Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

chell schreef: 26 aug 2018, 16:01 Recept linzenschotel "Shepherd's pie"

Erg lekker was dit.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Leuk om te horen!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Ik vond dit superlekker en super makkelijk, dus ik wil m hier delen!

Aardappel-wortelstoof met kabeljauw.

Voor 4 personen (Of voor een gezin van een volwassene, een Bryan die net gesport heeft, een Knul die zijn neus ervoor ophaalt en een Knullie die met gemak dan ook maar Knuls portie opeet)

Bereidingstijd: 35 minuten + tijd voor ingrediënten te schillen en snijden. Ik ben altijd langer bezig dan wat een recept zegt. Hoewel de 20 minuten die hier gezegd werd wel ongeveer klopt.

Ingrediënten

500 g iets kruimige aardappelen
500 g winterpeen
1 teen knoflook
1 rode ui
100 g gedroogde abrikozen
1 el traditionele olijfolie
1 groentebouillontablet
500 ml kraanwater
375 g diepvries kabeljauwfilets
15 g verse koriander (maar die liet ik weg, omdat ik niet weet of mijn kinderen dat naar zeep vinden smaken)
10 g verse platte peterselie

Bereiden

- schil de winterpeen. Snijd daarna in stukken van 2 cm (op de gok, want wie gebruikt er nou een lineaal bij koken? Is ongeveer de dikte van je vinger). Houd eventuele worteletende peuters uit de buurt. Indien cavia's in huishouden aanwezig, laat eventuele dreumessen de wortelschillen naar de cavia's brengen.
- schil de aardappels. Houd de dreumes rustig door de aardappels aan te laten geven. Laat dreumes ook de schillen in een bakje doen. Zucht als diezelfde dreumes de schillen gaat wassen. Leg uit dat de cavia's geen aardappelschillen eten. Zeg voor de derde keer "nee, de wortel is voor het avondeten". Snijd de aardappel in vier gelijke stukken (ik koos voor parten)
- schil en snipper een rode ui. Leg dreumes uit dat je uienschillen niet kunt eten en dat cavia's geen ui eten.
- snijd de abrikoos in stukjes. Laat de dreumes proeven. Zorg er daarna voor dat de dreumes niet alle overige abrikozen opeet.
- wieber de dreumes de keuken uit
- verhit wat olie in een hapjespan waar je een deksel van hebt, of, zoals ik, een gewone pan.
- gooi de ui in de pan.
- pers het teentje knoflook uit boven de pan
- fruit de ui en knoflook
- doe het water, bouillonblokje, aardappel, wortel en abrikoos in de pan. Breng aan de kook, draai daarna het vuur laag en doe de deksel op de pan
- laat 15 minuten sudderen
- haal de kabeljauw uit de diepvries
- vraag jezelf af waarom het originele recept zegt dat je de vis in stukken moet snijden, en hoe je dat doet met diepgevroren kabeljauw.
- doe de kabeljauw ongesneden in de pan.
- roer/schep de andere ingrediënten op de kabeljauw
- doe de deksel weer op de pan en laat nog eens 15 minuten sudderen
- roep terug dat het nog 15 minuten duurt voordat het eten klaar is, en negeer het mopperende "zo lang nog?"
- snijd de peterselie.
- haal pan van het vuur en roer de net geneden kruiden erdoor.

Eet smakelijk! Nou ja, behalve Knul dan. Die vond de wortel in rauwe vorm lekkerder. Of vond het te warm. Of had geen honger. Of whatever.

Ik vond dat er te weinig wortel in zat, dus ik doe er de volgende keer meer in. Dan is er ook meer voor Knul om te snoepen in de keuken 😅

Bron: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ortelstoof
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jezebel »

Klinkt lekker! Maar dan de grote vraag: waar haal ik een dreumes vandaan voor tijdens het koken?
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door phedre »

Crownless, je zou een kookboek moeten schrijven, zo worden alle recepten leuk! :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

Offtopic maar: op zich lusten cavia's best aardappelschil. Gaven wij vroeger altijd vonden ze kei lekker. Beestjes begonnen al te gillen als mn moeder aardappels ging schillen. En de hond kwam er ook meteen bij liggen omdat hij dat lekker vond. Maar we deden wel altijd maar 1 of 2 schilletjes.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Haha, Knul is eigenlijk ook geen dreumes meer. Maar ik vind dreumes leuker klinken dan peuter. Je mag vast een peuter/dreumes lenen in je omgeving. :) doe je mensen nog een plezier mee ook!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

:lol:
Klinkt lekker.
Maar ik denk toch dat wij het recept gaan modificeren naar een dreumesloze versie. ;)
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Awww, cooking with kids & cavias. :inluv: Ik zou er nooit aan gedacht hebben om er abrikozen bij te doen, maar combineert vast erg goed met de rest. Deze ga ik in gedachten houden. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Help! Ik zit er vaagjes over te denken om iets lekkers te maken voor Sinterklaas. Gevulde speculaas, bijvoorbeeld. Maar ik heb nog niet echt inspiratie. Hebben jullie nog tips, succesnummer of geheime familierecepten om te delen? :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Zeker! Gevuld speculaas staven:
4 stuks (Da's veel)

375 gr zelfrijzend bakmeel
300 gr boter
225 gr bruine suiker
3 el speculaaskruiden
Snuf zout

Deeg kneden (geheim van de banketbakker: een dag of 3 in de koelkast laten rusten)

500 gram amandelspijs mengen met 1 ei en citroenrasp.

Deeg en spijs beide in 4en delen. Een vierde deel deeg uitrollen tot langwerpige lap (ongeveer de lengte van korte kant bakblik, er kunnen er 4 naast elkaar), deel spijs tot rol vormen, erop leggen en in deeg rollen. Naad onder houden. Dit met alle delen doen.

Bestrijken met ei. Garneren met halve amandelen. Evt nog een keer met ei bestrijken.

Oven op 165/170 graden hete lucht. 40 minuten bakken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Om nom! Ik heb het altijd als zo'n platte taart gemaakt tot nu toe (zeg maar een soort mega-gevulde koek model. Meer als een banketstaaf klinkt ook heel Sintelijk. Ik hou 'm in gedachten. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik maak tegenwoordig deze altijd met/rond Sinterklaas: https://www.bakeholics.nl/speculaas-koffie-cheesecake/
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Oeh, dat klinkt ook nom!

Ik kwam ook nog deze tegen. Misschien moet ik meer dan één ding maken. Ook al zijn we maar met zijn tweeën. :D
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Gewoon doen. Buren blij maken is ook altijd leuk
Plaats reactie