OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Ja dat hele bestelling ophalen gezeur snap ik ook echt niet.
Ik wilde mijn voordeeluren abo opzeggen. En ook gedaan. Maar dat geldt niet, want ik moet eerst mijn opzegging als bestelling ophalen bij zo'n apparaat. Wat dan vervolgens tot 4 keer toe niet werkt, zelfs niet als een service medewerker terplekke mee helpt. Dusch.
Het idee is idd goed, maar de uitvoering verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

Die dikbuikig ns apparaten hebben nog steeds kaartjes he.. wegwerpchipkaarten. Oa voor internationaal.
Ns houdt / hield dat bewust beetje uit t nieuws.
Kun je niet met korting rijden.. maar voor mensen die weinig reizen misschien uitkomst. ( en evt door een ander vooraf te pinnen )

Overigens heeft t kruidvat weer dagkaarten voor veertien euro. Alleen in t weekend. Maar weer.. voor mensen zonder korting kunnen die al snel voordeliger zijn.
~\v/~
dbj

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door dbj »

Daantje schreef:Het idee van de OV-chip is leuk, dat ik met één pasje voor alle OV kan betalen vind ik handig. Alleen de uitvoering ervan is waardeloos. Het systeem is zo opgezet dat alle voordelen voor de vervoerders zijn en alle nadelen op de reiziger worden afgewenteld.
Technisch gezien is het geen enkel probleem om met een ov-chipcard te reizen waarbij je onderweg van vervoerder wisselt. Maar het zijn de vervoerbedrijven zelf die grote bezwaren menen te moeten hebben. Angstig als ze zijn om financieel benadeeld te worden bij de verrekening van de ritprijzen als er (zonder in- & uitcheck) tijdens de reis van vervoerder gewisseld word. Daarnaast stuit men op het bezwaar van allerlei abonnementen welke niet allen op eendezelfde kaart gezet kunnen worden.
Resultaat van dit reizigersonvriendelijke systeem is dat je welhaast verplicht ben om meerdere ov-chipkaarten bij je te hebben, want elke vervoerder heeft z'n eigen ov-chipcard.
Met dank aan de veelbesproken marktwerking die dit mogelijk heeft gemaakt.

Het is zelfs zó erg dat men bij het televisieprogramma Kanniewaarzijn hier een apart item over heeft.
Afbeelding
Maar ook daar blijkt dat men het zelf ook niet meer snapt....
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Voleuse »

Ja dat bestellingen ophalen is echt... niet goed over nagedacht.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Oppergodin_Hera

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Oppergodin_Hera »

Ik heb heel vaak de eerste trein die na 9 uur gaat. Dan gaat iedereen mee die korting krijgt. Dit levert soms hylarische taverelen op bij de automaten. Geregeld probeer ik iemand te helpen. Vaak is het ook niet duidelijk dat je na 8.55 uur pas moet inchecken voor je korting
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

"Die dikbuikig ns apparaten hebben nog steeds kaartjes he.. wegwerpchipkaarten" Helaas wordt er onvoldoende gecommuniceerd dat je met dat papieren kaartje wél in- en uit moet checken. Laatst had iemand in de trein ook zo'n papieren kaartje. Maar omdat hij niet was ingecheked wel een boete.
ABBC3_OFFTOPIC
Er zijn treinritten van de NS die wél op de vertrekstaten (gele borden op stations) staan, ook bij de treinritten op OV9292, maar NIET in de reisplanner van de NS worden vermeld.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Ik heb even de zaak die Mendel (vorige pagina) had aangekaart bekeken en daar is een leuke twist uitgekomen:
Als je de conducteur ziet aankomen en je gaat naar hem/haar toe met de vraag: "Mag ik even controleren of ik goed ben ingecheckt?" (dus voor zij/hij jou controleerd) zit je legaal goed en zul je (hoogst waarschijnlijk) geen boete krijgen als je niet bent ingecheckt.
Want je hebt het recht om te controleren of je vervoersbewijs geldig is en de conducteur is vaak de eerste kans om dat te controleren.
Zolang je dat niet dag in, dag uit op je vaste traject doet zul je ermee weg komen, en zul je hoogstens bij een volgend station even uit en in de trein moeten om alsnog bij een paaltje te bliepen. :P
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

Ik heb dat wel eens echt wegens overmacht gehad omdat de incheck op het vertrekstation niet werkte, en toen moest ik eruit op een station waar je dus helemaal naar beneden moet naar de stationshal om in te checken en dat zou dus betekenen trein missen en volgende pakken. Met nog maar 1 station te gaan zou ik dus de hele afspraak waar ik voor onderweg was moeten missen om in te checken.

Als je het hele gedoe wilt omzeilen kun je trouwens ook van te voren online op NS.nl een kaartje kopen wat je gewoon uitprint. A-4tje met een barcode en geen gedoe. Dat is ook de enige manier waarop je nog relatief makkelijk de helft van een reis die deels vóór en deels na 9:00 plaatsvindt, met korting kunt reizen. Want als je om kwart voor 9 incheckt en je zit drie uur in de trein, reis je het hele traject tegen vol tarief. Wat ik ook erg vaag en klantonvriendelijk vindt.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door phedre »

in den helder kom je t station niet op zonder in te checken dus dan kan t eigenlijk al niet meer gebeuren. Steeds meer stations zullen op deze manier 'op slot' gaan
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Maar nog lang niet alle stations! Zolang er nog geen universeel in/uitchecksysteem is voor NS/regiotrein & metro moet je op een aantal stations nog op het perron bliepen. Die stations (oa A'dam-Amstel) kunnen tot die tijd niet op slot.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Voleuse »

Er zijn ook stations waarbij het gewoon niet handig is als ze op slot gaan omdat ze ook een doorgang zijn of omdat er allemaal winkeltjes zitten die dan niet meer bereikbaar zijn
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

Precies. En als je dan niet in kunt checken op je opstapstation bijvoorbeeld dan moet je dus helemaal naar de ingang ergens halverwege je reis. Bovendien kun je dus ook nog met die zelfgeprinte kaartjes reizen, maar dan moet je wel het perron op kunnen.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

omdat ik buiten mn gebruik om op Duivendrecht uitstapte en daar blijkbaar een verkeerd paaltje trof.. zoog t GVB 4 euro van mn kaart. Ik was met de trein en heb voor dat traject een abbo .. t claim formulier GVB kent deze situatie overigens nòg niet .. en de vriendelijke mevrouw van t GVB die ik later sprak gaat mn geld terug storten...

maar als je t GVB belt.. " dit gesprek kost 2.8 cent per minuut met een starttick van 9.51 cent "

... waarna ik verbaasd in de hoorn keek. WhUT?
~\v/~
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Ravelijne schreef:Precies. En als je dan niet in kunt checken op je opstapstation bijvoorbeeld dan moet je dus helemaal naar de ingang ergens halverwege je reis. Bovendien kun je dus ook nog met die zelfgeprinte kaartjes reizen, maar dan moet je wel het perron op kunnen.
Daarvoor komen incheckpaaltjes met een QR scanner.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

Komen ? Die zijn er al
~\v/~
Plaats reactie