Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
colet

Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Aangezien er hier ook ouders zijn en je vast wel eens tegen iets aanloopt, zowel hulp/tips nodig hebben als denken: he dat zou ook voor anderen handig zijn!
Voorbeeld:
- Ik leer mijn kind fietsen en heb zo'n handige stang gemonteerd achterop fiets
- draaien alle kinderen van 15 van die herrie -die zij muziek noemen- of word ik oud?
- wat is ook alweer een spreekwoordelijk gezegde?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die wel eens ergens tegenaan loopt en omdat hier iedereen wel genegen is de ander te helpen, zowel op BDSM gebied als niet-BDSM-zaken, dacht ik.....
(eh..of heet dit 'eigenbelang' ;) )

Mijn 'probleem':
Help!
Stel je voor....een kinderkamer: hoogslaper, buro eronder, wat kastjes en speelgoed erin. :)
Maar ook speelgoed ernaast :icon_sad: , op de grond :icon_sad: , voor een kastje :icon_sad: , in de huiskamer :icon_sad: ,........
Als bewuste kind erbij is en dingen minstens zo snel uit de vuilniszak vist als jij ze erin stopt... :icon_sad:
Haar uitleg is: jamaar dat is zo leuk, schattig, speelde ik zo fijn mee, ik kan geen afstand doen van iets.... :icon_sad:
Wat moet je dan? :confused:

Ik wil best alleen opruimen, maar dan zijn er ook zaken weg daarna en dat valt echt wel op. (ligt aan mijn opruimwoede)
Iemand een pedagogische tip?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door cinderella »

drie zakken: 1 weg, 2 zolder, 3 blijven
alles moet ze verdelen over de 3 zakken, aan het eind moeten alle zakken even vol zijn
Dat betekent afscheid nemen van de spullen die vies, versleten, saai etc zijn.
De spullen die ze vaak gebruikt in zak 3, die ruim je later in de lege kasten, en zak 2 doe je label met datum op en dan naar zolder. Kan ze die spullen altijd nog vinden als ze er mee wil spelen.
En half jaar/jaar later mieter je die zak weg, of niet als ze er toch nog dingen uit heeft gevraagd
toen doet er nu niet meer toe
colet

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Die eerste van jou pas ik nu dus toe, bepaalde dingen gaan eerst naar zolder. Maarja, wie slaapt er op die zolder? Ik!
En ik ben de tijd van slapen met een poppenbedje naast me wel voorbij :clown:
faery

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door faery »

Hmm, ik weet niet of ik het als kind zou waarderen als er opeens oud speelgoed van me weg was. Ik voel nog steeds enige wrok tegen mijn moeder omdat ze al mijn (15 ofzo) my little ponies heeft weggegooid, omdat ik ze niet echt opruimde maar onder het bed legde. Ik zou dus niet zomaar weggooien.

Misschien eerder in overleg doen, na die 6 maanden/jaar? Ze is ten slotte 17, en ook zij moet inzien dat als je een jaar niks gebruikt hebt, dat het dan waarschijnlijk weg kan. Of met haar samen naar een kringloop-winkel brengen of zorgen dat iemand in de familie het krijgt? (als het daar niet al te oud en versleten voor is)
colet

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Faery, het gaat om mijn jongste en die is 11 ;). Maar je snapt inderdaad wel wat er achterzit!
Ik ken dat ook van vroeger.
(en nog! Als mijn moeder hier logeert verdwijnt er ook wat zij nodig vindt dat er verdwijnen moet. Maar dat is een ander verhaal!)

Toch kan ik niet alles bewaren. Nu verhuist bepaald speelgoed naar zolder om na een tijdje uit het systeem te verdwijnen. Als ik namelijk na een half jaar ofzo zeg en "nu gaat het weg" dan moet ze wéér afstand doen van dat spul.
Ze zegt zelf al paar jaar dat ze het niet kan, dat ik haar ermee moet helpen.
Alleen stond ik nu in haar kamer en dacht, zou er geen andere manier zijn?
Ohja, naar een ander klinkt in haar oren goed...tot ze het bij een ander af moet geven, dan kost het haar weer moeite.

Ik dacht ook al aan volgend jaar, dan gaat ze naar voortgezet onderwijs, dus wat wordt er dan nog gespeeld met Barbie's, Playmobil, strijkkralen enz? Dus misschien hoef ik nog maar een jaar naast een pop te slapen, ligt er een Barbiescooter onder mijn bed, staat er een bak met Duplo op de bergzolder...
faery

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door faery »

Nu ja, ik neem aan dat jij als moeder wel kan inschatten wat er belangrijk is, en wat niet (mijn moeder heeft namelijk ook nog steeds spijt van die my little ponies actie, gnagna ;)). En ik ben zelf niet de beste raadgever hiermee, aangezien ik ook moeite heb met dingen weggooien...

(en hoe ik erbij kwam dat het je oudste was? geen idee, sorry! :oops: )
murron

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door murron »

Hmm mss een ideetje? Laat haar uitzoeken wat ze eventueel wil en kan verkopen (marktplaats,rommelmarkt enz)
Waar ze van de opbrengsten zelf weer nieuwe dingen/spulletjes voor kan gaan kopen.
Dan ben je van het kleine speelgoed af en koopt ze wss dingen wat nu meer bij haar leeftijd past.
Beetje win-win situatie creëren
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Van de dingen waar ze moeilijk afstand van kan doen een foto nemen, dan kan ze zich nog altijd makkelijk het leuke spelen herinneren?
**Self Rescuing Princess**
phedre

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door phedre »

Zolang er hier nog echt met het speelgoed werd gespeeld, stond het beneden in de woonkamer, overdag zou het me een zorg zijn wat ze gebruikte en wat door de kamer verspreid lag, maar 's avonds rond 19.00 uur werd alles gewoon opgeruimd, samen, tot ik er tevreden over was.

Later toen het niet meer echt gebruikt werd, maar ze het niet weg wilden doen omdat ze er soms toch best nog wel wat mee deden, ging het naar hun slaapkamer, maar dat ging ik echt niet alleen opruimen. Meestal deden we het samen, en als ik ze naar boven had gestuurd om zelf op te ruimen, ging ik daarna checken, en als het niet goed genoeg was, ging op het bed zitten en zien wat ik nog zag, wat nog opgeruimd moest worden. Zo leren ze zelf ook kijken en zien.

Enige wat er hier bewaard is, voor als ze later zelf groot zijn, is het kwaliteitsspeelgoed als lego, barbies, knex en de door hun vader gemaakte poppenhuis, poppenbed en hobbelpaard. De rest is weggegaan, naar vuilnis, familie.

Nu met de meiden van Mr (7 en 10) doe ik het laatste eigenlijk overnieuw. Ze mogen van alles van boven naar beneden halen om mee te spelen, maar als ze klaar zijn, of als ik het er tijd voor vind (omdat ze naar hun mams gaan bijvoorbeeld of naar bed moeten) wordt er opgeruimd. Niet goed genoeg? dan mogen ze het doen waarbij ik zit toe te kijken en ze aanwijzingen geef.. 'kijk... daar ligt nog lego.. dat mag in de legokist.. daar ligt nog van little petshop.. mag in de mand, daar liggen nog strijkkralen.. waar horen die?' En daarnaast word ik zelf steeds radicaler in weggooien...na drie keer vragen op te ruimen roep ik 'alles wat er nog ligt en dus niet van mij is, mag in de kliko?' en dat gaat er dan ook werkelijk in (tenzij het daar te duur voor is)

het duurt ff.. maar het werkt wel:)
oeps2

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door oeps2 »

phoe
ik laat zowiezo mijn kinderen nooit in de huiskamer keuken met speelgoed
(als dat dan een keer gebeurt dan weten ze dat ze het meteen moeten opruimen)

alles wat op de trap ligt moeten ze meenemen naar hun kamer
(ons huis telt 3 verdiepingen)
ligt het langer dan 2 dagen op de trap verdwijnt t in de vuilnisbak

hun kamer tsjaaaaaaaaaaa
ik probeer t wel om ze het zelf op te laten ruimen
doe dan wat phe deed
op bed zitten en zeggen wat nog moet

wij hebben een grote doos waar alles voor koninginnedag in wordt gegooid dan verdienen ze er nog wat mee

maar bij geen reactie flikker ik gewoon alles weg
alleen dure spullen gooi ik in een doos
en doek net alsof t niet meer bestaat en das heel handig want ze vergeten het en dan kan ik t weer gebruiken als dr een kind jarig is uit de klas
dan zeg ik heee kijk deze heb ik nog :mrgreen: daar heb je nou zooo lang niet meer naar gekeken die ligt al een half jaar in de doos .. zullen we m mooi inpakken voor huppeldepup zn verjaardag ? meestal is dat ok
scheelt poen en zooi !

enne die van 14 laat ik lekker omkomen in dr zooi
ze zoekt t maar uit
als dr geen schone onderbroekies meer zijn omdat alles in dr kamer ligt
heeft ze pech :clown:

(werkt heeeeel goed !)


oepzz :clown:
phedre

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door phedre »

idd oeps.. dat laatste werkt ook heel goed...
vanaf dat ze jaar of 13-14 waren, kwam ik eigenlijk alleen nog op hun kamers om er het gewassen goed te brengen en .. als ik er bij kon, de stofzuiger door te halen. Hun hok.. als zij daarin happy zijn, is dat hun keuze, hun leven.

Ze wisten: maandagmorgen alle was in de was... komt het tzt weer terug.. ligt het er niet in.. komt het dus ook niet schoon terug. Geen kleren in de kast? zal je het dus zelf niet opgeruimd hebben:) simpel!

Zelf verantwoording laten dragen voor hun eigen zooi:)

maar zolang ze nog klein/jong waren, mochten ze wel in de woonkamer spelen.. ik had ze niet om ze op hun kamers op te bergen, vond het veel te gezellig als ze er waren:)
colet

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Betere optie hier :) (ik zette hem in huishoudelijke hoek....al kan oppas dan meteen wat strijken ;))

help help, wat betalen jullie aan de oppas??
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Oei, geen idee ik doe aan ruilhandel met de buuv. :lol:
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Crownless »

Kijken wat het minimum loon is voor de leeftijd van de oppas? Ik kreeg vaak ehm... *denkdenk* goh, ik weet het niet meer, ik kan me niet herinneren wat ik kreeg. Een wel aardig bedrag voor een 13 jarige. Ik vond het echt een topbaan, kon gewoon tv kijken, de voorraadkast plunderen (al at ik m heus niet leeg) en cola drinken. Vaak bleef ik ook gewoon slapen, vonden de kinderen geweldig en hoefden de ouders geen rekening te houden met thuiskomtijd enzo.

Ehm... Tja, goh. Voor een dertienjarige zou ik 15 euro doen ofzo?

Maar weet natuurlijk niet hoe oud jouw oppas is enzo :)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Sabrina »

15 euro is echt héél veel, als je dat als uurloon bedoelt. Ik krijg 10 euro per uur voor bijles, en da's voor mij als 19-jarige al een behoorlijk salaris. Voor een 13-jarige zou ik eerder denken aan 5 euro per uur persoonlijk, da's ook wat de meeste van mijn leeftijdsgenoten rond die tijd kregen.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Plaats reactie