OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
CraZaay

Bericht door CraZaay »

Nee, de prijs van de enkeltes gaat omlaag. Retourtjes gaan er inderdaad uit. Je hebt dan dus twee enkeltjes nodig, maar dat is zelfs met de prijsverlaging duurder dan nu een retourtje. Toch :confused:
Jay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Jay »

Sayaatje schreef:wat ik heb begrepen zijn de prijzen juist naar boven afgerond.
Verder heb ik al problemen gehad met dat niet, wou niet uitchecken... Lekker dan!
Bij mij zul je iig geen positieve verhalen vinden over dat ding.. Hoe willen ze dat doen met internationaal reizen? Afschaffen? Want dat gaat niet werken hoor...
En hoe ga je nu weten hoeveel je betaald? Moet je dat apart gaan opzoeken ofzo? Daar gaan ze een hoop centjes mee verdienen doordat men dat niet meer kan zien..
Uhh nou tot aan de nederlandse grens kan je tjippen daarna krijg je een papieren kaartje? Lijkt mij evident... Of er komt een uitzondering voor internationale reizen, denk niet dat we in zulk een dictatoriale staat leven dat we de landsgrenzen niet meer over mogen treinen...
Prijzen staan op 9292ov.nl en je kan de prijzen ook aflezen bij het uittjekken. Het is inderdaad wel iets duurder dan een stripjeskaart maar vanaf volgend jaar zal je er toch aanmoeten, plus dat dat gesleur met een strippenkaart ook maar zo zo is.
CraZaay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door CraZaay »

Jay schreef:Het is inderdaad wel iets duurder dan een stripjeskaart maar vanaf volgend jaar zal je er toch aanmoeten, plus dat dat gesleur met een strippenkaart ook maar zo zo is.
Dat ligt eraan waar je naartoe moet. Het kan ook veel goedkoper zijn dan met een strippenkaart (ter illustratie: vanaf Amsterdam CS zijn alle tramhaltes tot de Prinsengracht goedkoper dan met een strippenkaart, daarna wordt het duurder).
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

Jay schreef:
Sayaatje schreef:wat ik heb begrepen zijn de prijzen juist naar boven afgerond.
Verder heb ik al problemen gehad met dat niet, wou niet uitchecken... Lekker dan!
Bij mij zul je iig geen positieve verhalen vinden over dat ding.. Hoe willen ze dat doen met internationaal reizen? Afschaffen? Want dat gaat niet werken hoor...
En hoe ga je nu weten hoeveel je betaald? Moet je dat apart gaan opzoeken ofzo? Daar gaan ze een hoop centjes mee verdienen doordat men dat niet meer kan zien..
Uhh nou tot aan de nederlandse grens kan je tjippen daarna krijg je een papieren kaartje? Lijkt mij evident... Of er komt een uitzondering voor internationale reizen, denk niet dat we in zulk een dictatoriale staat leven dat we de landsgrenzen niet meer over mogen treinen...
Prijzen staan op 9292ov.nl en je kan de prijzen ook aflezen bij het uittjekken. Het is inderdaad wel iets duurder dan een stripjeskaart maar vanaf volgend jaar zal je er toch aanmoeten, plus dat dat gesleur met een strippenkaart ook maar zo zo is.
Hmm.. nee, iig onhandig. Hoe zie je dat voor je? Iedereen die nederland in komt met de trein of uitgaat moet even uitstappen in Roosendaal of Nieuweschans ofzo om uit te chippen? :|
Ik denk dat ze daar toch echt iets anders voor moeten vinden. Die treinen gaan niet vanaf de laatste halte de grens over, die gaan vanaf amsterdam ofzo, en andere plaatsen ook..
Ik vind het nadelig dat het duurder wordt omdat ze gewoon een nieuw systeem willen wat niet eens goed is afgewerkt. De voorlichting buitengewoon matig en slecht.
In amsterdam werd ik gewoon door de beveiliging erdoor gelaten terwijl ik niet eens kon bewijzen dat mijn kaartje geldig was, no problemo! Ga maar door..
Dan was die strippenkaart toch echt handiger. Heb je tenminste ook fatsoenlijk overzicht over hoeveel je nog hebt enzo.
CraZaay

Bericht door CraZaay »

Ging jij ooit met de trein met je strippenkaart dan?
Jay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Jay »

Sayaatje schreef:
Jay schreef:
Sayaatje schreef:wat ik heb begrepen zijn de prijzen juist naar boven afgerond.
Verder heb ik al problemen gehad met dat niet, wou niet uitchecken... Lekker dan!
Bij mij zul je iig geen positieve verhalen vinden over dat ding.. Hoe willen ze dat doen met internationaal reizen? Afschaffen? Want dat gaat niet werken hoor...
En hoe ga je nu weten hoeveel je betaald? Moet je dat apart gaan opzoeken ofzo? Daar gaan ze een hoop centjes mee verdienen doordat men dat niet meer kan zien..
Uhh nou tot aan de nederlandse grens kan je tjippen daarna krijg je een papieren kaartje? Lijkt mij evident... Of er komt een uitzondering voor internationale reizen, denk niet dat we in zulk een dictatoriale staat leven dat we de landsgrenzen niet meer over mogen treinen...
Prijzen staan op 9292ov.nl en je kan de prijzen ook aflezen bij het uittjekken. Het is inderdaad wel iets duurder dan een stripjeskaart maar vanaf volgend jaar zal je er toch aanmoeten, plus dat dat gesleur met een strippenkaart ook maar zo zo is.
Hmm.. nee, iig onhandig. Hoe zie je dat voor je? Iedereen die nederland in komt met de trein of uitgaat moet even uitstappen in Roosendaal of Nieuweschans ofzo om uit te chippen? :|
Ik denk dat ze daar toch echt iets anders voor moeten vinden. Die treinen gaan niet vanaf de laatste halte de grens over, die gaan vanaf amsterdam ofzo, en andere plaatsen ook..
Ik vind het nadelig dat het duurder wordt omdat ze gewoon een nieuw systeem willen wat niet eens goed is afgewerkt. De voorlichting buitengewoon matig en slecht.
In amsterdam werd ik gewoon door de beveiliging erdoor gelaten terwijl ik niet eens kon bewijzen dat mijn kaartje geldig was, no problemo! Ga maar door..
Dan was die strippenkaart toch echt handiger. Heb je tenminste ook fatsoenlijk overzicht over hoeveel je nog hebt enzo.
Dus nu klaag je dat je een keer gratis gereisd hebt? Bah stoute OV-chipkaartmensjes! Boooohhh !!! Hissssss!!!!
Je kan je chipkaart automatisch laten opladen bij gebrek aan saldo, heerlijk concept nooit meer shit strippen tekort. Zoals aangegeven in de "hoe werkt de ov-chipkaart" teksten hoef je niet per se uit te checken en word bij een reis over de grens na een bepaalde tijd het juiste saldo afgeboekt. Daarbij kan je ook op product reizen op een bepaalde datum. Oftewel, je koopt een "kaartje" dat verder geen saldo afboekt als je vanaf een bepaald een station tot een bepaald station reist. Kortom wederom geen probleem lijkt me. In nederland kan de conductreutel via de scanner zien dat je niet zwart reist. Zodra je de douanepost (waar ze ook je kaartje controleren en dus eventueel met scanner uit kunnen checken) over bent kan je in vlaanderen en verder gewoon een papieren ticket laten zien. In frankrijk en italie hebben ze inmiddels overigens ook al een chipsysteem, zal me niets verbazen als dat binnenkort compatible met elkaar is. Overigens maken die ook al gebruik van e-tickets en liggen qua OV mijlen ver voor op ons koude kikkerlandje. Ik zie alleen maar voordelen eigenlijk. Maar dat blijkt ook uit mijn vorige posts.
Vind het overigens wel debiel dat de organisatie die als eerste de persoonlijke chipkaart uitbracht niet tot december in staat is echt gebruik te maken van de persoonlijke tjip.
Gebruikersavatar
Heerscher-vd-nacht
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:21
Locatie: Troetelbeer vd Nacht

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

conclusie: voortaan gewoon wat vaker met de auto?
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
CraZaay

Bericht door CraZaay »

Het is alleen jammer dat het systeem zo debiel is dat het niet met retourprijzen om kan gaan, en we "dus" meer moeten gaan betalen. Het is makkelijk voor de NS om te roepen dat enkeltjes goedkoper worden, maar ze weten natuurlijk heel goed dat de meeste mensen een retour kopen (en straks dus twee enkeltjes).
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

Jay schreef:
Sayaatje schreef:
Jay schreef:
Uhh nou tot aan de nederlandse grens kan je tjippen daarna krijg je een papieren kaartje? Lijkt mij evident... Of er komt een uitzondering voor internationale reizen, denk niet dat we in zulk een dictatoriale staat leven dat we de landsgrenzen niet meer over mogen treinen...
Prijzen staan op 9292ov.nl en je kan de prijzen ook aflezen bij het uittjekken. Het is inderdaad wel iets duurder dan een stripjeskaart maar vanaf volgend jaar zal je er toch aanmoeten, plus dat dat gesleur met een strippenkaart ook maar zo zo is.
Hmm.. nee, iig onhandig. Hoe zie je dat voor je? Iedereen die nederland in komt met de trein of uitgaat moet even uitstappen in Roosendaal of Nieuweschans ofzo om uit te chippen? :|
Ik denk dat ze daar toch echt iets anders voor moeten vinden. Die treinen gaan niet vanaf de laatste halte de grens over, die gaan vanaf amsterdam ofzo, en andere plaatsen ook..
Ik vind het nadelig dat het duurder wordt omdat ze gewoon een nieuw systeem willen wat niet eens goed is afgewerkt. De voorlichting buitengewoon matig en slecht.
In amsterdam werd ik gewoon door de beveiliging erdoor gelaten terwijl ik niet eens kon bewijzen dat mijn kaartje geldig was, no problemo! Ga maar door..
Dan was die strippenkaart toch echt handiger. Heb je tenminste ook fatsoenlijk overzicht over hoeveel je nog hebt enzo.
Dus nu klaag je dat je een keer gratis gereisd hebt? Bah stoute OV-chipkaartmensjes! Boooohhh !!! Hissssss!!!!
Je kan je chipkaart automatisch laten opladen bij gebrek aan saldo, heerlijk concept nooit meer shit strippen tekort. Zoals aangegeven in de "hoe werkt de ov-chipkaart" teksten hoef je niet per se uit te checken en word bij een reis over de grens na een bepaalde tijd het juiste saldo afgeboekt. Daarbij kan je ook op product reizen op een bepaalde datum. Oftewel, je koopt een "kaartje" dat verder geen saldo afboekt als je vanaf een bepaald een station tot een bepaald station reist. Kortom wederom geen probleem lijkt me. In nederland kan de conductreutel via de scanner zien dat je niet zwart reist. Zodra je de douanepost (waar ze ook je kaartje controleren en dus eventueel met scanner uit kunnen checken) over bent kan je in vlaanderen en verder gewoon een papieren ticket laten zien. In frankrijk en italie hebben ze inmiddels overigens ook al een chipsysteem, zal me niets verbazen als dat binnenkort compatible met elkaar is. Overigens maken die ook al gebruik van e-tickets en liggen qua OV mijlen ver voor op ons koude kikkerlandje. Ik zie alleen maar voordelen eigenlijk. Maar dat blijkt ook uit mijn vorige posts.
Vind het overigens wel debiel dat de organisatie die als eerste de persoonlijke chipkaart uitbracht niet tot december in staat is echt gebruik te maken van de persoonlijke tjip.
Nee, dit was toevallig een wel gratis kaatje maar ik kon niet uitchecken, maar normaal gaat het optellen van je schuld dan gewoon nog een uurtje of twee door hoor.. Dan pas wordt je automatisch uitgeschreven en weet je hoeveel geld je kwijt bent.. En doe ff normaal aub! Ik vind die eerste regel erg vervelend klinken!
Op de grens wordt niet gecontroleerd, dus sorry, je theorie gaat niet op. In de trein wordt namelijk gewoon zoals anders gecontroleerd, en soms dus ook niet.
Ik heb verder nog nauwelijks borden of andere informatievoorziening gezien, om erachter te komen hoe we moesten opladen en dergelijk moesten we bijvoorbeeld in Rotterdam maar op zoek naar een RET tentje en hopen dat daar niet een gigantische rij stond waardoor we alsnog te laat zouden komen.. En goede uitleg kregen we niet..
felicia
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:45

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door felicia »

In de Rotterdamse metro staat (voor zover ik weet) op elk station minstens één oplaadpunt. Heel dat apparaat spreekt voor zich en heeft geen mensen hulp nodig. En wat eerder ook al werd gezegd: er kunnen producten (zoals misschien de internationale reizen) op de kaart gezet worden. Wacht eerst af met boos zijn Saya, tot het nodig is, je kunt gewoon met treinkaartjes blijven reizen ;).

En het feit dat de persoonlijke kaart nog niet is ingevoerd bij de NS kan ook komen door dat ze het in fases in willen voeren, anders komt meteen iedereen met een chipkaart. Ik vind het super werken, inderdaad automatisch opladen en nooit meer te weinig strippen of tellen hoeveel strippen het moeten zijn. En als er dan een keertje niet uitgecheckt kan worden, kun je op de site een formulier invullen en krijg je je instaptarief terug :)
elise

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door elise »

Ik heb sinds m'n vorige bezoek aan het VU ook zo'n kaart en het werkt eigenlijk wel handig als je met de metro reist. (je kunt niet vergeten uit te checken want je moet door die poortjes heen)

In eerste instantie was ik wel boos, want ik stond opeens voor dichte poortjes en mijn strippenkaart, wat een geldig reisdocument is in heel nederland, was opeens niet meer geldig in die suffe metro.

Dus daar stond ik, als provinciaaltje, ontzettend in de weg te staan en me af te vragen wat nu.

Maar ik werd al snel naar een standje gestuurd waar een hele vriendelijke dame alle vragen beantwoordde en ze hielp me zelfs met het opladen van die chip op m'n ov kortingskaart.

Dus ik had niets te klagen.

Ik maak me wel zorgen over de bus als het daar straks in komt, omdat je dan kunt vergeten uit te checken, evenals de trein op veel stations.
En wat ik vervelend vind is dat ik nu 2 keer m'n portemonnee bij de hand moet houden, want als ik uitstap heb ik em ook nodig. En er zijn plaatsen in nederland waar ik nu eenmaal liever niet met m'n portemonnee in m'n hand op straat sta, waarna elke potentiële zakkenroller kan zien waar ik hem opberg.
Tis meer het idee dan dat ik bang ben dat het echt gebeurd, maar toch voelt het niet prettig.

En ik vermoed zomaar dat het leeglopen van een volle bus op het station opeens ook langzamer gaat, omdat er altijd wel iemand 2x moet scannen omdat het bliepding geen bliep doet ofzo waardoor je nog harder naar je krappe aansluiting kunt rennen.

Maar, als provinciaaltje en rimboebewoner ben ik vooral ergens anders bang voor.
Nu kan connexxion, de NS etc precies zien welke lijnen gebruikt worden en hoe vaak en hoe rendabel ze zijn.
Da's in amsterdam niet zo erg, maar als je in de polder woont betekend dat in de praktijk dat er dus opeens lijnen verdwijnen omdat er maar 4 omaatjes per dag gebruik van maken.
In mijn dorp rijd een bus die alleen voor scholieren schijnt te zijn, want in vakanties rijd dat ding niet.
Dus voor werkende mensen, of mensen die om andere redenen midden op de dag naar de stad moeten of willen, kan dat zomaar betekenen dat die bus dan opeens niet meer gaat rijden tussen bijv 10:00 en 15:00 uur.

Dat verzamelen van reizigersdata is niet omdat ze zo graag willen weten wíe er naar amsterdam gaat, maar welke lijnen gebruikt worden en of deze rendabel zijn.
Dus in de praktijk betekend dat meestal dat ik dan duurder uit ben voor minder service.

*gaat maar sparen voor otootje*
CraZaay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door CraZaay »

elise schreef:Maar, als provinciaaltje en rimboebewoner ben ik vooral ergens anders bang voor.
Nu kan connexxion, de NS etc precies zien welke lijnen gebruikt worden en hoe vaak en hoe rendabel ze zijn.
Da's in amsterdam niet zo erg, maar als je in de polder woont betekend dat in de praktijk dat er dus opeens lijnen verdwijnen omdat er maar 4 omaatjes per dag gebruik van maken.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. De vervoerders voeren regelmatig tellingen uit en weten echt wel hoeveel mensen er van een lijn gebruik maken, zelfs als dat slechts 4 omaatjes zijn :)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

En je kan natuurlijk je ovchip gewoon los in je zak doen, dan ziet niemand waar je je portemonnee hebt.
elise

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door elise »

CraZaay schreef:Daar hoef je niet bang voor te zijn. De vervoerders voeren regelmatig tellingen uit en weten echt wel hoeveel mensen er van een lijn gebruik maken, zelfs als dat slechts 4 omaatjes zijn :)
De buschauffeurs die ik meemaakte, en afentoe tellingen moesten doen, telden allemaal met een hark.
Dus vervoerde ze spookpassagiers en dat vertelde ze ook.
Ze zouden wel stom zijn om 'hun' lijn onrendabel te verklaren, minder lijnen is minder chauffeurs nodig, het gaat ook om hun broodtrommeltje :)
linne{R}

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door linne{R} »

Ik probeer dit draadje te volgen, maar het klinkt voor mij ongeveer als chinees voor beginners.

Binnen Amsterdam maak ik wel eens gebruik van het OV. Zet dan b.v. mijn auto bij Duivendrecht en trein/tram/bus dan de rest van de dag kriskras door Amsterdam.
Ik heb dus geen OV kaarten of dat soort dingen. Kan iemand me vertellen hoe dat nu gaat? Wat moet ik doen? Hoe kom ik aan kaartjes? Ik lees van alles over opladen en zo, maar ik heb geen chipknip of zo iets. Ik heb gehoord en op t.v. gezien dat je geen losse kaartjes meer kan kopen of strippen kan gebruiken. Ik snap er helemaal niets meer van, en durf zo niet eens meer die kant op omdat ik er werkelijk niets van begrijp.
Voor degenen die dagelijks OV-en is het w.s. gesneden koek, maar voor mij niet hoor!

Dus stel: Ik stap op op Duivendrecht, reis naar centraal en pak die dag nog meerdere malen de tram/bus. Hoe werkt dat?
Plaats reactie