Apart safeword voor emotionele grenzen?

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Ravelijne »

Ik was vanochtend wat aan het lezen in één van de paperbacks over BDSM die hier op de plank staan, en toen kwam ik iets tegen wat ik nog niet kende. Iemand suggereerde dat het soms prettig kan zijn om twee safewords te hanteren. Eentje voor fysieke staat en eentje voor emotionele grenzen. Dus dat je het ene safeword gebruikt om aan te geven dat je aan de max zit qua cane-slagen of dat je knie de houding niet meer aan kan, maar dat je een ander safeword gebruikt om aan te geven dat de vernedering te intens wordt.

Ik denk dat het voor mij persoonlijk lastig zou werken: ik kies mijn safeword uit op wat ik denk dat er spontaan uitkomt als ik het niet meer trek, want 'onthouden' is een lastig concept, in die staat. Dus moeten bedenken welke ook weer bij wat hoorde, zou voor mij echt lastig zijn. Maar ik vond het wel een interessant concept. Het lijkt me best handig om een signaal te hebben voor de emotionele kant van het spel, waarbij je meteen weet 'oh, fysiek is alles in orde'.

Heeft één van jullie dat wel eens zo afgesproken? Was het wat of lijkt het je wat? Of zou het in de praktijk alleen maar ingewikkeld voelen? Ik denk dat ik het misschien best eens uit zou willen proberen, ben benieuwd naar meningen.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Apart safeword voor emotoinele grenzen?

Bericht door Yara »

Ik denk dat het voor mij in de praktijk niet zo nodig zou zijn. Als ik een fysieke grens tegen kom dan ben ik altijd wel in staat om te zeggen, mijn knie doet te veel pijn zo, al dan niet met stopwoord (zelden nodig). Qua pijnspel in de zin van te veel caneslagen kan ik wel alleen mijn stopwoord kan gebruiken en juist niet die woorden, maar dat is dan ook ook heel duidelijk. Emotionele grenzen reageer ik wel duidelijk anders, emotioneler, dan is dat stopwoord ook genoeg.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Apart safeword voor emotoinele grenzen?

Bericht door Pien »

Aan de ene kant klinkt het heel logisch ja.
Maar ik heb al moeite met een stopwoord uit te spreken (ik denk dat ik het echt heel duidelijk zeg, maar blijkbaar denk ik het alleen maar en spreek ik niks uit).

Emotionele grenzen voelen wel anders, maar of ik er een ander woord voor nodig heb?
Ik denk dat als het emotioneel te ver gaat ik gewoon geknuffeld wil worden en niet geslagen. En als ik het fysiek niet meer kan hebben, wil ik ook geknuffeld worden en niet vernederd hahahaha
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Apart safeword voor emotoinele grenzen?

Bericht door tessie »

Wij spelen super veel met vernedering, maar ik zou daar geen apart stopwoord voor willen. Op zo'n moment heb ik meestal ook helemaal niet meer door dat het 'een spel' is dus een normaal stopwoord zou ik eigenlijk meestal al niet eens meer kunnen bedenken.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het handig kan zijn. Niet per se met vernedering mss. Ik heb wel eens met iemand gespeeld en die zat me gewoon echt heel bang te maken, met een handeling die hij bij mij wou doen, maar ik durfde dat gewoon echt niet. En hij speelde daar heel erg mee, maar ik trok dat eigenlijk niet. EN het voelde voor mij toen idd niet als iets waar ik een stopwoord voor zou gebruiken, maar als daar dan een apart soort stopwoord voor was geweest, om aan te geven dat ik dat emotioneel gewoon niet trok, dat had ik dat toen denk ik wel gebruikt.
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Apart safeword voor emotoinele grenzen?

Bericht door Bitemarks »

Ok ben geloof ik redelijk communicatief als sub, dus heb niet zo vaak een stopwoord nodig. Al ligt dat natuurlijk ook aan de D en hoe die op de grens speelt en hoe die mij leest.

Maar een apart safeword zou voor mij niet hoeven. Bij een safeword is het toch al zaak om het spel stil te leggen en te checken wat er is. Ik zie daar geen verschil in handelen.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Apart safeword voor emotoinele grenzen?

Bericht door thaliya »

Nooit over nagedacht en ook nooit gemist. Net als bij tessie voelt een emotioneel spel (zeker met vernedering) niet als spel. Ik heb dat ook wel eens bij mijn speelpartner aangegeven, dat ik op zo'n moment niet eens zou durven om een stopwoord te gebruiken.
Ik denk dat als ik het wel zou kunnen, dat ik dat m'n gewone, lekker standaard want vergeet ik niet, stopwoord zou gebruiken.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Voleuse »

Ja bij fysieke pijn stopwoord ik ook eigenlijk niet. Wat Yara ook zegt, ik vertel dan gewoon wat er is. Vaak is ook wel duidelijk aan me te merken hoe dicht ik tegen mijn pijngrens aan zit dus ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit op die manier heb gebruikt (misschien toen het nog heel nieuw was voor me ofzo). Ik gebruik het juist wel in emotionele situaties, op het moment dat ik denk dat er in mijn hoofd dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn van de D (ik vind de 'dit gaat me te ver'-grens ook niet goed meer te onderscheiden in heel emotionele situaties).
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Ravelijne »

Interessant! Het hangt er inderdaad ook vanaf hoe je een safeword gebruikt (of dat je eigenlijk meestal gewoon zegt wat er is). Het is waarschijnlijk ook anders als je een safeword inderdaad als absolute noodrem gebruikt zoals @Bitemarks beschrijft, of ook nog wel in het moment nèt daarvoor waar er nog iets aan te passen valt. Ik denk dat het bij mij meestal betekent: 'er moet nu even iets drastisch stoppen/veranderen als we nog door willen kunnen spelen, want nog één seconde hiervan en dan zit ik er op zo'n manier doorheen dat we moeten stoppen met spelen'. Heel zelden heb ik het ooit moeten gebruiken in de zin van 'dit moet nu stoppen en het is nu ook meteen over'. Bij die eerste heeft zo'n apart safeword waarschijnlijk meer nut, idd. In het tweede geval heeft het waarschijnlijk minder meerwaarde. Behalve als het helpt om een codewoord te hebben om aan te geven in welke richting het zit, als je je gevoel misschien nog niet meteen kunt verwoorden, of zo.

@Tessie Oeh, ik kan me inderdaad voorstellen dat het in zo'n spel als wat jij beschrijft handig zou kunnen zijn. Op zo'n moment zou ik me ook kunnen voorstellen dat het mij juist helpt om te bedenken wat er is en wat te doen, als ik niet meer zo helder kan denken in een spel. Ik kan me voorstellen dat als er ergens in mijn brein de gedachte ontstaat 'is dit teveel?', en dat het antwoord 'maar dit doet helemaal niet teveel pijn' omhoog bubbelt, dat er ineens een gloeilampje aan zou kunnen gaan van 'oh ja, het kan ook nog emotioneel te intens zijn'. Of zo. En dan kan het misschien ook wel wat toevoegen voor de D/Top, om sneller te weten wàt er dan teveel is, en waarmee te stoppen of bij te stellen.

Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar gedachten vanuit D perspectief.

Food for thought!
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Heidi »

Hebben jullie ook een stopwoord/codewoord die nog komt, voordat het teveel wordt?
Ik heb (nouja HAD, door bevalling en zwangerschap al tijden niet gespeeld) namelijk regelmatig dat m’n grens genaderd wordt. Maar dat ik helemaal niet wil dat we stoppen met spelen. Maar dat ik wel wil dat het doorgaat, maar ik letterlijk even een pauze nodig heb

Mijn woord is dan ook echt “pauze”
Even stoppen, even een knuffel, even op adem. Maar niet een einde van het spel. Of dat nu emotioneel of fysiek is... Daarna kan en wil ik weer verder.
Ben benieuwd of jullie ook zoiets hebben?
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Pien »

Ja, heb ik ook
Jules

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Jules »

Wij hebben ook twee. Maar door FSOG dacht ik dat iedereen twee had.
Een voor 'het naderen' en een om 'echt te stoppen'.
Maar ik kom dan ook maar net kijken.... ;-)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door eireann »

Wat bedoel je met fsog?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door JJV »

50 shades
~\v/~
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Mack »

Jules schreef: 12 mar 2019, 18:19 Wij hebben ook twee. Maar door FSOG dacht ik dat iedereen twee had.
Een voor 'het naderen' en een om 'echt te stoppen'.
Maar ik kom dan ook maar net kijken.... ;-)
Dat is vrij gewoon, een voor "even pauze" of, "dit nu niet" en een voor "full stop!".

Sommigen gebruiken het "stoplicht" ervoor; oranje voor het eerste en rood voor bij het tweede geval.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Jules

Re: Apart safeword voor emotionele grenzen?

Bericht door Jules »

JJV schreef: 12 mar 2019, 19:4150 shades
... of Grey :D
Plaats reactie