Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Wat hebben jullie in je kruidentuin? En welke kruiden in de volle grond en welke in pot?

Ik twijfel over de zachte kruiden, want die overwinteren toch niet dus zonde om ze de tuin in te doen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door chell »

Hoera, wij krijgen 25m² balkon! Ik wil daar heel graag ook een kruidentuintje op tzt, dus ik ga me maar eens een beetje inlezen. Uitdaging: op het zuiden en er komt geen regen op, dus veel bewateren.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Lekker! Goed voor mediterrane kruiden, warm & zonnig. Moet je alleen even afwachten hoe het zit met de luchtstromen, want teveel wind vinden ze soms ook niet leuk. Weet je al wat je in ieder geval wil hebben?

FWIW, ik zou zelf geen tuintje meer willen zonder iets van automatische bewatering. Plantjes water geven kan op zich een fijn dagelijks ritueeltje zijn. Maar ik was er zo klaar mee dat alles sneuvelt als je toevallig tijdens een hittegolf er niet bent of lange dagen maakt en vergeet water te geven. Als ik weer overdekt balkon zou doen zou ik denk ik minimaal naar die Big Dripper kijken die Daantje ook heeft.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door chell »

Ik ben ook zéker van plan iets met een bewateringssysteem te gaan doen, anders weet ik nu al dat alles dood gaat. Zeker ook met vakanties of weekendjes weg enzo. In februari heeft de kattenoppas mijn vensterbankpeper (die de hele winter pepertjes gaf!) dood laten gaan.

Weet nog niet precies wat ik wil. Ik droom van een moestuin, maar ik ken mezelf ook. Dus ik zou iig heel graag veelgebruikte kruiden willen, vooral ook om af te zijn van die eeuwige plastic bakjes van de Appie. Basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, salie, munt...maar idd ook nog even afwachten wat de wind doet. Zal waarschijnlijk sowieso pas voor volgend jaar zijn.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

chell schreef: 11 apr 2019, 17:47In februari heeft de kattenoppas mijn vensterbankpeper (die de hele winter pepertjes gaf!) dood laten gaan.
Oh no!!! :nopompom:
Basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, salie, munt...
Die laatste vijf zijn allemaal taaie survivors. Even een beetje opzoeken over hoe je ze het beste kunt oogsten en dan heb je er lang plezier van. Ze overleven meestal ook de winter wel. Basilicum is wat kwetsbaarder en wat kieskeuriger over hoe je oogst en wanneer, maar die kan het ook heel goed doen op een balkonnetje over de zomer. En je kunt altijd nog uitbreiden als het kruidentuintje bevalt. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door chell »

De basilicumplantjes uit de supermarkt houden we doorgaans belachelijk lang in leven. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet moet kunnen. Dus dat lukt buiten vast ook. Ik wil ook graag lavendel (gewoon voor het mooi vooral) en misschien ook nog wat aardbeitjes ofzo. Maar eerst überhaupt eens verhuizen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Als Basilicum lukt, dan lukken die andere zeker. :)
Gebruikersavatar
tijgie{K}
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:17
Locatie: Ergens onder de zon

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door tijgie{K} »

chell schreef: 11 apr 2019, 18:08 De basilicumplantjes uit de supermarkt houden we doorgaans belachelijk lang in leven. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet moet kunnen.
Dat hebben wij (lees: Kluk voor het overgrote deel) ook gedaan gekregen! Onze basilicum plant was zo oud dat het onderste stuk helemaal bruin en dood was, terwijl er vanuit het dode stuk allemaal nieuwe scheuten opkwamen met heerlijk geurende blaadjes. Die plant was enorm hoog en groeide nauwelijks meer in de breedte. Het was echt niet te geloven. :shock: :biggrin: We hebben hem uiteindelijk in de groene kliko gemikt, omdat het nieuwe stuk er uiteindelijk ook niet zo florissant meer uitzag.
All people smile in the same language.

We are angels with but one wing, and to fly we must embrace each other

Impotence: Nature's way of saying "No hard feelings".

Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Die big drippers heb ik maar één zomer gebruikt. Daarna zijn ze naar de berging gegaan omdat ik ze te lelijk vond aan mijn balkon en ik mijn potten niet kon verplaatsen. Dat laatste doe ik dus redelijk vaak omdat mijn balkon zo klein is.

Ik ben nog in afwachting welke bomen de winter hebben overleefd. Tijdens die paar koude nachten hebben ze een flinke klap gehad. Vooralsnog lijken alleen mijn appelboom en esdoorn sjoege te geven. Mijn oudste eik heeft vorig jaar die voorjaarshitte niet overleefd, al koester ik nog ergens een sprankje hoop dat ze in een soort winterslaap is gegaan en dit jaar alsnog terugkomt.

Anders heb ik in mijn vensterbank een compleet bos aan zaailingen staan. En heb ik vorige week twee hoppplantjes gekregen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

De rozemarijn was echt uit haar voegen gegroeid hier. Dus nu een heel net vers ingeplant tuintje vol nieuwe plantjes. Maar door de extra ruimte ook heel veel over voor nog meer soorten.
En er beginnen al mini vijgjes te groeien. Nu al!

De groenten doen het ook goed in de vensterbank, dus ik hoop op een vruchtbaar jaar.

Hopelijk gaat je eik ontwaken Daantje!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

Ik heb een tuin vraag! Afgelopen weekend en woensdag nieuwe plantjes geplant en nu komt er waarschijnlijk toch nog nachtvorst, waar moet ik ze mee bedekken om het een beetje warm te houden? En dan over de hele plant of alleen de bodem?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Je kunt bij het tuincentrum een soort vlies kopen, dat kun je dan over de hele plant leggen. Stro gebruiken sommige mensen ook, maar kan wel veel onkruidzaad inzitten. Maar afhankelijk van het soort plantje kan het er misschien ook gewoon tegen. Ik ben alleen van de moestuin plantjes, maar spinazie, boontjes etc. mogen gewoon buiten. Basilicum, tomaat, peper, dat moet allemaal nog binnen.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

het zijn ehm, hoe heten ze nou..... google.... Hortensia's en viooltjes.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

die weet ik niet even uit mijn hoofd. Kun je waarschijnlijk wel op vorstbestendg + naam googlen.
MrEd
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 nov 2016, 14:06

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door MrEd »

hortensia is volgens mij een vaste plant en violen eenjarig perkplant
Niet het geweld maar
Het goede vernietigt het kwaad
tolstoi
Plaats reactie