Nou reed ik altijd met een maandtrajectkaart (jaartraject had ook gekund maar dat is erg veel ineens). Handige van zo'n maand(of jaar-)trajectkaart via de ns is dat je er dan ook ov-zones bij kan kopen. Dat kost dan voor mij voor 2 zones € 54,50. Dat is dus aan beide kanten van het ns-abonnement. Dus vrij reizen in de zone waar je op de trein stapt (en een aangrenzende zone) en hetzelfde waar je uitstapt. Voor dat bedrag is dat heel mooi.
Blijkbaar heb ik niet opgelet want dit prettige alles-in-1-systeem gaat er zeer binnekort uit. De NS zegt daar dit over.
Bij de alternatieven noemen ze nog het volgende:De reden hiervoor is dat het stad-/streeksupplement niet past in het assortiment reisproducten voor de OV-chipkaart. Met de komst van de OV-chipkaart betaalt u in bus, tram en metro per gereisde kilometer in tegenstelling tot het betalen-per-zone-systeem. Vandaar dat het stad-/streeksupplement gebaseerd op zones verdwijnt. Er zijn echter verschillende alternatieven waarmee u korting ontvangt op het kilometertarief, ongeacht hoe ver u reist.
Oftewel vrij reizen in een regio, wat bij hen niet meer gekocht kan worden vanwege de OV-chipkaart Maar oke dat zal er ook wel uitgaan.U kunt een aanvullend Sterabonnement kopen in de regio's waar dit nog kan. Dat is nu nog vrijwel overal.
Ik heb even snel de prijzen van andere abonnementen en van reizen zonder abonnement opgezocht. Conclusie is dat ik ipv 1x 54,50 voor alle bus/metro/tramreizen kwijt ben ik straks ongeveer 2x50 euro daaraan kwijt ben. Goedkopere opties heb ik nog niet gevonden. En dan natuurlijk nog een treinabonnement. Nou kom ik meestal geen geld tekort, maar dat is wel een fikse prijsverhoging.
Als daar dan volgend jaar nog de belasting op reiskostenvergoeding bovenop komt, wordt op mijn werk komen wel erg duur. Ik zou bijna zeggen dat ik beter een auto kan nemen, maar ook daar zijn de vooruitzichten met benzineprijzen enzo volgens mij niet best.
Die OV-chipkaart is toch wel erg handig om van goedkope abonnementen af te komen blijkbaar...