Zwanger en bondage

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Zwanger en bondage

Bericht door Voleuse »

Ik krijg wel eens vragen van zwangere dames of bondage dan ook kan. Mijn antwoord is dan iets van ja maar ik zou geen extreme suspensions doen/ je kan het je dokter vragen/ ik heb geen flauw idee eigenlijk wees voorzichtig. Maar nu heb ik een beter antwoord en dat wou ik dus graag hier delen. Deze post is van KittyRea (ervaren knoopmodel en nu ook moeder) op fetlife, hier te vinden: https://fetlife.com/users/1605470/posts/5818938

Ik heb hem naar het Nederlands vertaald (en een klein beetje uitleg toegevoegd hier en daar en de structuur een beetje veranderd want ik ben een neuroot enzo)
Zwangerschap en bondage
!Disclaimer! Ik ben geen medisch professional. Dit is informatie die ik (een model) heb verzameld van de verschillende medische professionals die ik heb geraadpleegd tijdens mijn eigen zwangerschap. Het beste wat je kan doen is je eigen dokter vragen naar bondage tijdens je zwangerschap maar ik weet dat die optie voor velen niet bestaat.

Als je dit artikel leest (en het is van toepassing), gefeliciteerd!!! Zwangerschap is de wildste rit van mijn leven geweest en een awesome avontuur. Ik wens jou hetzelfde, of je nou de moeder, vader, of knooppartner bent van iemand die zwanger is zonder dat je daar direct iets mee te maken hebt. Maar laten we nu ter zake komen.

Zwanger-, moeder- of vaderschap maakt je niet minder de persoon die je was voor de familie-uitbreiding. Je mag gewoon dezelfde seksuele verlangens en fantasieën hebben, en hetzelfde verlangen naar een connectie die betekenisvol is voor jou. Sommige dingen kunnen veranderen natuurlijk, maar je bent nog steeds jij. Dus als jij geknoopt wil worden tijdens je zwangerschap, weet dan dat het 100% mogelijk is. Ik werd tot mijn 34ste week geknoopt en ik knoopte zelf tot in de laatste weken van mijn zwangerschap. Ik was me bewust van de mogelijke risico's en ik schatte ze laag in.

Stollingsproblemen

Het meest prominente probleem als het aankomt op touw en zwangerschap zijn stollingsproblemen. Zwangere mensen hebben vaak dikker bloed, je lichaam past je namelijk aan zodat je niet doodbloedt tijdens de geboorte. Dit betekent ook dat je meer risico loopt op bloedpropjes en blauwe plekken. Dit probleem wordt erger als je lang in touw blijft of als je meer druk legt op specifieke ledematen (zoals in suspension of semi-suspension).

Mijn dokter raadde mij aan om te stoppen met volledige suspensions na de 16de week van zwangerschap, maar semi-suspensions waren okay als ik niet te lang in het touw bleef hangen. Houd hierbij in gedachten dat maar weinig zwangere mensen serieuze levensbedreigende stollingsproblemen krijgen door bloedpropjes (maar ongeveer 2 van de 1.000), dus waarschijnlijk is het okay om geknoopt te worden, vooral als je voorzichtig bent, de tijdsduur van je sessies beperkt en je beperkt tot semi-suspensions.

Gewrichtsproblemen

Een ander groot probleem zijn gewrichten die flexibeler zijn of beschadigd kunnen raken tijdens de zwangerschap. Het bekken wordt beïnvloed door relaxin, een hormoon dat helpt bij de bevalling. Gewrichten in je rug en benen worden tijdens de zwangerschap beïnvloed doordat je gewicht anders over je lichaam verdeeld is. Rugproblemen komen ook vaak voor doordat de ruggengraat van positie verandert. Zorg er dus voor dat je in touw geen posities kiest waarbij gewrichten die al pijn doen extra worden belast. Torsions (= positie waarbij een lijn aan je rug vast zit en de ander aan de voorkant en je dus twee verschillende kanten uit wordt getrokken. Je ruggengraat maakt dan dus een flinke draai) en het overstrekken van gewrichten zijn iets om te vermijden.

Geen druk op de buik

Als je zwanger bent mag er geen druk van touw of impact op je buik zijn. Dit betekent dat je posities zal moeten vinden waarbij je op je rug of zij ligt, maar ook dat je benen niet worden opgetrokken naar je buik toe (wat druk kan veroorzaken).

Ledematen knopen
Doordat een lichaam tijdens de zwangerschap meer water vasthoudt, kan het zijn dat je ledematen sneller verdoofd aanvoelen. Dit kan zenuwschade die plaatsvindt moeilijker of niet voelbaar maken. Daarnaast neemt de hoeveelheid bloed in het lichaam dramatisch toe, en dit kan zorgen voor meer druk in de ledematen als de doorbloeding verhinderd wordt (zoals bij knopen vaak het geval is).

Misselijkheid, duizeligheid, en problemen met balans

Veel mensen hebben last van misselijkheid tijdens de zwangerschap en dit kan problemen opleveren bij het knopen (bijvoorbeeld in ondersteboven posities of bij ronddraaien in suspension). Een ander probleem wat op kan duiken is een gebrek aan balans. Omdat het zwaartepunt van je lichaam verandert als je zwanger bent, kan het zijn dat je je onstabiel voelt en moeite hebt om je balans te bewaren. Daarnaast kan de hoge bloeddruk in je ledematen ook zorgen voor duizeligheid en een groter risico op flauwvallen, zeker als het gaat om snel veranderende posities. Hou daar dus rekening mee als je van positie verandert en doe het langzaam, vooral als je van ondersteboven weer rechtop gaat staan. Zorg dat je altijd goed vast zit met een suspensionlijn (ook als je nog niet in de lucht hangt of geen suspension doet), zodat je steun hebt mocht je duizelig worden. Houd in gedachten dat het risico op vallen groter is dan normaal.

Emoties kunnen hoog oplopen

Naast de fysieke aspecten van knopen tijdens de zwangerschap zijn er ook emotionele. Het is goed om je ervan bewust te zijn dat een zwangerschap ervoor kan zorgen dat je je meer emotioneel, kwetsbaar of fragiel voelt. Aan de andere kant kan het ook zorgen voor een gevoel van kracht en onoverwinnelijkheid. Hormonen die er eerst niet waren razen door je lichaam, dus spel kan intenser voelen en de drop achteraf is misschien moeilijker op te vangen. Of juist makkelijker! Het is iets om in gedachten te houden, wat dit betreft kan het alle kanten op.

Een laatste nadeel is dat je waarschijnlijk een stuk emotioneel werk en voorlichting moet doen voordat je gaat knopen. Als jij geknoopt wordt, moet je waarschijnlijk de persoon die je knoopt voorlichten. Ik heb maar weinig mensen ontmoet die ervaring hebben met het knopen van zwangere mensen, en veel willen het risico niet nemen. Als ze het risico wel nemen, zijn ze misschien angstig of paniekerig en kunnen ze helemaal niet genieten van de sessie. Zorg er dus voor dat de persoon die je knoopt zich bewust is van de risico's en jouw emotionele gesteldheid, maar probeer ook te kijken hoe ze omgaan met de druk die het knopen van een zwanger iemand met zich meebrengt.

Aan de zonnige kant is zwangerschap een periode waarin veel mensen zich meer sensueel en sexy voelen. Dit gaat goed samen met een beetje bondage. Als het voor jou mogelijk is kan je het zelfs met seks combineren!
Als je een hoog-risico zwangerschap hebt, dan is het toch mogelijk om hier en daar wat met touw te spelen, al is het alleen maar om even de geur en textuur te ervaren. En na de geboorte kan je vast in no time weer knopen!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Zwanger en bondage

Bericht door thaliya »

Goed stuk!
Ik ben geknoopt tijdens mijn zwangerschap en dat ging eigenlijk best goed.

Waar ik tegen aan liep (maar dat had ik ook met een pijnspel) is dat ik niet goed kon ontspannen. Normaal kan ik goed rustig blijven ademen, maar ik merkte dat de adrenaline het soms over nam. Alsof mijn lichaam instinctief in de "pas op! Baby! Gevaar! Eng!" modus ging.

Ik heb me overigens nooit echt onveilig gevoeld en zou het de volgende keer zo weer doen.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Zwanger en bondage

Bericht door Jezebel »

Interessant en goed stuk, bedankt voor het delen (en vertalen, en herstructureren) Voleuse!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Plaats reactie