Post hier over je dier!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Mack »

Altijd leuk als ik iemand met kennis van zaken hoor praten over iets waar ik de ballen verstand van heb.
Erg goed voor het relativeringvermogen. :lol:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

:)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Ga ook eens kijken naar corydora's. Deze houden je bodem schoon en luchtig. Zijn wel scholenvisjes ook, dus minimaal een stuk of zes, maar dat kan je bak prima hebben. Ze blijven vooral heel erg op de bodem hangen, maar schieten af en toe omhoog om lucht te happen en soms dansen ze met zn allen je hele bak door. Verschillende soorten corydora's is best mogelijk, maar zorg dat je er zeker zo'n 6 van dezelfde soort hebt.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door miss_meeko »

Als je garnalen gaat halen... die zijn vaak op marktplaats veel betaalbaarder dan in de dierenwinkel. Sommige visjes ook maar die vond ik altijd lastiger te vinden dan garnalen
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Post hier over je dier!

Bericht door chell »

Heb ook nieuwe huisdieren gekocht. Of eigenlijk balkondieren: lieveheersbeestjeslarven! Die kunnen ons dan hopelijk verlossen van ongewenste balkondieren: bladluis.
tanchosanke

Re: Post hier over je dier!

Bericht door tanchosanke »

chell schreef: 27 mei 2020, 14:09 Heb ook nieuwe huisdieren gekocht. Of eigenlijk balkondieren: lieveheersbeestjeslarven! Die kunnen ons dan hopelijk verlossen van ongewenste balkondieren: bladluis.
Ik wist niet dat je lieveheersbeestjes kon kopen. Waar heb je deze aangeschaft?
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Crownless »

Oh die beestjes zijn episch! Ze zien eruit als kleine aliens!

En ik maar denken dat je een aquarium meteen begint met kraanwater en vissen. Today I learned :)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

:) er zijn aquariumhouders die het wel doen hoor en soms gaat t ook goed. Het algemeen geldende advies is: aquarium inrichten en dan vier weken laten draaien, dan testen of de nitrietpiek is geweest en pas daarna vissen toevoegen. Die vier weken zijn nodig om de bacterie huishouding op orde te krijgen, nitraat te vormen (vanuit ammoniak naar nitriet naar nitraat) en als alles dan op orde is mogen de vissen er in. Het scheelt ook nog welke vissen, want het scheelt nogal of je bijvoorbeeld discusvissen hebt, die liefst n ph hebben van rond de 6,5 of tanganyaka chicliden die graag n ph hebben van 7,5 - 8. Daarnaast is er verschil tussen zoet water, brak water en zout water, maar zijn er ook nog vissen die liefst een blackwater biotoop hebben. Veel vissen houden van n bak met behoorlijk planten erin, maar malawi- en tanganyaka cichliden hebben liefst alleen maar zand en stenen. Er zijn planten die het prima doen zonder co2 toevoeging, maar wil je n mooie bedekte bodem hebben, heb je planten nodig die juist wel veel co2 vragen. Co2 kan je toevoegen in gasvorm, met drukregelaar en zo, maar je kunt ook met n vloeibare toevoeging, die helpt om de co2 uit het water beter op te nemen toe, soms. Rode planten hebben weer toevoeging van ijzer nodig, Valisneria heeft weer n hekel aan de vloeibare toevoeging die ik eerder noemde, maar is weer gek op kalk, zodat het best kan helpen om daar n schoolbordkrijtje bij in de bodem te steken. Er zijn vissen die graag n flinke stroming hebben, zoals zalmpjes en sewellia's, maar wil je n betta (siamese kempvis) houden of andere langsluierstaart/vin vormen liefst juist weer geen tot weinig stroming. De meeste bodemvissen zijn absoluut niet blij met grind of scherp zand, daarvoor gebruik je dan bij voorkeur filterzand. Heb je er geen bodemvissen inzitten, kan je prima grind of grof zand gebruiken. Maanvissen en discusvissen (en andere grote vissen) zijn prachtig, maar zien garnaaltjes en kleine visjes als voer en zo zijn er nog wel wat dingen om op te letten als je n bak samen stelt :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Post hier over je dier!

Bericht door chell »

tanchosanke schreef: 27 mei 2020, 17:57
chell schreef: 27 mei 2020, 14:09 Heb ook nieuwe huisdieren gekocht. Of eigenlijk balkondieren: lieveheersbeestjeslarven! Die kunnen ons dan hopelijk verlossen van ongewenste balkondieren: bladluis.
Ik wist niet dat je lieveheersbeestjes kon kopen. Waar heb je deze aangeschaft?
Je kunt ze op verschillende plekken kopen, ik bestelde ze bij roodmetzwartestippen.nl Het zijn overigens larven die ik kocht, tegen de tijd dat het lieveheersbeestjes zijn geworden vliegen ze weg. Wel jammer op zich..
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

@phedre ow echt heerlijk hoe jij over het aquarium praat. Mijn vader is ook gek op aquaria dus ik herken veel van wat jij schrijft. Ik vond het als klein meisje altijd super leuk als ik het aquarium water mocht testen van klanten (dierenwinkel) mijn vader deed dan een test en ik deed hem dan ook en dan keken we of we tot dezelfde conclusie kwamen. Moest je druppels tellen die je in het water gooide en dan gebeurde het dat je water ineens van bijvoorbeeld blauw naar groen veranderde. Lekker scheikundige proefjes doen met water super leuk. Ik had een klein aquarium maar dat mislukte vaak omdat de bak eigenlijk te klein was. Soms overweeg ik wel om een aquarium in huis te zetten maar ik vind dat ik er toch te weinig vanaf weet. Al weet ik wel precies hoe alle vissen eruit zien die jij noemt. Ik weet te weinig van planten af te weinig van welke soorten bij elkaar kunnen. En ik wil altijd soorten die ik mooi vind die eigenlijk niet echt bij elkaar kunnen. Of allemaal scholen vissen bij elkaar. Of allemaal vissen die bovenin de bak leven ipv een goede combi waarbij sommige op de bodem leven en sommige bovenin. Ja das niet echt handig. Maar ik kan wel echt genieten van een mooi groot aquarium.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Leonietje, die info is allemaal op internet te vinden hoor, zo ben ik ook begonnen :)

En idd.. de zwemlaag van de vissen, die was ik nog vergeten daarnet :) Als je alleen maar vissen in de onderlaag hebt zwemmen, is t niet leuk, alleen de middenlaag of alleen de bovenlaag dus ook niet. Zorgen dat je voor alle drie de lagen dus vissen hebt, is vaak mooier :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Meer informatie is alleen maar fijn! Ik zal ook eens die corydora's uitzoeken. Tijd zat, want ik doe de vissen er toch stuk voor stuk in. De eerste visjes zijn verhuisd: bij het water testen had ik geen nitriet, en wel nitraat. Dus water ververst, en nu wonen bijna alle bewoners van mijn oude aquariummetje heel ruim in het nieuwe grote. Ze zijn heel blij!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Lieveheersbeestjes klinkt ook tof! Ik hoop dat ze hun werk doen voor ze wegvliegen, Chell!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

geen nitriet, wel nitraat is goed!! :) :) Als je meer info wilt, vraag maar raak, waar k antwoord op heb, zal ik t geven :) En anders weet Frodo vast ook nog wel t een ander :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

Er woont weer een poes in ons huis! Ze moet nog even wennen maar het is een lief beestje. Zodra peuter ook gewend is en iets minder enthousiast is komt het helemaal goed hier.

Ze is drie, heeft vier poten en drie kleuren.

Ik ben blij met Puck!
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie