ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

ZZP topic

Bericht door kitten »

Een topic voor vragen, tips, ideeën... als je ZZP'er bent of wil worden. Of er verstand van hebt. Of denkt te hebben. :)
shareen_G schreef:Heel veel succes kitten!

Bij de Kamer van Koophandel kun je ook heel veel informatie krijgen. Ook kunnen ze je daar wel redelijk op weg helpen met zaken waar je aan moet denken.
Ik wil je wel vast al een tip meegeven:
Houd alle uren bij die je besteed aan je 'onderneming'. Dus ook de tijd die je kwijt bent met nadenken over de opzet van je 'onderneming' en reistijd naar bijvoorbeeld Kamer van Koophandel. Maar ook de tijd dat je je plannen met je partners/andere personen bespreekt.
Dit kan je onder bepaalde omstandigheden veel voordeel opleveren.
kitten schreef:Maar ik ben nu eigenlijk al bezig. Ik maak lange dagen met websitebouwen en collega-doula's brain picken. Hoe doe ik dat? En hoe "bewijs" je die uren? Ik maak meer uren aan pr, bijvoorbeeld, omdat ik mijn website zelf maak.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Naar wat ik begrijp bewijs je door het bij te houden. Als je het bijhoudt kan je boekhouder* het meenemen in de belastingaangifte en dat kan een behoorlijk bedrag schelen. Er wordt eigenlijk verder nooit naar gevraagd, dus technisch zou je het ook uit je duim kunnen zuigen, maar op zich is het beter om het bij te houden (al te duidelijk verzonnen staatjes krijgen wel aandacht). Bijhouden is ook goed voor jezelf, om te zien hoeveel tijd je met dingen kwijt bent. Ik was er in de aanloop naar mijn zaak trouwens erg slecht in om het bij te houden, wat dus ook jammer is qua misgelopen voordeel.

Mijn tip, neem een boekhouder/belastingconsulent. Bijvoorbeeld dezelfde als Mack, die ook Zarath's boekhouder was vroeger in NL (PB mij of Mack voor info). Die kosten heb je er echt zo uit, zeker als je iemand kiest die zich toch al wat meer op kleine en vaak startende ondernemers richt, die weten precies wat je gaat tegenkomen en welke dingen voor jou voordelig zijn. Dat type rekent meestal ook helemaal niet zo'n hoog tarief, omdat ze nou eenmaal graag kleinschaliger werken blijven ze ook realistisch met de kosten. Dus tenzij je het echt graag zelf doet en er niet tegenop ziet om van alles uit te zoeken, is dat echt mijn nummer 1 tip.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

En die werkt door heel NL, die boekhouder? Want dan duik ik je pb even in. Ik denk dat het wel echt verstandig is. Aan wat voor bedragen moet je ongeveer, grofweg denken voor zo'n boekhouder? 40? 400? 4000? :)
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

Uren nu al gaan bij houden. Als je het bijhoud op papier in een agenda bij voorkeur regelmatig een andere pen gebruiken. Ja daar kijkt de Belastingdienst ook naar. Dit om vast te stellen of de agenda achteraf is gemaakt of niet. Het kan namelijk gebeuren dat de Belastingdienst je agenda opvraagt ter controle.
Agenda en alle correspondentie dien je dan ook 7 jaar te bewaren.
Wanneer je boven 1.225 uur uit komt heb je recht op allerlei ondernemersaftrekposten. In feite komt dit er op neer dat ongeveer je eerste € 10.000 winst geheel voor jou is en dat je er geen belasting over hoeft te betalen.

Als je nu eventuele aankopen voor je onderneming doet zorg er dan voor dat op de factuur de btw vermeld staat. Kun je achteraf mogelijk ook nog weer terug vorderen.

De kosten van een boekhouder lopen erg uiteen. Kies je voor 'de boekhouder op de hoek' ben je veel minder kwijt dan wanneer je naar een (groot) accountantskantoor zou gaan. Om te kunnen vaststellen of je bij een goede boekhouder terecht komt kun je kijken of hij is aangesloten bij een branche organisatie of referenties opvragen.
Het tarief dat het kantoor rekent waar ik werk varieert van de (uit m'n hoofd) € 55 tot € 90 per uur. Afhankelijk van de soort werkzaamheden. Hierbij valt het boekhouden in het lage tarief en belastingen onder het hoge tarief.
Er zijn ook kantoren waarbij het tarief afhankelijk is van de persoon die het werk doet. Dezelfde werkzaamheden uitgevoerd door Jan of Piet kan dan een ander tarief aan vast hangen.
Daarnaast is de terugkoppeling/feedback die je krijgt ook heel erg verschillend per kantoor. Wij krijgen van klanten regelmatig te horen dat ze bij hun boekhouder zijn weggegaan juist omdat ze geen terugkoppeling/feedback krijgen.

Ga ervan uit de je bij de opstart van je bedrijf en dus ook boekhouding meer kwijt bent dan in het jaar daarop. Er komt bij het opzetten van alles gewoon extra werk kijken.

Uiteraard kun je mij ook pb-en voor meer info.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

shareen_G schreef:In feite komt dit er op neer dat ongeveer je eerste € 10.000 winst geheel voor jou is en dat je er geen belasting over hoeft te betalen.
Ook geen inkomstenbelasting? Zeker weten?
shareen_G schreef:Als je nu eventuele aankopen voor je onderneming doet zorg er dan voor dat op de factuur de btw vermeld staat. Kun je achteraf mogelijk ook nog weer terug vorderen.
Ook al doe ik de aanschaffen voordat het bedrijfje überhaupt bestaat? Niet dat ik nu al aanschaffen doe.

Tnx voor het meedenken! :)
Pluu

Re: ZZP topic

Bericht door Pluu »

Ik hou zelf mijn uren bij in een agenda, en dat probeer ik ook echt dagelijks te doen. Juist omdat ik dan weer een uurtje dit doe, dan weer een uurtje dat, als ik het een weekje vergeten ben dan vind ik het al heel moeilijk om te reconstrueren hoeveel tijd ik met mijn bedrijf bezig ben geweest, dus dan lijkt het (zelfs voor mezelf!) al heel snel als of ik niets gedaan heb. Dingen als zoeken naar nieuwe producten, dat doe ik vaak tussen de bedrijven door, als ik dat niet opschrijf..

Ik heb geen boekhouder, omdat ik klein begonnen ben en zelf maar een of andere administratie ben gaan opzetten die destijds wel toereikend was. Nu is mijn bedrijfje eigenlijk te groot geworden voor mijn amateuristische doe-het-zelf-administratie, het kost naar verhouding vééél te veel tijd om allerlei dingen met de hand te doen wat met een computerprogramma veel makkelijker kan. Dus ik moet nog steeds de overstap maken naar een "officieel" systeem, want dan kan ik een boekhouder gaan zoeken die met behulp van zo'n systeem makkelijk kan helpen met de aangifte (met mijn eigen administratiesysteem doe ik dat liever zelf dan dat ik een ander moet uitleggen waar alles staat, met kans op vergissingen enzo). Als je het geld hebt om het allemaal "direct goed" te doen kan ik het je aanraden, later nog moeten overstappen is best een gedoe.

Inhoudelijk.. ga iets doen dat logisch is en dat mensen snappen, en investeer niet te veel in dingen die "nog niet bestaan" maar die je zelf een geniaal idee vindt. Want als iets niet in mensen hun hoofd past dan werkt het niet. Tot nu toe zijn mijn meeste "geniale ideeeen" uitgelopen op een flop. Ik had het idee dat er in de bdsm-wereld vast behoefte zou zijn aan een bdsm-shop die ook doe-het-zelf-artikelen verkoopt die voor kinksters interessant zijn, zoals holnieten, korset-fournituren, O-ringetjes, gespen, leren slierten e.d. Omdat veel kinksters het leuk vinden om soms zelf wat te knutselen maar ook veel dingen kopen die ze niet zelf kunnen maken leek het me een gouden combinatie. Maar mijn ervaring.. het liep niet. Onbegrijpelijk, vind ik nog steeds, want IK zou het geweldig hebben gevonden toen ik nog geen shop had, om de kinky dingen die ik niet zelf kon maken te kunnen kopen bij dezelfde shop die ook leuke doe-het-zelf artikelen had. Maar nee, ik kreeg zelden gecombineerde bestellingen, ook nu weten een heleboel mensen dat ik zowel niet-lief als eensteekjelos heb maar het gebeurt maar 1-2 keer per jaar dat mensen me vragen om bestellingen van die 2 shops in 1 pakketje te combineren. In mensen hun hoofd werkt dat niet zo, als ze in hun hoofd hebben dat ze knutseldingen willen kopen dan denken ze alleen maar aan knutseldingen en niet aan butplugs, en als ze een butplug willen kopen dan denken ze niet aan baleinen, etc, etc. Ik heb later wel vaker dingen geprobeerd die niet helemaal in de shop pasten maar die "zo leuk waren dat ze vast zichzelf wel zouden verkopen". Niet dus, als het "niet bij je assortiment past" dan willen mensen het niet, hoe leuk of voordelig het ook is. Dus als jij doula wilt worden en je wilt ook andere dingen aanbieden dan kun je hooguit kijken of je mensen een cursus baby-massage kunt aanbieden of iets dat héééél dicht bij het doula-gebeuren in de buurt zit, maar zodra het te "anders" of "out of the box" is gaat het niet werken om het te combineren. Zelfs als er wel een logische reden is waarom je klanten behoefte zouden hebben aan je overige aanbod, dan nog gaan ze het gewoon niet bij jou afnemen als het voor hun gevoel niet bij elkaar past. Ik kan me bijvoorbeeld best indenken dat jij het een leuk idee zou vinden om cursussen aan te bieden om mensen te helpen stoppen met roken, dat jij dat zelf heel goed bij doula zijn vind passen, omdat mensen in hun zwangerschap beter niet kunnen roken. IK zou de logica ervan snappen. Maar als de meeste "normale" mensen een doula niet associeren met stoppen met roken dan gaan ze zo'n cursus op je site alleen maar raar vinden. Dus.. uhhm.. wees niet te creatief :).

Tot dusver mijn 2 cents. :)
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

kitten schreef:
shareen_G schreef:In feite komt dit er op neer dat ongeveer je eerste € 10.000 winst geheel voor jou is en dat je er geen belasting over hoeft te betalen.
Ook geen inkomstenbelasting? Zeker weten?
Met belasting bedoel ik in dit geval inderdaad inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet. Dit is echter alleen het geval wanneer je dus onder andere aan die uren komt.
kitten schreef:
shareen_G schreef:Als je nu eventuele aankopen voor je onderneming doet zorg er dan voor dat op de factuur de btw vermeld staat. Kun je achteraf mogelijk ook nog weer terug vorderen.
Ook al doe ik de aanschaffen voordat het bedrijfje überhaupt bestaat? Niet dat ik nu al aanschaffen doe.
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn ja.

@pluu: als je een boekhoudpakket wilt aanschaffen kan ik je SnelStart adviseren. Makkelijk in het gebruik en niet duur.
Laatst gewijzigd door shareen_G op 08 mei 2012, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

Klinkt stom misschien, maar ik houd mijn agenda bijna volledig digitaal bij. Zou dat niet mogen dan?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

Zolang jij zorgt dat je je agenda kunt aanleveren bij de Belastingdienst ter controle is het prima.
En echt, het is al meerdere keren voor gekomen dat we discussie hebben gehad met de Belastingdienst omdat een agenda volledig met 1 pen is ingevuld.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: ZZP topic

Bericht door Voleuse »

Ik heb ook een pen die aan mijn agenda vast zit waar ik alles mee schrijf.. :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Tussen de 300 en de 1000 is mijn ervaring, maar dat was bij een ander. Vraag even na bij deze wat zijn gemiddelden en zijn inschatting voor jou zijn. :)

BTW bon vragen bij alles, idd. Dingen in de aanloop mag je ook meerekenen later, maar het moeten BTW bonnen op naam zijn. Als je bedrijf nog geen naam heeft, mag je je eigen naam gebruiken, als ik het me goed herinner.

Kijk of er in jouw regio een ondernemershuis is. Die hebben vaak hele betaalbare (want gesubsidieerde), erg nuttige cursussen voor startende ondernemers (net als de KvK, maar vaak nog wat meer toegespitst op regio en starters). Wat erg nuttig is om te doen, is om een ondernemersplan met financieel plan te maken. Ik geloof dat dat je slaagkansen met maar liefst 70% vergroot. Daarin is vooral het financiële plan belangrijk, want daarin kun je zien wat je kosten zijn (voor een 'service professional' dus vrij laag, omdat je geen winkelpand of magazijn hebt) en hoeveel je dus (per klant en per kwartaal/jaar) moet verdienen om rond te komen. Als je daar zicht op hebt, sta je al een stuk sterker dan een heleboel andere starters. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Ja, die vind ik ook stom. Sommige agenda's hebben een gleufje voor pennen, dan heb je altijd dezelfde pen erbij. Maargoed, ik ga een Google-agenda speciaal hiervoor aanmaken, heb ik al besloten. :)

@pluu: tnx voor de tip! Niet te creatief. Nu heb ik amper inkoop (misschien eens een keertje een geboortebal of wat visitekaartjes) en maar 1 product (een begeleidingstraject). Is het dan haalbaar om het zelf te doen? Ik denk dat zo'n boekhouder ook de slimme regeltjes en voordeeltjes weet die ik niet weet. Ik heb niet veel hieraan te besteden natuurlijk, maar ook amper opstartkosten. Zelfs de site maak ik zelf.

@ravelijne: oeh! Dat wil ik wel ja! Ga ik opzoeken!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Het zijn idd de regeltjes en handigheidjes die je geld besparen (en hoofdbrekens ;) ). Als jij het geordend aanlevert en de stapel klein is, blijven de kosten ook laag, dus ik denk dat je je daar nauwelijks een buil aan kunt vallen. Je hebt een PB. :)
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

De tijd die je hier nu aan besteed mag je ook meetellen ;)

En verder heb je ook te maken met bankkosten, telefoonkosten, internetkosten, diverse abonnementen en afschrijvingskosten.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Ok, maar van het UWV mag ik nu nog niet beginnen toch? Dus hoe schrijf ik de uren van vandaag nu weg? Want vandaag ben ik er echt veeeel mee bezig geweest...
Plaats reactie