De wondere wereld van de keukentechniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Yay! Wat fijn voor jullie! Hoe ben je eraan gekomen?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Mack »

Een goeie vriend had 'm nog staan en we mogen 'm gratis hebben. :D
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door chell »

Help! Ons nieuwe huis is geweldigfantastischmooi en heeft een prachtige nieuwe keuken, met beweeg- en aanrechtruimte! Ik ben dus in principe een gelukkige chell...máár.....er zit 1. een keramische kookplaat in en 2. een combi-magnetron :nopompom:

Van die magnetron heb ik al besloten dat ik er als test wel een keer cake in bak en een lasagna maak ofzo en dan besluit of hij aanblijft als oven of dat er een losse oven bijkomt (of ik gewoon het hele inbouwding eruit ruk en vervang), maar van die kookplaat ben ik niet zo 1,2,3 af. Ik kook al mijn hele leven op gas, dus dit wordt een uitdaging.

Wie heeft tips? Hoe voorkom je dat niet alles aanbrandt of overkookt? En hoe zit het nou met pannen? Moet ik alles in de kliko mikken of kunnen de pannen gewoon nog mee (iets met dat ze een vlakke bodem moeten hebben toch?)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door juffie »

In ons vorige huis zat ook een keramisch fornuis, en jemig, wat moet ik nu weer wennen aan gas... :lol:

Het lastigste vond ik dat wanneer je je pitten uitdraait, dat niet betekent dat het ook koud is. Ik heb mezelf dus aangewend om de pan op een koude pit te zetten, of op een onderzetter op het aanrecht. Op tijd het 'gas' uitdraaien zodat het langer doorsudderde vergat ik standaard.

Nieuwe pannen is in principe niet nodig, tenzij ze echt zo krom als een hoepel zijn, want dan hebben ze niet genoeg grip en glijden ze. Voor inductie heb je nieuwe pannen nodig.

Op keramisch koken is eventjes wennen, maar ik was er vrij rap aan gewend en je weet hoe graag ik kook.
Wat ik overigens heerlijk vond was dat ik na het koken zo klaar was met schoonmaken, pitten schuren zoals nu en alles ontvetten enzo duurt veel langer dan een sopje over een gladde plaat..
MILF :grin_ani:
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door leonietje »

Ik heb wel geleerd dat je gladde bodems moet hebben omdat je plaat anders stuk kan gaan. Als je de pannen op een glasplaat zet en je geeft ze een zwiep en ze gaan niet tollen zijn ze nog plat genoeg.
dbj

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door dbj »

Ik heb nooit anders gedaan dan gewoon op aardgas.
Toen ik in een begeleid wonen project kwam, was daar inderdaad zo'n keramische kookplaat. Gas was er bewust niet vanwege brandrisico.
Maar heb daar geen enkel probleem mee gehad, maar ook geen aangebrande pannen... :)

Nu ik gewoon weer lekker zelfstandig woon, doe ik het op zo'n gastoestelletje van de Action.
Veel goedkoper dan aardgas gebruiken omdat de kookplaat het enige is wat op gas werkt in mijn huis.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

Juffie was me al voor. Inderdaad: wees erop bedacht dat er heel veel restwarmte in de kookzones blijft hangen. Als je het 'vuur' uitdraait blijft je pan rustig doorkoken. Zorg dus dat je een paar onderzetters paraat hebt. Ik heb bij ex regelmatig de rookmelder doen afgaan omdat ik de pan liet staan. Houd ook rekening dat keramisch langzaam opwarmt (verschilt wel per kookplaat.

Verder moeten je pannen vooral vlak zijn. Keramisch draagt zijn warmte over door fysiek contact tussen panbodem en kookplaat. Kromme pannen nemen de warmte slecht op en gaan ook wiebelen en tollen. Behalve dat zijn eigenlijk alle pannen wel geschikt voor keramisch koken. Eén ding dat je niet meer moet doen, als je het al deed, is hete koekenpannen onder de koude kraan houden. Daar trekken ze snel krom van. Voor inductie is het belangrijk dat je pannen voldoende magnetisch zijn. Dat de bodems zwaar en vlak genoeg moeten zijn is om de beveiligingselektronica in de kookplaat tevreden te stellen. Dat je voor inductie andere pannen nodig hebt is lang niet altijd waar.

Wat voor combi heb je? Er is best wel verschil in combimagnetrons. De betere zijn eigenlijk gewoon ovens met een magnetronfunctie erin. Deze hebben vaak een ruime inhoud, waar een ovenschaal in past en geen draaiplateau. Bij de kleine combi's is het vaak andersom: dan is het een magnetron waar ergens een verwarmingselement ingeduwd is. Die presteren een stuk minder en hebben meestal een hele kleine inhoud.

@Juffie: het is een gebruiksvoorwerp, er is maar één manier om je fornuis als nieuw te houden: magnetron- en afhaalmaaltijden eten. Op de vangschaal komen krassen, de branderkelken verkleuren en op de branderdeksels en pandragers gaat vet inbranden. :twisted: :mrgreen:
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door chell »

Hmm, oké. De meeste van mijn pannen zullen dan nog wel oké zijn, hoewel ik twijfel aan de koekenpannen. Kwestie van uitproberen maar. Evenals het koken zelf dus :mrgreen:
Ik vind het wel jammer, had liever gas gehad, maar goed, ik heb wél eindelijk aanrechtruimte en daar word ik toch ook echt wel heel blij van :)

Wat voor combi het precies is weet ik niet. Ik ben natuurlijk nog maar 1x binnen geweest. Het is een Pelgrim, maar geen idee welk type precies. Ga ik donderdag als we de sleutel hebben natuurlijk meteen nader bekijken. Ik gebruik een oven echt heel erg veel, dus dat ik er fatsoenlijk in kan bakken is echt wel een must. Ik vind 'm sowieso eigenlijk al te klein, hoe groter hoe beter, want ik gebruik de oven best vaak tweelaags ook. Maar ja...dat mooie grote fornuis is voor als ik later écht écht écht groot ben. En anders dus maar een losse oven erbij ;)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Mack »

Beestje is ook heel erg van het gas voor koken. Ook eigenlijk voor de oven maar daar kunnen we beter leven met een compromis.
Ik kan wel ok met de verschillende vormen van elektriek overweg behalve voor een ding, onze wok.
We hebben zo'n dunne plaatstalen wok en die kan echt alleen maar op een gaspit. Ook omdat je bij wokken af en toe even heel snel heel veel hitte wil hebben en daarna weer rustig an wil gaan.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door kitten »

Ik kan prima bakken in mijn combi, maar ik doe het weinig, om twee redenen. De gasoven is groter en de combi is tevens magnetron en als ik daar dan iets in bak, dan kan ik niet meer tegelijkertijd iets nuken. Sausje of zo. Maar qua bakkwaliteit doet mijn combi eigenlijk niet onder voor mijn gasoven.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Iemand enig idee waar je pannetje van 15 cm doorsnee met glazen deksel en dikke bodem kunt kopen? Punt twee en drie zijn niet zo'n probleem, maar de maat lijkt vrij zeldzaam (nog een maatje kleiner dat de meeste kleine pannetjes). Ik heb namelijk net het deksel van Zarath's geliefde rijstkookpannetje stuk laten vallen... :(

Edit: @Chell hoe bevallen de kookplaat en de combi-magnetron nou? :)
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door JJV »

Bol.com heeft twee 15 .. meer 16 en 14 idd...
~\v/~
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door chell »

Zowel de kookplaat als de combimagnetron hebben me aangenaam verrast :) Het keramisch koken is wennen, maar minder irritant dan ik dacht. En het heeft ook voordelen, zo'n plaat, want ik kan er ook makkelijk borden op warmen of andere dingen warm houden zonder dat ze aanbakken als ik 'm op standje 1 heb. Het lastigste vind ik nog dat mijn pannen langzamer opwarmen en ik soms echt te snel mijn spul in de pan gooi voor ie goed heet is. En ik heb wel een keer rijst over laten koken omdat je hem niet even lager kan draaien. Maar het valt me alles mee. Oh, tis heerlijk schoonmaken ook! Flats, flats, doekje erover, klaaaar!

De oven doet het ook goed! Ik heb er laatst echt prachtige kippetjes in gebraden <3 Hij is qua temperatuur 10x stabieler dan mijn oude oventje. Alleen het formaat. Dat is écht écht écht jammer.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

15 cm heb ik nooit gezien. Het is eigenlijk altijd 14 cm of 16 cm wat er wordt gemaakt.

Wat zoek je precies: roestvast staal, anti-aanbak, of glas. In dat laatste heb je bijvoorbeeld deze: http://www.kookwinkel.nl/40335" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; behalve dat ze bij dat bedrijf nog niet weten dat pyroflam kwalificeert als glas.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

JJV, Bol geeft mij alleen een keramische sauspan van die afmetingen en 14 zou ook wel okay zijn. Linkje?

Tof, Chell! Dat bordenwarmen klink superhandig. :)

Daantje: Dan is het waarschijnlijk eigenlijk 14 (zie nu dat hij idd ietsje wijder is bij de rand boven). Ik zoek RVS (op het origineel staat 18/10) met een dikke bodem en een glazen deksel. Denk dat keramiek niet zo handig is op gas of supergeschikt voor rijst e.d.? In ieder geval geen anti-aanbak. Hoe dichter ik bij het origineel kom, hoe minder sip Zarath gaat zijn als ik het hem vertel als hij vrijdag terugkomt uit Frankrijk...

Thanks voor het meedenken, in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Ravelijne op 06 jul 2015, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie