slowchat

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: slowchat

Bericht door chell »

Mijn moeder is nu 63 en twee jaar geleden gestopt met werken. Ze was doktersassistente op de gastro-entrologie (maag/darmonderzoeken) en begon te merken dat ze het gewoon niet meer bij kon benen. Vooral mentaal dus, hoewel de fysiek ook echt mee ging spelen. Financieel kon zij het zich veroorloven, maar ze had echt niet geweten hoe dit tot 67 moest volhouden. En mijn moeder is geen opgever of ziekmelder. Dienstjaren lijkt me ook niet helemaal eerlijk eigenlijk, een chirurg zal bijvoorbeeld ook op een gegeven moment zijn werk fysiek niet meer aankunnen, ondanks dat hij pas laat is gaan werken.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: slowchat

Bericht door kitten »

Het verschilt ook per persoon en het kan ineens omslaan. Mijn ouders zijn rond de 65 gestopt en tot vorig jaar dacht ik nog, ze hadden volgens mij beiden nog wel kunnen werken. Dit jaar (71) écht niet meer. Ze zijn ineens is geworden.

Ik sprak ooit een vluchteling, die vrouw was toen 50. Zij voelde zich oud. In haar cultuur was ze oud. Toen dacht ik, zo oud zijn mijn ouders, dat is echt niet te oud om te leven! En nu nog steeds denk ik, dat ben ik over 8 jaar hoor! Dan hoef ik echt nog geen pensioen. Dus het is ook je instelling. Je kunt je op je 50e al oud voelen. Te oud om mee te draaien. Zij mankeerde niks, maar dat zat gewoon in haar hoofd.

Je ziet ook wel vaker dat mensen met pensioen gaan en dan juist heel erg "aftakelen". Ik denk dat je mentale en fysieke capaciteit ook wel snel afneemt als die niet meer wordt uitgedaagd.
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

In de jaren 80 (toen was ik nog een jonkie) kon je met de VUT gaan als je de leeftijd had bereikt van 57,5 jaar.
En een vriend van mij die destijds bij de vrijwillige brandweerkorps zat, kreeg FLO op zijn 55e jaar. Omdat het brandweerwerk fysiek zwaar werk is mocht je na je 55e niet langer deel blijven uitmaken van het brandweerkorps. Althans voor wat betreft actieve inzet, onderhoud wagenpark en kazerne viel daar niet onder.

VUT=Vervroegd UitTreden.
FLO=Functioneel Leeftijds Ontslag.
Deleted User 178

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 178 »

Voor mij is het nog een erg ver van mijn bed show, extra natuurlijk door alle andere dingen die nu spelen. Maar ik dacht eigenlijk vooral: ah! Nog tot in mn 70e! Dan heb ik gelukkig nog even om te werken en de carrière te maken die ik wilde. (en om iets met pensioen te doen)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: slowchat

Bericht door Mack »

Charles schreef: 31 mei 2019, 23:02 En wat te denken van de zogenoemde buurtbussen in de kleine dorpen?
Daar rijden vrijwilligers op ipv vakbekwame buschauffeurs, want dat is aanmerkelijk goedkoper.
Ja, maar dat ligt een fractie genuanceerder.

Ik ben zo'n vrijwilliger op een buurtbus. De route die wij met twee busjes rijden (uurdienst van 7:00 tot 19:00) heeft per dag tussen de 25 en 50 passagiers. Als je voor een enkele reis €2,30 rekent levert dat minder dan €125,- op. Dat is over een afstand van samen ±550km/d. Aan kosten om dat busje aan het rijden te houden is dat al meer dan €250,- en dat is dan zonder de chauffeurskosten.

Zonder het vrijwilligers systeem zou er gewoon geen busdienst meer rijden.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: slowchat

Bericht door pluis »

En dat is het probleem van de toenemende privatisering. Dan gaat het deel van de mensheid dat zichzelf als winnaar ziet ineens denken dat voor alle andere mensen essentieel-zijnde diensten een soort commoditeit zijn die je per opbod kunt verkopen en die de koper dan op magische wijze winstgevend kan maken. Postbezorging, en ov en gezondheidszorg hebben daar allemaal last van. Sinds we daar het idee van marktwerking binnengebracht hebben, is de kwaliteit van de dienst onderuit gegaan, zijn de werkomstandigheden van de mensen die het werk doen idioot ver verslechterd en blijft iedereen zich maar achter de oren krabben waarom het allemaal niet leidt tot een kapitalistisch luilekkerland waarin magisch niets meer wat kost en dingen zoals rechten voor werknemers gewoon genegeerd kunnen worden.

Vroeger bouwde je als postbode gewoon pensioen op, kreeg je een opleiding, een voertuig van de zaak en allerhande ondersteuning. Nu ben je een niet-opgeleide deeltijd-ZZP-er die tegen een stuksloontje en met de eigen brakke fiets er nog net geen geld op moet toeleggen om iedereen z'n Amazonpakketjes in de mik te schuiven.

Vroegah kreeg je als buschaffeur nog even tijd om te piesen tussen je rondjes door. Nu rijden er onbetaalde mensen met aftandse busjes op vrijwillige basis oudoma Miep naar de opticien en ome Joop naar de sociale werkplaats terwijl onze geliefde grootkapitalistische OVmagnaten liever alleen de drukke forensenroutes rijden, vanwege de "rendabiliteit".

Thanks Obama Rutte.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: slowchat

Bericht door phedre »

ik voel me toch echt nog geen oudoma Miep of Ome Joop die naar de sociale werkplaats gaat hoor :P Maar ik snap je punt en ben toch ook erg blij met die busjes/taxi die me voor n tientje naar het AMC brengen en weer voor n tientje thuisbrengen, zodat ik zelfstandig kan blijven. Maar t is idd van de zotte dat als ik bij mijn huis vandaan naar t station wil en ik bel n regiotaxi kost t me 1 euro, van voordeur tot voordeur. Ga ik met het ov, dus de gewone bus, moet ik eerst n stuk lopen om daarna ongeveer 2 euro te betalen voor dezelfde rit.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: slowchat

Bericht door pluis »

Ik dacht hierbij vooral aan mijn vader die een zgn. activiteitenbus rijdt als vrijwilliger. Ik kan me voorstellen dat een regiotaxi nog vanuit een potje door de gemeente gesubsidieerd wordt i.v.m de toegankelijkheidswetten in Nl, maar de activiteitenbus is een en al vrijwilligers en liefdadigheid.
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

Zijn er ws-ers die wordfeud spelen?
En het leuk vinden om mij als tegenspeler te hebben?
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

Nou, er is een "pensioenakkoord" Hoera!
Maar er is geen definitie van wat een 'zwaar beroep' is, dus daarover zal de discussie blijven doorsudderen. En als je eerder wilt stoppen met werken, dan is dat mogelijk. Je krijgt dan wel een lager pensioen... Da's dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Ik snap werkelijk niet dat de FNV hiermee akkoord is gegaan.
Nu gaat de FNV het bereikte pensioenakkoord aan alle leden voorleggen om hun stem erover te geven. Op zich prima en de FNV heeft naar eigen zeggen 1 miljoen leden. Ons land telt ongeveer 17 miljoen inwoners, dus dan gaat de minderheid (FNV leden) de toekomst bepalen voor de overige 16 miljoen mensen... Dat kan toch niet waar zijn??
Daar hebben we nou juist onze volksvertegenwoordigers voor waarop -bijna- iedere nederlander eens per 4 jaar kan stemmen.
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: slowchat

Bericht door miss_meeko »

Aantal kiesgerechtigden in Nederland is bijna 13 miljoen. Dus valt het procentueel weer mee. En de gekozen regering had ook een ander voorstel kunnen doen of niet akkoord kunnen gaan.

Ik snap wel dat de FNV het met zijn achterban bespreekt... zij hebben immers ook namens die achterban hun best gedaan voor het akkoord. En het is denk ik beter dan wat er eerst lag. Dat de mensen die niet lid zijn van de FNV geen zeggenschap hebben... Tja, je had ook zelf lid kunnen worden. Ik ben wel blij dat ik ook profijt heb van de positieve dingen die vakbonden doen ookal ben ik zelf nog steeds niet lid van een vakbond.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: slowchat

Bericht door pluis »

Ik ben maar lid geworden van de vakbond. Als ik wil dat ze ophouden vooral de grijsharige medemens te bedienen en ons "oudere jongeren" voor de kosten te laten opdraaien, dan moet ik me er maar direct tegenaan bemoeien, he. Zou mensen sowieso aanraden lid te worden. Afhankelijk van je CAO kun je je contributie min of meer bruto betalen en krijg je best veel voordeeltjes (nog afgezien van de rechtsbijstand bij evt. arbeidsconflicten - dat alleen kan je contributie al meer dan waard zijn).

Overigens legt het voorstel zoals ik het nu zie vooral een flinke bom onder de pensioenen van de generatie aanstormende en afgaande dertigers. Ouder dan dat, en je hebt nog voordeel van het feit dat nakomende generaties voor jou hebben bijgedragen (en je zult nog gecompenseerd worden voor het feit dat dat wegvalt ook), jonger dan dat en je eerst-ingelegde euries pakken volop effect van de afschaffing van de doorsneepremie zodat je volop voordeel pakt van je lange investeringstermijn.

Extra risico voor ons, jongere betalers, is ook dat de buffers van de fondsen omlaag mogen zodat er straks volop gaat worden ingeteerd om de politiek en vakbondsgewijs zo oververtegenwoordigde oudere mensen toch maar niets aan koopkracht te laten inleveren.

Ik ga in elk geval maar kijken of ik tot de rest van m'n jaarruimte nog zelf ergens een pensioenrekeningetje kan openen. Zou me niks verbazen als de AOW straks aan de grijze golf bezwijkt en de collectieve pensioenfondsen zijn leeggevreten.
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

pluis schreef: 05 jun 2019, 22:27 Zou me niks verbazen als de AOW straks aan de grijze golf bezwijkt en de collectieve pensioenfondsen zijn leeggevreten.
Dit zou idd zomaar waarheid kunnen gaan worden.
En de jongere generatie gaat een uitermate onzekere toekomst tegemoet wat betreft de pensioenleeftijd, vooral ook financieel.

Het punt is dat de stakers van vorige week gestaakt hebben om de pensioenleeftijd op 66 jaar te houden, zonder verdere stijging daarvan. Dat is niet wat nu in het akkoord staat, dus best kans dat de leden dit voorstel afwijzen.
Buiten dit alles vind ik dat de vakbonden zo langzamerhand bejaardenclubs geworden zijn. En die mensen zitten vrijwel zonder uitzondering vlak voor hun pensioendatum, ga nou niet verwachten dat ze het wel prima vinden om nog een behoorlijk aantal maanden te moeten doorwerken.
Kijk maar naar de televisiebeelden van de voorbije weken, het zijn vrijwel allemaal ouderen die je ziet.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: slowchat

Bericht door kitten »

Maar dat is ergens ook logisch. Ik vind het nu nog best een ver van mijn bed show en ik ben 40+. Toen ik 20 was, boeide het al helemáál niet. Je kunt het de 60-plussers niet kwalijk nemen dat een generatie jonger zich er amper mee bemoeit.
Deleted User 1996

Re: slowchat

Bericht door Deleted User 1996 »

Dat was/is bij mij ook zo. Ik heb in het verleden bij diverse werkgevers gewerkt en allemaal kortdurend. Op enig moment kreeg ik de mogelijkheid om het pensioen af te kopen en dat ik gelijk gedaan destijds. Mijn argument was: ik leef nu en kan dat extraatje prima gebruiken.
Plaats reactie