Post hier over je dier!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Crownless »

Awww. Puck klinkt leuk.

Krijgt ze ergens een plekje waar ze vanaf een hoogte naar Rozetje kan kijken? Vinden poezen vaak fijn. Een paar plankjes aan de muur of een hoge krabpaal is genoeg.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Er zwemmen ten minste zeven babyguppen in mijn aquarium <3
Niet dat het kweken van guppy's nou echt moeilijk is, maar toch! Zo schattig!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

leuk:) zo heb ik zwaarddragers in mn bak, ook makkelijke levend barende visjes, heel af en toe zie ik er eentje, maar ze overleven het nooit, is levend voer voor de maanvissen, maar wel heel leuk om te zien :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Oke Dilemma, ik kan het aquarium van een collega overnemen voor 100 euro het is een juwel 180 liter bak van 100 cm. Inclusief vissen pomp voedingsbodem planten. Ik weet er wel wat vanaf en kan natuurlijk altijd bijleren. En mijn vader weet er echt heel veel over. Ruimte heb ik ook in het midden van de woonkamer en daar is weinig direct zonlicht dus dat is goed. Maar ik heb wel enkelglas en in de winter wordt het best koud in huis. In hoeverre schiet mijn elektriciteitsrekening omhoog? Hoeveel tijd besteden jullie aan de bak. (Ergens is het voorbij gekomen) en wat haal ik me op de hals. Is het een dure hobby of valt het wel mee? Het kwam ineens voorbij en ik heb al bijna ja gezegd maar doe ik er wel verstandig aan of is het vooral heel erg een impuls beslissing? Vroeger mislukte een aquarium altijd omdat ik er te weinig tijd aan besteedde en ik een kleine bak had die het nooit geweldig ging doen. Maar wat Phedre ergens schreef een kleine bak is moeilijker dan een grote bak. Keuzes keuzes :panic:
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

voor mijn twee meter bak betaal ik denk ik zo'n 35-45 euro elektra per maand, maar dat is dan ook wel 900 liter. Als je de kans krijgt, zou ik de voedingsbodem eruit halen. Die is vaak na n jaar al uitgewerkt en veroorzaakt dan bodemrot. Een bodem van filterzand is het makkelijkst en het veiligst, omdat dat de korrel is afgerond. Daardoor slibt t niet dicht en is het ook veilig voor bodemvissen die hun kiewen er mee spoelen. Probeer de pomp zo kort mogelijk uit te laten, ga die NIET!! schoonmaken en probeer hem binnen twee uur weer aan te zetten in je bak. Hoe groter de bak, hoe minder onderhoud, omdat het in een grotere bak makkelijker is een goed biologisch evenwicht te krijgen. n Bak van n meter zal je misschien per week gemiddeld een uurtje kosten. Waterwissel eens in de 7-10 dagen van ongeveer 40%. Je pomp doe je alleen iets aan als je uitstroom vermindert, dan vervang je de bovenste laag filterwatten, of je spoelt die uit. De rest van de pomp doe je eens in t jaar, soms half jaar, maar nooit helemaal in een keer, steeds delen van t materiaal en ook niet tegelijk met n waterwissel. Bodem afzuigen doe je tegelijk met de waterwissel en onderhoud aan de plantjes is maar net wanneer je zin hebt of wanneer het nodig is en hoeveel werk je er zelf van wil maken :) Heel veel succes!!

Een bak van n meter is wel een leuke beginnersbak :) voldoende keus voor vissen en goed bij te houden :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

oh toevoeging: In de bodem van filterzand moet je dan wel voedingssticks/kleibolletjes doen voor de planten die de voeding uit de bodem halen, daarnaast moet je vloeibare plantenvoeding toevoegen voor de planten die hun voeding uit het water opnemen. CO2 installatie is echt niet nodig, maar iets van easycarbo of floragrowcarbo (een koolstofbron of n stof die zorgt dat je planten de aanwezige co2 beter opnemen) is wel aan te bevelen. Daarnaast heb je uiteraard visvoer nodig, liefst toch wel diverse soorten zodat ze afwisselend eten en diverse soorten vis hun juiste voeding krijgen. Voor dit hele plaatje ben ik voor mijn bak denk ik n euro of 30 per maand kwijt. Planten en vissen zijn vaak redelijk goedkoop te krijgen via facebookgroepen of marktplaats. Voer kan je deels zelf maken of kweken als je dat leuk vindt.

Als ik mn planten snoei, bewaar ik vaak t snoeiafval en vermaal dat met de staafmixer, gooi dat in ijsblokvormpjes en vries het in. Dat is dan eigenlijk weer prima voer voor plantetende bewoners, zoals aquariums en algeneters.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Oke nou krijg ik er alleen maar meer zin in haha. Ik ben nu al elke dag met mn plantjes in de vensterbank bezig en probeer ze te stekken. Als ik net zo blij wordt van een aquarium (en dat denk ik wel) dan ga ik er nog heel veel plezier aan beleven.. tis een nieuwe uitdaging maar wel echt super leuk! :inluv:
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

bedenk goed wat voor visjes je er in wil. Wat ik vaak doe is op Heevis.nl kijken welke vissen ik leuk vind (zij hebben echt heel veel foto's online staan van vissen) maar omdat daar vaak de benodigde informatie ontbreekt, zoek ik die er bij op aquainfo.nl. Daar bekijk ik dan de waterwaardes bijvoorbeeld en hoe groot de bak moet zijn, of ze al dan niet agressief zijn, of het scholenvisjes zijn of alleen kunnen. Zo kan je dan je vissenbestand samen stellen, maar ook zien wat ze nodig hebben aan bodem, beplanting, schuilplaatsen en zo. En je leert er heel veel van, wat ook heel leuk is. Daarnaast vind ik t heel raadzaam om lid te worden van diverse aquariumgroepen op facebook, die zijn ook enorm leerzaam, maar ook heel behulpzaam als je vragen hebt, tegen problemen aan loopt en zo.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Mijn paps is nog enthousiaster dan ik en riep meteen dat ie me wel wilde helpen. Dus ik heb ja gezegd. :inluv:
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Voleuse »

Voleuse schreef: 24 mei 2020, 17:48
Ik kom thuis in een stil huis.
Stom misschien, maar ik denk meteen: huisdier?
De profeet :clown:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

@Voleuse je had daar ook gelijk maar een aquarium nieuw kopen is duur en andere beestjes had ik ook over nagedacht maar beperkt in vrijheid. En een vissenkom is betaalbaar maar dan weer zielig. Een kat is niet mijn soort huisdier. Dus keuze maken was moeilijk en je gaat toch een verantwoordelijkheid aan voor jaren. Maar ik denk dat ik hier blij van ga worden.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Voleuse »

Hahaha ja snap ik. Ik hoop ook dat je hier blij van gaat worden. Ik stel voor veel foto's te posten :yes:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Leuk Leonietje! Op youtube staan ook heel veel informatieve (en leuke) filmpjes. Heb je al een idee wat je erin wilt?
Ik ben ook vóór veel foto's!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Hier de eerste foto, ik wil nog wat meer plantjes voorin hebben maar ik wist in de winkel niet precies hoeveel plantjes ik nodig had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

IMG_20200714_222000.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie