Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Voleuse »

Het heet "Urbannerdam in het kader van het project Woningonderzoek" en hij had het erover dat hij door de gemeente was ingehuurd om dit op projectbasis te doen. Ik had ook een brief van tevoren in de bus gekregen (van de gemeente denk ik?) dat dit zou gaan gebeuren dus vandaar dat ik m binnen liet. Hij heeft de woning ook wel serieus doorgemeten hoor en die meting heb ik in de mail doorgekregen dus het komt niet onbetrouwbaar over verder. Alleen ik vind 250 euro een beetje heftig, zeker als ik het net zo goed zelf zou kunnen doen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Volgens dit document is dat bedrijf in Utrecht ook al eens bij zoiets betrokken geweest:

https://bigwobber.nl/wp-content/uploads ... /12618.pdf

Ik zelf ben dan vaak geneigd om de gemeente via een telefoonnummer van de gemeente zelf te bellen om te verifiëren. (Dus checken of de contactinfo van de mail wel klopt via bijvoorbeeld de website van de gemeente en niet allen te vertrouwen dat het nummer in de mail idd van de gemeente is.)

Maar je kunt ook even online opzoeken wat je moet doen om het zelf te doen. Je bent niet verplicht het via hen te doen en toen ik het zelf gedaan had was het goed te doen. Bespaart je behoorlijk wat geld.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Voleuse »

Nou update van dit verhaal: ik ben ingegaan op dat huurteam. Ik heb het eerst een maand zitten uitstellen met het idee dat ik het zelf wel ging doen en toen realiseerde ik me: ik ga dit niet zelf doen. Ik vind t hartstikke eng om naar mijn verhuurder te stappen en te zeggen hey ho jij vraagt teveel huur. Dus ik dacht okay. 250 euro, als daar mijn huur van omlaag gaat en ik hoef er niks voor te doen, prima. Huurteam gemachtigd, zij sturen een brief.

Maar nu kreeg ik vanochtend een telefoontje van mn huurbaas. Hij wil een afspraak maken om naar mijn woning te komen kijken en hij wil "het erover hebben". Ik wil het hier helemaal niet over hebben, juist niet. Dus ik bel dat fucking huurteam. Blijkt dat de procedure als volgt gaat: ze sturen hem een brief met de huurprijs die ze hebben berekend. Dan mag de verhuurder zeggen, ja of nee. That's it, hij mag niet meer onderhandelen, want dat hoor je kennelijk van tevoren te doen (Waarom vertelt niemand van dat godforsaken huurteam mij dat???). En als ik buitenom schik dan krijg ik een boete, maar als ik op tijd ben niet. Werd mij over de telefoon verzekerd. Ben ik heel wantrouwend over want in de voorwaarden staat gewoon dat je niet buitenom mag schikken.

Aaaahhhhhhgggghhhhh dus nu moet ik ALSNOG een gesprek met mijn huurbaas plannen, mogelijk schikken, en dan zelf het huurteam afblazen en maar hopen dat ze dan geen geld gaan rekenen voor die ene brief die ze hebben opgestuurd. En maar hopen dat mijn huurbaas niet boos is over die officiële brief. Ik dacht dat ik alle sociale interactie aan het afkopen was hier maar ik heb t volgens mij erger gemaakt voor mezelf :panic:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door eireann »

Wat een vage bedoening voleuse :(
**Self Rescuing Princess**
Deleted User 1996

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Deleted User 1996 »

Maar wat of waarvan huur jij Voleuse? Huur jij een sociale huurwoning van een woningbouwcooperatie, huur jij van een particulier of is in jouw geval sprake van kamerhuur? Voor elk van deze huurvormen gelden weer andere regels namelijk. En weer andere regels gelden er als je anti-kraak bewoont.
En je schreef dat je vooraf een brief had ontvangen betreffende het huurteam. Daar staat toch gewoon een duidelijke afzender op? Met contactgegevens.
Deleted User 178

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Deleted User 178 »

Oh, damn! Dat is wel heel erg crap. Ik snap je helemaal!
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Heidi »

Ohnee! Sterkte met je gesprek, eng ja, maar in het slechtste geval vindt de huurbaas het stom. In het beste geval win je er wel iets mee!
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Damn! Dat is wel low effort va zo'n bureau. Maar wat vaag, van dat 'bod' en dan onderhandelen en dat ze dan niets meer hoeven doen.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door kitten »

