Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Daantje »

thaliya schreef: 19 jun 2019, 20:53 Ik vind een netto bedrag van 157 als je nooit zorg gebruikt helemaal niet heel netjes eigenlijk, of zie ik iets over het hoofd?
Het collectiviteitsprincipe. Ik ben een voorstander van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Maar de individualisering van de zorgverzekeringen is daar niet een voorbeeld van, dat is meer de ziekste schouders dragen de zwaarste lasten. Er is een correlatie tussen inkomen en zorgbehoefte, mensen met een lager inkomen gebruiken relatief meer zorg. Met andere woorden: de individualisering in de zorgverzekering bevooroordeeld financieel hen die toch al meer geld hebben.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Deleted User 1996

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Deleted User 1996 »

phedre schreef: 19 jun 2019, 20:16 dat is het verschil tussen je eigen risico 'meeverzekeren' en het eigen risico gespreid betalen. Verzekeren is premie betalen in de hoop dat je het niet nodig hebt, maar geeft geen recht op teruggave premie. Gespreid betalen is iets betalen waarvan je niet zeker weet of het nodig is, maar alvast vooruit betaalt, en dat geeft wel recht op teruggave.j En ja.. dat is best een heel link onderscheid wat niet iedereen ziet.
En daar ben ik dus ingetuind.
Uit het kontakt met mijn zorgverzekeraar hierover kwam dit verschil reeds tot uiting, maar het drong toen nog niet goed tot me door.

Zorgverzekeraar heeft zelf ook een eigen polis met collectiviteitskorting van 5% en gespreide betaling van het eigen risico. Waarschijnlijk ga ik daarvoor kiezen, het heeft alleen maar voordelen. Mocht ik onverhoopt plots hoge zorgkosten krijgen, dan hoef ik het eigen risico niet alsnog in 1x te betalen. Is mijn zorgverbruik gelijkwaardig met nu, dan krijg ik nadien het teveel betaalde weer terug. En ik blijf bij mijn huidige zorgverzekeraar, da's ook best handig te noemen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Als die tandartsdekking er inderdaad gratis bij zit zoals Phedre zei dat vaak het geval is, zou ik het er voor doen. (Dat misschien ook nog even nakijken, @Charles ? Kan toch voordeliger zijn dan.)

Het is iets duurder per maand, maar over tien jaar gesproken is het goedkoper dan de gewone prijs betalen en een paar jaar van die tien jaar toch eigen risico moeten ophoesten. Als ik het zo met de natte vinger even bereken.

Ik denk dat echt heel veel mensen best wel optimistisch zijn over hun kans om toch een keer te moeten betalen uit het eigen risico. Ik vind eigen risico sowieso een dubieuze uitvinding. Als je twijfelt of iets nodig is overleg je idealiter met je arts. Ik denk dat het de verzekering (en de maatschappij) uiteindelijk meer kost omdat mensen te lang wachten om te gaan, of sneller in de problemen komen vanwege die plotse hoge kosten bovenop een medisch probleem.

Verder ook wat @Daanrtje zegt. Het wordt steeds meer een abonnement, in plaats van een verzekering. En ik ben best wel voor verzekering.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Mack »

Een groot probleem bij deze zaken is dat de voorwaarden en voordelen per gemeente verschillen. Want iedere gemeente moet zelf onderhandelen met de verzekeringsmaatschappij(en) wat voor een pakket voor welke prijs er wordt geleverd.
Wat in gemeente A een prima deal kan zijn kan in gemeente B nauwlijks voordeel opleveren. Een direct gevolg van de decentralisering van de zorg.
Net zoals de problemen bij de jeugdzorg een verkapte bezuinigingsactie van Rutte.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Mack schreef: 19 jun 2019, 22:53 Net zoals de problemen bij de jeugdzorg een verkapte bezuinigingsactie van Rutte.
Niet alleen een bezuinigingsactie, maar ook een manier om het patiëntenorganisaties onmogelijk te maken om zich ergens sterk voor te maken. Want een vrijwilligersorganisatie kan onmogelijk met alle individueel gemeentes in Nederland in gesprek gaan. Niet bepaald democratisch dus. En ook niet echt bezuiniging, want nu moeten alle gemeenten los van elkaar expertise inwinnen en mensen aannemen om allemaal los van elkaar beleid te maken en het wiel opnieuw uitvinden. Plus dat er in alle potjes wel iets over is of teveel uitgegeven, terwijl als dat centraal zou zijn, dan middelt dat uit en kunnen fondsen veel efficiënter ingezet worden. Voor burgers is het ook gedoe, want als je verhuist kan alles ineens heel anders zijn (terwijl je hemelsbreed misschien maar 10 kilometer bent opgeschoven). Decentraliseren is niet altijd een goed idee.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door phedre »

Het eigen risico gespreid betalen is wel fijn als je hoge zorgkosten maakt en het dus bijvoorbeeld al in februari hebt opgebruikt. Veel mensen zien niet het verschil tussen meeverzekeren en gespreid vooruit betalen. Mensen die op of rond het minimum leven hebben niet altijd de mogelijkheid of het inzicht om het maandelijks zelf opzij te zetten.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door phedre »

@Ravelijne armoedebeleid is in elke gemeente anders, niet alleen mbt zorgverzekering maar ook voor bijvoorbeeld vergoedingen voor sport en cultuur en er zijn vast nog veel meer dingen
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door miss_meeko »

Ik zou in theorie af kunnen met een zorgverzekering met lagere dekking. Echter heb ik dan weer een veel duurder tandartspakket nodig dan wat nu inbegrepen zit bij mijn huidige verzekering. Dus zit ik al jaren aan een top verzekering en betaal ik dus wellicht wat teveel maandelijks maar hoef ik ook zorgbehoeftes niet uit te stellen als ik het toch nodig heb.
Eigen risico betaal ik gespreid, en krijg meestal elk jaar een flink deel terug. Ik zie het maar als een spaarpotje. Zit overigens niet bij een hele dure vind ik zelf, DSW av Top (148 p.m. en 10x37.50 gespreid eigen risico)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

@Phedre Vergoedingen voor sport en cultuur waren altijd al per gemeente bepaald. Maar het stukje (jeugd)zorg was altijd landelijk en er is heel veel protest geweest van mensen in het veld tegen regionalisering omdat alle gemeenten nu apart experts moeten worden over een best wel complex onderwerp, en patiëntenverenigingen nauwelijks meer mensen kunnen bijstaan omdat ze de situatie per gemeente niet kunnen bijhouden.

Vroeger had je meer of minder geluk dat je korting kreeg op het museum of de volleybalclub als je in de gemeente zelf woonde. Ik vind die dingen ook belangrijk, maar ik vind het niet zo erg als dat verandert als je verhuist. Met zorg vind ik dat je eigenlijk gewoon altijd op hetzelfde moet kunnen rekenen, waar je ook naar toe verhuist in Nederland. Als je een gehandicapt kind hebt, en je kunt niet dichterbij je werk gaan wonen omdat je in deze gemeente een goeie regeling hebt en in de andere gemeente waar je naartoe wil niet, vind ik dat gewoon niet eerlijk tegenover burgers.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door thaliya »

Ik kan inmiddels wel een boek schrijven over waar ouders van onze leerlingen tegenaan lopen. En wij als school ook.
Elke gemeente is idd anders, elke individuele wijkcoach is anders. Om nog maar te zwijgen van leerlingen die verhuizen naar een andere gemeente
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Deleted User 1996

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Deleted User 1996 »

phedre schreef: 20 jun 2019, 00:01 @Ravelijne armoedebeleid is in elke gemeente anders, niet alleen mbt zorgverzekering maar ook voor bijvoorbeeld vergoedingen voor sport en cultuur en er zijn vast nog veel meer dingen
Ik kan erover meepraten na zoveel verhuizingen naar evenzoveel andere gemeenten.
Onze gemeente verstrekt een pasje waarmee je korting kan krijgen bij deelnemende organisaties en verenigingen. Puur lokaal dus. Korting op lidmaatschap sportclub, sommige museums zijn gratis te bezoeken met pasje, korting op entree bioscoop en theater en ook korting in geval van deelname aan een evenement.
Voor de avondvierdaagse die ik vorige maand meegelopen heb kreeg ik geen korting, want dat was in de naastgelegen buurgemeente...

Maar daar heb ik dus niets aan voor wat betreft landelijke organisaties zoals het lidmaatschap van de vssm en de abbo op MassaD.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door eireann »

Ik gok dat die laatste 2 sowieso nergens vergoed gaan worden.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Voleuse »

Raaaaahhhhhhhhhhhh. T kan de hitte zijn hoor maar ik kan hier echt niet tegen? Ik ben de hele middag thuis om op mijn tv te wachten die bezorgd ging worden. Ik heb namelijk geen auto en kan die dus niet echt makkelijk zelf vervoeren. De. hele. middag. Krijg ik ineens een mailtje "helaas was u niet thuis u kunt uw bestelling morgen halen bij een afhaalpunt". ?????????

Dus ik de klantenservice bellen. 20 minuten in de wacht. Is dit uw adres mevrouw? (Nee). Okee ik zet u even in de wacht en dan ga ik het uitzoeken. Hangt ze op ?!

Aaaahhhhhhhhhhhhhhh ik ga niet nog een keer 20 minuten in de wacht. Maar volgensmij hebben ze het dus bij het verkeerde adres bezorgd en daarna naar een afhaalpunt gebracht waardoor ik nu dus een auto ga moeten regelen ofzo aaahhhhhhhh ik ben hier echt buiten proportioneel gefrustreerd over *deep breaths*
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door cinderella »

Zonder hitte ook behoorlijk rant-waardig hoor, met de hitte genoeg om morgen daar op de stoep te staan en persoonlijk je ongenoegen door iemands strop te duwen.
toen doet er nu niet meer toe
Deleted User 178

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Deleted User 178 »

Ow, daar zou ik ook gefrustreerd van raken als het 20 graden vriest hoor!
Plaats reactie