OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

kitten schreef:groen? :shock: Nee, ik heb een uh... ouderwetse? strippenkaart. Een blauwe. En voor de kinderen een oranje - die gaat met 1 strip per kind. Maar de mijne is bijna vol. Naja, zo vaak ga ik ook niet met het OV. Het is wel een extra drempel zo, maar ik heb een alternatief.
Groen idd. De provincie noord brabant wil het busgebruik stimuleren. Daarom hebben ze in de provinvie eigen tarieven en eigen strippenkaarten. Strippenkaarten zijn groen en een gewone 45-strippenkaart kost 30 cent per strip. In de spits stempelen ze 3 strippen er buiten 2, als ik het goed snap ongeacht de reisafstand. Het hgeld voor de hele provincie met een paar uitzonderingen (waaronder de stadslijnen in eindhoven).

Voor de details kan je kijken op http://www.brabant.nl/bus" onclick="window.open(this.href);return false; is voor iedereen die regelmatig de bus pakt in het brabantse interresant. De gewone nationale strippenkaarten blijven overigen gewoon geldig.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door juffie »

elise schreef: Net zoals ik het kut vind dat hier in het dorp geen pin automaat meer is, zodat ik geen contant geld meer heb als ik naar de spar ga. Nu pin ik bij de spar, en heel simpel gezegt: ik heb nu geen idee meer wat en hoeveel ik uitgeef omdat ik geen geld van hand naar hand zie verplaatsen.
Ik ben gewoon ouderwets :)
Offtopic: Kun je bij jouw Spar niet bijpinnen? In de slagerij in dit dorrup kan dat wel, en bij de Spar in het dorrup waar ik werk ook. Dan zou je bijv. iets kleins kunnen kopen, rolletje snoep en dan meteen je geld pinnen.
MILF :grin_ani:
CraZaay

Bericht door CraZaay »

In de tram en de bus in Amsterdam kun je nog steeds een kaartje bij de conducteur kopen, en je kunt er ook nog steeds de ouderwetsche strippenkaart gebruiken. Alleen in de metro heb je een OV-chipkaart nodig, en die kun je meestal gewoon op het station kopen.

edit: Ah, we zijn 3 pagina's verder inmiddels :P
Sayaatje

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Sayaatje »

felicia schreef:Bij het uitchecken zie je (in Rotterdam althans) hoeveel er afgeschreven wordt bij het uitchecken. Bij het in- en uitchecken zie je ook altijd hoeveel saldo je nog hebt. En als je minder dan 4 euro hebt kun je wel reizen, maar moet je m na de reis wel opladen. Ook kun je bij de automaten een overzicht van de laatste 12 transacties uitprinten. Gewoon gratis met een paar drukken op het touchscreen

Internet is dus niet altijd nodig.

edit: what Tessie says :D
dat heb ik anders nog niet gezien... ik heb alleen nog maar te zien gekregen of ik in of uit ben gecheckt.. :|
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Voor zover ik weet zijn al die in en uitcheck automaten hetzelfde. Volgende keer bij het uitchecken gewoon even goed op het scherm kijken. Er staat als ik het goed onthouden heb wat je saldo is, én wat je reis gekost heeft.
CraZaay

Bericht door CraZaay »

In Amsterdam zie je het iig op ieder apparaat.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

Als ik in de tram uitpiep zie ik alleen ' tot ziens '
de tram halte in Amstelveen heeft een aparte paal waar je saldo kan
checken
zal eens beter opletten
**Self Rescuing Princess**
CraZaay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door CraZaay »

eireanne schreef:Als ik in de tram uitpiep zie ik alleen ' tot ziens '
Bij het GVB? Beter opletten dan idd ;)
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Bitemarks »

Niet alle apparaten zijn hetzelfde, en vervoersbedrijf mag zelf kiezen waar ze de apparaten inkoopt. Bij GVB in Amsterdam en Connexxion hebben ze wel dezelfde (en de NS heeft die ook), daarop zie je heel duidelijk hoeveel de rit heeft gekost en wat je saldo is. Arriva heeft andere apparaten, die nogal slecht leesbaar zijn. Ik heb geen idee wat dat display toont. De apparaten geven naast een piep in ieder geval allemaal een groen lampje als het in- of uitchecken gelukt is.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door JJV »

eireanne schreef:Als ik in de tram uitpiep zie ik alleen ' tot ziens '
klopt
bij kaarten met beperkte tijd
en bij abbo's doen ze dat

bij oplaadbare kaarten laten ze (horen ze) t saldo zien
~\v/~
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Ik houd het even bij wat tips tussendoor:

@elise:"En wat ik vervelend vind is dat ik nu 2 keer m'n portemonnee bij de hand moet houden, want als ik uitstap heb ik em ook nodig. En er zijn plaatsen in nederland waar ik nu eenmaal liever niet met m'n portemonnee in m'n hand op straat sta, waarna elke potentiële zakkenroller kan zien waar ik hem opberg. Tis meer het idee dan dat ik bang ben dat het echt gebeurd, maar toch voelt het niet prettig."
@tessie: "niet in je portemonnee, maar die kaart stop je gewoon in je zak"

Daar kan die kaart dan nog makkelijker uitgerold worden. Ik adviseer om 'm in een pasjeshouder aan een sleutelkoord om je nek te hangen. Hoef je zowel bij instappen als bij uitstappen je portemonnee niet tevoorschijn te halen.

De gemakkelijkste manier van reizen:
1. Vermijd metro's in Amsterdam en Rotterdam (zoek, soms met een keer overstappen) bussen, trams
2. Reis in overige steden en in Nederland met tram en bus
3. Gebruik daarvoor je strippenkaart (ritten zijn veelal goedkoper dan met OV-chipkaart)
4. Met strippenkaart heb je langere overstaptijd (van 1 uur tot 3,5 uur)
5. Koop nog gewoon papieren treinkaartjes (retour goedkoper dan 2x enkele reis)
Tot 1 december kan je met kortingskaart (voordeeluren) toch niet met OV-chipkaart in trein.

Veel reisplezier
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Om metro´s te gaan vermijden vind ik eigenlijk wel een beetje overdreven hoor...
En als ik mijn ovkaart in mijn zak van mijn broek doe, heb ik niet het idee dat ie er snel uitgejat kan worden, zo dicht tegen mijn been aan. Valt nogal op als iemand daarin gaat graaien.

Ik denk niet dat het nodig is om zo vast te houden aan het oude.. Dingen veranderen nu eenmaal, kan je maar beter zo snel mogelijk aan proberen te wennen.
felicia
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:45

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door felicia »

wijze woorden Tessie. Toen een flinke tijd geleden de strippemkaart werd ingevoerd, wilde ook niemand het invoeren vanwege de nadelen. Zie nu.

Okee in het begin zijn er kinderziektes en is het voor iedereen wennen. eenmaal gewend wil ik niets anders meer...
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Ik heb juist mijn OV-chipkaart (op voordeelurenkaart NS) geactiveerd om het nieuwe systeem te leren kennen. Heb het ook een tijdje gebruikt, maar loop tegen de volgende beperkingen op.

1. Voor diverse reizen heb ik met de OV-chipkaart gereisd en de ritprijs vergeleken met het aantal strippen (x 48 cent) dat ik er met een strippenkaart kwijt zou zijn.
Mijn ervaring is dat ik voor een traject met OV-chipkaart 10 tot 30 procent meer betaal dan met de strippenkaart.

2. Er worden door het land verschillende soorten oplaadapparatuur gebruikt. Bij een aantal kan je alleen opwaarderen, bij anderen opwaarderen en overzicht van reizen ZIEN, bij weer anderen opwaarderen, overzicht van reizen zien en PRINTEN.

3. Deze apparatuur kom ik alleen bij stations tegen.

4. Bij bussen waarbij in- en uitcheckapparatuur defect is, moet je alsnog (duurder) kaartje kopen.

5. Indien je er bij de achteruitgang van een volle bus achterkomt, dat de uitcheckapparatuur defect is, moet je je snel door de volle bus naar voren dringen om bij bestuurder uit te checken (op apparaat waar je ingecheckt bent). Alternatief is dat je niet uitcheckt, maar dan ben je wel 4 euro borg kwijt.

6. Overstaptijd is bij de chipkaart maar 0,5 uur, bij strippenkaart 1 tot 3,5 uur.

7. Indien je met dezelfde lijn heen en terug reist, kan de ene reis meer kosten dan de andere.

8. Op diverse treinperrons/stations staat maar één in/uitcheckpaal.

9. In vergelijking met de strippenkaart weet je vooraf niet hoeveel een ritje zal gaan kosten.

10. Je moet dus altijd zorgen dat er minimaal 5 euro op je kaart staat, als je met de NS wilt gaan reizen minimaal 20 euro (borg).

11. Stel dat er 5 miljoen mensen de OV chipkaart in de trein gaan gebruiken: 20 euro borg x 5 miljoen mensen = 100 miljoen euro die op de rekening van de OV bedrijven is gestort, x aantal procenten rente. Tel uit je winst (eigenlijk de winst voor de OV bedrijven)

Mag ik nog positieve ervaringen?
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Over punt 4 :) , als het apparaat defect is, ga ik echt geen kaartje kopen hoor. Dan reis ik gratis. Kan er tenslotte niks aan doen. En mochten ze komen controleren, wil ik dat gesprek wel aangaan. Ik neem lang niet altijd geld of een oude strippenkaart mee. Ik ga er gewoon vanuit dat het werkt. Werkt het niet, dan is dat niet mijn probleem.
Ik ben ook altijd erg blij, wanneer het apparaat in de bus weer eens stuk is. Lekker goedkoop. Kan je meenemen in je berekening, misschien ben je dan wel goedkoper uit uiteindelijk ;)
Plaats reactie