Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
oda

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door oda »

He he, ongesteldheid is weer over! Ben weer 'gesteld', heerlijk!
Zal ik mijn bijdrage ook maar even leveren? Veel nieuws is het niet hoor. Ongesteld zijn vind ik stom! Eerst laat ik alles vallen, word ik kribbig, ga ik huilen om niets (en alles!), voel ik me dom en onhandig en lelijk en wil ik nog liever ontvoerd worden door aliens dan hier doormodderen op deze vreselijke wereld. Dan krijg ik een dag verschrikkelijke buikpijn (lijken wel weeen, echt, wat een drama! vooral omdat het voor niks is!). Tweede dag gaat iets beter, bibberig vooral nog. En na een dag of vier wordt het leven weer langzaamaan leuk.
Komt bij dat ik nooit precies weet wanneer ik word overvallen, want het is nooit regelmatig geweest, en dat het erger lijkt te worden. Tijd om iets te gaan slikken denk ik. Wat werkt bij jullie het best? Ben niet zo'n pillenslikker...

Maar, dat wil ik er ook graag bij zeggen: ik heb ook altijd het gevoel dat het mijn lichaam zuivert, of zoiets. Dat er weer wat demonen zijn gevlogen, en ik er weer tegenaan kan.

Nu ik erover nadenk... beetje als na een goede pak slaag :icon_biggrin:

@phedre: wat fijn dat het zo goed voor je uitpakt!
cmeermin

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door cmeermin »

@oda: wat je zegt over die verschrikkelijke buikpijn, dat herken ik wel. Tenminste, vroeger was dat zo. Het is is inderdaad net als het hebben van weeën. Bij mij is dat overgegaan na de geboorte van mijn kind. Mijn moeder zei het altijd al tegen mij: wacht maar tot je een kind gekregen heb, dan is het over.
Maar voor die tijd was het elke maand weer ellende. Hoe vaak ik niet tegen de vlakte gegaan ben van de pijn.. Dat ik flauwviel op het toilet op school, dat de conciërge de deur moest komen openmaken. Wat een ellende....
Pijnstillers hielpen niet, van hele sterke ging ik alleen maar overgeven. Gelukkig was het altijd maar een paar uur op één dag, daarna was het gedaan met de pijn.
Ik dacht toen altijd: 'wat moet worden als ik ooit ga bevallen?' In vergelijking met die menstruatiepijn viel dat dus erg mee!

Ondanks die pijnlijke kant van de zaak ben ik altijd erg tevreden geweest met het gevoel in een cyclus te leven, er zitten ook zoveel goede kanten aan. Voor mij is het nu heel belangrijk dat ik zo lang mogelijk mijn menstruatie wil blijven houden. Ik zou niet weten hoe, maar ik hoop gewoon dat het nog lang zo blijft.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door kitten »

@cmeermin: wat apart. Wat zijn die voordelen dan dat je je cyclus graag wil behouden?
oda

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door oda »

@cmeermin: gelukkig is het beter geworden! Flauwvallen op de WC op school, wat akelig voor je :icon_sad: Bij mij is het juist andersom :icon_sad: ... ik heb juist sinds de bevallingen die wee-pijn. Alsof die pijn iets heeft getriggerd wat sindsdien in mijn baarmoedergeheugen zit :icon_biggrin:

En toch, ik vind het ondanks die Ongemakken ook wel fijn. Ik ben wel benieuwd wat jij bedoelt met goede kanten.
cmeermin

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door cmeermin »

Ik vind het heerlijk om te weten wanneer ik vruchtbaar ben, dan ben ik heel ontvankelijk, gevoelig en geniet extra van seks. Als ik vlak voor mijn menstruatie zit ben ik weliswaar prikkelbaar en zelfs agressief, maar soms kan ik dat heel goed gebruiken om iets voor elkaar te krijgen wat ik normaal niet durf. Ik ben dan meer daadkrachtig en assertief.

Tijdens de menstruatie ben ik emotioneel en huilerig, maar dat is ook wel eens lekker. Een paar dagen dat je je gewoon even kunt laten gaan. Chocola mag eten en huilen om dramatische films en zo ;) 's Avonds op de bank zitten met een kruik in je rug.
Maar ook dat dierlijke, dat bloed dat stroomt, je lichaam dat zich reinigt...Ik vind het gewoon mooi! Ondanks de pijn en ongemakken.
oda

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door oda »

Mooi beschrijf je dat... en zo slaat het topic ineens om! :inluv:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door kitten »

Wauw, inderdaad wat mooi omschreven!! :worshippy:
meermeisje

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door meermeisje »

donker of bijna zwart betekend gewoon oud bloed. Niks om je zorgen over te maken.

PMS is dus pijnlijke borsten, opgeblazen gevoel, prikkelbaarheid, wisselende stemmingen, gespannenheid, depressie etc. Dit is vaak in de week voor de menstruatie. Kan ook iets langer ervoor hoor.

