Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door eireann »

@ kitten: in jouw geval zou ik werkervaring eerst doen en opleiding eronder, is voor jou relevanter want meer werkervaring (meer dan 3 jaar)

bij crownless is het dan weer logischer met opleiding te beginnen. Mijn cv is 2.5 kantje.
**Self Rescuing Princess**
Subbeding_A

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Subbeding_A »

ik spui maar weer ff wat ik heb 'geleerd' op soll.cursus/reintegratie (en ja.. ze spreken elkaar ook erg tegen, zeker zodra je er meerderen doet...)

de 12 secondenregel....
een goede CV vertelt in 12 seconden lezen wat de HR persoon moet/wil weten. Oftewel.. je overzicht moet in 12 seconden 'scanbaar' zijn.

Maak het overzicht dus duidelijk, voeg eventuele werkervaringen met dezelfde werkzaamheden samen

Indien gewenst wil ik de sheets nog wel eens doorbladeren of proberen in te scannen... (als ik z enog kan vinden en niet heb weggegooid)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Goede tip Anne! Ga ik doen.

Ik heb inderdaad ook zaken samengevoegd. Het gaat de ontvanger er niet om van wie de salarisstrook kwam, dus dat ik eerst een jaar gedetacheerd was, doet er niet toe. Het was dezelfde functie.

2,5 kantje is wel veel Anne. ik heb ook altijd geleerd max 2 kantjes CV te doen.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door thaliya »

Hoi allemaal,

Goed topic! Ik ben zelf ook druk aan het solliciteren nu en tot nu toe positieve reacties van de scholen waar ik mijn cv heen gestuurd heb. Ik wil graag terug naar Nederland, hoop dat het gaat lukken!

Heb tijdens mijn studie anderhalf jaar bij een uitzendbureau gewerkt (als intercedente dus, niet als uitzendkracht) en daarna bij elkaar nog ongeveer een jaar als recruiter, zowel in Nederland als in India. Wat dingen waar ik, als recruiter dus, op lette:

CV: duidelijk, goed georganiseerd en, zoals gezegd, nadruk op de relevante ervaring. CVs worden meestal ‘gescand’ en vooral gebruikt om te kijken of iemand aan de ‘harde eisen’ voldoet. Dus een bepaalde opleiding of bepaalde werkervaring.

De brief is waar je mee binnen komt, die vertelt (als het goed is) waarom juist JIJ moet worden uitgenodigd voor een gesprek. Zie de brief als een verkooppraatje. Ik geloof dat Crownless ergens had geschreven dat ze “ik ben de persoon die jullie zoeken” in haar brief had gezet. Perfect! Zolang je het kunt onderbouwen natuurlijk. Er komen tientallen, zo niet honderden brieven binnen op een vacature en je moet ervoor zorgen dat jouw brief eruit springt en een pakkende zin als deze is zeker een optie. De meeste sollicitaties gaan nu per mail, maar ‘vroeger’ sprongen de brieven die bijv geprint waren op gekleurd papier er ook meteen uit. Wees creatief!

Kijk ook naar wat er in de vacature staat en speel daar op in. Als voorbeeld heb ik even een vacature erbij gepakt die op dit moment op de vacaturebank site staat. Dit bedrijf is op zoek naar een Opleidingscoordinator en in de advertentie staat o.a.:

Als Opleidingscoördinator werk je nauw samen met je collega’s van de HR afdeling en de afdeling Sales. Wij zoeken een échte regelaar die zorg draagt voor de planning en organisatie van onze verkoop- en managementtrainingen en opleidingen, waaronder onze eigen MBO opleiding aan de Aktiesport Academy. Je rapporteert aan de HR manager.
Gebruik deze informatie en ‘vertaal’ dit naar jouw eigen situatie in je brief. Je kunt bijvoorbeeld schrijven: In uw advertentie schrijft u dat u op zoek bent naar een echte regelaar. In mijn vorige baan organiseerde ik ieder jaar de kerstborrel; het regelen van de locatie, boeken van de catering en muziek, het ontwerpen en versturen van de uitnodigingen en natuurlijk ervoor zorgen dat er genoeg taxi’s waren om iedereen weer veilig naar huis te brengen. Of, als je nog geen werkervaring hebt, vertel over het ponykamp waar je leiding was. Of het feestje dat je organiseerde toen je ouders 25 jaar getrouwd waren.

Kortom: onderbouw punt voor punt waarom jij idd de persoon bent die zij zoeken.

(dit werkt trouwens ook heel goed voor beoordelingsgesprekken. Zorg dat je de criteria hebt waarop beoordeeld wordt, zorg dat je bewijs hebt dat je aan die criteria voldoet en voila; een goede beoordeling).

Als je naar een uitzendbureau gaat, wees dan goed voorbereid. Kom met je legitimatie, kopie cv, weet bij welke zorgverzekering je zit enz. In de tijd dat ik bij het uitzendbureau werkte (1 van de grotere) kwamen er op een gemiddelde dag zo’n 30 – 35 mensen binnenlopen. Dat zal nu wellicht nog wel meer zijn. Ook daar is het dus zaak om eruit te springen. En onderschat uitzendbureaus niet, er komen echt leuke banen voorbij daar.


Dit alles is, nogmaals, waar ik als recruiter op lette. Misschien heb je er wat aan, misschien vind je het helemaal niks 

Iig allemaal veel succes!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Subbeding_A

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Subbeding_A »

en nog een beetje soll.training (zijn dus niet mijn eigen woorden!! tis maar wat men mij vertelt)

je brief persoonlijk maken.
Maak briefpapier met persoonlijk logo, dit maakt dat je brief opvalt maar ook 'professioneel' overkomt, maar ook iets zegt over wie je bent (logo dus een afbeelding, foto of plaatje dat echt bij jou past - zijnde niet je ws-avatar?:p - en je naw-gegevens)

op cv eerst je werkervaring/opleidingen neerzetten en pas onderaan je persoonlijke gegevens als leeftijd, burgelijke staat en zo. Hierme zorg je dat eerst capaciteiten/mogelijkheden worden gezien, wat kan zorgen voor een 'maakt niet uit hoe oud ze is, of dat ze alleenstaand of getrouwd is.. ze is gewoon GOEEEEEEEEEEEEEEEEEEHOEEEEEEEEEEEEEEED!!'

Als je echt zeker van jezelf bent,.. video sollicitatie. zodat men direct weet met wie men te doen heeft, direct je uistraling ziet. Maar dit lijkt mij alleen een optie als je echt zeker van je zelf bent en eventueel hulp hebt om er een goed filmpje van te maken.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door lunaaa »

Een goed topic dit! Ik heb vorige week gehoord dat mijn contract niet verlengd wordt en ik moet nu dus op zoek naar ander werk, heb daar drie maanden de tijd voor. Na een paar dippige dagen is het nu tijd voor actie! Ga hier zeker dus regelmatig kijken.

@Crownless; wat zoek je voor werk? Eventueel per pb hoor, maar een vriend van mij is in regio venlo/nijmegen/eindhoven voor zichzelf begonnen en wil oa werving en selectie voor zorginstellingen gaan doen.
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 aug 2009, 18:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door sandra »

Inderdaad goed topic!!

Ik word gek van het regeltje dat als je na 5 dagen geen bericht hebt gehad, dan moet je er maar vanuit gaan dat je het niet geworden bent, vanwege de hoeveelheid aan aanmeldingen :confused:
Ik vond echt een functie die ik super graag wilde... paste echt gewoon bij me vond ik al meteen.. Dus echt veel werk gedaan op die brief, na laten lezen en opgestuurd.. en vervolgens niets. Gewoon echt balen.

en ik snap nog steeds niet wat linkedin nou precies inhoud....
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door lunaaa »

Een site waar je je zakelijk netwerk op kan maken, soort Hyves maar dan meer gericht op zakelijke contacten.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door skaoot »

Yay voor dit topic! :static:
Subbeding_A schreef:
op cv eerst je werkervaring/opleidingen neerzetten en pas onderaan je persoonlijke gegevens als leeftijd, burgelijke staat en zo. Hierme zorg je dat eerst capaciteiten/mogelijkheden worden gezien, wat kan zorgen voor een 'maakt niet uit hoe oud ze is, of dat ze alleenstaand of getrouwd is.. ze is gewoon GOEEEEEEEEEEEEEEEEEEHOEEEEEEEEEEEEEEED!!'
Ik heb op een sollicitatie training juist weer geleerd dat je bij alles moet afvragen, is dit relevant? Lijkt mij 9 v/d 10 keer niet echt relevant of ik single, getrouwd, of wat dan ook ben. Mocht het er echt toe doen, moeten ze me maar uitnodigen en vragen :P Bij mij staat m'n woonplaats er niet eens altijd in (laatst op functie in Rotterdam gesolliciteerd. Als ze dan zien Nijmegen kan dat al leiden tot "hmm, da's ver weg", ongeacht mijn 100% bereidheid te verhuizen). Naam, leeftijd, telefoon, e-mail, dat doet er meer toe. En dan blijft er meer ruimte over voor interessante ervaringen!

Maar zo vertellen ze op iedere training weer net wat anders.
Ik moet vooral gewoon gaan doen. Vind het keigoed voornemen van Crownless, 3 brieven per week. Ik heb als voornemen iig heeeel hard zoeken en mocht ik dan 3 vacatures per week vinden, zeker ook reageren. Heb ik per januari toch weer alle tijd voor...
Had gewoon een vak moeten leren... culturele antropologie... wat bezielde me... *grmbl grmbl*
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door JJV »

skaoot schreef:Maar zo vertellen ze op iedere training weer net wat anders.
èn zijn veel bedrijven ook weer anders
beetje rondsneupen en vragen of't een traditioneel bedrijf is kan bv geen kwaad
bellen van te voren etc etc..
~\v/~
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door leonietje »

Ik ben niet echt op zoek. Maar tijdens het lezen van dit topic zat ik me te bedenken hoe een oud collega van mij het heeft aangepakt. Je hebt er lef voor nodig dat zeker. Maar hij heeft een "sponsor" gezocht en een pagina grote advertentie van zichzelf laten maken op de achterkant van de plaatselijke krant . Grote foto van zichzelf netjes in pak en iets in de titel van: ik ben degene die u zoekt.. leuk verkooppraatje erbij. En hij heeft een stuk of 5 serieuze reacties gehad. Ook van een goed bedrijf dat op dat moment geen facatures had maar hem wel graag wilde hebben en waar ze van wisten dat er met een half jaar een vacature vrij zou komen. En ook wel wat tijdelijke banen. Maar hij is sinds die tijd wel aan het werk na 1,5jaar thuis zitten. (Hij was net klaar met studie dus alle werkervaring was welkom). Dus zoiets is wel degelijk een optie alleen moet je behoorlijk lef hebben om je zo te presenteren.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door JJV »

èn t moet in je richting passen

(vind'm idd èrg leuk ja)
zag net ook de tip van intermediair langskomen, daar heb ik dus werkelijk geen ene ruk aan, maar dat wil niet zeggen dat vooral sales/it mensen er niet wel wat aan kunnen hebben.

t steekt soms erg nauw
~\v/~
Subbeding_A

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Subbeding_A »

@ skaoot

ik vind zelf leeftijd bijvoorbeeld helemaal niet relevant, werkgevers helaas vaak wel. Vandaar de tip om het onderaan te plaatsen ipv bovenaan, zodat ze niet eerst zien.. oje... 89 km ver weg of oje.. 50 jaar oud... daar kunnen we niets mee... Eerst kwaliteiten en competenties opnoemen, eerst laten zien wat je kunt, ze eerst lekker maken... en pas daarna de dingen vertellen die ze misschien wel voor lief nemen als ze de rest al hebben gelezen.. maar die als ze eerst gelezen zouden worden, misschien reden voor afwijzing zouden zijn (te ver weg wonen.. te oud... single mom). Maar idd.. leeftijd/woonplaats weglaten is ook een optie:)

maar idd... volg 10 reint/soll trainingen en ze vertellen het allemaal anders.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door JerryM »

lunaaa schreef:linkedin
Een site waar je je zakelijk netwerk op kan maken, soort Hyves maar dan meer gericht op zakelijke contacten.
Dat zegt mij bv nog niks.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
aimée

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door aimée »

linkedin is bij ons op de opleiding en ook in het werkveld heel erg populair, das één van de redenen dat ik hem nog niet heb ;) (as= soms wat tegendraads).

effin..

@ kitten, ik heb ook ongeveer die indeling. Uitleg van mijn opleiding heb ik er niet bij, maar juist wel bij werkervaring. Enkel heb ik er nog wat bijstaan eventuele hobby's zijn en een klein kopje met Interesses en persoonlijke indruk (wordt ook vaak naar gekeken, tenminste daar waar ik heb gesolliciteerd) en dan is dit ongeveer het voorbeeld (ik heb het nu onder elkaar staan maar in mijn cv zijn dit drie kolommen naast elkaar:

Interesses:
• Organiseren
• Afwisselende werkzaamheden


Hobby’s:
• Het houden van fretten
• Computeren
• Lezen
• Muziek


Persoonlijke indruk:
• Betrouwbaar
• Enthousiast
• Professioneel
• Doorzetter
• Groot verantwoordelijkheidsgevoel
• Snelle leerling

Ik moet ook eerlijk toegeven, mijn sollicitatie brieven zijn wat aan de te zelfverzekerde kant zo af en toe.. maar er wordt wel altijd gezegd dat 't goede en sterke brief is..

Zo stel ik mezelf in de eerste alinia voor en eindig ik veelal de eerste alinia met:
"Via deze weg wil ik graag solliciteren als (functie). Door mijn interesses, opleiding, achtergrond en gedrevenheid denk ik dat ik een meerwaarde kan leveren voor uw organisatie". --> dat leg je dan weer uit in de volgende alinia's

de tweede alinia gebruik ik voor uitleg waarom het me een leuke en interressante baan/functie lijkt.

3e en soms deels 4e alinea benoem ik mijn kwaliteiten en onderbouw ik deze met eerdere werkervaring of opleiding.

Ook benoem ik altijd een leerdoel.. (daar zijn HRM mensen die ik tot nu toe heb gezien erg happig op) zorg er wel voor dat je van je zwakke punt een sterk punt maakt. Ik bedoel zorg er voor dat ze je niet kunnen pakken euh hoe leg je het uit? naja kunnen zeggen dat ze je daardoor niet willen hebben zeg maar..

Zoals bij mijn stage had ik er in staan: "Doormiddel van deze stage zal ik graag meer willen leren over (naam organisatie)" (zoiets bedoel ik dus)

en meestal eindig ik met de zinnen:
"Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn kwaliteiten mij een geschikte kandidaat maakt voor deze functie en voeg mijn CV toe voor nadere informatie". (tegen mij werd altijd gezegd "hopen doe je maar in de kerk", ik vertrouw erop geeft een wat meer zelfverzekerend tintje)

"Graag zou ik mijn brief nader toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik zie uit naar uw reactie". Zeg je graag hoor ik van u, bestaat er een mogelijkheid dat ze je niet uitnodigen.. ('t hoeft niet perse natuurlijk, want die mogelijkheid bestaat altijd) Met deze zin geef je ook aan dat je gemotiveerd bent en juist uitziet naar een gesprek. Ik zie uit naar uw reactie.. zo geef je de HRM manger geen keus, --> hiermee doelend op meestal staat er iets van "graag hoor ik van u".. naja kleine detail maar opzich niets mis mee.. alhoewel ik zie uit naar uw reactie... komt al klein klein beetje beter over.. (mijn mening)

kritische noot.. dit is mijn manier van een brief schrijven ik heb het zo geleerd en deze manier bevalt me verder prima hoop dat jullie er wat aan hebben..

groetjes
as.
Plaats reactie