Wereldnieuws

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Ik ben heel blij dat ik gegaan ben. De hoeveelheid mensen was indrukwekkend, de speeches kwamen binnen. De stilte waarin iedereen z'n vuist hief geeft me nog kippenvel. Het is jammer hoe het is geëindigd en dat het nu in de media weer alleen maar gaat over 'geen afstand'. Mensen deden hun best, maar de crowdcontrol was beperkt en op bepaalde plekken klonterden de mensen toch bij elkaar. Met name in de buurt van het podium. Logisch want je wil het toch horen. Een kilometer verderop gaan staan en de speeches niet horen voelt dan toch een beetje alsof je niet meedoet. Eigenlijk zou je het geluid gewoon op een andere manier moeten kunnen volgen.

En de politie was echt gewoon eikelig aan het doen met hun ME busjes. Vinden ze het gek dat er dingen uit de hand lopen dat op het moment dat er opgeroepen wordt te vertrekken aan alle kanten ME en héél veel politie aan komt rijden en ze een beetje tussen de mensen door gaan scheuren. Bereden politie, the works. Ik werd er zelf gewoon ook bozig en narrig van. Kreeg echt de neiging om te blijven staan. Het was onnodig intimiderend. Laat die busjes lekker nog even om de hoek in de steeg staan (je weet dat ze er zijn natuurlijk).
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Ja ik vond de politie ook naar. Ik ben ook eens naar een klimaat demonstratie geweest en dat was echt heel anders, nauwelijks een politie agent gezien daar. En hier waren ze echt zo overduidelijk aanwezig met de busjes met een metalen kooi voor de ramen. Het was alsof ze al verwachtten dat het uit de hand zou lopen. Ik werd dr echt nerveus van. Geloof dat ik nu een beetje gevoeld heb hoe het is als je bij voorbaat al verdacht bent en dat is echt driedubbel ironisch.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Wereldnieuws

Bericht door kitten »

Dankjewel dat jullie gegaan zijn. :kiss:
Deleted User 2176

Re: Wereldnieuws

Bericht door Deleted User 2176 »

Dank voor het verslag zoals jullie het ervaren hebben.

Zoals gewoonlijk ga ik af op hetgeen op tv te zien was en wat er op de radio werd gezegd. Voor mij zijn zulke bijeenkomsten veeeeels te druk. Er werd gezegd dat het podium op de verkeerde plek zou staan. Mensen komen vanaf het Centraal Station en het eerste wat ze zien is het podium en daar wil men dan allemaal gaan staan om de toespraken te kunnen volgen. Klinkt logisch in mijn beleving.
Geen idee overigens of je op de brug ook de toespraken nog goed kon volgen, maar idd wel de verbazing dat de brug niet afgesloten werd voor het verkeer. Dat zegt volgens mij iets over prioriteiten...

Tegelijk dien ik ook op te merken dat de media alleen datgene laat zien wat zij willen laten zien. En dan krijg je dus vooral info over het onvoldoende afstand houden, ondanks oproepen vanaf het podium, en het besluit van de burgemeester. Over de feitelijke inhoud van de demonstratie is de info erg karig en het lijkt wel bijzaak te zijn.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Het is jammer dat de boodschap ondersneeuwt. Het was ZO indrukwekkend. ZOVEEL mensen. Het doet je een heel klein beetje vertrouwen in de mensheid teruggeven. Ik vond het zelf ook echt voelen alsof ik, als witte vrouw, alle mensen met een andere huidskleur daar even een hart onder de riem kon stoppen ofzo. Slaat nergens op misschien, maar goed.

Wij stonden op de brug, aan het begin, op een rustig stuk en behoorlijke afstand van het podium en konden het daar nog prima horen (er staan genoeg hoge gebouwen om het geluid ver te dragen). Maar de Erasmusbrug is 800 meter lang, dus als je verderop op de brug stond hoorde je niets meer van de speeches. En ik weet niet hoe het op De Boompjes was, daar waren ook mensen. Plus dat het logisch is dat mensen het centrale punt opzoeken, dáár is het tenslotte. Wij hadden eerst ook een beetje het gevoel voor spek en bonen op de brug te staan toen het er nog vrijwel leeg was. Dat viel uiteindelijk heel erg mee en we stonden daar uiteindelijk super fijn.

Het klopt inderdaad dat het podium eigenlijk verkeerd stond. Het klonterde daar bij het kruispunt vanuit het centrum enorm samen. Als daar meer crowd control was geweest had je mensen wellicht nog verder kunnen verspreiden. Maar ja, regel het maar ff! Er wordt hier geen eventbeveiliging voor ingezet die crowd control als core business heeft. Dit doen gewoon vrijwilligers. En ik heb tijdens al mijn jaren vrijwilligen bij Serious Request echt wel geleerd dat crowd control een vak is. Ik heb daar zelf zóveel geleerd van die beveiligers.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

chell schreef: 04 jun 2020, 12:49 ... alle mensen met een andere huidskleur daar even een hart onder de riem kon stoppen ofzo. Slaat nergens op misschien, maar goed.
Dat voelde ik ook. Vooral die jonge gastjes van een jaar of 13, 14. Die komen dan langsfietsen met een hun hippe kleren en met n telefoontje in de hand en dan hoop ik maar dat ze zien dat ze niet opgroeien in een land en stad vol tegenstanders. Dat ze wel degelijk mensen zien en kennen die iets anders van ze denken dan 'dat zal wel opgroeien voor galg en rad'. Maar goed, daar moeten we meer voor doen dan alleen 'ns met een bord gaan staan.

Blij dat ik gegaan ben in elk geval. Nu gewoon weer een paar weken binnenblijven.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Wereldnieuws

Bericht door Crownless »

Zaterdag is er een demonstratie in Eindhoven. En ik durf niet want corona. 😔

Ik kocht in plaats daarvan het e-book witte onschuld van Gloria Wekker (paradoxen van kolonialisme en ras) om meer te leren over racisme in Nederland. Zodat ik hopelijk minder blind ben in de toekomst.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Deleted User 2176

Re: Wereldnieuws

Bericht door Deleted User 2176 »

Nederland is niets beter dan de USA wat dit onderwerp betreft.
Zelfs onze overheid maakt zich schuldig aan racisme :oops: :oops:

Alleen noemen ze het geen racisme maar ethnisch profileren. En dan volhouden dat dit toch echt iets anders zou zijn dan racisme...
De politie hier doet er net zo goed aan mee, maar ontkennen dat met nadruk, al erkennen ze inmiddels schoorvoetend dat het toch weleens incidenteel voorkomt. En ook de Belastingdienst doet willens en wetens aan racisme, oh wacht, ook dat noemen ze ethnisch profileren. Eerst heel lang volhouden dat de Belastingdienst geen vooroordelen kent, maar nu blijkt dus dat ze daar ook schuldig aan maken. Hoef ik alleen maar de kindertoeslag te noemen.

Dat zijn volgens mij toch echt serieuzere kwesties dan de jaarlijks terugkerende ophef over Zwarte PIet, in de laatste maanden van het jaar.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Bij het rotterdamse protest was het online te volgen @Crownless. Misschien is er in Eindhoven ook een manier om er virtueel bij te zijn als je wil dat je meetelt in de cijfers. Boeken lezen en petities tekenen en posts sharen van donkere mensen is trouwens ook allemaal een legitieme vorm van actievoeren.

Ondertussen heeft onze premier toegegeven dat Zwarte Piet misschien toch niet meer kan zo. Hij onderneemt geen actie verder maar voor iemand die er campagne op heeft gevoerd dat we maar gewoon normaal moeten doen vind ik t al heel wat. Protesteren helpt :).
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Ik vind het echt héél goed dat de premier heeft gezegd! Mooi voorbeeld van voortschrijdend inzicht, want dat is echt belangrijk.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door Mack »

dbj schreef: 04 jun 2020, 22:55 ... Dat zijn volgens mij toch echt serieuzere kwesties dan de jaarlijks terugkerende ophef over Zwarte PIet, in de laatste maanden van het jaar.
Nee, dat denk ik niet. Het zijn allebei uitingen van de zelfde mentaliteit. Net zoals dat "grappig bedoelde" corona-liedje van Lex Gaarthuis.

"Wij" vs "hun" ... van Zwarte Piet naar die grappen naar etnisch profileren naar hooligan gedrag naar "potenrammen". Het is een glijdende schaal. :nopompom:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Wereldnieuws

Bericht door JJV »

chell schreef: 05 jun 2020, 10:06 Ik vind het echt héél goed dat de premier heeft gezegd! Mooi voorbeeld van voortschrijdend inzicht, want dat is echt belangrijk.
Ik vind 't dan wél jammer dat 'ie 't heeft over mensen die zichzelf niet als racist zien.
Das nou net de opt out die er niet toe doet.

( ik zie mezelf ook niet als ouwe viezerik. Wink Wink nudge nudge)
~\v/~
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Wereldnieuws

Bericht door phedre »

Laat ik openen: Biden verkozen als president van Amerika!

ik ben totaal niet politiek onderlegd, al helemaal niet over Amerika, en ik weet ook dat Trump goede dingen gedaan schijnt te hebben, maar heb gewoon zo'n hekel aan die vent, blij dat die weg is (gaat)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Ik zou echt niks goeds kunnen verzinnen wat die man heeft gedaan wat een andere president niet net zo goed of beter had kunnen doen. Ik ben opgelucht dat Trump niet is herkozen. Maar ik ben nou ook niet echt blij met Biden ofzo. Mijn vriend is Amerikaans en zo links als maar zijn kan, en hij is bang dat doordat Biden zo 'moderate' is (dus voor Nederlandse begrippen rechts), de meer linkse beweging (Bernie Sanders bijv.) nou een stille dood sterft. Maarja goed, ik woon dr niet en ik hoop vooral dat ze het klimaat wat minder hard gaan kapotmaken met Biden.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

Ik ken je vriend verder niet, maar ik ben het met hem eens. Biden is een typische 'groot-geld-gaat-voor' establishment-kandidaat en de democraten kiezen er eigenlijk steeds voor om een beetje verder naar rechts te leunen in de hoop kiezers van de republikeinen af te snoepen, maar daarmee laten ze hun eigen linkervleugel vallen. Er komt een moment dat dat niet houdbaar meer is, maar doordat het een twee-partijenstelsel is duurt dat heel lang. Ben benieuwd of de democraten dit inmiddels ook zijn gaan inzien, of dat ze alleen maar fatsienlijk blijven in vergelijking tot de repubs.

En Trump was afwisselend ineffectief en destructief. Ben benieuwd of er het een en ander aan discriminatoire en natuurvernietigende zaken weer teruggedraaid kan worden.

Nu is het vooral afwachten of de Dems in januari er een senator of twee bij kunnen krijgen, en wat er gaat gebeuren met de Supreme Court. Dat zal veel van de slagkracht van Biden / Harris bepalen.
Plaats reactie