slowchat

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: slowchat

Bericht door chell »

Het lastige is dat een zwaar beroep niet alleen maar fysiek hoeft te zijn. Bij sommige beroepen bestaat de kans ook dat je mentaal op een gegeven moment gewoon niet meer mee kunt komen. Omdat het je bijvoorbeeld niet meer lukt alle nieuwe ontwikkelingen bij te benen.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: slowchat

Bericht door thaliya »

Bij mij geeft hij aan 70+3 maanden.
Nog zo'n 32 maar dus...

Ik merk op m'n werk dat de mensen rond de 60 het eigenlijk niet meer kunnen bijbenen. Zowel mentaal (technologie, methodes) als fysiek (tillen, verschonen, begrenzen bij fysiek agressief gedrag).
Zo sneu want ze krijgen ook niet 1,2,3 een andere baan
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: slowchat

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat er echt een boel mensen in de (vaak) goedkopere ww & bijstand gaan terecht komen, voor ze die AOW leeftijd bereikt hebben (zegt bij mij nu 69 +3). Of misschien gaan we het werk aanpassen. Ik weet dat er ooit een stratenmakersbedrijf was wat juist meer ouderen aannam, en dan werkten de oudere werknemers minder uren, op de ingewikkeldere stukken waar meer vakwerk, precisie en ervaring bij kwam kijken, en de jongere mensen draaiden meer uren met het meer rechttoe, rechtaan werk. Voor dat bedrijf werkte dat heel goed. Maar denk dat dat niet bij alle beroepen zo goed werkt.

Staat weer tegenover dat de docenten van de opleiding medicijnen in Londen aan de alarmbel trekken omdat de studenten die nu chirurg willen worden, de vereiste hand-oog-coördinatie niet hebben, omdat ze meer op schermen zaten dan dat ze hobbies hadden waar je fijne motorvaardigheden bij ontwikkeld op de gevoelige momenten in de ontwikkeling. Dus we gaan of heel erg moeten gaan ronselen voor chirurgen, en/of de huidige mensen gaan langer door moeten werken (al dan niet met een aangepast rooster).
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

Het gekke is eigenlijk dat mensen die met pensioen gegaan zijn, meestentijds niet achter de geraniums gaan zitten.
Er zijn veel mensen die werkzaam blijven, maar dan op een andere manier. Vrijwilligerswerk vaak in een sportclub of bij een volkstuinencomplex. Maar ook als klusser bij vrienden en bekenden komt geregeld voor. Die senioren bezitten blijkbaar nog voldoende energie om actief te zijn en te blijven.
Euh, ja dan zou je idd ook gewoon wat later met pensioen kunnen gaan, als je nog zoveel energie hebt om te blijven werken.
Al is het dan geen betaald werk bij een werkgever.

Wat chell en thaliya schrijven betreffende "zwaar beroep", daar kan ik me wel in vinden. Voor de politiek is dit een gevoelige kwestie en die willen juist graag duidelijkheid, zodanig dat die op maar 1 manier is uit te leggen aan anderen. Dat valt niet mee.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: slowchat

Bericht door chell »

Dat vrijwilligerswerk is trouwens ook een heel groot dreigend probleem. Er zijn legio organisaties die voor een groot deel of zelfs volledig op vrijwilligers draaien. Mijn werk (instellingen voor ouderen) heeft enorm veel vrijwilligers voor alle activiteiten voor de bewoners en mijn schoonmoeder werkt in een museum waarbij alle gastvrouwen/rondleiders vrijwilliger zijn. Als iedereen langer moet werken, dan wordt het opvullen van dergelijke plekken ook steeds lastiger.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: slowchat

Bericht door eireann »

Ik vind/denk dat er teveel betaalde banen worden verdrongen door vrijwilligerswerk. Als dat nou betaalde functies worden.
Maar ja, dat zal wel weer te duur zijn
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: slowchat

Bericht door Yara »

Op mijn werk hebben 20 betaalde medewerkers (met uren tussen de 14 en 36 uur) en 70 vrijwilligers. Zonder vrijwilligers zouden de bibliotheken ook niet open kunnen blijven.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: slowchat

Bericht door eireann »

Ik vind het haast een bedrijfsrisico om zo afhankelijk te zijn van vrijwilligers
**Self Rescuing Princess**
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

En wat te denken van de zogenoemde buurtbussen in de kleine dorpen?
Daar rijden vrijwilligers op ipv vakbekwame buschauffeurs, want dat is aanmerkelijk goedkoper.

Inderdaad zijn veel betaalde banen die we in vroeger jaren gehad hebben, nu vrijwilligerswerk geworden. Kostenbesparing is een veelgebruikt argument, maar in feite zijn het bezuinigingen. Het lijkt erop dat het normaal begint te worden om betaalde banen om te zetten in onbetaald vrijwilligerswerk. Is al jaren aan de gang deze trend, want anders gaan alle voorzieningen onbetaalbaar te worden, zegt men...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: slowchat

Bericht door Ravelijne »

Het is een keuze in hoe de maatschappij vormgegeven wordt. Hier in NL is dat vrijwilligerswerk inderdaad een beetje half/half en aan de ene kant taken for granted en aan de andere kant een 'makkelijke' oplossing en inderdaad heel dubieus qua wat betaald werk is en wat niet. In Denemarken wordt het veel serieuzer aangepakt en aangemoedigd en steunt de overheid ook met structuur en geld en fysieke ruimtes en dat soort dingen. Het werk met maatschappelijke waarde moet uiteindelijk toch gedaan worden. En veel vrijwilligerswerk wordt inderdaad 'gesponsord' door die AOW regeling (waar dan weer een zekere mate van flexibiliteit en vrijblijvendheid tegenover staat).
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: slowchat

Bericht door chell »

In de zorg is het al heel moeilijk om voldoende personeel te vinden voor de zorgtaken. En die hebben echt geen tijd voor me extraatjes die in onze huizen het leven leuk maken, zoals de bingo, kerstversieringen enzovoort. Dat wordt door de vrijwilligers gedaan en dat zijn vaak mensen die gestopt zijn met werken maar nog wel 'iets' willen doen. Dat soort dingen (en bijv. ook het streekmuseum waar m'n schoonmoeder vrijwilligerswerk doet) ga je geen betaalde banen van kunnen maken.
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

chell schreef: 31 mei 2019, 18:48 Het lastige is dat een zwaar beroep niet alleen maar fysiek hoeft te zijn.
Precies!

Wat te denken van baliemedewerkers op het gemeenteloket en dan vooral de afdeling sociale zaken. Medewerkers van woningbouwcooperaties en hulpverleners in de ggz. Op papier zijn het kantoorbanen en is het geen lichamelijk zwaar werk. Maar alle shit die deze mensen bijna dagelijks over hun uitgestort krijgen van ontevreden burgers... Het zijn nog slechts de extreme gevallen die het nieuws halen.

Een bepaalde groep mensen is blijkbaar niet meer in staat om op een acceptabele te reageren op afwijzingen of ander niet-positief nieuws.
Ik kan me goed voorstellen dat een baliemedewerker het werk niet meer aankan vanaf een bepaalde leeftijd van hem of haar.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: slowchat

Bericht door Pien »

chell schreef: 01 jun 2019, 10:12 In de zorg is het al heel moeilijk om voldoende personeel te vinden voor de zorgtaken. En die hebben echt geen tijd voor me extraatjes die in onze huizen het leven leuk maken, zoals de bingo, kerstversieringen enzovoort. Dat wordt door de vrijwilligers gedaan en dat zijn vaak mensen die gestopt zijn met werken maar nog wel 'iets' willen doen. Dat soort dingen (en bijv. ook het streekmuseum waar m'n schoonmoeder vrijwilligerswerk doet) ga je geen betaalde banen van kunnen maken.
De bejaardenhuizen (de bewoners dus) hier zijn afhankelijk van vrijwilligers voor het eten en koffie. Te idioot voor woorden
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: slowchat

Bericht door Voleuse »

Merk dat deze discussie echt heel ver van me af staat omdat ik voor mijn gevoel dood ben voordat ik ooit met pensioen mag :P. Ik vind t eigenlijk best terecht dat oudere mensen langer moeten doorwerken, want zo slecht hebben ze het voor mijn gevoel echt niet.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: slowchat

Bericht door miss_meeko »

Ik zou het aantal dienstjaren wel weer mee willen laten tellen. Mijn vader heeft er nu meer dan 45 op zitten en zit nu met een burn out thuis. Hij moet nog even opnieuw leren werken, anders leren denken en herstellen zodat hij zijn laatste paar jaar tot zijn pensioen braaf mag volmaken. Hij is zo oud geworden het afgelopen jaar... En als hij amper een paar jaar eerder was geboren was hij al vrij geweest. Dat voelt wel vaak oneerlijk.

Vroeger was dacht ik 40 dienstjaren dat je dan klaar was. Natuurlijk is dat vervelend voor mensen die later gaan werken door studie. Maar degenen die jong beginnen met werken hebben ook vaak de lager geschoolden banen die vaak best pittig zijn, minder betalen en dus ook minder kans hebben om zelf te sparen om eerder te stoppen.
Plaats reactie