Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Deleted User 178

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Deleted User 178 »

Ik ben juist weer fan van een bestek la, scheelt ruimte met pannen, borden, kommen enzo. En wat kitten zegt, dat de middelste la in hoogte te stellen is. Kan erg handig zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

chell schreef: 28 okt 2019, 11:50 Ik háát besteklades. Maar dat is wel echt persoonlijke voorkeur, want er zijn legio mensen die het juist superhandig vinden. Ik vind het irritant dat ik alles er zo netjes in moet leggen en gooi het liever gewoon flats in zo'n mandje. Van onze huidige vaatwasser vind ik het vervelend dat ik in de onderste la niks neer kan klappen en hem gedeeltelijk plat kan maken. Ik heb dus altijd die uitstekende stokjes om borden enzo tussen te zetten, waar ik dan ook m'n ovenschalen op moet positioneren. Onhandig.
Ondanks dat Ravelijne haar keuze al heeft gemaakt. Vast voor de volgende vaatwasserkopert. Neerklapbare bordenrekjes zijn heel fijn. Mijn ouders hebben net eentje waar je dat nog in delen kan doen ook. Voor een goede mix van pannen, schalen en borden.

Zelf ben ik ook van de besteklades. Ondanks dat inruimen meer werk is en uitruimen nauwelijks scheelt in tijd. Het is vooral dat je geen bestekmand meer onderin hebt en daar meer ruimte overhoudt voor lompe dingen.

Verder zijn in hoogte verstelbare bovenkorven fijn. Net zoals nog een extra uitklaprekje boven de plek voor kopjes/glazen. Dat is een plek waar ik kleine schaaltjes of lange lepels en tangen op leg (die niet meer in de besteklades passen).
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Daantje schreef: 29 okt 2019, 06:44Verder zijn in hoogte verstelbare bovenkorven fijn. Net zoals nog een extra uitklaprekje boven de plek voor kopjes/glazen. Dat is een plek waar ik kleine schaaltjes of lange lepels en tangen op leg (die niet meer in de besteklades passen).
Ja toch?? Ik ben hier in huis dus de enige die de theekopjes altijd daaronder zet, zodat je dat rekje kunt uitklappen. Met glazen en koffiekopjes lukt dat namelijk niet meer.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Zo'n rekje hebben we in de oude-die-nu-stuk-is ook, maar onder de onze kun je nog wel een flinke mok kwijt en dan erbovenop alleen de theekopjes en kleine kommetjes en pollepels en zo. Is wel handig inderdaad. Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe gaat bevallen, qua indeling. Ik zit er ook wel eens over te denken om een nieuw servies op de kop te tikken ergens, want onze borden zijn bizar groot en de bijpassende kommetjes zijn een onhandige vorm met vrij rechte wanden en ook vrij groot. Dus kan ook nog dat ik de kringwinkel of marktplaats in de gaten ga houden daarvoor, als hij niet meteen bevalt. (Al vrees ik ook dat Zarath ernstig gehecht is aan zijn avocado-groene borden, dus het is nog even de vraag of dat idee meteen een meerderheid krijgt in vergadering... :D)

De oude wil nu echt niet meer wassen, ook. Eerst deed hij het nog maar moest je hem handmatig afzetten. Nu wordt het ook niet meer schoon. Gelukkig morgenavond de nieuwe ophalen.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Hier ook onhandige borden. We eten tegenwoordig standaard uit diepe borden, omdat de platte rechthoekig zijn en twee rijen in beslag nemen in de vaatwasser.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Dat inderdaad! Ben benieuwd wanneer een vaatwasfabrikant op het idee komt om bij de nieuwe vaatwasser ook een precies passend servies en pannenset aan te bieden. :D
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Ik gebruik dat rekje boven in echt nooit, is veel te smal
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef: 29 okt 2019, 09:35 Dat inderdaad! Ben benieuwd wanneer een vaatwasfabrikant op het idee komt om bij de nieuwe vaatwasser ook een precies passend servies en pannenset aan te bieden. :D
Vaatwassers worden ontworpen voor standaardcouverts. Uit mijn hoofd gezegd is dat meestal voor 12 personen een soepbord (of kom), diner bord en desserbordje met bijbehorend bestek. Maar dan rekenen ze wel met standaard maten en porselein.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Ik wou dat ze dat er bij de Ikea en dergelijke op de borden zouden zetten, of het wel of niet in een standaard vaatwasser past. Een servies moet wel heeeeeeeel mooi zijn, wil ik nog een afwijkende maat kopen. ;)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

Uit mijn hoofd gezegd zijn gangbare maten: dessertbord 21 cm, dinerbord 27 cm, soepbord 23 cm, side plate (vaak gebruikt als gebaksbord) 11 cm, ontbijtbord 17 cm, onderbord 31 cm. Iedere fabrikant houdt hier zo zijn eigen variant van aan sommigen gebruiken juist even maten, anderen oneven.

Maar pin me er niet op vast. Ik ben ook al 2 jaar uit die business.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Zarath's geliefde groene servies is wel groter dan dat, denk ik. Ik zal een meetlint meenemen, volgende keer dat ik serviesgoed ga kopen. :D Al is het soms ook de precieze ronding van een schaaltje of bord, en hoe het tussen de tanden van het rekje in de vaatwasser past. Dat is denk ik lastiger in te schatten in de winkel.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

Standaard maten zijn standaard. Als je een gewoon servies koopt van aardewerk of porselein zijn dit de maten die je zo ongeveer hebt en in je vaatwasser passen. Maakt niet uit of het van IKEA is of een duur merk als Royal Doulton with handpainted periwinkles. Hippe dingen als extra dik, rechthoekig, ovaal of rare randjes geven soms problemen in vaatwassers.

Maar ik ben van mening dat je toch het beste een saai gebroken wit servies kan kopen, om het op te leuken met een rare schaal of leuk tafelstuk. Daar ben ik een beetje ouderwets in.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door JJV »

Daantje schreef: 29 okt 2019, 21:34 Royal Doulton with handpainted periwinkles.
:worshippy: :worshippy:
~\v/~
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Mack »

Daantje schreef: 29 okt 2019, 21:34 Maar ik ben van mening dat je toch het beste een saai gebroken wit servies kan kopen, om het op te leuken met een rare schaal of leuk tafelstuk. Daar ben ik een beetje ouderwets in.
Ik sier saai servies het liefst op met lekker eten. :P
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Ik zal nog even terugberichten of het hit or miss was hier, met de nieuwe Marktplaats-Vaatwasser. :)

We hebben de efficientie van de indeling goed kunnen vergelijken, want we hebben letterlijk een volle lading van de oude in de nieuwe overgeladen toen de nieuwe eenmaal op zijn plek stond. :D Bij deze zit het bestekmandje niet in de hoek, maar iets uit de hoek, en daardoor kun je net wat beter je grote pannen kwijt. Het bestekmandje heeft wel klepjes en bestek word idd beter schoon, zoals @Daantje al aangaf. Hij droogt ook beter, zeker op de de ecostand merk je dat (ik geloof dat hij zeoliet heeft of zoiets, dat werkt dus idd kennelijk).

Last but not least, ik dacht dat het volume niet zoveel uitmaakte, aangezien hij best ver weg staat, maar damn, het is echt heel erg prettig dat hij zo stil is! Hoewel we daar meestal erg weinig van meekrijgen, omdat de timer-knop zijn werk ook goed doet. :D

Edit: En hij glimt mooi. Ook een pluspuntje. :inluv: ;)
Plaats reactie