Hoe absoluut zijn harde grenzen?

faery

Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door faery »

Een tijdje geleden had ik het met een vriend van me over harde grenzen. Hij (top) gaf aan dat het allemaal context-afhankelijk is, en dat hij als zodanig eigenlijk geen absolute harde grenzen heeft. Bijvoorbeeld, scat noemen veel mensen een harde grens, maar stel je voor dat je partner met jouw poep wil spelen nadat jij naar de wc bent geweest, zonder jou daarbij direct bij te betrekken, ben je daar dan ook tegen?

Dit zette me wel aan het denken, want ik sta er eigenlijk ook zo in. Waar nog bij komt dat ik best kick op dwang en angst als bottom, dus ook dingen die ik zelf niet tof vind, maar de top in kwestie wel, zijn best bij/door mij uit te voeren, ook al heb ik er op "directe" wijze zelf niks mee: de angst of het feit dat de top het van me wil, zorgt ervoor dat de grens een stuk minder hard is.

Hoe staan jullie hierin?
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Bitemarks »

Ik denk dat het bij mij per grens en per D verschilt.

In een gelegenheid spel zijn mijn harde grenzen van diamant. Daar mag je echt niet aan tornen en zelfs een plaagstootje kan verkeerd vallen. Maar stiekem vind ik weinig geiler dan een D die mij zover krijgt om een harde grens op te geven. In een D/s relatie kunnen harde grenzen dus zeker vervagen.

Daarnaast zijn er ook harde grenzen waar je beter ver van blijft. Ik wil dan echt niet met die harde grens spelen. Ook met veel duwen of onder dwang wil ik dat echt niet. Ik denk dat het er vooral aan ligt wat voor mij de gevolgen van de harde grens zijn. Als die groter worden, is de grens harder.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Oppergodin_Hera

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Oppergodin_Hera »

Poosje terug met iemand gespeeld waarbij ik van te voren aangegeven dat mijn tepels een no go area zijn. Nou ze hebben een week pijn gedaan. Hij vond dat hij als sadist juist dingen moest doen waarvan een ander zei dat het een grens is. Mijn grens is mijn grens. Daar moet niet overheen gegaan worden.
48miles

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door 48miles »

Veel ervaring heb ik (nog) niet, maar ik kan me helemaal vinden in het antwoord van Bitemarks :)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door eireann »

Wat is dan het gevolg Hera als zo iemand toch over je grens gaat? Speel je niet meer met zo iemand? Stap je tijdens het spel op? Krijgt ie een slag voor z'n hoofd?
**Self Rescuing Princess**
48miles

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door 48miles »

Afhankelijk van wie het is en wat de handeling is zou ik reageren.
Met mijn vaste speelpartner zou ik het bespreken achteraf. En dan zou ik opnieuw het aangaan.
Op het moment zelf als mogelijk STOP roepen, of met mijn lichaam reageren. Als beide niet mogelijk is rest praten achteraf, nadat ik wellicht enorm gehuild heb.
Met een onbekende zou het mijn vertrouwen beschamen.
Toen ik me door een onbekende vast liet binden binnen een 'toeziende' omgeving voelde ik me dusdanig goed dat ik wist dat als het fout zou gaan ik danwel zou schreeuwen (die mogelijkheid was er het eerste uur nog ;-) ), danwel achteraf het zou bespreken. Afhankelijk van de reactie van die persoon zou ik het opnieuw aangaan samen.
Deze reactie vanuit mijn ervaringen tot nu toe :) ;)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Daantje »

Mijn harde grenzen zijn context afhankelijk, sommige dingen verschillen per persoon andere per situatie.

De edgeplay dingen zijn voor mij bijvoorbeeld heel persoonsgebonden. Ik heb bijvoorbeeld een veto over wie er allemaal naalden in me mag prikken, daarom is dat op D's united feestjes altijd een grens voor op mijn grenzenkaartje geweest. Ik ben gek op needleplay, maar ik sta het alleen maar toe aan mensen die ik vertrouw en waarvan ik wel het een idee heb dat ze snappen waar ze mee bezig zijn. Met naalden heb ik het nog iets ruimer dan met scalpels, vooral vanwege lang zichtbare marks.

Andere dingen zijn heel dan weer tijd- en situatiegebonden. Seksuele dingen en alle vormen van penetratie zijn een no-go momenteel, daar was ik vroeger een stuk makkelijker mee. Terwijl ik inmiddels ook spelvormen doe, en ook nog eens heel erg tof vindt, die vroeger echt een keiharde grens waren.

Ik heb twee weldenkende speelpartners die inmiddels wel een idee hebben hoe ver ze kunnen gaan zonder het vooraf te checken of x wel oké is. Ik vertrouw ze daarin ook volledig en geef hen daar ook vrijheid in. Want als het om echt nieuwe heftige dingen gaat dan is daar overleg over vooraf en zeker bij eerste keren regelmatige check-ins om te horen of ik nog meer thee wil, of genoeg heb. (Geweldige metafoor is dat :)) Als vuistregel voor mijzelf heb ik dat alles wel op zijn minst bespreekbaar is, nee heb je en ja kan je krijgen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door pluis »

Ik kan me erg vinden in wat Bitemarks zegt. Het verschilt per spel, per persoon, per relatie met de betreffende persoon en vermoedelijk ook nog eens op mijn stemming van het moment.

Het ligt ook aan het gebied waarop de betreffende grens ligt. Ik zou er bijvoorbeeld niet happig op zijn om iets te doen wat zeker weten tot littekens zou leiden of daar expres voor bedoeld is, en tot op zekere hoogte is dat dan dus een harde grens. Tegelijk zou ik met de juiste persoon en in het juiste spel, mogelijk best iets willen doen waarbij je het risico loopt om toch met een litteken te eindigen. Beetje een grijs gebied, dus. Zo heel belangrijk vind ik de uiterlijke toestand van mijn lijf nou ook weer niet, dat ik van zoiets gelijk helemaal van de kaart zou zijn.

Bij andere zaken ligt de lijn veel harder. Ik ben tot nu toe altijd bijzonder ongelukkig geworden van hints en grapjes die seks met mij vergelijken met prostitutie. Ik kan me maar lastig voorstellen dat er ergens, waar dan ook, een partner en een spel zou zijn, waar ik daar niet oprecht ongelukkig (en nukkig en boos en geneigd om iemand mijn huis uit te trappen en nooit meer te zien) van zou worden. Mijn geestelijk welzijn vind ik heel belangrijk en iemand die daar 'fast and loose' mee wil omgaan, is niet de partner voor mij. Ik denk überhaupt dat iemand die zo'n spel met mij wil spelen, vermoedelijk geen goede partner voor me zou zijn - dat past simpelweg niet bij wat ik zoek.

Ik vind de dialoog over harde grenzen ook wat lastig, omdat ik vaak van tevoren helemaal niet weet wat die grenzen zijn en ze soms niet eens binnen een spel vallen. Om eens een voorbeeld aan te halen: k heb een keer gespeeld met iemand, en dat was hartstikke leuk. Klikte ook best goed, was best intens, raakte ook wat mentale knoppen, wat me niet zo heel vaak gebeurt. Super! Tof! Vaker doen! Buiten het spel om konden we het ook prima vinden, en dat maakte alles extra fijn. De harde grens lag bij mij op het gebied dat, zogauw er iemand anders bij was, die persoon heel plagerig deed over "hahaha, je wilt zo graag met mij spelen, en ik heb eigenlijk niet zoveel interesse in jou. Je wilt zo graag. Oooohhh. Ben je geil? Ben je geil??". Nou, als ik t al was, dan ben ik dat nou niet meer.

1) Ik wist donders goed dat die persoon wél heel graag met me wilde spelen (volgens mij zelfs eigenlijk meer dan ik) en
2) ik vond het een goedkope, luie en zelfs een beetje laffe manier van proberen Dommerigheid te bewijzen.

En ik knap nou eenmaal enorm af op luiheid en op niet eerlijk uitkomen voor wat je wilt en denkt en voelt. En dus, ondanks dat ik kort na het spel had aangegeven een en ander best te willen voortzetten, heb ik die persoon een paar weken later, zonder tweede spelafspraak dus maar gezegd dat dat gedrag buiten het spel om zo'n afknapper was, dat we het er wat mij betreft bij konden laten zitten qua speelcontact. Nou waren we al hele goede vrienden, maar volgens mij is dat sinds dat moment alleen maar beter geworden. Grappig is dat. In elk geval speelt die persoon niet meer dat soort spelletjes met me, en daar ben ik heel gelukkig mee. Kunnen we elkaar gewoon in oprechte waardering aankijken en weten wat we aan elkaar hebben. Daar heb je wat aan!

Een ander voorbeeld van een harde grens is dat ik ooit eens heb deelgenomen aan een spel met iemand wiens partner er niet van wist en er vermoedelijk ook niet mee akkoord zou zijn gegaan. Doe ik ook nooit meer. Ik kan nog 100x rationeel bedenken dat het niet aan mij is om hun relatiebeloftes voor ze te houden, ik wil er gewoon niks mee te maken hebben. Veel te vermoeiend, nadenken over wat ik wel of niet tegen wie mag zeggen. Ik geloof dat ik liever heb dat er op me vreemdgegaan wordt, dan dat ik de 'other woman' ben.
Oppergodin_Hera

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Oppergodin_Hera »

eireann schreef:Wat is dan het gevolg Hera als zo iemand toch over je grens gaat? Speel je niet meer met zo iemand? Stap je tijdens het spel op? Krijgt ie een slag voor z'n hoofd?
Iig wordt er nooooooit meer gespeeld. En op dat moment heb ik heb op zijn ballen geslagen (trek/knijp nooit aan mijn tepels als ik je pijp....risico is echt voor jou) Helaas niet hard genoeg omdat ik overdonderd was dat iemand bij een eerste spel zo duidelijk over de grenzen heen ging
faery

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door faery »

Eigenlijk onderschrijven jullie allemaal wat ik bedoelde te poneren in mijn openingspost, waarin ik een engere definitie aanhield van harde grens dan jullie het hier doen. Die definitie is/was namelijk: een harde grens is iets wat je nooit met iemand zou doen, onafhankelijk van de context. Meerdere mensen geven aan dat (harde) grenzen per persoon, per spel, per moment verschillen, wat het volgens de enge definitie geen harde grens maakt, maar "gewoon" een grens.

Hmm, interessant trouwens. Wat ik hier nu lijk te proeven is dat een grens pas een echte grens is als het een harde grens is. Want een gewone grens, die telt dan niet ofzo (ietwat gechargeerd).

Wat is een niet harde grens dan, als een harde grens ook context-afhankelijk is?
Deleted User 178

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Deleted User 178 »

Voor mij is een harde grens iets wat ik niet wil. Nu niet, nooit niet, met niemand niet. Dat zijn er niet zo veel. Dieren in het spel betrekken is zo'n grens bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn er minder harde (zachte? ) grenzen. Die zijn wel context afhankelijk.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Daantje »

Een grens die bij mij echt onbespreekbaar is, en dat zal altijd zo blijven, is consent violation. Spelen met instemming is voor mij heilig. Spelen met entiteiten die geen duidelijke consent kunnen geven doe ik niet.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:57
Locatie: Tiel

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Arno »

Hoi

Voor mij is het nakomen van afspraken heilig, zowel als dominant als sub. Samen maak je vooraf duidelijke afspraken over grenzen, en die kunnen in de loop der tijd opschuiven of niet.
Vrijheid ervaren, die als basis wortelt in jezelf.

Coördinator Kinky & Casual Nijmegen
Coördinator Diapers day Nijmegen
Owned and collared by Gomora

Met vriendelijke groet;
Arno
48miles

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door 48miles »

Ik kom terug op mijn eerdere antwoord nadat ik wat reacties heb gelezen. Een harde grens is voor mij een van te voren besproken niet te overschrijden grens. Schending van deze afspraak betekent einde spelen met die persoon. En die harde grens kan per persoon verschillend zijn. En die zou in de loop der tijd ook nog wel kunnen verschuiven, maar dan is dat wel weer van te voren al afgesproken ;)
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Hoe absoluut zijn harde grenzen?

Bericht door Bitemarks »

Voor mij is een harde grens iets wat je op dat moment in het spel niet kan betrekken. Zachte grenzen zijn eng of moeilijk, maar mogen wel aangeraakt worden. Bij beide is het einde spel als er overheen gedenderd wordt.

Maar het is wel mogelijk om op een sub in te praten, zodat een harde grens zachter wordt. Dat geldt niet voor alle harde grenzen, maar spelen met grenzen vind ik gewoon erg geil.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gesloten