OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door shareen_G »

eireann_DB schreef:Gaan de papieren kaartjes er niet uit binnenkort?
Volgens mij kunnen ze dat nooit voor 100% er uit doen. Hoe moeten anders buitenlanders met het openbaar vervoer reizen? Die gaan echt geen OV-chipkaart aanschaffen voor een paar euro.
Waar een wil is, is een weg
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

dat zullen ze wel moeten. Moeten ze nu ook voor de tram enzo al.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

dat zijn wegwerpkaartjes


en ook de ns automaten geven nog wel papier,
als je even uitzoekt hoe
~\v/~
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

Daarom. Dus dat is het probleem niet.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sabrina »

Als je nu naar de UK gaat, moet je vaak ook een Oyster card aanschaffen. Ik zou niet weten waarom toeristen in Nederland geen tijdelijke OV-chipkaart kunnen aanschaffen, dat is evenveel moeite als het aanschaffen van een papieren kaartje. Nog minder moeite trouwens, want anders moet je een strippenkaart kopen, een papieren treinkaartje, etc., i.p.v. één kaart.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
artemis

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door artemis »

Ik probeer mijn nieuwe OV chip kaart te registreren op de ovchipkaart website.
Omdat er 4 euro is afgeschreven van mijn saldo, waarschijnlijk omdat ik mijn oude en nieuwe kaart beide in mijn portemonnee had zitten.
Had dat dus niet door anders had ik hem meteen uit kunnen checken.
Nu weet ik niet precies wanneer dat is gebeurt en kan mijn gegevens dus ook niet in zien omdat ik mijn kaart niet geregistreerd krijg.
Denk dat bellen dan ook niet veel zin gaat hebben....
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door thaliya »

Het grote verschil is dat je een Oyster gewoon met een buitenlandse pinpas of creditcard kunt opladen. De NS automaten accepteren geen buitenlandse kaarten, behalve op Schiphol. Je bent als buitenlander dus gedwongen om, tegen verhoogd tarief, een kaartje bij het loket te kopen. Of zoals ik doe: als ik weet dat ik naar NL ga wat geld zetten op mijn NLe rekening die ik toevallig nog heb zodat ik wel kaartjes kan kopen. Het is echt belachelijk dat de NS automaten zo ouderwets en gebruikersonvriendelijk zijn!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door thaliya »

Ov chipkaart wil ik aanschaffen, ik dacht: handig, online bestellen. Maar helaas, ook dat kan alleen maar met een NLe rekening, niet met een internationale creditcard. En dan heb ik het geluk dat ik de taal spreek en dus alles kan lezen (sommige info is niet eens vertaald in het Engels op de site) en wel m'n weg kan vinden naar een groot station waar ik een chipkaart kan kopen, maar niet alle "echte" buitenlanders kunnen dat
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Nieuwsbericht NOS Teletekst: Treinkaartje gaat laatste maand in

Het papieren treinkaartje verdwijnt nu echt.Na jaren onderhandelen zijn overheden en consumentenorganisaties het eens geworden over de einddatum van 9 juli.

Wie daarna met de trein wil reizen,maar geen ov-chipkaart wil,kan een chipkaart voor eenmalig gebruik kopen.De reis wordt dan wel 1 euro duurder,omdat de productiekosten hoger zijn.De eenmalige chipkaart is te koop bij een automaat of een NS-servicebalie.

Vanaf augustus wordt in- en uitchecken ook om een andere reden onvermijdelijk. Alleen mensen met een chipkaart kunnen dan door het poortje naar het perron.
Geniet van de positieve momenten.
Olaf911

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Olaf911 »

Bron: Nu.nl - 19 mei 2014

Rechter beslist over voorlopig behoud papieren treinkaartje
De OV-chipkaart als vervanger van het papieren treinkaartje schendt mogelijk op meerdere punten een Europese verordening. De rechter moet nu beslissen of het afschaffen van het biljet moet worden uitgesteld of zelfs verboden.
Rechter beslist over voorlopig behoud papieren treinkaartje
Foto: ANP
Dat bleek maandag tijdens een rechtszitting bij de hoogste rechter voor dit soort zaken, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), aangespannen door Mendel Mobach, een ICT'er met veel kennis van het openbaar vervoer.
In de zaak wordt de rechtsgeldigheid van de OV-chipkaart in twijfel getrokken, omdat Europese regels mensen verplichten dat ze voor hun reis controleren of ze een geldig biljet hebben.

Mobach stelt dat dat niet altijd mogelijk is. Ook wijst hij op minimale eisen aan een treinkaartje.
Mobach klaagde bij de inspectie, omdat de OV-chipkaart het onmogelijk maakt te controleren of een reiziger over een recht op reizen beschikt. "Voor het toetsen ben je afhankelijk van de administratie van de NS", zegt Mobach tegenover NU.nl.
Hij wil dat daarvoor een oplossing komt en hij eist tot die er is bovendien een verbod op het afschaffen van het papieren kaartje. "Op papier valt wel namelijk wel te lezen wat je reisrecht is."
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Ok, dus ik koop 20,- reistegoed in een webwinkel en moet die fysiek ophalen bij een apparaat. Dat vind ik al bizar genoeg. Maar nu begrijp ik van de websites (na lang zoeken, want waarom zou je zulke informatie zichtbaar en vindbaar neerzetten??) dat dat alleen kan bij die kleine apparaatjes en niet bij de grote apparaten op centraal station? Daar kun je alleen opladen met je pinpas, maar geen bestellingen ophalen? Dat kunnen ze toch niet menen...?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

Ik kan bestellingen van de NS wel ophalen bij de automaten van de NS, maar geen idee hoe dat zit met die van andere OV bedrijven. Vaak zit er ergens op een Centraal Station ook wel een kleintje bij de Appie of iets dergelijks, misschien heb je daar wat aan?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Ja, daar is Oudste nu naartoe, verwacht ik. Maar het maakt het gewoon nodeloos ingewikkeld voor een 13-jarige die bijna nooit met de trein gaat, weet je. Dat hele systeem is zoveel ingewikkelder dan nodig...

Gelukkig helpt leonietje haar even op weg. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Ravelijne »

Eens! Het hele systeem is bezopen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

Het idee van de OV-chip is leuk, dat ik met één pasje voor alle OV kan betalen vind ik handig. Alleen de uitvoering ervan is waardeloos. Het systeem is zo opgezet dat alle voordelen voor de vervoerders zijn en alle nadelen op de reiziger worden afgewenteld. Kijk maar naar de chippaaloerwouden op een station als Amersfoort of Nijmegen: als je van de ene trein op de andere overstapt moet je uitchecken en opnieuw inchecken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie