Caligula

Recensie over de film:

Wanneer Tiberius Ceasar zijn neef Caligula bij zich roept, bekruipt een angstig gevoel hem. Heeft Tiberius niet bijna zijn hele familie uitgemoord? Is het nu zijn beurt? Gelukkig heeft hij de steun van Macro, een legerleider die het hele leger achter hem heeft staan. Het is dan ook dezelfde Macro die Tiberius vermoord zodat Caligula Ceasar kan worden. Als Caligula eindelijk aan de macht komt slaan bij hem de stoppen door. De liefde voor zijn zus Drusila en de jaren van achterdocht hebben zijn sporen achter gelaten en de 4 jaren waarin Caligula aan de macht was worden gezien als de wreedste in die tijd. Een tijd bestaande uit moorden en wilde sekspartijen. Caligula zakt steeds dieper weg in zijn waanzin, hij vermoordt Macro en zijn neefje Gemellus en als dan ook nog zijn zus Drusila, de enige van wie hij werkelijk heeft gehouden, kom te overlijden, slaan alle stoppen bij hem door en er ontstaat een plan om Caligula te vermoorden.

Deze film heeft heel wat stof doen opwaaien rond de tijd dat deze uitkwam. Want de geruchten gingen de première van deze film al voor. Er vonden wilde orgieën plaats en er gebeurde allemaal wilde dingen. De filmmaatschappij vond dit niet erg en wakkerde het vuurtje juist nog meer aan. Is deze film nou werkelijk zo schokkend? Ik denk voor de meeste mensen wel. Er zitten toch een aantal gruwelijkheden in en natuurlijk hebben we daar de seksuele uitspattingen. Toen heel gewoon maar voor de huidige begrippen goddeloos en een groot taboe: orgieën, seks tussen vrouwen, seks tussen mannen, incest... Alles wordt openlijk vertoond. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er lustig werd geknipt in de film, en dat is jammer want hoewel er veel seks in de film zit hoort het helemaal bij dat tijdsbeeld, door in deze film te gaan knippen "verkracht' je de film ook en wordt het geheel onsamenhangend. Gelukkig hebben ze besloten de ongecensureerde versie uit te brengen op DVD en het geheel ziet er goed uit. Het beeld is netjes opgepoetst en ziet er helder en kleurrijk uit. Een minpuntje is het geluid, wij krijgen op de hoes een Dolby Digital 5.1 mix beloofd, maar dat valt bitter tegen. Het betreft hier slechts een DD2.0 mix die enigszins gedateerd en wat vals klinkt, jammer van de prachtige muziek van o.a. Khachaturyan. Het spel van de hoofdrolspelers is goed, vooral Malcolm McDowell zet hier een goede Caligula neer. Maar wij vinden meer bekende namen hier: Peter O'Toole, Helen Mirren en Sir John Gielgud. Caligula is trouwens een Amerikaans/Italiaanse coproductie en een van de productiemaatschappij is Penthouse.... Goh, waarom kijk ik daar nou niet van op... De link tussen Penthouse en seks is natuurlijk al snel gelegd, maar denk nu niet dat deze film alleen maar interessant is vanwege de seksscènes. De decors en de kleding zien er prachtig uit en alhoewel het verhaal zelf weinig voorstelt, blijft de hele film toch boeien, hoewel dit niet altijd aan de regie ligt. Het geheel is een beetje rommelig en claustrofobisch gefilmd. In de uitgebreide documentaire krijg je een veel beter en ruimer beeld van de prachtige decors die werden gebruikt, deze komen in de film niet tot zijn recht.

Volgens cassandra:

Jawel, ook deze film is aanwezig... ik vind het persoonlijk niet echt een sm-film, maar er komen toch behoorlijk wat ranzige fragmenten in voor... Absoluut de moeite waar dom eens rustig voor te gaan zitten dus...
Noot: "Nog nooit eerder waren de seksuele uitspattingen en taboes zo duidelijk verfilmd als in Caligula en ook anno nu, zal deze film een hoop mensen doen schokken. Als je deze zaken ziet in het tijdsbeeld van Rome en het geheel voor lief aanneemt kun je "genieten" van een goed beeld van het Goddeloze Rome van even na de jaartelling."

Main