Wereldnieuws

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Ik stem normaal GroenLinks, dus ga nu voor PvdA/GL. Geen fan van Timmerfrans, maar wel van sommige anderen op de lijst (waaronder bovengenoemde Lisa Westerveld).
Ik stem dit keer overigens niet op Lisa, want met plek 5 is zij wel zeker van haar plek in de kamer, dus dan kies ik liever iemand lager op de lijst die geen witte man is.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Wereldnieuws

Bericht door Daantje »

Geen enkele partij zal echt passen. Ik las op bluesky het idee dat "verkiezingen zijn als het openbaar vervoer, je pakt de eerste bus die je het dichter bij je bestemming bent." Dat is wel een aardige.

Goede graadmeter voor mij zijn hoe partijen kijken naar LHBT onderwerpen, bijvoorbeeld of ze het regenboog stembusakkoord van het COC hebben getekend. Dat zijn GL/PvdA, VVD, CDA, D66, Volt, PvdD, SP, Bij1. Nou is van dat akkoord in de afgelopen jaren ook niet veel terecht gekomen omdat Rutte on zee ging met de CU, maar er is tenminste een intentie. Het gaat dit keer o.a. om meerouderschap en de vernieuwing van de transgenderwet.

Verder kijk ik naar wat onderwerpen die ik persoonlijk belangrijk vind: privacy, digitalisering, milieu, zorgen voor mensen die dat nodig hebben, onderwijs & cultuur. Vandaar dat een een kabinet met VVD, NSC en PVV (volgens de laatste peiling de drie grootste partijen) echt een ware hel vindt.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Ja dat gevoel heb ik dus ook leonietje, bij elke partij is er wel iets wat me gewoon ECHT tegenstaat. Misschien is het gewoon een kwestie van iets kiezen wat niet zo erg is als de rest.

@Daantje ja dat strategisch stemmen zit ik ook een beetje mee. Maar Timmermans flirt zo met rechts dat ze dan misschien wel gaan mee regeren maar niks gedaan krijgen. Ik heb 3 verkiezingen terug al eens strategisch op PvdA gestemd en daar heb ik nog steeds spijt van lol
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

'Strategisch' stemmen is ook niet per se echt heel strategisch. Ja als het daadwerkelijk zo uitpakt dat in dit geval PvdA/GL de grootste wordt.


Maar indien niet aan heb je eigenlijk meer aan een sterke linkse oppositie en met het oog op Timmerfrans zijn geflirt met rechts misschien überhaupt wel. Strategischer zou dan wellicht zelfs zijn om linkser te stemmen dan je normaal zou doen.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Wereldnieuws

Bericht door leonietje »

Ik heb net weer opnieuw de stemwijzer ingevuld en nu wat meer gekeken naar de uitleg erbij en wat bepaalde partijen van die stelling vinden en daardoor toch weer net anders ingevuld. Gl/pvda komt er als hoogste uit en de vorige keer heb ik ook Gl gestemd. Ook d66 scoort hoog. En alle andere keren zat vvd ook nog wel hoog in mn stemwijzer (maar die hebben het gewoon teveel verpest de laatste jaren dus die ga ik zeker niet doen) maar nu kwam het cda er als 3de uit maar die wordt het ook zeker niet want die zijn mij te christelijk en niet open minded genoeg. Ik vind Timmermans niet zo'n leuke vent maar ik zag net wel dat er meer vrouwen in de top 10 zitten dan mannen en ook een hele diversiteit aan mensen qua etnische achtergrond. Dat vind ik wel goed. De vorige keer zat er iemand bij GL die poly en gay is maar ik weet niet meer hoe hij heet en ik kan hem niet meer terug vinden in de lijst. Hij heeft veel gedaan voor de gemeente Son en Breugel en Eindhoven. En dr was ook iets van een pride of een roze maandag achtig evenement waar hij echt voor had gestreden om dat op te zetten. Dus toen was de keus redelijk snel gemaakt. Maar het geeft me wel een wat geruster gevoel dat meer mensen hier ongeveer bij dezelfde partijen uitkomen als mijn stemwijzer. Want jullie zijn tof en jullie denkwijze vind ik een prettige denkwijze dus dit helpt wel thanks!
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Wereldnieuws

Bericht door JJV »

https://rainbowvote.nu/.
Kun je lhbtq standpunten en partijleden vinden.

