Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Dit gerecht is best makkelijk te maken, en super lekker dus thuis eten we het vaak. (Dit recept heb ik al zo vaak gemaakt dat de originele hoeveelheden een beetje zijn vervaagd, dus het is een beetje op de gok.)

Chicken Jambalaya:

voor 1 pan

1 chorizo worst
2 kipfilets
1 ui
2 teentjes knoflook
1 dikke vleestomaat
1 gele paprika
basmati rijst
bouillon

Bak de chorizo worst (zonder vet) in de pan. Als t bruin begint te worden er weer uit halen. Dan de kip in stukjes in de pan bakken en er weer uit halen. Nu kun je er olijfolie bij doen (Als er niet al genoeg vet in de pan zit) en de ui fruiten. Daarna de paprika + knoflook bakken en de tomatenblokjes toevoegen. Na een paar minuten het vlees weer terug in de pan doen. Alles nog even laten bakken, en dan rijst erin strooien. Strooi er rijst bij, en roeren tot er vet op alle rijst zit. Maak vervolgens genoeg (kippen) bouillon om de pan net onder te zetten. (Nu kom het leuke deel :icon_biggrin: ) Doe de deksel op de pan, wacht 10 min ofzo, en VOILA! Een pan vol rijst!

Aanpassen kan naar eigen smaak: voor meer pittigheid kan je pepers of tabasco saus toevoegen. Als je wat krap bij kas zit, kun je de kip weglaten en een blikje met tomatenstukjes kopen.

Ik kan het iedereen aanraden ;)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Oh! in het originele recept horen er ook nog 2 selderijstengels doorheen. :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Jay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jay »

Enchiladas!

Benodigdheden:

Tortilla schijven
Salsa
Kip
Courgette
Mais
Geraspte kaas
Cayenne peper
paprika poeder
knoflook
Boter of olie om in te bakken
Guacamole
Sour cream
Nacho chips
Zout/Peper

Voorbereiden:

Oven voorverwarmen op 200 graden
Kip in stukken snijden en bruin bakken, met een kaasschaaf plakjes courgette toevoegen. Als de courgette is aangezet knoflook er in knijpen en samen met peper, zout, cayenne peper en paprika poeder verder garen. Helft van de salsa toevoegen aan de pan en warm laten worden Op het laatst de mais toevoegen, meteen het vuur uit.
Grote ovenschaal ligt invetten.
Tortillaschijven in het midden vullen met kip mengsel en bestrooien met kaas. Tortilla oprollen en in schaal leggen. Dit totdat de schaal vol is of de tortilla's op zijn. Tortillas aan de bovenkant besmeren met de rest van salsa. Dun laagje kaas daarover. Dan een laagje tortillachips en daarover weer kaas.
Tien tot 15 minuten in de oven totdat de kaas lekker gesmolten is.
Tortillas met een paletmes loshalen van elkaar en een of 2 op een bord serveren met wat krokante warme tortilla chips een een schaaltje guacamole en sour cream.

Eet smakelijk! :static:
Joshua

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Joshua »

bliebje^ schreef:Simpel maar best lekker

1 Pot erwtensoep
1 Pot mosterdsoep
1 Eetlepel grove mosterd
1 Theelepel groene pesto

En je hebt wintersoep :mrgreen:
Simpel, eenvoudig te bereiden en inderdaad erg lekker. Wintersoep? Met 19 graden in de schaduw nog steeds erg smakelijk :icon_biggrin:
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Fudge

Bericht door JerryM »

Origineel: Chocolate pistachio fudge by Nigella Lawson

Chocolade Fudge met Pistache noten

Ingrediënten
  • 350g Extra bittere chocolade (70% cacao of meer) - (bv de AH variant)
  • 397g blik gesuikerde gecondenseerde melk - (bv Friesche Vlag)
  • 30g boter
  • snufje zout
  • 150g Ongezouten gepelde pistache noten (300g ongepeld ongeveer)
  • Pan met dikke bodem (middel formaat, steelpan ofzo)
  • Rubber spaan
  • Iets als een schaal om het in uit te schenken - flexibel (alu/plastic) is handig. 20x16 levert 2cm dikke laag op. Hoe dikker de laag, hoe smaller je de stukjes moet snijden (anders krijg je te grote caloriebommmen )
Preparatie

Breek de chocolade in stukjes (de breuklijnen volgen moet klein genoeg zijn)
Pel evt de pistache noten, hussel ze even door elkaar en scheidt de vliesjes van de noten, die zijn wat houterig.
Doe de noten in een plastic zakje en hamer ze grof in stukjes (kan ook tussen een theedoek of snel in een blender. Niet te klein maken)
Weeg de boter af in kleine blokjes.
Open het blikje melk (je mag het deksel aflikken, maar wees voorzichtig!)
Boter/olie de schaal (mits flexibel) of leg er huishoudfolie overheen, zodat het er straks makkelijk uit kan.

Het echte werk

Zet het pannetje op een klein pitje op laag vuur.
Schenk de gecondenseerde melk er in - gebruik de rubber spaan om het plakkerige zoete stroperige rest er helemaal uit te halen.
Gooi een gedeelte van de chocolade in de pan, dan wat boter, en dan de rest van de chocolade en de boter.
Strooi wat zout er over heen.
Roer alles rustig goed door elkaar met de spaan, vergeet de bodem niet mee te nemen - verbrande chocolade is :pukey:
Blijf regelmatig roeren, totdat alles goed gesmolten is en er geen kleurverschillen meer zijn. Het moet nu een dikke saus zijn, een beetje tussen appelstroop in een potje en schenkstroop in.

Doe het vuur uit, en gooi de stukjes pistache er overheen
Goed roeren zodat het goed verdeeld is.

Schenk nu de chocolade uit in de schaal. Doe je best om alles uit de pan te krijgen, anders ga je die uit likken. En je schuldig voelen.

Je kan proberen om de bovenkant glad te krijgen, maar bij mij blijft het altijd aan de lepel/spaan plakken. Een beetje schudden om de hoekjes goed te vullen, en verder effent het zichzelf wel.

Laat de schaal een tijdje op het aanrecht staan om af te koelen, anders moet de koelkast heel hard werken om de warmte er uit te halen.

Na een nacht in de koelkast is het hard, en kan je het uit de schaal halen om in stukjes te snijden. Bepaal de grootte van de stukjes naar eigen inzicht...

Foute resultaten

Als je gewone gecondenseerde melk en geen boter gebruikt krijg je als resultaat een chocoladepasta. Ook lekker, maar niet de bedoeling. Veel boterhammen met chocopasta eten voordat het bederft.
Het is de suiker in de gezoete gecondenseerde melk die de fudge stevig maakt.


Variaties

ipv 350 gram chocolade kan het ook met 400 gram, da's wat makkelijker met repen van 200g enzo. Hoe dit het resultaat beinvloed weet ik niet, heb dit recept zo alleen met 350g gemaakt. Andere variaties met 400g lichtere chocolade mixen en andere toevoegingen werden iets zachter, maar of dit door de chocolade of toevoegingen of die extra 50g kwam geen id.

ipv Extra Bittere Chocolade kan je ook gewone bittere chocolade gebruiken, of het mixen met melk chocolade.

ipv pistache noten kan je natuurlijk ook andere noten nemen. Of gezouten noten. Cashew zijn lekker. Hazelnoten zitten ook al in chocoladenoten.

Je kan zelfs andere dingen er doorheen doen, bijv studentenhaver (hamer evt de noten in iets kleinere stukjes). Of gedroogde pruimen en gewelde abrikozen maken het geheel wat zachter.

Nog niet geprobeerd, maar nav de witte chocolade met gepofte rijst, kan je ook sugarpuffs proberen.

In hoeverre het zout belangrijk is voor de smaak of chemische samenstelling heb ik geen idee. Ik laat het vaak achterwege.

De boter zal wel effect hebben op hoe het geheel ophardt, maar hoe belangrijk dat is ook geen idee.

Het leuke van dit recept is dat het heel eenvoudig te doen is, en met de juiste ingredienten en goed roeren is het gewoon bijna niet te verknallen. En omdat er eigenlijk maar 2 vaste ingreditenten inzitten (condensed milk en boter) kan je naar hartelust experimenteren met de 2 anderen (chocola en vulling)

Dus, dat is mijn geheim. Succes, en ik hoor graag andere varianten.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Fudge

Bericht door JerryM »

ow, moest in recepten topic. sorry :frusty:
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Fudge

Bericht door juffie »

Oeh.... Lekkerrrrr!!!

Ik ga heeeel zuinig doen met hetgeen ik vandaag van je heb gekregen... (Nee, ik ga me niet schuldig voelen! Ik wil morgen ook fudge!)

/me likes caloriebommen! Caloriebommen FTW!!! :static:
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Fudge

Bericht door JerryM »

minirecept
Voeg 350g donkere chocolade in stukjes toe aan een 397g blikje gezoete gecondenseerde melk en 30g boter in een pannetje met dikke bodem op laag vuur. Blijf roeren tot alles gesmolten is. Voeg 150 gepelde en gebroken pistache noten toe en roer goed. Schenk resultaat in platte schaal 25x15 ofzo en koel af.



omdat het zo'n verhaal was geworden.

Ik hou nu eenmaal van duidelijke recepten, waar alles gewoon expliciet wordt vermeld, en ook waar staat wat er gebeurt als je je niet helemaal aan het recept houdt.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Fudge

Bericht door Bitemarks »

JerryM schreef:ow, moest in recepten topic. sorry :frusty:
No problem, hij is al verplaatst.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
colet

Re: Het WS receptentopic

Bericht door colet »

Doe je best om alles uit de pan te krijgen, anders ga je die uit likken. En je schuldig voelen.
Ik voel me nu al schuldig bij het idee dat ik misschien, op dat moment, héél even, één seconde, al maar zou overwegen om met één vinger langs de pan te gaan.... :bloos:
iezje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door iezje »

Okay
niet thuis,
niet mijn normale bakspullen maar ik wilde gewoon echt iets bakken.. en wat doe je dan? Je gaat naar een amerikaans ljforum en vraagt hulp.
En dan bak je apple crumble met wat je in huis hebt

3 appels (ander fruit kan ook.. morgen eens bramen plukken en het herhalen met bramen:))
geschild, ontklokt en in stukjes

75 gram pannenkoekmix
4 volle soepeetlepels met suiker
kaneel, nootmuskaat, cardemon in poedervorm (schiet gerust uit, deed ik ook)
Olijfolie (zoveel als nodig dat het een kruimelig deed wordt)
beetje water

Beolie het bakblik (mijn geval, cake blik)
warm de oven voor op 180 C

doe de appeltjes in de vorm
bedek met de deegkruimels
Een schepje suiker erover (let wel, ik had zure appels en beetje zoute pannekoekmix)
In de oven (lage stand in de oven)
bak voor 50-60 minuten bij 180C
smakelijk
rubyvita

Re: Het WS receptentopic

Bericht door rubyvita »

*schuift aan met donkerbruine mondhoeken*

K'heb net het recept van Jerry -Lawson gemaakt en het zal mij benieuwen of het spul hard word :confused: Kwam er net te laat achter dat ik nog maar een kruimel boter in huis had, terwijl ik al enthousiast in de pan aan het roeren was.
Enneh...ik voel me he-le-maal niet schuldig over het half leegeten uitlikken van de pan, kei-lekker!

(nahja, als het niet opstijft- hihi :clown: - dan eet ik gewoon hele luxe chocopasta met pistachenootjes de komende weken :mrgreen: )
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

ooh leuk!

ik denk dat mijn eerste fout vooral het gebruik van niet-gesuikerde gecondenseerde melk was.

na een uurtje kan i wel in de koelkast, en vanavond zal het wel hard genoeg zijn.

zou het leuk vinden als je een fototje maakte van het resultaat :)
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
rubyvita

Re: Het WS receptentopic

Bericht door rubyvita »

JerryM schreef:zou het leuk vinden als je een fototje maakte van het resultaat
Voor, tijdens of na het verorberen?
Ziet iets foodplayachtigs aankomen...
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

voor het verorberen om het resultaat te zien, tijdens om het genot te zien, en na.. ehm, naja, dat geeft bij mij altijd zo'n schuldig gezicht, dus dat hoeft niet hoor :)



naja, plaatje van de fudge om te zien in wat voor bak jij 'm hebt gemaakt is goed genoeg hoor, ben nieuwsgierig hoe dik anderen 'm maken en wat daar het gevolg van is enzo.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Plaats reactie