Wat een oplichting dan!! Als je zelf kunt onderhandelen, heb je hun helemaal niet nodig! Ik zou een paar duidelijke reviews schrijven, als dit achter de rug is!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Voleuse »

Nou, ik heb een vertegenwoordiger van de huisbaas op bezoek gekregen. Het was een raar gesprek. Hij zei dingen als dat ik wel ontevreden zou zijn en of ze geen dingen kunnen repareren, dat de verhuurder niet blij is, dat ik nu een kruisje bij mijn naam heb, dat dit zijn inkomsten zijn, dat de verhuurder nu misschien geen investeringen meer kan doen, dat ik nooit een ander huis ga vinden voor deze prijs. Dat een huurcontract toch een soort gentleman's-agreement is dat je de huurprijs accepteert. Dat de regels van de gemeente heel erg achterlopen. En die huurcommissie procedure was zo laaang en moeilijk en ze hebben die ene radiator niet geteld dus het ging toch niet lukken. Blablablabla (iemand help spreek even deze dingen tegen want volgens mij is het echt onzin?)

Ik had echt zoiets van ik leef van een minimuminkomen???? Hoe denk je dat ik nu empathie ga opbrengen voor een investeerder die allerlei panden bezit. Boefucking hoe, mijn huur gaat 65 euro omlaag. Alsof die verhuurder daar wakker van ligt. Op een gegeven moment had hij geloof ik wel door dat ik niet van het idee af ging dat mijn huur omlaag moest. Als ik had geweten dat dit proces zoveel gezeik zou opleveren (ik was oprecht onder de naieve indruk dat huurcomissieprocedures best normaal en oke zijn) dan had ik het misschien niet gedaan, maar ik zit dr nu toch al in. Dan gaat mijn huur omlaag ook hoor. En aan het eind deed hij een best redelijk voorstel van een verlaging van 50 euro. Wat nog moet worden goedgekeurd en ik moet het allemaal nog zien en dan moet het ook nog met het huurteam maar goedkomen allemaal.

Maar goed. De eerste horde is genomen geloof ik? Pfffff.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door chell »

Die procedure is niet lang en niet moeilijk. Ik heb ook een keer een huurverlaging voor elkaar gekregen. Het enige is dat ze volgens mij niet verplicht zijn in te gaan op de uitspraak van de huurcommissie, maar dat weet ik niet meer precies (het was rond 2005 dus al een tijd geleden).

Dat gelul over inkomsten en investeringen is gewoon bullshit, want die verhuurders weten vaak dondersgoed dat ze eigenlijk te veel vragen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Daantje »

Die 'argumenten' zijn gewoon een poging om in te spelen op je schuldgevoel dat is de oudste verkoperstruc die er bestaat. Het puntensysteem is geen geheim en behoorlijk objectief om toe te passen, er is weinig ruimte voor interpretatie.

Commerciële verhuurders weten dondersgoed hoeveel ze mogen rekenen aan huur. Maar ze zullen vaak proberen om er nog wat meer uit te persen in de hoop dat je je rechten niet kent. Ken je die wel en spreek je ze daar op aan dan gaan ze zielig doen of intimideren.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

En je kunt met de uitspraak van de huurcommissie waarschijnlijk ook met terugwerkende kracht een deel (of alles) wat je teveel betaald hebt terugkrijgen. Dus daarom komt hij met dat lame voorstel van € 50,-. Kun je vast wel navragen of dat nog zo is, want zo ja dan is het best een leuk potje vaak. Wat die procedure (die idd niet zo’n enorm gedoe is) weer de moeite maakt.

Hij wil je ontmoedigen, wat de anderen ook al zeggen. Maar dat wil dus zeggen dat hij weet dat hij fout zit.

Edit: soms is zo’n lame voorstel wel de moeite, als het echt gedoe bespaart. Maar het kan dus ook een teken zijn dat je heel sterk staat.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door JJV »

Valt dat kruisje bij je naam onder bedreiging?
~\v/~
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door kitten »

Dacht ik ook, JJV... Nare opmerking!
Plaats reactie