diversiteit in t dierenrijk

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

diversiteit in t dierenrijk

Bericht door JJV »

spin off van mn agenda topic
nu ik een deel van de info nog 'versch' in t hoofd heb
mensen die nog wèl naar de artis rondleiding willen: here will be spoilers!!!!
( even hersenspinsel, maar vroeg me af of dit t goede forum deel wel is .. t is niet off topic .. wel serieus.. maar geen vraag.. en ook niet echt een pennevrucht )

afijn
for what it's worth.
De Artis gids verontschuldigde zich dat veel cijfer werk onthouden niet haar forte was .. is t van mij ook niet, ik heb helaas geen papier met cijfers/onderzoeken/statistieken.
Tevens was de rondleiding ook niet uitputtend, zo werd ons verteld naast de berggeiten. Wie weet doen berggeiten ook wel erg sexy dingen met gender overstijgende zaken .. er is (bij de gids) alleen geen onderzoek van bekend.
(NB er is tijdens de rondleiding geen onderscheid gemaakt tussen homoseksualiteit en ' seks tussen leden vh zelfde geslacht, bedacht ik me pas later.)

rondleiding begon bij de Gibbons, voornamelijk omdat daar net een Jong was. niet echt op thema, vooral cute.
Gibbons blijken (in tegenstelling tot de Japanse makaken waar we waren verzameld) stelletjes te vormen. Meeste apen die we zouden zien hebben een meer hiërarchische structuur.
Voor de meeste apen geldt ook dat ze ook seks en seksueel gedrag hebben op momenten dat de vrouwtjes menstrueren of zwanger zijn.

dan is t even zoeken naar de zwarte zwanen ( die we niet vinden)
blijkt dat zwarte zwanen soms ook koppeltjes vormen van 2 mannetjes.
waarbij moet worden aangetekend dat zwanen monogaam zijn. een koppel mannetjes blijft dus ook vaak bij elkaar.
Consensual zijn ze niet, een mannetjes paar 'kaapt' soms een nest om aan een ei te komen, of verleidt een vrouwtjes zwaan die na t leggen wordt verstoten. Volgens onderzoek heeft een door 2 mannetjes opgevoed jong vervolgens wel 2x zo veel kans te overleven dan bij een traditioneel stel. ( ik meen 30% kans op overleven tegen 60% bij 2 mannetjes te hebben onthouden)
vraag uit t publiek of dat bij witte zwanen ook geldt, maar daar is blijkbaar minder onderzoek naar gedaan.
Flamingo's vertonen eenzelfde gedrag als de zwanen, al schijnt in t wild aan de grootte van t nest te zien te zijn of het door 2 mannetjes gemaakt is.
in Artis is per flamingo bekend welk geslacht ze zijn, in t wild schijnt dat best moeilijk te zien te zijn.

Komen we op t voortbrengen van nageslacht bij absentie van een 2e geslacht. schijnt dat wandelende takken en reptielen/amfibiën hier toe in staat zijn. een Python in Artis blijkt eerst een onbevrucht ei te hebben voortgebracht en daarna een bevrucht, Python's schijnen echter ook lang te kunnen wachten met het verbruik van bevruchtend materiaal, dus zekerheid wat er precies gebeurt is is er niet.
Andere dierentuinen hebben ook komodo varanen gehad die zich wisten voort te planten zonder mannetje. In artis zijn alleen mannetjes, dus daar is de kans dat er zoiets gebeurt nog weer kleiner.
( reptielenhuis en insectenhuis hebben we over geslagen, verhaal is in de schaduw buiten verteld)
kort intermezzo over nadelen van voortplanting zonder nieuw erfelijk materiaal.. ben ik de hoofdlijnen al van vergeten.


off thema stop bij de wasberen .. die zich aanpassen aan 'de mens' in hun territorium.

Olifant, laat zich alleen zien vanuit de deur opening. t Mannetje staat op dat moment apart van de vrouwtjes.
volgens de gids ook omdat in de natuur de kuddes voornamelijk vrouwtjes zijn, met solo of in aparte groepen opererende mannetjes die af en toe komen snuffelen of er een vrouwtje tot paren bereid is.
aangezien alleen de sterkste mannetjes 'kunnen' paren is er bij de jongere en of minder sterkere mannetjes ook seksueel ( oefen?) gedrag onder elkaar.
Gids vertelt smaakvol hoe een vorig mannetje in artis nooit helemeel heeft weten uit te vogelen hoe die voortplanting nu helemaal 'werkt' bij olifanten. Vrouwelijk orgaan schijnt meer onder de buik te zitten dan achterop, wat tot heel schouwspel zou leiden.
(gids adviseert om seksuele voorlichting aan kinderen te geven bij olifanten, is t in ieder geval te zien hoe de zaken er uit zien)

Giraffen komen meteen kijken waar ons groepje t allemaal over heeft. Volgens de gids is bij onderzoek in Kenia meer dan 90% van de seksuele handelingen die gezien is onder te verdelen in 'same seks' handelingen of oefen bestijgingen. Dat de soort toch voort bestaat zegt blijkbaar genoeg over de paar procent die blijkbaar wèl op voortplanting gericht is.

Gieren van Artis zijn breed in het nieuws geweest om het koppel mannetjes dat nestelde en af en toe van de verzorgers een nep-ei kreeg .. tot men op gegeven moment een verlaten ei vond en dat aan t mannetjes koppel gaf.
Dit jong is groot gebracht en samen met een ander jong (door ander koppel groot gebracht) intussen uitgezet in t wild in zuid europa. ( intermezzo over t nut van gieren qua opruim dienst)
het koppel mannetjes in Artis gedraagt zich inmiddels niet meer als koppel, of dat met t (weghalen van t) grootgebrachte jong te maken heeft is niet bekend.

Artis had ook een koppel mannetjes pinguïns , die hebben intussen een soort driehoeksrelatie met een vrouwtje. Vorig jaar ging het nestelen nog niet goed, waardoor de eieren af koelden. Dit seizoen hebben ze blijkbaar meer succesvol een rooster weten te maken.

Gorilla's laten zich niet echt zien, chimpansees verblijf wordt schoongemaakt, zien we dus ook geen aap.
wel krijgen we te horen dat vooral bij de Gorilla's seksuele handelingen veelvuldig voorkomen.
(gids vindt het veelzeggend dat een bevruchting door de silverback in seconden is uit te drukken, tegen meerdere minuten als de vrouwtjes onderling bezig zijn)
Ook opvallend is dat seksuele handelingen tussen jonge mannetjes onderling wordt genegeerd maar dat een jong mannetje dat probeert seks te hebben met een vrouwtje door de silverback wordt gecorrigeerd.

Aquarium ( voor mij nieuw.. blijkt dat de grote hal in t aquarium links zout en rechts zoetwater vissen bevat)
in de grote hal is een tank met rode vlagbaarsjes
schijnbaar worden die allemaal als vrouwtjes geboren, waarop de grootste/sterkste van de school mannelijke eigenschappen krijgt. ( en donkerder van kleur is dan de rest van de school)
op zich sappig: artis heeft op t moment 2 donkerder vlagbaarsjes. blijkbaar is t mannetje even zoek geweest.
t tweede mannetje is inderdaad minder donker.
Naam vergeten van de 2e soort vis. iets met rif, daar worden juist alle vissen als mannetje geboren en wordt t grootste/sterkste school lid juist vrouwtje.

Rif dingetjes zaten tegenover de anemoonvis ( zeg maar Nemo) ben ik totaal vergeten wat ze daar over heeft verteld. ik geloof ook iets met geslachteloos voortplanten als er maar 1 soort is.. en natuurlijk t zeepaardje, waarbij t mannetje "baart" ( de tank van de zeepaardjes zit vol mini zeepaardjes op t moment)
Kort uitstapje naar micro organismen waar blijkbaar meerdere genders voor komen, waar de organismen seksuele handelingen uitvoeren met alle genders ( tot 13 toe) begalve het eigen.
met als noot dat soms niet helemaal duidelijk is of sommige organismes een ander gender hebben .. of gewoon andere soort zijn.

nog veel te onderzoeken en te bestuderen.
~\v/~
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door Heidi »

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen
Maar ik ga morgen naar Artis en zal met andere ogen rondkijken 😅
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door thaliya »

Leuk om te lezen, @JJV!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door JJV »

Heidi schreef: 29 jul 2019, 00:30 Ik ben nog niet helemaal bijgelezen
Maar ik ga morgen naar Artis en zal met andere ogen rondkijken 😅
had je nu ook t idee dat de makaken je veelzeggend zaten toe te grijnzen?
~\v/~
MrEd
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 nov 2016, 14:06

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door MrEd »

Lezen die ook dit forum?? :D
Niet het geweld maar
Het goede vernietigt het kwaad
tolstoi
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door Heidi »

Hahaha ja!! 🐒
En de oefenbestijgingen van de giraffen aanschouwd
De pinguïn trio niet gevonden 😉
Artis was echt extra leuk door jouw verhaal, dank!
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: diversiteit in t dierenrijk

Bericht door JJV »

~\v/~
Plaats reactie