Zijn dit jaar sowieso meer thematische stem advies hulpen.
Oa speciale voor mediawijsheid en technologie.
Kieskompas.nl heeft thema 's op gebied van oa zorg en wonen..
~\v/~
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

leonietje schreef: 21 nov 2023, 00:03 De vorige keer zat er iemand bij GL die poly en gay is maar ik weet niet meer hoe hij heet en ik kan hem niet meer terug vinden in de lijst.
Dat is Tom van Nieuwenhuijzen. Volgens mij staat hij dit jaar niet op de lijst.

Bij D66 heb je ook Sjoerd Warmerdam (#18), die is ook homo en polyam.

Yvette Luhrs van Bij1 (#7) is nonbinair en polyam (en sekswerker, en ze is ook gewoon super tof).
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Wereldnieuws

Bericht door leonietje »

@pluis thanks het was inderdaad Tom van Nieuwenhuijzen die ik bedoelde!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Wereldnieuws

Bericht door Nijntje »

Ik twijfel nog tussen Bij1, maar dan ben ik bang dat mij stem verloren gaat als ze geen zetel halen, of PvdA/GL, ook al komen die waarschijnlijk in de oppositie. Vind het ingewikkeld dit keer.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Wereldnieuws

Bericht door Daantje »

Ik heb best lang Groen Links gestemd en kan over het algemeen prima leven met het programma van de combinatiepartij. En al ben ik niet zo'n fan van Timmerfrans ik heb wel het idee dat hij een betere premier zal zijn dan de alternatieven, maar kleine kans dat hij de boel gaat leiden.

Vind het programma van PvdD ook heel sterk en doordacht, en die duidelijke pro-milieu houding is welkom in de kamer. In de kieswijzers/kompassen/hulpen komen beide partijen altijd bovenaan. De ene keer is het GL/PvdA de andere keer PvdD. Het gedoe rondom Ouwehand heeft wel mijn vertrouwen in de partij beschadigd. De fractie is te klein om in zulke dingen voldoende veerkracht te hebben.

Bij1 heb ik naar gekeken, maar die hebben voor mijn gevoel teveel heibel binnen de partij zelf gehad afgelopen tijd. En ik heb niet het idee dat ze genoeg stemmen gaan halen voor een zetel, of met één zetel niet genoeg verschil kunnen maken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door Mack »

Hier ook genoeg twijfels: Ik zwerf nog tussen PvdD - PvdGL :P - Volt (als meest rechtse maar pro-Europa optie)

Wat betreft "strategisch stemmen"; met de kiesdrempel kijk ik alleen of een partij ook daadwerkelijk in de kamer kan komen.
Daantje schreef: 20 nov 2023, 21:24 Een volk krijgt de leiders die het verdiend en als ik de peilingen zo bekijk zijn we een volk van fascistoïde sujetten.
:(
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

PvdD scoort bij mij ook hoog, maar ik voel me toch niet helemaal thuis bij die partij.

En het voelt nu ook niet goed om te gaan voor een partij waarbinnen het rommelt, wat dus ook voor BIJ1 geldt. De focus moet echt op andere dingen dan op onderlinge heibel en wantrouwen.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Wereldnieuws

Bericht door eireann »

Ik hang ook tussen PvdD en gl/PvdA
In de hoop dat ze toch echt groter worden gaat het gl/PvdA worden. Had ook iets gelezen over dat een partij met meer zetels sneller restzetels krijgt en je stem daarom meer waard is
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Ik vond wel dat Bij1 met die ene zetel die ze nu hebben toch best wel impact heeft gemaakt. Sylvana zei vaak dingen waar ik het wel mee eens ben en die niet perse door andere partijen zo gezegd werden (over intersectionaliteit enzo). Maarja, nu is het iemand anders. Ruzie binnen een partij is altijd zooo jammer :/.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Wereldnieuws

Bericht door kitten »

Ik ga voor gl/pvda. Ik heb me altijd afgevraagd waarom links zo versnipperd was en ik hoop dat ze nu eens één sterke stem gaan krijgen.
Plaats reactie