Met mirena blijft ongeveer 80% van de vrouwen ovuleren.En zijn menstruaties meestal niet regelmatig he. Je kunt vaak niet duidelijke cyclus meer herkennen.Soms stop t zelfs. Zoals bij mij. En daar ben ik errug blij mee. Geen gedoe meer, geen bloed, geen stress om pil vergeten. t voelt gek genoeg voor mij natuurlijker dan de pil, omdat ik nog wel schommeling merk. Met de pil is t een vlakke boel, en alleen in je stopweek kap je het af.

Ik ben op een gegeven moment gestopt met de pil omdat ik t zat was, en weer wilde voelen hoe mijn eigen lichaam werkt zonder. Eh...en toen heb ik 1x iets doms gedaan, en hoep ik was zwanger. Verschrikkelijk en bijzonder tegelijk.

Wist in iedergeval weer hoe t was om vrouw te zijn;-)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door kitten »

Bij mij is de menstruatie dus ook gestopt dankzij Mirena, maar een paar dagen geleden was ik ineens ongesteld.

Ik denk dat ik wel een cyclus heb, omdat ik af en toe vreeeselijk labiel ben. Depressief, prikkelbaar, alles en iedereen is KUT en de hele wereld ook en vooral ikzelf. En 2 dagen later is alles weer ok.
Chris

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door Chris »

Die cyclus gaat ook gewoon door en doorbraakbloedingen kunnen voor komen zo af en toe.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door kitten »

Zo eens in de 3 jaar...
brabbeldasje

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door brabbeldasje »

ja nou ikheb altijd zo een bui dat ik het gevoel heb dat alles fout gaat en de hele wereld tegen me is....volgens mij had ik die gister want vandaag voel ik me best fijn :)
artemis

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door artemis »

PMS krijg ik in de week voor ik ongesteld moet worden. Ik slik de pil en slik al 10 jaar de zelfde en bij mij werkt ie prima.
Op de dag dat ik ongesteld word voel ik die komen want dan krijg ik wat last van buikkrampen. Gelukkig niet meer zo hevig als vroeger en duurt het maar een paar uur. Ik slik de pil bijna nooit door, alleen als we op vakantie gaan of een weekje weg ofzo. Ik ben ongeveer een dag of 5 ongesteld en heb mijn pil er zo op aangepast dat ik dus meestal pas op maandag ongesteld word, dus bijna nooit in het weekend.
Overdag gebruik ik de normale OB tampons met een inlegkruisje van libresse en s'avonds als ik slaap maandvarband van libresse. Toen ik trouwens overgewicht had had ik meer last van mijn ongesteldheid en was het ook heviger. Als ik dit zo lees valt het bij mij allemaal best mee geloof ik.
Ohja en PMS heb ik ook. Meestal maar een dag of een paar uur. Lief die heeft het vaak eerder door dan ik. Maar heb zo'n bui echt maar 1 keer in de maand.
Mrs-Ellen

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door Mrs-Ellen »

zo net eens dit hele topic zitten lezen... zoveel mensjes zoveel ervaringen he...

zelf kan ik ook over heel wat verschillende zaken meepraten... *krapt achter oor*
in mijn tienerjaren (en begin twintiger ook trouwens) zat ik aan de pil, dit was een 3 fase pil als je die door zou willen slikken moest je dus ook alleen de 3e fase doorslikken maar dit heb ik eigenlijk nooit gedaan, en ik weet dat een vriendin van me met dezelfde pil toen der tijd ook gewoon eigenwijs aan de fase 1 van de volgende pil begon.
de eerste jaren verloor ik VEEL bloed... *had ik al veel gezegd??* maandverband en tampons konden dat niet eens bijhouden en liep ik dus met mega incontinentie materiaal rond wat echt mega formaat had.
na een jaar of 2 gok ik, is dit minder geworden tot dag of 3 heftig en dan nog een dag of 2 licht bloedverlies.

maandverband heb ik toen een tijd gebruikt, maar alles met plastic erin word ik helemaal kriegel van.. dat gaat broeien en jeuken en ellende... liever niet dus!
van die matrasjes vind ik het ook niet... word vaak zo'n vieze plakbende omdat het niet echt opgenomen word maar meer een laagje watten met vloeistof blijft.
ook het draagcomfort vind ik minder omdat dat niet met je meebeweegt, waardoor als ie "vol" zit dit weer gaat kieren en alles wat nieuw binnenkomt langs je benen je broekspijpen in loopt :nopompom:
na een tijdje maandverband overgestapt op tampons en dat voelt een stuk frisser, schoner en makkelijker :)
ik hou me er zelf ook niet aan... zet geen wekkertje maar officieel mag een tampon maximaal maar 4 uur blijven zitten voor het goede (ik ken niemand die daar echt op let trouwens :confused: ) langer heb ik nog nooit problemen mee gehad maar meerder dagen met 1 tampon doen lijkt me dan weer niet prettig... vind af en toe verschonen wel zo'n lekker idee :)

de uitvinding van de vleugels vond ik wel fijn... goed voor de airmiles als dat gevlieg ;)

vroeger had ik nergens last van... geen stemmingswisselingen of wat dan ook... geen pijn.. geen vreet buien... gewoon niks alleen bloedverlies.

toen op een gegeven moment gestopt met de pil ivm kinderwens en 3 maanden later was ik zwanger.
helaas kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en hebben ze m'n zoontje met 29 weken gehaald.
Bij de keizersnee hebben ze me gelijk helemaal gereinigd dus heel veel bloedverlies heb ik niet meer gehad.
na een paar weken op controle bij gyn gelijk besproken dat er voorlopig een mirena spiraal in zou gaan omdat ik eerst mijn lijf rust moest gaan gunnen om op te knappen van de zwangerschapsvergiftiging.
dus die is erin gegaan, mensturatie ging weg (ow wat een straf ;)) helaas ook grootste deel van mijn gevoel daar beneden.. dus dat was minder... sommige roepen dat ook hun libido verdwijnt, dat had ik gelukkig niet.

Mirena heeft er een kleine anderhalf jaar ingezeten, toen weer verwijdert om weer voor een 2e te gaan.
menstruatie kwam weer netjes op gang, mooie strakke cyclus na maand of 4 weer zwanger dus het bleef weer uit.
helaas ging het bij 11 weken mis en kwam dat niet zelf los dus na 2 weken nog daarmee rondgelopen te hebben curettage gehad.
Ook hierna kwam het weer netjes op gang en na een maand of 5 bleef het weer uit dus de gedachtegang was... "weer zwanger" maar test na test bleef negatief... niet wetend wat het is mee door blijven lopen.
ondertussen werd ik wel steeds zieker... kreeg steeds meer vage klachten... humeur sloeg om.. libido wat was dat? raak me maar liever gewoon helemaal niet aan met zn allen, opvliegers.... (nee die zijn echt niet leuk, zit je op een feestje en ga je toch al je kleren maar van je lijf trekken omdat je t niet meer houden kan :roll: ) in november hoorde ik wat er al sinds maart met me aan de hand was... ik ben in de overgang... en dat zegt die PIIEPPP aan de telefoon ook nog... het is de overgang, leer er maar mee leven!
dus ik ben gezegend om bij het kleine groepje mensen te horen wat vervroegd in de overgang zit (maar zo'n 20 jaar te vroeg...) en dan is dus de vraag wat kan je doen aan de klachten.
nou de pil gaan slikken en daarmee dus kunstmatig je cyclus opwekken... de hormonen die je daardoor aanmaakt onderdrukken de klachten van de overgang.

eerst een "normale" pil gehad met stopweek maar halverwege de stopweek begonnen de klachten alweer op te spelen dus heb nu een pil zonder stopweek speciaal voor vrouwen in de menopauze ene dat gaat nu wel goed.
alleen sinds ik het dus kunstmatig opwek dus wel heeeel veeel klachten, buikpijn, stemmingswisselingen, snel aangebrand, moe en zo kan ik nog wel ff doorgaan, meestal is het 2 dagen met tampons en 2 dagen met inlegkruisjes bij te houden.
en vooral maar netjes mn pil blijven slikken....

ik las trouwens iemand die dan maar 2 pillen tegelijk nam... das niet echt nuttig... er is een gat gevallen dan dat los je niet op door er extra veel in te pompen erna, dus zo snel mogelijk gewoon de volgende nemen ipv allebei...
onthou wel dat als je m een keer vergeten bent dat je pil niet goed meer werkt! en dat je dus zwanger kan raken.
dit is tevens zo als je bijvoorbeeld antibiotica slikt (ik heb anderhalf jaar onderhoudskuur gehad alleen was het mij nooit verteld :smiley_whip: ) maar als je m regelmatig vergeet zou ik als ik jou was ook maar goed nadenken over andere opties!

tot zover mijn vieze praatjes die ik netjes gehouden heb volgens mij LOL
iezje

Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic

Bericht door iezje »

Een tip voor PMS verschijnselen.
Eet rond die tijd heel veel vezels/ melkachtige producten. laat de chocolade en chips, hoe verleidelijk ze ook zijn, liggen waar ze liggen. Fruit gedroogd fruit en noten zijn een goed alternatief.
En elke dag de maximale dosis, die op het potje staat, aan teunisbloemcapsules slikken.

Bij mij werkt dat extreem goed (al is de chocolade laten liggen een erg moeilijk punt).
Plaats reactie