Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

Het werkt vast beter dan met het lieveheersbeestje welke ik zojuist had gevonden in de tuin. :nopompom:

Die zat in het stuk tuin aan de overkant van het stuk waarin mijn rozenstruik staat, dus ik heb het beestje een lift gegeven, terwijl ik hem onderweg bemoedigend toesprak en een heerlijk feestmaal beloofde... Ik heb hem in de rozenstruik gezet, op een blaadje dicht bij de luizen... Loopt ie naar het puntje van het blad en gaat met zijn gat richting luizen zitten staren in het niets... Okay...
Valt hij even later voorover van het blaadje af op de aarde onder de struik en ligt daar wat hulpeloos op zijn rug te spartelen... Ik hem weer opgepakt, op het takje onder de luizen gezet en dat leek goed te gaan, aangezien hij stevig in de richting van de luizen begon te stappen... En er overheen liep, tot op het blaadje en weer op het puntje ging zitten staren in het niets...

Heb ik weer... een herebeest die duidelijk niet gediend is van een feestmaal... Ik keek net nog even, maar hij is gevlogen. Misschien is ie in hongerstaking, of heeft ie besloten per direct vegetariër te worden of zo? :shock:

Hopelijk doen de larven het beter, I'll keep you posted!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Hij had heimwee naar zijn eigen stekkie? Zal vast beter gaan met larven en in ieder geval met meer beestjes. :)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Mack »

In ons nieuwe huisje zijn wij (nouja, voornamelijk Beestje) bezig met onze moestuin.
Als experiment hebben we maar liefst 3 projecten:
Een stukje tuin dat is omgespit.
Een simpele houten bak (die ik van wat restmateriaal in elkaar heb getimmerd) met makkelijke moestuin-mix.
Wat plantenbakken als hangend kruidentuintje.

Nou maar kijken wat er allemaal gaat opkomen, Beestje heeft een hele voorraad plantjes gezaaid en is binnenhuis nog wat andere dingen aan het voorkweken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door cinderella »

Heb je al genoeg pepertjes Mack? Ik moet eerlijk gezegd de helft nog zaaien, en heb van de rest wel een paar over. Dus als je wilt hebben/ruilen, dan moeten we iets zien te regelen.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Goed. Ik heb een stuk tuin omgespit. En ik heb zaadjes van spinazie, ui, tomaat, bloemkool en komkommer die volgens mij stiekem augurk is. En nu? Gewoon in de grond sporen op de afstand die op de verpakking staat?

Ik heb evt ook nog een halve zak potgrond in de schuur en 3 bloempotten.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

En als de eerste sprietjes op komen, hoe weet ik dan welke sprietjes onkruid zijn en weg moeten en welke sprietjes ik moet laten staan?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Whoa!! Kitten tuiniert? Cool! :)

Okay, er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. Je kunt idd rijtjes maken en dan inzaaien op de afstand die op de pakjes staat, en dan later uitdunnen tot de (tweede) afstand die op de verpakking staat. Je kunt ook je perkje met iets van een markering verdelen in vakjes van 30 x 30 centimeter en dan kun zaai je meteen op de uiteindelijke afstand (van na het uitdunnen dus).

Die vakjes-methode heet Square Foot Gardening (30 cm = +/- 1 foot). Dat is wat ik doe. Ik vind dat ideaal, omdat het overzichtelijker is, je handige 'porties' krijgt en omdat plantjes minder ongedierte aantrekken als je ze als een lappendeken plant met allemaal verschillende dingetjes door elkaar. Veel insecten vliegen op hun neus, dus één grote patch wortels ruiken ze al op kilometers afstand, terwijl ze een mix van allemaal verschillende dingen door elkaar veel minder snel vinden.

In één zo'n vakje zaai je in het vierkant en het hangt van de groente af hoeveel er in passen. In één vakje passen bijvoorbeeld 16 worteltje (4 x 4), 9 spinazieplantjes (3 x 3) 4 plantjes pluksla (2 x 2), of 1 kropsla.

Jij hebt spinazie die gaan met 9 plantjes in een vakje (3x3) Uien kun je op 2 manieren doen: 4 per vakje (2 x 2) voor 'gewoon', of 16 per vakje (4x4) als je ze als lenteui wil oogsten. Je kunt ook allebei doen, als je de ruimte hebt.

Tomaat, bloemkool en komkommer zijn allemaal vrij grote planten, die een vakje voor zichzelf willen. Soms blijven ze wat kleiner en dan kun je bijvoorbeeld 2 komkommers per vakje doen. Dat kun je op het zakje checken door even te kijken naar de uiteindelijke afstand (dus de afstand waarop je een rijtje moet uitdunnen). Als die kleiner is dan 15 cm, dan passen er 2 in een vakje. Sommige tomaten willen zelfs 2 vakjes voor zichzelf, maar het is ook uit te proberen door gewoon ze lekker toch 1 vakje te geven en te kijken wat het wordt. Succes niet gegarandeerd, maar vaak gaat het wel goed.

Hier vind je een handig overzichtje van een aantal groenten, maar als je googlet op plant spacing vind je er nog veel meer.

Zaaien doe je dus door ondiepe kuiltjes te maken. Ik geloof dat de regel is dat zaadjes anderhalf keer hun eigen diameter onder de grond willen. Niet heel diep dus. Ik leg ze meestal gewoon op de aarde en duw ze dan net onder, of ik strooi er voorzichtig wat aarde op. Dan watergeven en wachten. Als het kan, probeer ze een beetje vochtig te houden. Als ze net kiemen en dan helemaal uitdrogen willen ze niet meer. Meestal regelt dat zichzelf wel, alleen even in de gaten houden als het een paar dagen niet gaat regenen.

In principe kan je al deze plantjes ook in potten zetten. Als je bijvoorbeeld tomaten daarmee een zonniger plaatsje kan geven, doe je ze daarmee een groot plezier. Voor bladgroentes is zon wat minder belangrijk dan voor vruchtgroente, maar zeker tomaatjes hebben wel redelijk wat zon nodig.

De makkelijkste manier om er achter te komen of het onkruid is wat opkomt, is wachten en dan vergelijken met de foto op de verpakking. ;) Wat erg helpt is om een prikkertje in de grond te steken met de naam er op. Sommige mensen gebruiken oude luxaflex in stukken geknipt, of ijslolly-stokjes. Met die square foot vakjes vind ik het ook een stuk makkelijker te zien, omdat je weet in wat voor patroontje het ongeveer moet opkomen. :)

Oh ja! Die grote planten zoals tomaat, daarbij duurt het natuurlijk nog even voor ze echt zo groot zijn. In de tussentijd kun je op de 'hoeken' van dat vak nog iets zetten wat snel gaat, zoals sla, veldsla, radijs of raapstelen. Dat oogst je dan weer tegen de tijd dat de tomaat of komkommer die ruimte nodig gaat hebben. Spinazie zou ook kunnen lukken, maar dat weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Kan sowieso wel waarschijnlijk, je moet alleen misschien de spinazie jong plukken dan, maar malse, jonge blaadjes zijn toch het lekkerst. :)

Als ik iets vergeten ben of niet duidelijk omschreven heb, vult iemand me vast wel aan. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Wauw, dat helpt! :) Helder, dank je!

En ja, toch wel. :clown: Ingegeven door dit topic en dat het financieel even minder soepel loopt, heb ik 5 zakjes a 19ct gekocht met de gedachte, als we er één keer bloemkool van kunnen eten, heb ik het eruit. Wie weet. Maar het was redelijk impulsief.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door leonietje »

En gebruik de potgrond ook jullie hebben stukken tuin met zand. Ik denk dat het beter gaat groeien als je wat potgrond gebruikt.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Dat is wel een goeie deal, 19 ct. Niks mis met een goeie impuls. :) Wat voor groente vind je lekker? Ik heb van een heleboel nog wel over (en ben me een beetje te buiten gegaan), kan wel een pakketje maken met dingetjes om te proberen of kleine dingetjes die je op de hoeken van die andere vakken zet. Ik heb iig nog wel radijs, veldsla, raapstelen, bataviasla (beetje knapperige sla) en die gaan allemaal lekker snel (voor op de hoeken van de tomaten en komkommervakjes). Sugar snaps en spercieboontjes heb ik ook nog meer dan genoeg van over. Of roep maar wat je lekkere groente vind, dan kijk ik wat ik heb. (Cinderella, waarom heb ik jou dat niet gevraagd, eigenlijk? Had ik je meteen mee kunnen geven op de lentemeet. Nou ja, niet aan gedacht omdat ik tot het laatst niet wist of ik ging, zeker.)

Oh ja, het is handig om 2 of 3 zaadjes per gewenst plantje te zaaien, want ze komen niet allemaal op, meestal. Als er dan wel meer dan 1 op komt, moet je dus toch nog een beetje uitdunnen, ook in vakjes. Maar minder dan bij zaaien op rijtjes. Dat was ik nog vergeten te zeggen. En als je gezaaid hebt hoef je de aarde niet stevig aan te duwen, integendeel: hoe luchtiger de grond, hoe makkelijker de wortels naar beneden kunnen groeien.

Als je je grond wil verbeteren, zou ik er compost bij doen. Bij het afvalcentrum hier kun je een zak van 40 liter halen voor 2 euro. Dat is overal weer anders, maar het is geen vreselijk dure stof. :) Bij Square Foot Gardening wordt aangeraden om elke keer dat je oogst en opnieuw zaait, een handje compost door het vakje te mengen. Maar je kunt het ook gewoon zo proberen. Als er geen intensieve moestuin heeft gestaan en er af en toe wat bladeren en zo zijn blijven liggen, zit er vast al wel wat organische stof in de grond waar ze op kunnen teren. :) Je merkt het vanzelf als dingen gele blaadjes krijgen, dan willen ze wat extra voeding.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Buren geholpen met opruimen. Er stond in hun tuin o.a. en enorme kuip zand (potgrond!), nog van de kerstboom. Daar was veel regenwater bij gekomen. Nadat ik het water eruit geschept had, bleef er stinkende modder over. Leek me reuze vruchtbaar! Dus ik heb het in mijn tuin geschept, door het tuinzand heengeschept en er meloenen en worteltjes gezaaid! :static:

Dat grasveld moet misschien een jaartje wachten, leonietje... :bloos:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Nu heb ik dus een strook strak ingericht square foot gardening en een grote "vlek" meloen en wortel, hahaha!
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door leonietje »

Ik vind dit ook een tof plan kitten ipv gras :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Fijn! :static:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Cool! Hoe is het er nu mee, piept er al iets voorzichtig boven de grond? :)

Ik had gisteren een cadeautje voor Natya meegenomen (het is broccoli):
photo (11).JPG
En ik kreeg citroen-munt stekjes weer mee terug (ruikt zo lekker! echt naar munt èn citroen):
photo (12).JPG
En ik zag net dat er een eerste sugar snap peultje aan mijn plantjes in Zarath's tuin hangt. :) En mijn eerste, kleine pompoen-of-courgette (de slakken hadden het labeltje opgegeten) is aangevreten door slakken. Na ja, er komt er nog wel een aan, en deze kan ik wss vanavond wel plukken, snij ik het gat er gewoon af. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie