgens mij is dat op alle amsterdamse stations waar trein en metro hun halte hebben.
Maar er staan daar echt duidelijke borden bij welk paaltje bij welke vervoerder hoort. En de kleurstelling is ook anders.
Hier in Den Haag een vergelijkbare situatie op Centraal Station. Paaltjes voor NS, RET en HTM. Ze staan alleen wat verder van elkaar af.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Ik heb een ov-chipkaart. Een nieuwe, want de oude was verlopen. €7,50 graag, ka-tsjing! Op mijn glimmend nieuwe kaart staat automatisch opladen aan, want dat had de vorige ook. Toch is het saldo nog steeds nul. :confused:

Wat blijkt nu? Het automatisch opladen is wel aangezet, maar ik moet het nog ophalen! WTF ov-chip! Ophalen?? :eerie:

/rant
Deleted User 1996

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Deleted User 1996 »

kitten schreef: 22 mei 2017, 11:55Ik heb een ov-chipkaart. Een nieuwe, want de oude was verlopen. €7,50 graag, ka-tsjing!
Hoe jaag je mensen het ov uit en de auto in? Ondanks alle file-ellende. En die kaart is slechts 5 jaar geldig.
Alleen als je een ov-abbo afsluit krijg je de kaart -bijna- voor niks. Maar dan nog gaat die kaart niet langer mee dan 5 jaar.

Ik heb geen auto en maak dus gebruik van de ov-chipkaart, zonder abbo want daarvoor reis ik te weinig. Dus moet er saldo opstaan om er gebruik van te kunnen maken. Om mijn reiskosten te betalen heb ik een spaarregeling bedacht en dat werkt goed. Iedere keer als ik bij de kassa wisselgeld ontvang (pinnen doe ik nooit) en er zitten 2-euro munten bij, dan gaan die munten in een spaarpot. Wanneer het saldo op mijn ov-chipkaart te laag geworden is gebruik ik die gespaarde 2-euromunten om het saldo aan te vullen. De NS-kaartautomaten accepteren gewoon muntgeld, niet alle automaten overigens. Maar elk NS-station heeft minstens 1 kaartautomaat staan die muntgeld accepteerd. Voor mij werkt dat en ik doe dit al jaren.
Reiskosten vormen zodoende geen aanslag op mijn budget :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Slim!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door thaliya »

Ik gebruik de ov chip alleen maar voor de bus, dan hoeft er ook niet zoveel op te staan. Voor de trein is een dagkaart eigenlijk altijd goedkoper. Die boek ik dan het liefst via de spoordeelwinkel want dan kan je hem direct in de app downloaden op je telefoon.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door phedre »

als ik met trein naar eindhoven ga, (is eigenlijk enige plek waar ik met trein naar toe ga) en ik ga op een dag heen en weer, is dagkaart idd goedkoper, maar ga ik een of meerdere dagen later terug, is voordeelkaart van NS goedkoper. Eigenlijk gebruik ik m te weinig om rendabel te zijn, maar t gemak van niks hoeven regelen voor ik wegga is ook wel lekker makkelijk. Staat op automatisch opladen, dus hoef me niet druk te maken om saldo.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie