Gezellig hier!

U mag zich hier even voorstellen. Kijk uit voor laagvliegend gebak!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Gezellig hier!

Bericht door Nijntje »

Over minder dan 10 jaar komt er een generatie hier op dit forum die zich geen beeld meer kan vormen bij een spoorboekje....

Sorry, random gedachte
liefdesster

Re: Gezellig hier!

Bericht door liefdesster »

Tegenwoordig noemen ze het de reisplanner app Nijntje..
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Gezellig hier!

Bericht door Nijntje »

Dat bedoel ik dus..... ik hebspijt dat ik het laatste spoorboekje niet gehouden heb. ;)
liefdesster

Re: Gezellig hier!

Bericht door liefdesster »

Ik geloof niet dat daar nog de juiste vertrektijden in staan...Sta je wel heel lang op het perron te wachten op de juiste trein. Maar wie weet ontmoet je dan op het perron iemand die wel weet welke trein je moet hebben en kun je samen een tripje maken
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Gezellig hier!

Bericht door Voleuse »

Zeg, nieuwe mensen, als jullie nou eens een avatar uploaden heh, dan kan deze idioot hier jullie ook uit elkaar houden want het wordt een beetje verwarrend nu er twee "nieuw persoon begint met een l" zijn.
Oh en welkom, had ik al welkom gezegd? :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Gezellig hier!

Bericht door JJV »

Mee mijmerend.. (heet dat nijnerend in zo n geval?)

Zolang t journaille t woord spoorboekje blijft gebruiken als ze dienstregeling bedoelen heb je kans dat t meevalt...
Ik gebruik t woord stencil ook nog steeds. Terwijl t laatste echte stencil dat k heb gezien tijdens mn lagere school carrière was...
~\v/~
liefdesster

Re: Gezellig hier!

Bericht door liefdesster »

Voleuse...het was even zoeken maar het is mij gelukt om in ieder geval een plaatje er op te krijgen en JJV volgens mij laten ze nu alles uit de printer rollen...
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Gezellig hier!

Bericht door Voleuse »

:static:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Gezellig hier!

Bericht door Ravelijne »

@jjv Waar gebruik je het woord stencil dan voor? Ik kan geen betekenis bedenken die niet 'stencil' betekent...

@liefdesster Leuk om een plaatje bij je naam te zien. :)
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Gezellig hier!

Bericht door JJV »

Handouts in de klas. Zijn gewoon copietjes of prints natuurlijk. (is bij ons ook t zelfde apparaat) Maar ik noem ze nog altijd stencils.
~\v/~
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Gezellig hier!

Bericht door Ravelijne »

Okay, da's wel echt archaisch. ;)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Gezellig hier!

Bericht door Mack »

Voor de jonkies onder ons die nog niet meteen naar Wikipedia zijn geklikt: :jjv:
Stencils waren (oa) op scholen een goedkope en snelle manier om lesmateriaal, proefwerken, etc te vermenigvuldigen. De stencilmachine was eigenlijk een kleine rotatiepers waarbij het grote voordeel was dat het origineel met een gewone typemachine gemaakt kon worden.
stencilmachine-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
liefdesster

Re: Gezellig hier!

Bericht door liefdesster »

Ravelijne...ik had het al bij het begin willen doen maar toen lukte het niet. De afmetingen van de foto die ik wilde plaatsen bleek het probleem te zijn. Ik ben vanmiddag op zoek gegaan naar een passende afbeelding.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Gezellig hier!

Bericht door Ravelijne »

Het origineel moest dan wel op stencilpapier in de typemachine gemaakt worden, en eigenlijk in één keer foutloos, want de correctie-vloeistof was vrij beperkt werkzaam. Een stencil had ook niet het eeuwige leven, je had dus geen 'master' die je oneindig kon gebruiken. Bij ons op de basisschool werd de schoolkrant gestencild en ik hielp daar wel eens bij. Bijvoorbeeld door illustraties over te trekken op stencilpapier.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Gezellig hier!

Bericht door kitten »

Ik kan het stencilapparaat alleen herinneren uit mijn eigen basisschool tijd. Hebben ze onze kindertekeningen in de schoolkrant echt allemaal met de hand overgetrokken? Ik kan me wel herinneren dat het per se met zwart of... rood? moest? Of blauw. Maar er waren maar twee kleuren mogelijk en het werd allemaal zwart.
Plaats reactie