Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Daantje »

Ha goed topic. Hier ga ik de komende tijd kind aan huis zijn. In januari ga ik serieus beginnen met solliciteren en uitzenbureau's bezoeken. Hoe het ook gaat, als mijn contract in de lente afloopt: dat verleng ik niet. Maar het liefst ga ik eerder weg, mijn cao staat tussentijdse opzegging van contract voor bepaalde tijd toe.

Linked In zit ik al op. Heb ooit de tip gekregen dat veel recruiters en HR medewerkers daare even kijken. En dan gelijk verder googelen. Mijn huidige werkgever doet dat ook, zien of je actief bent op hyves, facebook en meer van die dingen. Vooralsnog is Linked In voor mij vooral netwerklinkjes maken. Heb er nooit iets mee gedaan. Maare mijn cv staat erop en als je mijn naam googlet komt dat zo'n beetje bovenaan in de zoekresultaten.

Wat cv's betreft. Iedereen zegt wat anders. Ik ben zelf voor stander van een droog zakelijk CV wat altijd hetzelfde is. Het zijn harde feiten. Specifieke vaardigheden, functies of resultaten behoor je naar mijn idee in je brief te beschrijven aangepast op de functie. Maare goed de ene HR manager wil het zo, de ander ziet graag creativiteit, handgeschren, kleurtjes en plaatjes. Een beetje onderzoek naare het bedrijf helpt. Zo heb ik ooit eens gesoliciteerd bij een bedrijf waar ze vroegen om rijbewijzen:
B: Verplicht
C: Handig
A: Gezellig!
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
aimée

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door aimée »

zo is dat iedereen heeft zijn eigen manier, eigen voorkeur etc..

maaruh wat me nu te binnen schiet.. Ik ben fan van criminal minds.. en herrinner me dat penelopy is aangenomen, en eruit sprong omdat haar cv was geprint op roze papier.. ook een manier van onderscheiden van de rest (al zal ik hier niet op wagen ;) )
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Bitemarks »

ik denk dat je vooral moet kijken naar het type bedrijf waar je solliciteerd. Als er bij ons (consultancy bureau) een roze cv binnenkomt, is het waarschijnlijk dat deze niet eens gelezen wordt. Als je solliciteerd als verkoper bij de pipoos, denk ik dat zulke creativiteit meer kans maakt.

Het belangrijkste als je een baan zoekt is netwerken. en dat gaat verder als linkedin: zorg dat iedereen in je omgeving weet dat je een baan zoekt en wat voor soort baan je zoekt. Heel veel vacatures worden vervuld zonder dat er ooit een brief is geschreven.

Daarnaast: jobboards zijn leuk, maar rechtstreeks bij een bedrijf solliciteren geeft je een streepje voor. Een bureau is duur en onpersoonlijk. Ze zijn wel handig voor fucties die moeilijk in te vullen zijn, maar bieden voor de gemiddelde functie (in deze markt) maar weinig meerwaarde.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
madeleine
Berichten: 0
Lid geworden op: 08 okt 2009, 23:43
Locatie: De mooiste stad achter de duinen.

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door madeleine »

Hoi .. ik heb een heel uitgebreid c.v. voor werving en selectiebureaus en van daaruit maak ik gerichtere cv's voor specifieke functies. Solliciteren is een baan.. daar moet je handig in worden, en dat moet je leren, net als alle andere banen. En er zitten allemaal klusjes waar je jezelf nogal voor moet overwinnen. Ik werk zelf op een HR afdeling (al ben ik geen HR adviseur), en heb vaker mensen geholpen met brieven en c.v.'s enzo. ff tips.

Voordat je begint met schrijven. Bel de contactpersoon die bij de vacature staat. Bereid je telefoongesprek voor. Wat zou je nog meer willen over de functie? Het geeft je informatie die je kan gebruiken in je brief. En de mensen herkennen je naam als ze je brief lezen. En het helpt als je in je brief kan verwijzen naar het prettige telefoongesprek met Jantje of Pietje.

De brief zelf. Het verhalende cv is misschien iets meer voor in de brief? Wat ik vaak mis in een brief is waarom iemand nou precies bij ons prachtige bedrijf wil werken, en een persoonlijk tintje, wat kom je brengen, wat wil je halen?. Ooh.. en a.u.b. geen geachte heer/mevrouw. Zorg dat je een naam weet, en zorg dat je het geslacht weet (to state the obvious.. maar geachte heer madeleine, doet het toch echt niet)

De cv. Natuurlijk persoonlijke gegevens. Opleidingen en cursussen (zie format kitten :) ) Ik gebruik zelf het liefs de omgekeerd chronologische volgorde, dus de meest recente bovenaan. Het is belangrijker om eerst te vertellen wat je hebt gedaan (functie) dan waar (bedrijf, plaats) en wanneer (vind ik dan, maar da's persoonlijk). Wat helpt bij het omschrijven van je werkzaamheden is de STAR methodiek. Situatie, Taak, Actie, Resultaat. Dus wat is de achtergrond, wat was je opdracht, hoe heb je het aangepakt en wat heeft het opgeleverd?

Na de brief. Stel je wordt afgewezen.. Bel op en vraag om de reden. Dat is niet raar, die mensen worden ervoor betaald. Die reden kun je gebruiken om de volgende keer weer beter te solliciteren, je brief aan te passen ... wat dan ook. En soms lukt het bijvoorbeeld dat je gebruik kan maken van het netwerk van zo'n HR'er die je misschien niet voor deze functie geschikt vind, maar wel voor een andere, of die je tips kan geven over soorten functies waar je zelf niet aan hebt gedacht. Besef ook dat het ook voor HR medewerkers niet leuk is om mensen af te wijzen. Het zijn net mensen ;). Dus geen boze toon, of verwijtend, maar vragen om feedback wil goed helpen.

Stel je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Die dingen kun je oefenen (net als de telefoongesprekken trouwens). Over het algemeen loopt zo'n gesprek als volgt;
Voorstel rondje, uitleg over de organisatie(structuur), uitleg over de functie. Lang leve internet, potentiële gesprekspartners kun je googlen, organisatiestructuren staan op internet. Dat geeft een hoop rust, als je dat al een beetje weet. En misschien kun je zelf vragen voorbereiden, die je al dan niet kunt gebruiken in een gesprek.

Dan de rotvraag: 'vertel eens wat meer over jezelf?'. Ook hierover kun je van te voren hebben nagedacht. Om nog maar te zwijgen van de 3 goede en 3 slechte eigenschappen. Wat ik ook nog wel eens wil vragen, is noem eens iets uit je werk waar je echt trots op bent, hoe heb je dat aangepakt? Wat ging er verschrikkelijk mis en hoe ben je daarmee omgegaan. Of ik schets het meest negatieve beeld van die functie en vraag wat je dan zou doen.
Begin in zo'n eerste gesprek niet over arbeidsvoorwaardelijke dingen (werk- en reistijden, salaris e.d.) tenzij ze er zelf over beginnen. Vaak krijg je nog een gesprek waar dat soort dingen aan de orde komen. Als je van te voren al weet dat je niet ver wilt reizen b.v. zou je waarschijnlijk niet moeten solliciteren.

Om te oefenen.. schrijf eens op een paar functies waar je niet zou willen werken. Dan maakt het ook niet zoveel uit als het misgaat.

Waarschijnlijk allemaal dingen die jullie al lang weten, maar goed.

Eehm ... ik ben mezelf een beetje aan het voorbereiden om (op langere) termijn voor mezelf te beginnen, en een van de producten zou dan ook dit soort begeleiding zijn. Waarbij ik steeds een groepje begeleid, zodat ze ook ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Ik zou het best wel heel leuk vinden om met wie wil zo'n groepje samen te stellen, en met wat meets onder genot van zelfgehaalde appeltaart product te ontwikkelen.

Ik weet niet of er mensen oren naar hebben? Succes intussen.
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Sabrina »

Wow, wat een goede tips madeleine! Ik zou er zeker oren naar hebben, zo'n meetidee. Ik heb weliswaar nog maar heel weinig ervaring met sollicitaties (bijna alleen maar voor stages), maar merk dat ik er graag zekerder in zou zijn. Hier dus alvast interesse!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Subbeding_A

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Subbeding_A »

Madeleine, neem eens contact op met het UWV.. die werken graag samen met mensen die soll.trainingen willen geven, en kunnen jouw 'club' dan eventueel aanraden bij mensen die zich in schrijven voor uitkering of om andere reden bij hen om hulp komen vragen.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Ik ben wel te vinden voor die meet! Jij bent er goed in, madeleine!!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

een gevonden vacature schreef:Het betreft een functie voor wtf = 0,6
wtf? :clown:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door juffie »

Astarte, ik bedoel het echt niet vervelend, maar er zitten wel een boel taalfouten in je voorbeeldzinnen. Dat is jammer, want daarmee zou je bij mij (als lezer) weer punten verliezen.
Ik wil er best taalkundig kritiek op geven, als je dat wilt. :)

kitten: Das een onderwijsterm! WTF = werktijdfactor. Als je 1,0 werkt, dan werk je fulltime. En 0,6 is dus 3 dagen. Of wist je dat gewoon? :clown:

madeleine: Meet? Voor! :thumbsup:
Laatst gewijzigd door juffie op 30 dec 2010, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door eireann »

Ik dacht dat ze FTE bedoelde (Full Time Equivalent) 't staat wel leuk :) WTF :)
**Self Rescuing Princess**
AndereBart

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door AndereBart »

madeleine schreef:Wat helpt bij het omschrijven van je werkzaamheden is de STAR methodiek. Situatie, Taak, Actie, Resultaat. Dus wat is de achtergrond, wat was je opdracht, hoe heb je het aangepakt en wat heeft het opgeleverd?
Dit deed mij denken aan het CV dat ik bij een vorige werkgever moest bijhouden. Dit is een detacheringsbureau. Het CV wordt gebruikt om de medewerkers aan te bieden op opdrachten van klanten, waarbij de gemiddelde opdracht korter dan een jaar duurt.

Bij dat bedrijf was het dus ook de bedoeling om je CV in de STAR methode the schrijven, met daarnaast nog wat aanvullende informatie, wat er op neer kwam dat je 1 A4-tje per opdracht nodig had. Met 1 à 2 opdrachten per jaar leverde dat voor mij een CV op van 14 pagina's. Veel te lang dus en het verbaast me dat het bedrijf met zulke CV's nog mensen weggezet kreeg.
Moraal van dit verhaal: Houd de lengte van je CV in de gaten en laat eventueel je methodiek los als dit te veel tekst oplevert.
mej.s

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door mej.s »

LinkedIn zie ik niet als direct om een baan bij te vinden. Na een jaar heb ik daar wel gezien. Het is veelal opsmuk en interessant doen met wie je bent met hoge functies en dure pakken. Mijn CV heb ik dus niet staan on LinkedIn. Wel op Monsterboard en NationaleVacaturebank. Ik ben druk zoekende naar een baan in het noorden, maar ja met 34 uur die ik nu werk vanuit huis en bovengemiddeld inkomen word dit een hele klus. Mijn eigen bedrijf kan ik niet starten omdat ik mijn eigen huis ga verkopen en het onderpand kwijt ben voor de bank. Dus tja, dat was even slikken en mijn droom voor nu opgeven. Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen en ben ik al anderhalfjaar aan het rondkijken. In het nieuwe jaar ga ik me inschrijven bij een paar werving & selectiebureau's. Ik heb niets aan een uitzendbaan. Ik wil gewoon weer een vaste baan met een zeker inkomen per maand.

Mijn brieven pas ik ook aan op de functie. Op 8 van de 10 brieven word ik uitgenodigd omdat ik schrijf wat iemand wil lezen. Ook reageer ik ook alleen op functies die ik echt kan of wil gaan doen. Dan krijg je de motivatie om een goede brief te schrijven. Als lettertype neem ik Verdana met hoogte 10. De motivatie met aanhef en aansluiting maximaal 1 A4tje.

Ik ben afgestapt van hoe het moet. Ik schrijf zoals ik een brief ook zelf zou willen lezen en ook dat ik mezelf herken in het geschreve. In mijn geval zoek ik een baan omdat ik wil gaan samenwonen en daarom zoekende ben en niet omdat het moet (nou ja, beetje dan). Maar ik heb geen verplichting via het UWV ofzo. Dan scheelt wel in hoe het over komt bij een werkgever. Daarbij heb ik nu een leidinggevende fuctie en ook financieel bevoegd tot een bepaald bedrag.

Naast de goede tips die hier al staan denk ook aan 'welke 5 dingen vind je belangrijk in je werk'. Denk aan vaste aanstelling, pensioenopbouw, (in)formele houding van het bedrijf, pop (persoonlijk ontwikkelingsplan), variabele werktijden, mogelijkheden tot doorgroeien naar hogere/ andere functie, enzovoort. Wat personeelsmanagers heel graag lezen is dat je leergierig bent en gedreven met passie. Dat moet je zoveel mogelijk in de brief laten voelen. Selectie van brieven is niet alleen wat iemand aan kwaliteiten en eisen meeneemt maar ook gevoel (emotie/motivatie) in de woorden.
mej.s

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door mej.s »

Nah, daar gaat mijn eigen goede raad... Ik dacht dus dat ik me aan het inschrijven was op de site van YER. Ik zag een vacature voor Consultant Interim Solutions Techniek in het noorden. Heel leuk (heb bij een ander werving en selectiebureau had ik eerder een gesprek voor een soortgelijke functie), maar toen ik me in had geschreven en wat tekst uit die andere sollicitatie had gekopieerd bleek dus later dat ik heb gesolliciteerd :shock: :shock: . Wel met de juiste tekst, maar niet zo uitgebreid zoals ik het zou willen doen. Goed, tot zover de blunder van mijn kant op sollcitatiegebied :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Daantje »

Voor een sollicmeet ben ik ook wel in!
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Daantje »

Ik zei het al in de slowchat. Een lokaal espressobarretje leek me aardig om bij te solliciteren. Hopelijk lusten ze er wel een fulltimer, met de benodigde papieren overigens. Ik heb al mijn horeca diploma's. Lijkt me weer leuk: kleine horeca. Heb jaren hotel ervaring en dat heeft charme. Maar de uren heb ik niet zoveel zin meer in.

Vraag ik me eigenlijk af. Wat zijn redelijke looneisen? Ik wil met een andere baan niet minder gaan verdienen, maar ik heb geen benul wat ik voor mezelf kan vragen. Om rond te komen heb ik zo'n 1700 bruto per maand nodig. Dan is er nog net ruimte voor wat sparen en leuks. Instappen wil ik toch wel rond de 2000 bruto. Voor fultime (ik werk nu zo'n 32 uur). Is dat teveel voor een 'simpel' baantje zonder leidinggevende taken? Of kan ik zelfs nog wat hoger inzetten? Ben tenslotte al 27 en heb een afgeronde HBO.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie