De wondere wereld van de keukentechniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
DomDan

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door DomDan »

Een "echte" soeppan is een geëmailleerde pan met dikke bodem (je weet wel, van die lelijke witte). Erwtensoep is ook wel een lastige, ik maak zelf kippensoep en tomatensoep/tomaten-groentesoep in een standaard pan zonder probleem.
Afbeelding
Dit is een pan van de Blokker, denk aan euro of 20 (als je online shopt).
Laatst gewijzigd door DomDan op 24 nov 2014, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
lotus {P}

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door lotus {P} »

Ben ik ook benieuwd naar. Mijn erwtensoep was laatst ook aangebrand, ondanks dat ik zelfs een sudderplaatje heb gebruikt
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Jezebel »

De enige manier waarop erwtensoep bij mij niet aanbrandt is als ik hem in de hooikist doe. Dus kort verhitten, en als ie aan de kook is ingepakt door laten sudderen (maar dan zonder hittebron). Maar tijdens dat verhitten moet ik dan wel continu blijven roeren, anders brandt het inderdaad aan...
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Ik heb van die metalen pannen met een dikke bodem (dat je dus ook kan zien dat het wel bijna een centimeter dik metaal is aan de onderkant) en daar gaat het prima in. Voor sommige dingen zoals Chell's Pastasaus doe ik daar nog een sudderplaatje onder.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Bericht door eireann »

Sudderplaatje was ook mijn idee
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

DomDan schreef:Een "echte" soeppan is een geëmailleerde pan met dikke bodem (je weet wel, van die lelijke witte). Erwtensoep is ook wel een lastige, ik maak zelf kippensoep en tomatensoep/tomaten-groentesoep in een standaard pan zonder probleem.
Dit is een pan van de Blokker, denk aan euro of 20 (als je online shopt).
In pannenland hebben de pannen zoals jij afbeeld een dunne bodem. ;)

Ik kan je van soeppannen voorzien in een stuk of 10 kleuren en in diverse maten. Als je voor geëmailleerd kiest is gietijzer echt veel beter dan plaatstaal. Met hele aanbrandgevoelige dingen, zoals snert, is zelfs dan een sudderplaat aan te raden, dat of je pan in de oven zetten. Een roestvrij stalen soeppan (kookpan, maar dan smaller dan dat ie hoog is) met een flink dikke bodem kan ook goed voor snert. Ik pak zelf graag mijn gietijzeren pan ervoor.

Voor snert raad ik aan het vuur zo laag mogelijk te zetten: alleen voor het aanzetten van de prei en het vlees even warm maken. Daarna vuur helemaal laag, knolselder, wortel en erwten erin en de pan volgieten met koud water en lekker laten staan op een klein vuurtje. Eventueel met een sudderplaat ertussen. En af en toe roeren. De laatste keer dat ik het maakte begonnen de erwten pas na een uur of 3-4 zacht te worden.

Die dikke holle sudderplaten van Dille en Kamille doen het trouwens uitstekend.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Vraagje: Ik doe meestal ui fruiten en vlees aanbakken apart in een koekepan, en dan met een beetje heetwater er bij alles over in de soeppan die dan lekker op laag kan blijven staan. Zijn daar nog voor/nadelen aan tegenover alles in één pan?

Edit: hooikist doe ik trouwens ook vaak. Geen (aan)brand-gevaar, lekker zuinig en het werkt ook goed. :)
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door cinderella »

Ik heb zelf laatst een roestvrijstalen soeppan van een liter of 8-10 gekocht. Tweedehands, dus er stond niet op hoeveel het precies is. Nog niet gebruikt voor erwtensoep. De laatste poging was in een snelkookpan (want dat was toen de grootste die ik had) zonder sudderplaatje. Dat was een dun laagje bruin aan de onderkant. Ik vraag me af of een dun laagje aanbranden wel te voorkomen is. Tenzij je bereid bent om continu te roeren.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef:Vraagje: Ik doe meestal ui fruiten en vlees aanbakken apart in een koekepan, en dan met een beetje heetwater er bij alles over in de soeppan die dan lekker op laag kan blijven staan. Zijn daar nog voor/nadelen aan tegenover alles in één pan?
Als je het in dezelfde pan doet neem je alle smaak van het aanbakken mee in je soep. Het scheelt je ook nog een pan afwassen.
cinderella schreef: Ik vraag me af of een dun laagje aanbranden wel te voorkomen is. Tenzij je bereid bent om continu te roeren.
Pan met goede bodem + sudderplaat + klein vuurtje + af en toe (niet eens continue) roeren = aanbakselvrije snert.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Mack »

Wij kunnen kiezen tussen een kick-ass gietijzeren pan (thnx Ravelijne!) en onze sjiek-de-friemel-op-de-rommelmarkt-gescoorde "koperen" pan.
Die laatste geleid de warmte als een malle. Vuur eronder en binnen no-time kun je de zijwand niet meer aanraken. Perfect voor de pastasaus en stoofschotels.
Snert hebben we nog niet geprobeerd dankzij een aversie daarvoor bij Beestje.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door juffie »

En nu ben ik dus erwtensoep aan het koken. :yummie:

Heel veel, morgen klaar. Dus locals die zin hebben...
MILF :grin_ani:
DomDan

Bericht door DomDan »

Ik dacht dat ik goed zat @Daantje
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door kitten »

juffie schreef:En nu ben ik dus erwtensoep aan het koken. :yummie:

Heel veel, morgen klaar. Dus locals die zin hebben...
Hihi! Hulptroepen naar binnen lokken. Doin' it right! :banana:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door juffie »

;)
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Mack »

En wij hebben weer een oven! :static:

Nu nog een tafeltje maken zodat 'ie mooi onder onze kookplaat past... Eindelijk weer lasagna, pizza's, pompoen-taart, forel, ehhhh.... en nog veel meer.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie