ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Marcuw

Re: ZZP topic

Bericht door Marcuw »

Ik zou zeggen, kijk bijv. eens bij http://www.tentoo.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ... :)

Bij mij blijft het ook kriebelen om naast de vaste baan ook als part-time ondernemer dingen te gaan doen die ik leuk vind ...

Maar goed... Eerst even goed de kat uit de boom kijken - nu begint er net langzaamaan de rotzooi van 5+ jaar geleden opgeruimd te raken.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

KvK registratie is sowieso niet voor alle ZZPers verplicht, er is een hele rits beroepen die die niet nodig hebben, zoals consultants en therapeuten (en nu je het zegt is het best logisch dat dat voor doula ook zou kunnen gelden, even een telefoontje naar de KvK en je weet het zeker). Dus ik denk dat dat het verschil niet maakt voor de WW, lijkt me. Ik heb de indruk dat een payrolling bedrijf vooral interessant is als je langere tijd voor dezelfde opdrachtgever werkt, maar het fijne weet ik er niet van.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Ik wil ook andere trainingen kunnen geven, dus ik denk niet dat ik ZZP zonder KVK kan doen...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Ah, nee ik zie het al, de regel is veranderd. Vroeger had je de zogenaamde 'vrije beroepen' die zich niet hoefden in te schrijven (leraar en verloskundige vallen daar ook onder, dus doula & trainer wss ook wel). Maar sinds 2008 moeten die zich ook inschrijven, als hun activiteiten voldoen aan de criteria van een onderneming. Dus toch.
Guilty

Re: ZZP topic

Bericht door Guilty »

Ravelijne schreef:Ah, nee ik zie het al, de regel is veranderd. Vroeger had je de zogenaamde 'vrije beroepen' die zich niet hoefden in te schrijven (leraar en verloskundige vallen daar ook onder, dus doula & trainer wss ook wel). Maar sinds 2008 moeten die zich ook inschrijven, als hun activiteiten voldoen aan de criteria van een onderneming. Dus toch.
En zodra je dingen via internet gaat verkopen sowieso ook (en ik zou me goed kunnen voorstellen dat je als doula ook boeken gaat verkopen bv.).
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Wel een goed idee! :D
Xay

Re: ZZP topic

Bericht door Xay »

Mag ik dit topic even onder het stof vandaan schoppen? :)

Ik ben nu al een tijd bezig met "voor mezelf beginnen". Heel spannend allemaal en er kwam in het begin heel veel op me af. KvK platgelopen (nouja, de website dan), seminar gevolgd, bij de Belastingdienst een info-avond gehad, zo veel mogelijk informatie absorberen.

Administratie vind ik lastig. Ik hou de uren bij in Excel en dat gaat volgens mij goed, maar de "serieuze" aangelegenheid van de geldstromen bijhouden, daar loop ik een beetje vast. Ik heb een heel moeilijk documentje gekregen van een boekhoud-vriendin met allerlei tabbladen voor "personeelskosten", "huisvestingskosten", "afschrijvingen" en weet ik allemaal niet wat. Die dingen heb ik volgens mij niet, want ik ben een eenmanszaak en werk voorlopig ook echt alleen (vanuit huis).

Is een simpele balans die ik zelf typ, met links de inkomsten en rechts de uitgaven voldoende?
Dat is niet echt een balans weet ik, maar dat hele activa/passiva gebeuren maakt het ingewikkelder dan het is geloof ik. Of is dat echt noodzakelijk? Ik heb namelijk niet een inventaris of een pand of uhm "vreemd vermogen" of voorraden. En ik snap dan ook niet precies wat er aan welke kant moet staan. Ik heb alleen eigen vermogen en daar gaat nu geld af en komt straks (hopelijk) geld bij....

Is er iemand hier die daar wat nuttigs over kan zeggen? Ik ben het een beetje zat om die boekhoud-vriendin daar steeds mee lastig te vallen, ik heb haar al zoveel gevraagd. :oops:

En, nu ik toch dit topic weer van stal haal: zijn hier nog meer ZZP'ers of ondernemers die tips en trukjes willen delen met een beginner? Of zijn er meer die net starten en tegen problemen aanlopen? :)
Evy

Re: ZZP topic

Bericht door Evy »

Volgens mij maak je het jezelf moeilijker dan het is.

Je moet de volgende zaken bijhouden (ben er vanuit gegaan dat je een eenvoudig 'diensten'bedrijf hebt en geen voorraadadministratie etc.):
- hoeveel uren werk je voor welke opdrachtgever en (uren in Excelsheet zetten)
- hoeveel uren besteed je aan andere dingen die met je zaak te maken hebben (reistijd, administratie, relatiebeheer etc.) en wanneer (uren in Excelsheet zetten)
- hoeveel km rijd je voor de zaak en wanneer (en kun je ze eventueel doorbelasten aan je klant) (km en adressen in Excelsheet zetten)
- hoeveel kosten maak je voor de zaak (bonnetjes in Excelsheet zetten)

Dan is het zaak om een sheet te maken met welke facturen je wanneer naar welke klant stuurt op basis van bovenstaande.
En in de gaten te houden of er betaald wordt. :-)

En als je BTW plichtig bent dan doe je elk kwartaal BTW aangifte op basis van je facturen en je kosten.

Als je zelf balansen gaat maken en je met activa en passiva bezig gaat houden, dan ben je echt aan het boekhouden. En laten ze daar nou boekhouders voor uitgevonden hebben....
Gebruikersavatar
madeleine
Berichten: 0
Lid geworden op: 08 okt 2009, 23:43
Locatie: De mooiste stad achter de duinen.

Re: ZZP topic

Bericht door madeleine »

Het heeft even geduurd, maar ik heb het nu helemaal in de smiezen... :geek:
Je kan het jezelf makkelijk maken als je een smartphone hebt met apps die je uren en kilometers registreren. Ik gebruik
My Work Clock & Copernicus Kilometerregistratie makkelijk in het gebruik en eenvoudig te downloaden naar excel.

Als je een zakelijke rekening hebt en je doet aan internetbankieren, kun je vrij simpel de mutaties downloaden naar excel. Ik gebruik inderdaad een code voor de verschillende typen kosten. dus kantoorartikelen, licenties, trainingsmateriaal, etc etc.
en dan voeg ik zelf een kolom toe om die code om aan die omschrijving te geven, en twee kolommen voor het btw bedrag en ex btw.

Ik vind het handig om een bestand te hebben waarin alles staat. Als je dan een beetje handig bent draaitabellen kan je ook een overzicht houden welke kosten je daadwerkelijk gaat maken en de basis voor je tarieven berekenen.

1 * per maand de bankafschriften downloaden volgnummers erbij zetten. Ik bewaar de bonnen digitaal onder hetzelfde volgnummer. als het belastingtijd is, krijgt de accountant van mij rechten op google drive en klaar is klara.

nu nog een opdracht :nopompom:
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Wil het bij jou ook nog niet zo...? :nopompom:
Xay

Re: ZZP topic

Bericht door Xay »

Bedankt Evy, dat moest ik net even horen. Ik dacht al wel dat ik moeilijk bezig was. :shutup:
Madeleine, goeie tip om alles te downloaden. Dat gaat vast (op den duur) sneller dan handmatig alles invoeren. Tsja, klanten krijgen is hier ook nog een uitdaging, maar zolang ik nog aan het opstarten ben vind ik het niet zo erg dat er nog niemand is....
Gebruikersavatar
madeleine
Berichten: 0
Lid geworden op: 08 okt 2009, 23:43
Locatie: De mooiste stad achter de duinen.

Re: ZZP topic

Bericht door madeleine »

@ kitten.
eigenlijk mag ik niet klagen. Ik zit net in mijn tweede week zonder opdracht en ben eigenlijk ook wel een beetje lekker aan het bijkomen. En mijn tijd te gebruiken om wat orde op zaken te stellen. Ik heb nu een aantal dingen lopen waarvan ik de goede hoop heb dat er vast wel ergens iets uitkomt.. en als het te veel mee zit en alles gaat door, dan heb ik niet eens genoeg tijd.

Maar goed, ik ben natuurlijk een ongeduldig mens en dan gaat het allemaal niet snel genoeg. Het is voor mij wel een geruststelling dat ik dat administratie deel nu eindelijk onder de knie heb. Daar zat ik erg tegen aan te hikken...

komt allemaal goed. :kiss:
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

@Xay, wat je wel/niet moet bij houden en of je een volledige balans en winst- en verliesrekening moet opstellen is afhankelijk van hoe de Belastingdienst jou bedrijf ziet en de resultaten die daarin behaalt worden. Wanneer ze dit zien als resultaat uit overige werkzaamheden ben je snel klaar. Dan is alleen het bij houden wat je aan opbrengsten hebt en wat je kosten zijn.
Wordt het gezien als winst uit onderneming dan moet je een volledige balans en winst- en verliesrekening opstellen.

Daarnaast weet ik niet hoe jij je facturen maakt, waar je je werk mee doet, maar volgens mij gebruik je toch minimaal een pc en dat is toch echt inventaris.

Worden je inkomsten dus gezien als winst uit onderneming dan zou ik zeker naar een goede boekhouder/administratiekantoor gaan voor goede adviezen en tips. Anders ben ik bang dat je heel veel geld laat liggen.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: ZZP topic

Bericht door JerryM »

Alle zzpers die ik ken die een beetje goed lopen hebben een boekhouder voor het moeilijke werk. Ze moeten natuurlijk zelf nog alles bijhouden, zoals Evy beschreef. Als jij ervoor zorgt dat het duidelijk is wat wat is, kunnen zij er hun magie op loslaten. Overleg met de boekhouder of wat jij gebruikt voor hun geschikt is, en pas evt aan.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Xay

Re: ZZP topic

Bericht door Xay »

Als het een beetje goed gaat lopen is dat een optie. Nu zeker niet want waar betaal ik dat van? Ik heb geen inkomen. Wat er binnenkomt vanuit m'n bedrijf gaat wel winst uit onderneming zijn, maar als ik daar dan een boekhouder van moet betalen dan heb ik zelf geen geld/inkomen meer over. Dan gaat alles op aan de administratie. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.

Bedankt voor alle tips! :)
Plaats reactie