Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Wij hebben gisteravond voor 7 uurtjes oppassen 35 euro betaald (5 euro per uur). Aan een jong meisje van 16, alle oudere oppassen die we tegen kwamen op sites/advertenties etc. vroegen rond de 10 euro per uur en dat vind ik toch echt te gek worden! Kitten, mag ik jouw goedkope tiener een keer van je lenen?
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Ik had trouwens ook nog een vraag: iemand een idee vanaf wanneer je je kind moet inschrijven voor de peuterspeelzaal en de basisschool? Ik hoor overal dat je daar al ZEEEER tijdig mee moet beginnen, maar is dat een paar maanden van tevoren, of anderhalf jaar van tevoren?

Hij mag pas naar de peuterspeelzaal als hij 2-en-half is, en hij is nu nog geen half. Dus we hebben nog wel even. Maar toch, je zult maar te laat zijn...
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Hier mocht je voor psz pas inschrijven als je kindje 2 was. Gewoon even een psz bellen en vragen, of even googlen naar een psz in de buurt?
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Dan heb ik nog wel even.

Tis wel stom, hier moet je dus voor een peuterspeelzaal kiezen, maar die zijn gekoppeld aan een school, en ze verwachten dan eigenlijk dat je naar de gekoppelde school overstapt. Dus als je voor de peuterspeelzaal kiest dan kies je al direct de school! :shock:
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Maar, zij verwachten dat, het is dus geen verplichting?
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Nee, ik denk het niet, dat staat er niet, maar wel dat het "de bedoeling" is want ze werken met een "gekoppelde leerstroom" en met dossiers die ze al beginnen aan te leggen op de peuterspeelzaal en dan overdragen naar de gekoppelde. Dus als je dan ineens naar een andere basisschool wilt en je dossier niet wilt overdragen dan denken ze vast dat je een probleemkindje hebt ofzo :shock: . Dus al direct een goede keus maken, niet alleen kijken welke peuterspeelzaal je wilt maar direct welke basisschool eraan vast hangt! :shock:

Aan de andere kant misschien voor Kotertje ook wel fijn om bij dezelfde te blijven, als ie net vriendjes heeft bij de psz die ook overstappen naar de gekoppelde basisschool dan is dat natuurlijk wel weer relaxt voor hem, dan kent hij al wat kindjes als hij naar school gaat.

Afijn, het is lange-termijn-planning allemaal, maar ik was nieuwsgierig dus ben alvast gaan uitzoeken, ook vanwege die verhalen over ellenlange wachtlijsten waar je soms over hoort, dat je in de grote steden er maar beter snel bij kunt zijn omdat je kindje anders niet meer naar een "goede school" kan.

Als dat over 2 jaar nog zo is dan is het hier financieel trouwens wel heel lekker geregeld met peuterspeelzalen. Je betaalt voor 1 kind maar 20 euro per maand, en dan mag ie 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal! Relaxt... dat is echt stukken goedkoper dan de kinderopvang! Wel veel korter natuurlijk, het is maar een paar uurtjes per keer, maar toch!

Ze hebben hier trouwens ook een speel-o-theek voor 15 euro per jaar waar je glijbanen enzo kunt lenen voor 3 weken. Way cool, een glijbaan in je huiskamer!!! 8-)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Hier mocht je dan inschrijven vanaf dat je kindje 2 was, maar de kans dat je kindje met 2,5 ook echt geplaatst werd, was wel klein, door de wachtlijsten. Erwt1 kreeg voorrang, omdat hij met z'n spraak achterliep, maar kon ook maar 2 dagdelen... Dus ik zou me er nog niet te erg op verheugen ;-)
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Daz dan wel weer jammer.. het klonk al te mooi om waar te zijn.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Ja.. kindjes die iets hebben krijgen voorrang, en dat zijn er tegenwoordig best wel veel geloof ik... Dus de 'normale' kindjes komen dan niet of laat aan de beurt. Tis wel apart... Maar kotertje gaat toch in elk geval 1 dag per week naar het kdv? Daar doen ze voglens mij wel hetzelfde soort dingen en is ook leuk voor samen spelen enzo.
Pluu

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pluu »

Jup, hij gaat 1 keer per dag naar de créche. Ik vond dat in het begin een beetje eng, zo van, krijgt hij wel genoeg aandacht, gaat hij me niet missen? Maar hij vind het superleuk! Elke keer als we hem brengen dan is hij aan het lachen. En hij is écht wel op de leeftijd dat hij de omgeving zo langzamerhand herkent, dus als hij het niet leuk zou vinden dan zou hij niet zo lachen als we daar de ruimte binnen lopen. Als hij op het consultatiebureau of in de supermarkt een andere baby of peuter ziet dan kijkt hij ook heel geïnteresseerd.

Zou het wel jammer vinden als hij op de peuterspeelzaal niet of pas laat aan de beurt komt, want ik denk dat hij dat ook helemaal geweldig gaat vinden. En hij heeft geen broertjes en zusjes, en ik heb ook niet echt vrienden of familie met kleine kinderen in de buurt, dus de opvang is de enige plek waar hij andere kindjes kan zien en sociaal kan leren spelen. Nu ik weet dat hij dat zo leuk vindt zou ik hem dat best vaker gunnen, maar kinderopvang kunnen we echt niet vaker dan 1 dag in de week betalen, niet tenzij mijn webshop hééééél erg veel beter gaat lopen dan nu!

Afijn, het duurt nog een tijdje dus we zien wel eventjes hoe het loopt.

Eerst gaat hij volgende maand op babyzwemmen :mrgreen:. Een half uurtje per week, maar ik denk dat hij het helemaal geweldig gaat vinden. Hij houdt van badje en hij houdt van andere baby's, dus met andere baby's in bad moet toch wel een top-ervaring worden..
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Ja, het is ook oneerlijk vind ik, tenminste, hoe het hier gaat. Ik hoorde van een vriendin die heel ergens anders woont, dat het daar ook zo gaat, maar geen idee hoe het in de rest van NL gaat. Maar aan de andere kant ook wel logisch dat ze kindjes met een bepaalde achterstand eerst laten gaan. Voor Erwt1 heeft het bijv. wel erg geholpen met zn spraakontwikkeling.

Babyzwemmen is dan vast ook heel leuk voor kotertje ja! En je hebt ook nog andere dingen, zoals muziek op schoot, en als ie iets groter is dans en gym dingen voor dreumessen en peuters enzo. Dat zijn dan ook dingen die je misschien met hem kan doen, als het niet lukt met de psz, zodat ie in contact komt met andere kindjes.
colet

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

:shock:

/me moet weer spuien. Allereerst excuses aan de rokende medemens. Prima als je wil roken enzo, maar ik vind het nu eenmaal erg vies. Als ik ernaast sta, het ruik, mee moet roken, als ik ergens binnenkom waar het mistig is van de rook, bah bah bah.

Goed, ik kom net thuis van boodschappen doen. Ruik voor de deur al een sterke, veeeeeel te sterke lucht van deo of parfum en mijn kinderen weten hoe slecht ik daar tegen kan, dus die doen dat niet zomaar.
Midi heeft wel eens wat losgelaten over willen gaan roken. Toen viel ik al van mijn stoel.
Nu riep ik: goh wat ruik ik? En ze wist niet waar ze blijven moest. Ze zei ik weet het niet tot ze mij bijviel toen ik zei dat ik parfum ofzo rook.
Meteen daarna kwam ze naar beneden dat ze wilde praten.
Mama, ik rook.

Sta je dan...eerste pieper geschild en de rest lag klaar. Wat zeg je in zo/n situatie?
Beetje doorgevraagd en -gepraat, tis niet om stoer te doen, ze wil niet verslaafd raken, ze rookt niet over haar longen, ze kan en wil niet tegen mij liegen.....enz
Ik heb gezegd dat ik in ieder geval blij ben dat ze eerlijk is, want dat ik idd er toch achter zou zijn gekomen (was ik al, maar dat weet zij niet) en dat ik niet boos ben, maar wel verdrietig. Echt!
Ik vind het gewoon niet leuk en niet fijn. Dat heb ik ook uitgelegd.
Kind stikte ondertussen in een hoestbui en vroeg toen waarom ik er zo ommoest lachen :hypocrite: Ik hoop dat ze de halve nacht en morgen ook nog hoest. :hypocrite:

Weten jullie...ik ben gewoon bang dat ze er niet meer mee stopt. Ik weet dat een verslaving een zeker gat kan opvullen voor je eigen idee/gevoel.
En voorlopig kan ik daar niet tegenop.
En daarnaast.... :bloos: voel ik me wéér falen als moeder. Waarom kan ik mijn meiden niet beter in de rails houden? :oops: Alle andere neefjes en nichtjes in de familie doen alles keurig via de bekjes, voldoen aan de normen van de maatschappij. Doen niks geks, gaan studeren, hebben keurige vriendjes of -dinnetjes, zoeken werk, gaan dan pas .....
En dan kunnen mijn meiden wel roepen datze niet zonder me kunnen, alles vertellen enz enz, maar iets doe ik niet goed. :bloos:
Ik weet het wel....ze zou niks minder zijn als ze echt blijft roken, maar toch....
Ik weet hoe vaak ze in een dip zit, hoe groot het gemis is van een vader, hoe ze....en dan is zo/ sigaret een welkome afleiding. Denk ik. Het lost niks op, maar voor haar dan wel. Denk ik.

Grrrr, waarom gaat ze geen koffie drinken ofzo?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Ik zou boos worden... Echt boos. Even geen begrip kind, wat je nu doet is stom. Echt stom. Daarna zou ik ze naar M. slepen, een vriend. En hem heel plastisch aan hun laten vertellen hoe hij zijn opa heeft zien sterven, zwart slijm ophoestend. Maar roken is hier in huis ook verboden. Niks eigen keus, het mag niet, klaar. Dus als ze het wel doen, dan is het gevolg straf. Geldt ook voor drinken, ik ben daar heel streng op. De wet zegt 16/18, dus ik ga niet gedogen dat ze de wet overtreden.

Nu snap ik best dat het makkelijk praten is A: van de zijlijn en B: als moeder van nog-net-geen-pubers. Maar als je niet wil dat ze gaan roken, dan moet je het verbieden. Wat nou, niet boos? Wel boos! Niks begrip en goed dat je eerlijk was. Billen branden - blaren zitten! Ja, rot van d'r vader. Dat is geen excuus.

Denk alleen dat dat nu wat laat is... Plus dat het alleen kan natuurlijk, als het van tevoren duidelijk was dat het niet mocht.

Over al die prachtige neefjes en nichtjes... elk huisje heeft zijn kruisje, lieve colet. Ook hun ouders zitten soms met de handen in het haar. Ook daar zal eens een kind zijn opleiding niet afmaken, met een verkeerde vriendengroep omgaan, als zwaar gothic tegen alles aanschoppen dat zijn ouders lief is... En ook gaan roken. En mijn kinderen wellicht ook. Ik moet mezelf ook nog altijd maar bewijzen, beste stuurman en zo. ;)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Voleuse »

Ik had vroeger ook echt niet thuis moeten komen met 'ik rook'. Het dak was eraf gegaan. Je bent lief en toont begrip voor haar, maar je mag ook echt wel je grenzen bewaken colet! Hallo, midi is gewoon onwijs stom bezig!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Pedagogische zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door puppie »

Mijn moeder is een beetje zoals jij colet (zoals ik een beetje uit je verhalen lees) ze heeft mij nooit echt duidelijke grenzen aangegeven.
En weet je wat ik deed? Ik ging steeds meer gekke dingen doen om die grens van haar op te zoeken.
Nooit gevonden overigens en gelukkig ben ik goed terecht gekomen uiteindelijk.
Maar in mijn tienertijd nam ik een tattoo, een piercing, ik rookte, blowde aanzienlijk, kwam altijd te laat thuis, had een vriend van bijna 20 jaar ouder (wat uiteindelijk ook heel fout uitpakte, maar dat terzijde) en ik fietste 's nachts door de minst veilige wijken alleen maar om mijn ouders te narren.

Wat de andere dames ook al zeggen, wordt boos, ga in discussie en geef vooral je grenzen aan!
Ze is jouw kind, woont onder jouw dak en heeft zich aan jouw regels te houden!
Als ze later groot is en op zichzelf woont kan ze doen wat ze wil, maar tot die tijd... ;)

*knuffelt*
Plaats reactie