Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Oeh. Lekker!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Erg lekker!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Zarath's Spruitjestaart! Zarath zei al jaren dat hij die nog eens moest maken voor me. Het leek me best lekker, maar ik vond het een beetje simpel klinken qua ingrediënten. Echter! Het is meer dan de som der delen. Echt verrassend lekker.

- (Glutenvrij) bladerdeeg
- (Geschoonde) spruitjes
- Walnoten (in ons geval uit de tuin)
- Belegen kaas in plakjes

Je hebt ongeveer evenveel walnoten als spruitjes nodig, of net iets minder (maar wel dat je met elk spruitje ook noot hebt).

Blancheer de spruitjes en laat ze uitlekken, bekleed een springvorm met het bladerdeeg. Vul de met deeg beklede vorm met spruitjes en walnoten, bedenk met plakjes kaas. In de oven tot het bladerdeeg gaar is (zie verpakking voor oventemperatuur en tijd). Smakelijk!

Zarath maakt er (kennelijk altijd) salade bij van geraspte wortel met appel, rozijnen en citroensap. Combineert inderdaad goed.

Als je de spruiten zelf schoonmaakt en bladerdeeg from scratch zou maken, is het echt een intensief recept. Maar met kant en klare spruitjes en diepvries-bladerdeeg staat het ook echt zo op tafel.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Iemand hier lust geen kaas en iemand anders geen nootjes. Soms word ik gewoon ronduit verdrietig van goede recepten... :nopompom:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

I know! Toen Chell en ik gingen plannen voor Springconference was het ook zo'n verhaal. Recepten plannen door een mijnenveld... Lijkt me erg lastig om dat elke dag te moeten doen. Heb je inmiddels een beetje een database van goeie recepten waar alle puzzelstukjes in passen? Kunnen we meedenken?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

vervelend kitten...

Grote schaal maken en 1 helft wel met nootjes en kaas en 1 helft zonder nootjes en kaas?

Of 1 helft met nootjes en 1 helft met kaas?

Of blieven ze het dan ook niet?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Als je dit zonder nootjes en kaas maakt, dan heb je spruitjes in bladerdeeg. :lol:

Ik heb inmiddels wel een lijstje van veilige gerechten, maar soms heb ik verdorie gewoon zin in iets met nootjes en kaas en vis en bloemkool en en en... Afijn, ik heb daar ooit op Facebook ook een hele rant over afgestoken inclusief de lijst waar ik rekening mee moest houden, waarna mensen heel behulpzaam recepten gingen roepen (waarvan ik 75% kon afschieten omdat er toch iets in zat wat iemand niet lustte), maar bottom line is gewoon dat ik zoveel lekkere recepten ken of tegen kom die ik niet zomaar kan maken en daar baal ik van!
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Dit klinkt ook weer zo simpel dat ik het een keer voor mezelf zou maken. Ik heb twee minispringvormpjes waar het in zou lukken met 1 plakje bladerdeeg, of je gebruikt een ingevet ovenvast tapasschaaltje. Maak je een keer iets met spruitjes en houd je wat voor jezelf achter, evt maak je het voor lunch als je een dag thuis werkt.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Af en toe moet je 'vrijuit' kunnen koken, idd. Ik kook ook alles wat Zarath niet lust als hij er een keer niet is, en omgekeerd.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Nog een recept met spruitjes! Ik weer niet of jouw achterban het lekker vind, @kitten , maar er zitten in ieder geval geen kaas of nootjes in! Appel en varkensvlees gaan erg goed samen, dus ik zou voor dit recept geen runderrookworst pakken (hoewel het ongetwijfeld ook best lekker zou zijn).

Spruitjes-schotel met appel-uien-jus:
- mengeling van aardappels, zoete aardappel en pastinaak, geschild en in blokjes gesneden
- geschoonde spruitjes

- varkensrookworst

Voor de jus:
- ui
- appel
- bouillon (ik had kip)
- appelcider

Kook de groenten gaar. Ik deed de aardappels, zoete aardappel en pastinaak in een stoommandje in de snelkookpan, 4 minuten op hoog, gewoon koken kan ook, maar dan weet ik niet of de kooktijden van de zoete aardappel hetzelfde is als van de aardappel & pastinaak. Spruitjes kwamen uit de diepvries en gingen in een pannetje met kokend water uit de waterkoker eroverheen en dan af en toe een vork erin prikken tot ze beetgaar waren.

De rookworst laten garen volgens de instructies op de verpakking.

Voor de jus de ui in ringen laten aanbakken tot hij een beetje goudgele randjes krijgt. Appel er bij en even mee laten bakken. Dan een flinke scheut appelcider naar smaak erin (misschien wel een (half?) glas) en de bouillon er bij. Lekker een beetje laten inkoken en dan overdoen in een pannetje en met de staafmixer pureren.

De aardappel-mix & spruitjes door elkaar scheppen met eventueel een klontje boter erdoor. Serveren met rookworst in plakjes erbij en jus voor er overheen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Vietnamese kip

Men neme 3 kipfilets, vers of ontdooid. Anderhalve cup water en 1/4 cup vissaus plus 1/8 cup rijstazijn en 1/8 cup rijstwijn in pan. Kipfilet in het vocht leggen, poultry knop, tijd omhoog naar 20 minuten. Aan het eind quick pressure release (geloof ik nog een paar minuten gewacht omdat ik iets aan het snijden was). Kip op bord met twee vorken uit elkaar pluizen. Saus laten inkoken op de sauté stand (hoog). Serveren als summer rolls om op bord samen te stellen, met rijstvellen (die je dus aan tafel een paar seconden in heet water zacht laat worden), sla, rijstnoedels, komkommer, avocado, koriander, basilicum, munt en een sausje van zoete chilisaus, vissaus en limoensap.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Iemand nog goeie suggesties voor een vegetarisch recept? Ik kook van de week voor een vriend en de restricties zijn:
- Vegetarisch
- geen bloemkool, champignon of rauwe tomaat
- ei wel als bindmiddel etc, maar niet iets wat echt naar ei smaakt (geen omelet e.d.)

Ik kan echt wel lekker vegetarisch koken en het zijn niet zo heel veel 'eisen', maar vandaag weet ik even niks te bedenken waar niet iets van bovenstaande inzit. En de vorige keer dat ik met hem ergens in een restaurant zat was hij ook al uitgekeken op geitenkaas dingen omdat kennelijk elk restaurant momenteel geitenkaas gebruikt voor de vegetarische optie...
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

Als warme tomaat wel mag.. Pasta /couscous met een quorn gehakt? (of fruit lasagne. Heeft Pluis hier ooit in t recepten topic gepost volgens mij)

Quorn gehakt met tomaten puree. Zuurkool. Appel en rosti on top uit de oven doet hier ook goed...

Ennnn pasta met kruidenbrie spinazie en gebakken noten.

Of kneuterig aardappelen groente vegaburger?
~\v/~
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Mijn huidige favo doordeweekse vega gerecht: https://www.francescakookt.nl/eetkalend ... wtencurry/ Wel met gekookte tomaat. Erg lekker met naan en een beetje mango chutney.
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Heidi »

Zoete aardappel gnocchi vind ik zelf erg lekker

Tarte tatin van ui

Truffelrisotto met groene asperges en doperwtjes
Do more of what makes you happy
Plaats reactie