OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Lucifer Morningstar

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Lucifer Morningstar »

Aangezien ik geen auto heb, ben ik afhankelijk van het ov. Om naar mijn werk te gaan betekent dat iedere dag bus-trein-metro en dan ook nog regelmatig bussen/treinen/metro's en trams om op andere plekken te komen voor mijn werk. Allemaal geen probleem, mijn keus en ik ben het gewend.

Nou reed ik altijd met een maandtrajectkaart (jaartraject had ook gekund maar dat is erg veel ineens). Handige van zo'n maand(of jaar-)trajectkaart via de ns is dat je er dan ook ov-zones bij kan kopen. Dat kost dan voor mij voor 2 zones € 54,50. Dat is dus aan beide kanten van het ns-abonnement. Dus vrij reizen in de zone waar je op de trein stapt (en een aangrenzende zone) en hetzelfde waar je uitstapt. Voor dat bedrag is dat heel mooi.

Blijkbaar heb ik niet opgelet want dit prettige alles-in-1-systeem gaat er zeer binnekort uit. De NS zegt daar dit over.
De reden hiervoor is dat het stad-/streeksupplement niet past in het assortiment reisproducten voor de OV-chipkaart. Met de komst van de OV-chipkaart betaalt u in bus, tram en metro per gereisde kilometer in tegenstelling tot het betalen-per-zone-systeem. Vandaar dat het stad-/streeksupplement gebaseerd op zones verdwijnt. Er zijn echter verschillende alternatieven waarmee u korting ontvangt op het kilometertarief, ongeacht hoe ver u reist.
Bij de alternatieven noemen ze nog het volgende:
U kunt een aanvullend Sterabonnement kopen in de regio's waar dit nog kan. Dat is nu nog vrijwel overal.
Oftewel vrij reizen in een regio, wat bij hen niet meer gekocht kan worden vanwege de OV-chipkaart :confused: Maar oke dat zal er ook wel uitgaan.

Ik heb even snel de prijzen van andere abonnementen en van reizen zonder abonnement opgezocht. Conclusie is dat ik ipv 1x 54,50 voor alle bus/metro/tramreizen kwijt ben ik straks ongeveer 2x50 euro daaraan kwijt ben. Goedkopere opties heb ik nog niet gevonden. En dan natuurlijk nog een treinabonnement. Nou kom ik meestal geen geld tekort, maar dat is wel een fikse prijsverhoging.

Als daar dan volgend jaar nog de belasting op reiskostenvergoeding bovenop komt, wordt op mijn werk komen wel erg duur. Ik zou bijna zeggen dat ik beter een auto kan nemen, maar ook daar zijn de vooruitzichten met benzineprijzen enzo volgens mij niet best.

Die OV-chipkaart is toch wel erg handig om van goedkope abonnementen af te komen blijkbaar...
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Voleuse »

Reiskostenvergoeding van de zaak eisen? :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Lucifer Morningstar

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Lucifer Morningstar »

Ik krijg een bijdrage in de kosten voor woon-werk-verkeer. En dat gaan ze per 2013 belasten, wat me als ik goed heb gerekend ook ongeveer 45 euro kost. En daarmee wordt op mijn werk komen bijna 100 euro per maand duurder. Salarisverhoging is misschien een idee. ;) Maar ik betwijfel of mijn baas daarmee akkoord gaat.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door pluis »

Als ik de prijzen vergelijk van de bus- en tramaanbieders (ik heb bij GVU en Connexxion gekeken) dan lijkt het idd alsof NS flink korting gaf op de OV abonnementen. En de busaanbieders houden nog altijd vast aan hun suffe sterabonnementen, terwijl je, als je op saldo reist, allang per kilometer betaalt.

Volgens mij lopen de bus- en tramaanbieders een beetje achter :S
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

OV9292 en omleidingen:

Vorige week bij OV9292 een reisadvies opgevraagd. Ik werd geadviseerd om uit te stappen op halte X. Dit terwijl halte X al een jaar wegens omleiding buiten gebruik is. Contact gezocht met OV9292 hierover.

Omleidingen zijn niet opgenomen in de reisadviezen.
Zij adviseren om te kijken bij de lijst van 'verstoringen' na het opzoeken van een reisadvies.

Mijn ervaring: Dit betekent dus 20 pagina's met verstoringen na scrollen om te kijken of je traject/lijn/plaats er tussen zit. Denk maar niet dat dit op plaatsnaam gesorteerd is. Nee op begindatum van omleiding.
OV9292 erkent dit probleem, en zegt bezig te zijn om deze lijst mogelijk op plaatsnaam te sorteren.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door pluis »

Als je zoiets tegenkomt is het inderdaad vaak handiger om even op de website van de busmaatschappij zelf te kijken. Die hebben vaak preciezere informatie over hun eigen lijnen en omleidingen.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

hoofdstuk X gaat in ..
net even telefonetisch wat andere info gekregen dan de ns site nog aangeeft..

Ik reis namelijk op een papieren 'traject abbo' .. die via een stamnummer aan mn ov-chip kaart gelinkt is.
(toen mn normale vertrek station ineens poortjes dicht ging doen was ik dus NIET blij, die dingen reageren niet op papieren kaartjes)
afijn
nieuwe ov-chipkaart lag in de bus .. zonder stamnummer
eerste vrees dat de maandtrajectkaarten zijn afgeschaft.. zijn tegengesproken
zowel de mevrouw aan de ov-chipkaart helplijn als de ns mevrouw die ik daarna sprak geven aan dat de maandtrajectkaart op mn ov-chip gaat komen te staan

we gaan t zien.
~\v/~
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

Vergeet echter niet dat je hem dan ook nog moet ophalen bij zo'n automaat. Want ik wist dat niet aan het einde van mijn studentenov, en toen miste ik mijn trein daardoor(sowieso wist ik wel meer niet, waardoor ik een jaar korting misloop nu)
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Persbericht van Rover: Verdwijnen van papieren treinkaartjes
dinsdag 06 november 2012 14:46

Hoe zit dat nu met het afschaffen van de papieren treinkaartjes bij NS? Hierover is veel in de media te lezen, maar niet alle berichtgeving is correct. NS maakt het ook niet erg eenvoudig. Het zit als volgt:

Op 14 november veranderen de NS-kaartautomaten. Ze zijn dan vooral ingericht op de OV-chipkaart. De optie "ik heb geen OV-chipkaart" kun je kiezen (zelfs al heb je al 5 OV-chipkaarten) om terecht te komen in het vertrouwde scherm met enkele reizen en retourtjes. Deze papieren kaartjes worden voorlopig nog niet afgeschaft, het is ook nog niet bekend wanneer dat zou gebeuren.

Papieren kaartjes die wel per 14 november verdwijnen:
- Kaartjes zonder datum (alle soorten)
- Dagkaart (is ook niet meer als e-ticket te koop vanaf die datum)
- Weekendretour
- Weekend railrunner
- Maandnetabonnement
- Treinkaartje + toegang spoorwegmuseum
- P&R kortingskaartjes Q-park (nog wel verkrijgbaar bij NS-servicebaile, maar niet meer uit automaat)
- Treintaxi 6 voor 5 (loose treintaxikaartjes zijn nog wel uit de automaat te halen)

In het eerste deel van 2013 verdwijnen de papieren kaartjes met 40% korting. Abonnementhouders moeten dan in- en uitchecken (dit geldt ook voor studenten). Dit kan voor voordeelurenkaarthouders nare gevolgen hebben, zoals het niet meer kunnen opbreken van een reis in een vol tarief-deel voor 9 uur en een kortingsdeel na 9 uur.

Dit heeft ook gevolgen voor wie gebruik wil maken van de samenreiskorting. De meereizer heeft een eigen chipkaart nodig en moet hier een "samenreisproduct" opladen. Het product geldt dan voor één reis: bij een heen- en terugreis moet het product dus telkens opnieuw voor aanvang van de reis worden geladen. Op dit moment is het meereisproduct nog niet geldig bij andere vervoerders dan NS, hierover moeten nog afspraken worden gemaakt. De meereizer moet tevens €10 saldo op zijn kaart hebben om te kunnen inchecken.

Om het extra moeilijk te maken: voor trajectkaarthouders die gebruik maken van hun 40% korting-mogelijkheid, blijven de papieren kaartjes met 40% korting de enige oplossing en dus gewoon te koop. Straks zien we dus de schizofrene situatie dat deze kaartjes nog bestaan, maar door alleen deze beperkte groep reizigers gekocht mag worden. Hoe NS wil optreden tegen voordeelurenkaarthouders die per ongeluk nog een papieren kortingskaartje trekken, is ons niet bekend. Wel heeft NS ons laten weten hierin "coulant" te zullen zijn.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Eén grote tip voor als je over een lange afstand gaat reizen met de trein en je wilt onderweg je reis onderbreken: Koop een papieren kaartje.
Ik ben gisteren van Maastricht naar Utrecht gereisd. Ingecheckt in Maastricht. Tussendoor in Den Bosch uitgestapt. (uitgecheckt).
Toen ik een paar uur later naar Utrecht wilde, was er door een bovenleiding breuk geen treinverkeer direct naar Utrecht. Wel omrijden via Nijmegen => meer dan één uur vertraging.

Omdat ik ingechecked was in Den Bosch, ging het hier om het traject Den Bosch-Utrecht. Als ik een papieren kaartje had gehad, dan had ik vanaf Maastricht mijn geld terug kunnen krijgen.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

Gaan de papieren kaartjes er niet uit binnenkort?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Peter^ schreef:Eén grote tip voor als je over een lange afstand gaat reizen met de trein en je wilt onderweg je reis onderbreken: Koop een papieren kaartje.
Ik ben gisteren van Maastricht naar Utrecht gereisd. Ingecheckt in Maastricht. Tussendoor in Den Bosch uitgestapt. (uitgecheckt).
Toen ik een paar uur later naar Utrecht wilde, was er door een bovenleiding breuk geen treinverkeer direct naar Utrecht. Wel omrijden via Nijmegen => meer dan één uur vertraging.

Omdat ik ingechecked was in Den Bosch, ging het hier om het traject Den Bosch-Utrecht. Als ik een papieren kaartje had gehad, dan had ik vanaf Maastricht mijn geld terug kunnen krijgen.
Als jij je reis onderbreekt op het normale traject (zonder omweg) hoef je tussendoor niet perse uit- en weer in- te checken. Dat bespaard je dan weer het opstaptarief (iets van €0,75).
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JerryM »

Zit alleen een tijdslimiet aan vast, dus niet altijd handig..
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Officieel ja. Als je 8 uur nadat je bent ingecheckt op hetzelfde station uitchecked rekent de kaart (met korting?) €10,- af. Maar 1 station verder gewoon de ritprijs.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

Wat Mack zegt dus. Da's een beetje een probleemgevalletje volgens de voorwaarden van de NS mag je je reis onderbreken en het station verlaten, volgens de regeltjes van de ov-chip niet. De NS kende (en volgens mij bestaat dat nog steeds) een degressief kilometertarief en een maximum ritprijs. Maastricht-Groningen Kost € 24,- enkele reis. Maastricht-Utrecht-Utrecht-Groningen, met een uit-en-incheck in Utrecht kost je € 43,90.

Je moet alleen opletten dat je met je chipkaart tijdens zo'n onderbreking geen lokaal ov gebruikt. Dat wordt dan een vergeten checkout en kost (naar gelang het type kaart) €10 of €20, al zou dat in dit geval niet zo verkeerd uitpakken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie