Tantra!

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Tantra!

Bericht door Ravelijne »

Zarath en ik gaan binnenkort naar een soort Tantra Open Dag met verschillende korte workshops. Ik ben echt al heel lang benieuwd naar tantra. Ik hoor van verschillende mensen (onder andere de schrijvers van The Topping Book en The Bottoming Book) dat mensen die het één doen en ook interesse in het ander hebben, best wel overlap vinden qua soort ervaring. Niet qua wat je doet, maar wel qua wat er met je gebeurt, of zo.

Ik ben heel benieuwd maar ook een beetje huiverig, soort van. Want als ik zo eens wat rondsnuffel op internet dan zijn de meeste sites al snel een turn-off voor me. Heel erg dogmatisch over de Enorme En Natuurlijk Bepaalde Verschillen Tussen Mannen En Vrouwen (wat ook de enige twee gender-smaakjes zijn) waar ik nogal kriegel van wordt. Af en toe lijkt het meer het 'Handboek Voor Meisjes' dan een manier om seksualiteit te beleven. :lol:

Ik zeg manier om seksualiteit te beleven, waarbij ik even terzijde laat dat tantra een breed begrip is en dat het ook de naam is van verschillende religieuze tradities binnen hindoeïsme en boeddhisme. Er is dus ook redelijk wat discussie over wat allemaal wel en niet 'echte' tantra is en hoe spiritueel tantra wel of niet moet zijn. Waar ik ook nu al moe van wordt.

Maar als ik eerlijk ben heeft het ook even geduurd voor ik bij kink de juiste 'ingang' vond. Eerst vond ik alleen maar veel sites met slecht leesbare tekst op een zwarte achtergrond en persoonlijke belevingen en de jongeren-sites waar ik al te oud voor was (en ik vond het ook een ontzettende turn-off dat mensen van 25 en later 30 en 35 nog 'jongere' waren en niet omgingen met de rest van de volwassenen --sorry, alle oud-Samariumers! ;) ) Dus misschien moet ik niet alle sites en persoonlijke ervaringen verwarren met het ding zelf, bij kink loonde het ook en struikelde ik uiteindelijk (gelukkig) over WS en the rest is history. :)

En er zijn ook verfrissende blogs over tantra waar ik wel wat mee kan, zoals Modern Tantra, wat lekker down to earth is en niet dogmatisch. Heel erg gebaseerd op echte ervaringen van echte mensen aan de ene kant en een stukje moderne wetenschap aan de andere kant, precies wat ik kan waarderen.

Dus ik ben heel benieuwd! Ik ben ook benieuwd of er nog anderen zijn die ook ervaring met tantra hebben (van eentje weet ik het al (wuift naar @Isara) en of je daar inderdaad raakvlakken met kink-ervaringen in herkent of dat het juist helemaal anders was.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Tantra!

Bericht door Crownless »

Alleen een shout-out dat ik je weerstand wel herken en deel.

Ik merk überhaupt een enorme weerstand tegen alles wat "oosters" is. Het wordt zo vaak gebracht als: kijk die verhevenen in het verre oosten het zoveel beter voor elkaar hebben, we zouden allemaal zo gelukkig zijn met tantra/zen meditatie/mindfullness/alleen rijst en vis eten/boeddhisme/feng shui/confucius/yoga.

Leuk voor ze, maar Azië is groot met heel veel verschillende culturen en nuances en het is de vraag of het matcht met de westerse mindset. Het komt zo "one true way" over. En daar zit ik niet op te wachten.

Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring met op de beurs :)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Tantra!

Bericht door Voleuse »

(Maar yoga is zo tof! :P)
Maar ja die weerstand snap ik ook. Ik geloof dat het echt heelll erg verschilt in welke hoek van tantra je zit, maar in de verkeerde hoek is het een en al geneuzel over 'levels' en een 'pad dat je moet bewandelen' en kost het allemaal ook een godsvermogen :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Tantra!

Bericht door Ravelijne »

Het was SUPERTOF. Later meer, nu moe. Maar wel happy en voldaan. :)
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Tantra!

Bericht door isara »

Ik vind het moeilijk om er over te schrijven op een concrete manier. Of op zo'n manier dat het niet ontzettend hoogdravend klinkt.

Ik durf te beweren dat ik zonder tantra nu nog steeds/weer in een flinke depressie had gezeten.

Sinds ik 'dingen met tantra doe', ben ik zo veel rustiger, kan ik steeds vaker echt mijn intuïtie volgen, kan ik extase en geestelijke rust ervaren waar en wanneer ik maar wil.
Ik deed een Kali-ritueel en ineens kon ik nee zeggen. Ik kon met enkel ademhaling en beweging in trance raken. Ik kon eindelijk mijn boosheid voelen. Ik ben hele oude en pijnlijke jeugdervaringen tegengekomen waar ik met praattherapie niet goed bijkwam. Ik heb om hulp leren vragen en het gekregen. Ik ben niet verlicht, net als iedereen klooi ik nog steeds maar wat aan. Maar wel met een rust en een vertrouwen in mezelf die ik nooit heb gehad.

Zijn er raakvlakken met kink? Op een concrete manier niet direct. Maar ik zie tantra en bdsm beiden als een soort potentiële kunstvormen die je ver voorbij je eigen dagelijkse mind kunnen brengen. Meer in je lichaam, in het nu. De diepere en langere orgasmes zijn een leuke kers op de taart :)
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Tantra!

Bericht door isara »

Ik ben super benieuwd Ravelijne :D
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Tantra!

Bericht door Pien »

Ik ook eigenlijk...
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Tantra!

Bericht door thaliya »

Ik ook!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Tantra!

Bericht door Ravelijne »

Ik zal proberen later vandaag een soort impressie te geven en wat er tof was uit te drukken. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Tantra!

Bericht door Ravelijne »

Nou, er kwamen wat dingen tussendoor waardoor ik ook even niet meer het enthousiasme van het moment terug kon halen. Ik hoopte dat dat weer terug zou komen, maar ik zal het met wat meer afstand moeten opschrijven, helaas. Anyway, here goes.

Het was ergens precies zoals je qua stereotype beeld zou verwachten, en het was supertof. Niet helemaal zonder bedenkingen, maar daar kom ik wel op. :)

Zarath en ik liepen echt wel een beetje als toeristen rond in het begin. Heel apart zoals iedereen op zichzelf op straat of op kantoor niet bijzonder uit de toon zou vallen (hier en daar een echte hippie look daargelaten), maar als je ze dan allemaal naast elkaar ziet is er echt een thema te ontwaren (beetje hippie/etnisch/flodderig, zeg maar). Op munches valt me dat soms ook op, dat je toch een bepaalde groepsstijl ziet die niet afgesproken is maar wel herkenbaar. Hier ook dus.

Ik voelde me wel de 'beginner' die zich nog buitenstaander voelt, aan het begin van de dag. Had het er ook nog met Zarath over. We waren ook een beetje zo wat grapjes aan het maken met elkaar, maar tegelijk weet ik dat als ik mensen van 'buiten de scene' op een BDSM munch of workshop zich zo zie opstellen, dat ik het een beetje irritant vind en tegelijk denk 'ach, dat is hun eigen ongemak'. Dus zo ongeveer stonden wij daar ook.

We hadden ook geen idee wat te verwachten. Het begon met een openingsceremonie waar je allemaal bij binnenkomst een 'object uit de natuur' moest pakken: een steentje, takje of bloemetje. Eerst werd ons gevraagd daar onze intentie voor de dag in te leggen. Daarna volgde deel twee van de opdracht: je ging lopen en dan zonder woorden iemand vinden en je intenties nog steeds woordeloos met elkaar uitwisselen. En dan je gekregen dingetje van iemand anders weer met de volgende, enzovoort.

Ik vond het rationeel wel een tof idee: leuke manier om mensen even te laten 'landen' èn contant met elkaar te maken èn hun voorbedachte ideeën loslaten. Dat voelde ik ook wel even: je bent toch meteen gehecht aan je steentje/takje/bloemetje, en dat meteen weer laten loslaten was wel een slimme. Maar zelf kon ik verder niet echt in de oefening komen, ik voelde er niet veel bij en maakte niet zoveel contact. Misschien omdat mijn intenties erg op mezelf gericht waren (namelijk openstaan voor een kennismaking met tantra) en niet zozeer gingen over contact met anderen of zo. Toen Zarath en ik elkaar na het ritueel terugvonden maakte hij eerst weer wat grapjes over het zweverige gedoe waar we in terecht gekomen waren (dat hadden we kennelijk nodig ;) ), maar daarna zei hij heel serieus dat het hem geëmotioneerd had. Hij kwam iemand tegen die verontschuldigend zijn schouders ophaalde omdat hij geen steentje/takje/bloemetje had. Toen Zarath hem gewoon toch zijn eigen bloemetje gaf, was die man helemaal geëmotioneerd en kreeg hij een stevige bro-knuffel. En vervolgens kreeg Zarath de helft van het bloemetje terug (want er zaten meerdere knopjes op een takje. Dus voor hem was het ook echt een ervaring geweest.

Hij zei ook of het niet tof zou zijn voor een unconference/springconference of dat het te zweverig zou zijn. Ik zei 'ja', want ik denk allebei. Tof om zo contact te maken en verwachtingen los te laten, en waarschijnlijk iets te zweverig voor ons publiek. En sowieso is het begin van een unconference al vrij lang, niet echt tijd voor nog een element er bij. Maar het zou waarschijnlijk wel goed werken.

De eerste workshop waar we ons voor ingeschreven hadden was Ritual Play, en er zou ook iets over de Wheel of Consent van Betty Martin komen. Wheel of Consent kende ik al en in praktische zin ook van Luce's werk en haar workshops op Go Wild, dus dat was we interessant. Maar eigenlijk kwam dat niet zo terug. Wel weer meteen een zweverig begin (ik ga het woordje zweverig nog heel vaak gebruiken, vrees ik), met een 'body scan' en contact maken met je lichaam. Ik ken het van meditatie, maar dit was met meer beweging, en dat was tof. Een moment waar ik heel erg dat 'stereotype en tegelijk ZO ONTZETTEND TOF' gevoel bij had, was toen bij de body scan ook stilgestaan werd bij genitaliën. En met stilstaan bedoel ik dat de workshopleiders dus iets zeggen over dat die delen van ons lichaam vaak onzichtbaar gemaakt worden en er niet mogen zijn, en dat dat niet tof is, en dan dus letterlijk zeggen 'welkom penis, welkom vulva' en iedereen uitnodigen om hun hand op hun intieme delen te leggen. En iedereen doet dat. En na 0,1 seconde is het ineens NUL PROCENT CREEPY meer dat alle mannen en alle vrouwen met hun handen op hun pik en hun kut in de ruimte staan, en ook nog een beetje wiegen met hun heupen of hun hand nog een beetje verleggen.

Let me say that again: het was ineens NUL PROCENT CREEPY. Het was gewoon. En het was fijn. En het was net alsof er een onzichtbare spanning die je altijd bij je draagt maar waar je je niet meer van bewust bent van je af valt. Want al die pikken en kutten in de ruimte mogen er gewoon zijn, en ze hebben niks met mij te maken, hun eigenaar zorgt er wel voor, en het is niet meer awkward en geen onzichtbare 'parts that shall not be named' meer.

Zelfs op kink events waar ik me op mijn gemak voel terwijl er mensen om me heen staan te seksen, blijft er nog een klein beetje van die onzichtbare spanning hangen, of zo. En hier was het gewoon helemaal weg. Was echt supertof.

Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik vond het echt heel bijzonder.

Er volgde weer een rondlopen, contact maken oefening, deze keer met aanraken. Dat voelde voor mij wel wat awkward, want er werd niet iets gezegd over hoe je grenzen aan kon geven dan. Het was allemaal 'boven de gordel en op zich was het voor mij geen grens om het te doen, maar ik had wel één iemand met wie ik het niet tof vond voelen, en toen stond ik wel te wachten tot het signaal om te wisselen werd gegeven. Want daar hadden we gewoon geen tools voor gekregen (wat ik een beetje raar vond, want wheel of consent stond zo groot in de omschrijving). Maar dat waren ook maar korte oefeningen.

Nou, toen kwam dus het Ritual Play en dat werd een beetje omstandig uitgelegd maar het was dus een soort van vijf minuten aanraking-spelletjes, waarbij je dan eerst grenzen besprak (plus dat er een groeps-grens voor geen genitaliën en borsten aanraken gold) en dan gewoon zonder woorden ging zoeken wat je vanuit jouw lichaam (waar we dus uitvoerig contact mee hadden gemaakt) wilde doen. Wat dus neerkwam op een beetje 'contact improvisation', play fighting / stoeien of knuffelen, afhankelijk van met wie je was.

We hebben drie rondes gedaan en het voelde voor mij echt heel bekend, heel unconference-achtig en het was gewoon leuk. Eén van de keren dat we wisselden kwam de man met wie ik het aanraakspelletje niet fijn vond naar me toe en hij zette ook echt door toen ik nogal nadrukkelijk de andere kant op ging kijken, dus toen heb ik met woorden 'nee, sorry' gezegd. Dat was helemaal okay, hij accepteerde dat zonder blijk van teleurstelling en hij vond meteen een ander, dus dat voelde ook tof.

Na elk rondje was er ook even tijd om je ervaringen te delen. Mijn laatste rondje met een wildvreemde was erg knuffelig en strelerig geworden en ik lag aan het einde van de 8 minuten (laatste rondje was langer) achterover over zijn benen echt te spinnen als een kat. Achteraf dus even gebabbeld: hij was al 12 jaar met tantra bezig, ik 0 dagen. Hij zei nog iets van dat het hem verraste dat ik me zo over kon geven aan de aanraking. Ik had ergens niet het gevoel dat de hele tantra wereld persé kink-vriendelijk was, dus ik kon alleen een beetje schaapachtig mijn schouders ophalen, en niet zeggen 'maar ik doe al ruim 10 jaar aan kink en dit lijkt best een beetje op sommige van onze events, ook. :D Toch een beetje in de closet, zeg maar.

Toen kwam de workshop die Zarath had uitgekozen, die het meest 'fout' klonk van alle workshops die we gekozen hadden. Iets over leiden en volgen en dat we allemaal allebei in ons hebben, maar wel dat vrouwen moeten leren volgen zodat ze zich helemaal aan hun vrouwelijke natuur over kunnen geven. Ik zei dat dat wel heel fout klonk. Zarath zei dat hij hem daarom uitgekozen had, en hee, wie weet zat er wel iets interessants in. :D Ik zei dat als er iets in mij zou breken tijdens de workshop, dat hij me dan weer recht moest aaien, achteraf. Hij zei dat hij een mooie dubbele helix zou vlechten van de stoom die uit mijn oren zou komen. Akkoord, dan doen we het gewoon. Dus zo gezegd, zo gedaan. :D

Dit was wel zweverig in het kwadraat. De workshop had 2 deuren waardoor je binnen kon gaan, en bij binnenkomst kon je kiezen of je door de ene workshopleider met de rook van een brandend stukje salie gesmudged wilde worden, of door de andere workshopleider de contouren van je lichaam kon laten aanraken van kruin tot voeten, als een soort wijding bij binnenkomst van de 'tempel'. Nou zie ik mezelf als agnost, maar ik heb ook wel wat aan paganismse gedaan in het verleden (toen ik met mijn ex trouwde hebben we een heuse handfasting gedaan, bijvoorbeeld), dus ook al ben ik uiteindelijk weer een beetje een andere kant opgegroeid, vond ik het om eerlijk te zijn ook wel iets hebben.

Ook hier begon het met contact maken met je lichaam. Deze keer met sjamanistische trommel en chanting. Wat tof was! Er werd veel aandacht aan contact maken met je buik besteed, en ik begon echt te voelen dat dat ook een stuk van mijn lichaam is wat ik een beetje verwaarloosd heb. Met andere stukken van mijn lijf voel ik wel bewust, maar mijn buik zag ik dan ongemerkt toch vooral als een praktisch stuk. Terwijl je daar ook juist veel emotie voelt en daar ook veel van je fight/flight en (tegenovergesteld) rest/digest reacties zich fysiek uiten.

Toen weer (je raadt het al) rondlopen en contact maken met anderen. Deze keer eerst vanuit je buik contact maken met een ander, zonder dat je ze nog aankijkt. Vervolgens van hart tot hart. En uiteindelijk met oogcontact. En ja, het maakt verschil om zo bij je lichaam stil te staan. Ik merk de laatste tijd heel sterk dat ik als ik geen contact met mijn lichaam kan houden, bijvoorbeeld, dat ik dan sneller last heb van trauma-triggers die nog over zijn. Maar omgekeerd is het ook niet altijd even makkelijk om zo'n lichaam-meditatie te doen, omdat dat ook juist een vervelende ervaring kan zijn, dan. Maar ik heb er deze dag alleen maar positieve ervaringen mee gehad. Ik denk onder andere omdat er veel aandacht was voor aarden en bewegen en ik vond het ook heel fijn dat ook de seksuele organen meegenomen werden, in plaats van dat ze krampachtig vermeden werden en er dan dus *juist* nadruk op wordt gelegd, maar zonder dat er over gepraat wordt.

Maar ook los van die voor mij individuele ervaring, merk je dat de sfeer in een ruimte en groep mensen gewoon heel snel anders wordt door dit soort oefeningen: rustig, gemoedelijk en intiem.

Iets anders waar ik me dus van tevoren wat zorgen over maakte, was dat bijna Handboek-Voor-Meisjes-achtige en de heteronormativiteit. En boy, was er veel heteronormativiteit. Na de eerste workshop met dat Ritual Play waren er ook al mensen in de pauze die achteraf zeiden 'wat bijzonder om dat eens met een vrouw te doen!', waarbij Zarath en ik elkaar aankeken zo van 'dàt was zo bijzonder om een keer met een vrouw te doen?!'. Maar kennelijk lopen er dus mensen rond die gewoon het aanraken, laat staan dansen of stoeien met iemand van hetzelfde geslacht, een bijzondere en ongewone ervaring vinden.

Bij de Ritual Play workshop viel het wel mee, maar bij alle andere workshops was het echt heel erg een ding 'hebben we evenveel mannen als vrouwen', en 'oh, dan moeten twee mannen de oefening met elkaar doen', waar bij het dus om een doodsimpele oefening gaat zonder enige seksuele aanraking of erotiek, of wat dan ook. Het leek wel stijldansen, qua nadruk op man/vrouw verdeling, en dan heb ik al dansles gehad waarbij de instructeur zichzelf continu corrigeerde om leider/volger te gaan zeggen ipv man/vrouw. Hier niet, hier was alles man/vrouw en het was een Ding. En dat niet alleen, maar dat is ook iets essentieels want er is zoiets als mannelijke en vrouwelijke energie, en dat zit nou eenmaal in je. Waar dus die stoom van uit mijn oren komt, want niet alleen hebben we allemaal die essentieel energie, we hebben óók allemaal zowel mannelijke als vrouwelijke energie in ons, en niemand kan mij ooit uitleggen hoe we dan weten welke energie dan essentieel 'mannelijk' is en welke 'vrouwelijk'' is, als we toch allebei beiden hebben en het toch allemaal een kwestie van interpretatie is. Dus. Stoom. Uit oren.

Echter. Dat is het kader, dat is de theorie. Maar dan volgt de praktijk. En de praktijk is dat we in die workshop rondliepen, en dan meer vanuit onze heupen moesten gaan lopen, ook de mannen. En dan echt in die vrouwelijke energie komen. Ook de mannen. En dan vanuit de energie met oogcontact met iedereen moeten gaan flirten. En dan loop je dus tussen mannen voor wie je echt zeker weet dat het normaal niet een brug te ver zou zijn om vrouwelijk te lopen, maar honderd bruggen te ver. En ze lopen dus ineens met de Charisma, Uniqueness, Nerve and Talent van RuePaul en Gisele Bündchen tegelijk en met een open hart en een verleidelijke oogopslag te flirten. Compleet zelfverzekerd. Alsof ze het altijd al gekund hebben. Geen affectatie of maniertje. Maar echt in die warme, 'vrouwelijke' energie van een echte femme fatale.

Op het "Hands On' Festival van Luce waren ook workshops over je gender loslaten en dat soort dingen en daar heb ik wel met sommige cis-hetero-mannen staan praten over hoe dat voor ze was, en dat zijn dus al mannen die er voor kozen om die workshop te doen en die rapporteerden dat dat toch wel erg heftig voor ze was. Ik stond er echt versteld van hoe terloops en hoe diep de geleefde, gender-flexible ervaring hier was, terwijl het kader zo normatief was. Again: heel bijzonder.

Maar dat cis- & heteronormatieve kader was er absoluut. Ook bij de volgende opdrachten met leiden & volgen. Evenveel mannen als vrouwen, eerst de vrouwen laten volgen, dan de mannen. Eén stel moest het dan met twee mannen doen. Kan ook, maar is wel de uitzondering en wordt wel geframed als 'behelpen', op een bepaalde manier.

Ik had dus al wat gegoogeld op 'queer tantra', maar ik snap wel dat er echt heel weinig te vinden was. Als je deel van beiden werelden bent, sta je wel in een behoorlijke spagaat, denk ik. Zo voelde ik het wel, en ik kan makkelijk under cover als vanilla, hetero en cis (en van die dingen ben ik dus alleen cis, en dan nog een recalcitrante cis die niet zo gelooft in essentieële mannelijke/vrouwelijke energie).

Het leiden volgen gedeelte van de workshop deed me erg denken aan de Tango & D/s workshop die Mack ooit gegeven heeft voor WS. Voor mij niet veel nieuws, maar het was wel een toffe uitwisseling in een fijne groep. En lekker buiten op een grasveldje onder de bomen, dus zeker niet vervelend.

Toen gingen we terug naar binnen en kwam weer een wat meer 'out there' gedeelte van de workshop. Waarbij trouwens ook heel tof met consent omgegaan werd. Ze legden uit dat we niet gewend zijn om niet-seksueel op onze genitaliën aangeraakt te worden. Terwijl we juist als jonge kinderen vaak opgetild worden met één hand in ons kruis. En dat het daarom ook als je volwassen bent, diep ontspannend kan zijn om tegelijk op je hoofd en in je kruis aangeraakt te worden. Ik kende dat van een andere workshop die ik ooit gevoeld heb, dat je je automatisch extra geborgen voelt als je tegelijk op je hoofd en op je heup wordt aangeraakt. Dat had ik ook inderdaad zo ervaren, dus dit klonk voor mij helemaal niet raar. (Ik gebruik die heup/hoofd aanraking ook wel eens in spel/aftercare, de zeldzame keren dat ik top.)

Dus de oefening die ze voorstelden was dat we in groepjes van drie zouden zijn (vrouwen met vrouwen, mannen met mannen) en dan één iemand bij je hoofd, en de ander knielt tussen je benen en je legt je benen over hun knielen en de een raakt je hoofd aan, en de ander begint met de handen op je benen. Als dat genoeg is, blijft het daarbij. Als je meer wilde proberen, kon je kiezen voor hand onder stuitje en hand op je buik, en dus eventueel één hand onder je billen met de hiel van de hand op het perineum, en de andere hand op de venusheuvel.

Wat ik tof vond was dat toen ze het voordeden voor de groep, de workshopleider aan zijn co-workshopleider vroeg 'mag ik mijn hand op je stuitje leggen', en zij zei 'nee, doe maar niet. liever op mijn stuitje'. En dat werkte gewoon veel beter om echt te voelen dat je de vrijheid had om jouw zelf-gevoelde grens te communiceren, dan als ze honderd keer zouden zeggen dat dat okay is. Idem met de tweede hand 'mag ik mijn hand op je vulva leggen' 'nee, liever op mijn buik'. En dan even later 'ja, nu voelt het wel goed, leg je hand maar op mijn vulva'. Dat gaf zoveel meer vrijheid, dan als ze het alleen maar zouden zeggen. Je *voelde* dat het okay was.

In de praktijk voegden ze nog een stap toe waardoor het nog makkelijker was om je grens te bewaren (en trouwens ook voor de gever). Ze praatten de groep door de oefening heen, en in plaats van te vragen of het okay was, zeiden ze 'en als het voor de ontvanger okay is dat er een hand onder het stuitje wordt gelegd, mag die zijn hand opsteken'. En dan dus idem voor buik, perineum en vulva: je hoefde geen nee te zeggen, alleen actief je hand op te steken als je het wèl wilde.

Ik had heel snel een groepje gevonden met iemand met wie ik al eerder een toffe connectie had, en wij hadden heel snel gecommuniceerd dat we alledrie all in waren, dus wij hadden die handsignalen niet nodig, wij waren al begonnen voor de muziek voor tijdens de oefening goed en wel op stond. :D

Het was trouwens inderdaad een supertoffe ervaring. Lijkt heel erg op de oenigen die ik al kende met heup en hoofd, maar dan met een nog diepere ontspanning. Ze zeiden dat je het ook thuis kunt doen en dan langer (mits je dus mensen kan ronselen daarvoor) en dat waren Zarath en ik ook zeker wel van plan, want het voelt echt heel fijn.

De workshop was wel wat uitgelopen, en met maar vijf minuutjes ertussen was wel een beetje 'too much', eigenlijk. De pauzes waren wel broodnodig om van al dat voelen en contact maken en die ontspanning en soms ook emotie weer bij te komen. :)

De laatste workshop waar we voor ingeschreven stonden was enorm aangeraden, onder andere door Isara. Dus ik was benieuwd. De eerste tien minuten dacht ik echt dat dit de tegenvaller van de dag zou worden. :D De workshopgever klonk een beetje guru-achtig en de meest ongenuanceerde man/vrouw dualiteit van de dag kwam voorbij. Als in letterlijk dat tijdens meditatie ervaringen bij onderzoek gemeten zou zijn dat het 'vrouwelijke deel van je hersenen' activeert. Ik zag echt in gedachten de collectieve neurowetenschappen duizend doden sterven, bij die uitspraak. :D Het werd nog erger, met 'het mannetje' en 'het vrouwtje' in je eigen brein. Maar, toen gingen we weer wat doen. En ook hier: de praktische realiteit was geweldig.

Weer oefeningen, weer contact maken met je lijf, weer veel aandacht voor je buik. Grappige oefening die ik in mijn professionele trauma-verwerking-training nog niet tegengekomen was, maar vond dat ik het eigenlijk had moeten weten: ontspan je buik. Klem nu je tanden op elkaar en ontspan je buik nog eens. Lukt het? (Nope, niet zo goed.) Okay, kaak ontspannen. Nog een grappige: klem je tanden op elkaar en kijk eens naar de andere kant van de (redelijk ruime) zaal. Hoeveel van de zaal zie je scherp? En me je kaak ontspannen? Conclusie: kaak aanspannen is focus, spanning, hunting-mode. Maar er lopen bijna geen wilde dieren meer rond en toch zitten we 95% van de tijd in die killer hunting modus. Probeer je kaak en je buik eens ontspannen te houden. Hoe voel je je nu.

En wow. Wat een verschil maakte dat. Dat is ook iets wat ik enorm meegenomen heb de volgende dagen, en waar ik nu enorm op let. En het heeft overal invloed op. Hoe ik me voel, hoe ik met mijn geliefde communiceer, op alles.

Toen gingen we dat dus vasthouden terwijl we onze partner (dus weer allemaal man/vrouw koppels, zucht) gingen aanraken en omhelzen en loslaten. En dan in je eigen centrum blijven. Dat laatste is ook heel erg een thema tussen Zarath en mij, connectie en zelfstandigheid is iets waar we veel mee bezig zijn. Dus het was interessant voor ons om het eens op deze manier te ervaren. Bij deze workshop gingen we dan ook uiteindelijk tot op de onderbroek uit de kleren (als je wilde) en dan weer dezelfde oefeningen.

Ik had me nog staan afvragen: wat doe je onder die makkelijk zittende yoga kleding aan? Ik vond mooie lingerie toch niet passen bij al die comfy, rekbare kleding. Maar dat is dus wel een ding: onder de lycra hippie outfits allemaal rood, zwart en kanten slips en strings. Ik was de enige met wit katoen. Dus ik viel toch nog door de mand als newbie. ;)

En dat was de laatste oefening. We zijn niet meer gebleven voor de slotceremonie (en daarna was nog dansen en een knuffellounge). Ik had op zich wel bij de slotceremonie willen zijn, maar dat zou al pas een stuk later beginnen en wij wilden terug naar huis want we hadden afgesproken om nog te eten met Mack, Rho en Beestje. Dat was voor ons eigenlijk een echt fijne afsluiting van die dag. :)

Al met al beantwoorde het dus best aan het stereotype beeld, maar de praktijk is echt heel tof. Mindfull contact maken, mindfull aanraken en goed in je lichaam en je eigen centrum zitten is gewoon een super toffe ervaring, en de tantra mensen zijn daar op een enorm toffe manier mee bezig. Zarath en ik zeiden 'er zou veel meer tantra in de kink wereld mogen zitten', ik denk dat het enorm goed zou samengaan. Ik heb al heel wat interessante dingen gedaan qua workshops en lichaamsdingen en meditatiedingen en kink en weetikveel, maar dit voegde echt nog wel wat toe en ik ben zeker van plan om er meer mee te doen. Jammer dat de prijzen normaal vrij hoog liggen, maar wat dat betreft was dit festival echt een fijne manier om kennis te maken. En wat het vervolg dan gaat zijn, zie ik nog wel. Maar het is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Tantra!

Bericht door thaliya »

Wat een gaaf, uitgebreid verslag!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Tantra!

Bericht door kitten »

Ja, het geeft echt een goed beeld van de ervaring!
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Tantra!

Bericht door Pien »

Heel fijn verslag, dank je.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Tantra!

Bericht door Ravelijne »

Fijn dat jullie het leuk vinden om te lezen!

Nog een toevoeging: in die laatste workshop voelde ik bij de laatste oefening ook ineens een golf van seksuele energie. Heel diffuus en niet speciaal op één plek in mijn lichaam, maar wel intens. Intens genoeg dat ik even de gedachte had 'als we nog twintig minuten zo doorgaan, zou ik zomaar klaar kunnen komen'. Ik weet niet of dat ook echt zo geweest zou zijn, maar het was dus best een sterk gevoel.

In de auto op weg naar huis zei Zarath juist dat hoewel er heel veel dingen heel lekker en fijn hadden gevoeld, hij geen moment geil was geweest. Even later corrigeerde hij nog, bij het rondje playfighting met mij (bij de ritual play) waar hij mij een beetje pijn was gaan doen, was hij misschien wel een beetje geil. En die sjamanistische drums gaven een hele lekkere trilling, op een gegeven moment. :D

Maar we waren dus een beetje wederzijds verbaast: hij dat ik het wèl geil vond, ik dat hij er helemaal geen seksuele gevoelens bij had gehad. Maar het past ook wel bij onze Blueprints.

Ik ben ook benieuwd naar de meer seksuele tantra workshops. Toevallig kunnen we niet naar degene waar ik heel graag heen zou willen, want dan is Zarath weer weg voor werk. Erg jammer.
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Tantra!

Bericht door Heidi »

Wat fijn om te lezen! Dankjewel.
Zo goed beschreven dat het bijna leek alsof ik erbij was. Iets voor op m’n lijstje van ervaringen die ik nog wil beleven!
Do more of what makes you happy
Plaats reactie