Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Mack »

Zonnepanelen zijn een redelijk goed lange termijn investering op dit moment.
Het is wel handig om te controleren hoe goed dat past met de ligging van je huis.
Ook moet je er rekening mee houden dat vanaf 2023 de saldering (geld krijgen voor wat je teruglevert aan het elektriciteitsnet) wordt afgebouwd.
Een van de mogelijkheden is het voorbereiden of meteen installeren van een huisaccu. Daarmee vang je de energie op die overdag wordt opgewekt om die s'avonds te gebruiken. Over de energie die je zelf opwekt betaal je (voorlopig) geen BTW.
Als je een eigen parkeerplek voor je auto hebt is het ook handig om die voor te bereiden voor elektrisch rijden. Op zijn minst daar ruimte voor reserveren in de stoppenkast.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door thaliya »

Van de saldering had ik gelezen, stond een hele uitleg op Tweakers. Ik denk dat ik via Eigen Huis maar een bedrijf benader om een inschatting te maken wat handig is. Zo'n accu is heel duur begreep ik en een korte levensduur. Eigen parkeerplek heb ik helaas niet
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Mack »

De levensduur van accu's is behoorlijk lang als je ze goed behandeld. Er zijn al BMSen (Battery Managment System) die je kan instellen om de lading tussen 20% en 80% houden wat de levensduur verveelvoudigt. Ik ga uit van 10 tot 20 jaar.
Ze zijn inderdaad nog wat prijzig maar de prijzen dalen snel doordat de technieken verbeterd worden en de productie sterk toeneemt.
De prijs per kWh is nog maar 10% van wat het voor 2010 was en die prijs gaat nog verder dalen. Ik zou moeten gaan rekenen wanneer het omslagpunt met saldering komt maar dat het komt is zo goed als zeker. Een bijkomend voordeel is dat als er een stroomstoring komt je de kans hebt om essentiële spullen zoals een koelkast/vriezer in werking te houden.
Daarom is het op z'n minst handig om de aansluitingen daarvoor voor te (laten) bereiden.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie