De wondere wereld van de keukentechniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

Da's het voordeel van goed gietijzer en emaillewerk, gaat een leven lang mee, en langer als je er voor zorgt. Ik heb ook nog een oude plaatstalen braadpan van mijn grootmoeder, die kreeg ze bij haar trouwen eind jaren '50. Haar bestek dat ook een huwelijkscadeau was gebruik ik nog dagelijks.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
artemis

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door artemis »

*Stoft topic af* :)
Ik zit er over te denken om een Tefal actifry of een Philips airfryer aan te schaffen.
We eten niet vaak friet, maar als we het wel doen halen we het vaak. Dus dan zou op de langere termijn zo'n apparaat goedkoper zijn.
Heeft er hier iemand ervaring mee? En belangrijker is het wat er uit komt wel te eten? :)
Servus

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Servus »

Wij hebben sinds aantal maanden een Philips Airfryer in gebruik en ik moet zeggen, het valt me niet tegen. Ik moest wel even wennen in het begin, met name snacks zijn wel 'anders' dan wanneer je ze frituurt. Dat wist ik van tevoren, maar dat moet je echt zelf ervaren. Friet is prima te eten, we hebben wel een andere soort gehaald dan voorheen. Die vinden we net iets krokanter. Frikandellen vind ik persoonlijk geen succes, ze smaken prima maar ze zien er niet uit. Kroketten, bitterballen e.d. allemaal prima, maar let even op dat je de ovengeschikte variant koopt. De Tefal Actifry schijnt geen succes te zijn voor snacks, zodoende hebben wij onze keuze op de Airfryer laten vallen. Het schoonmaken is ook prima te doen, geen vieze vette friteuse meer uitsoppen, heerlijk :D
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Geen idee hoe het vergelijkt met een airfryer, maar door een beetje te experimenteren met verschillende merken ovenfrites, kwam ik in mijn vorige keuken ook uit op niet van echt te onderscheiden frites. Mijn oven daar had wel een heel handig rooster (dunne metalen draadjes, in ruitjes van ongeveer een centimeter), waar de frietjes niet doorheen vielen en waar je ze niet halverwege door hoefde te scheppen. Ik kwam met een gewoon rooster en bakpapier trouwens ook een heel eind. In Den Bosch of Chez Zarath heb ik me er nog niet in verdiept, maar in mijn vorige twee ovens ging het perfect. Eventjes afstemmen hoe lang precies en op welke temperatuur en het is even lekker als van de winkel. :)

De Albert Heijn Belgische Friet deed het super in de oven en een bepaald merk biologische diepvries-ovenfriet ook (misschien ook wel van AH, maar dat weet ik niet meer zeker).
Servus

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Servus »

Was dat een heteluchtoven, Ravelijne? Klinkt wel handig, zo'n speciaal rooster.

Overigens heb je voor de Airfryer niet specifiek ovenfrites (in tegenstelling tot de snacks) nodig, je kunt er zelfs vers gesneden friet mee bakken (maar dan moet je er zelf even lepeltje olie overheen doen en even goed husselen van tevoren). Ongeacht vers of diepvries, halverwege ook even schudden voor het beste resultaat.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Yep, elektrische heteluchtoven. Dat rooster was ideaal voor van alles: gesneden groenten om te roosteren, kleine koekjes (wel op bakpapier, maar tussen de spijlen van het gewone rooster gingen ze 'hangen'). Heel handig ding, was er super blij mee.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Voleuse »

Voorgekookte verse friet lukt ook prima in de oven :)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
lotus {P}

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door lotus {P} »

Ik heb ook de airfryer van Philips en gebruik hem steeds meer. Met mijn verjaardag lekkere gehaktballetjes gemaakt, die even kort in de airfryer, zonder vet, dus ook nog gezonder.
Patat en snacks neem ik beiden de ovenvariant van en verder heb ik nog tal van recepten die ik nog wil proberen maar waar ik nog niet aan toegekomen ben.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee, ook dat hij makkelijk schoon te maken is en nauwelijks luchtjes geeft
Gilraen^

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Gilraen^ »

De ovenvariant van frieten die je koopt zijn vaak wel veel vettiger dan als je gewoon frieten bakt. Wist ik ook niet, werd in paar tv programma's al aangehaald. Heb me er niet verder in verdiept maar het zou me ergens niet verbazen...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Ja, dat staat ook in dit artikeltje. Maar het gekke is dat ze in het artikeltje wel zetten 'ovenfrites zijn niet minder vet', maar uit de cijfers die ze dan noemen blijkt dat ovenfrites na bereiding toch minder vet bevatten:
Frituur frites: 304 kcal, 15 gram vet, 3 gram verzadigd vet.
Ovenfrites: 193 kcal, 7 gram vet, 3 gram verzadigd vet.
Dus wel gefrituurd, maar door ovenbereiding toch iets minder vet. Nou maak ik me persoonlijk minder zorgen om hoeveelheid vet en meer om wat voor vet het is (geharde trans-vetten probeer ik te vermijden, idealiter zijn dingen in ongehard kokos- of palmvet gebakken). Maar de totale hoeveelheid vet blijkt toch lager in ovenfrites als je naar de cijfertjes kijkt.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door chell »

Gewoon lekker zelf aardappels snijden. Of nóg lekkerder: zoete aardappel! Nommmm
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Doe ik ook vaak, maar dan meestal partjes ipv frites. Heerlijk bij gebraden kip(ppepootjes).
lotus {P}

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door lotus {P} »

klinkt yummie. Ik wil nog eens zo'n patatsnijder kopen, lijkt me wel makkelijk.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Vraagje: er is een spaaractie bij de Delhaize voor korting op een Pyrex gietijzeren braadpan (wel Pyrex dus maar geen glas). Zo eentje wil ik nog wel graag een keer (kan in zijn geheel de oven in ook en ik heb geen pannen die daartegen kunnen). Maar ik weet niet of deze een beetje de moeite waard is. Dus graag Uw mening!

De maat is 24 cm, is dat een beetje een zinnige maat voor 2 personen? Kan daar ook een hele kip in voor een pot roast? Of kan ik beter doorsparen voor een ander merk en/of een grotere?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

Ik ken de kwaliteit van het Pyrex gietijzer (en vooral het emaille) niet. Maar een braadpan van 24 cm is een goede maat voor 2-4 personen, doe ik het ook mee en daar past nog wel een kip in.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie