Wereldnieuws

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Wereldnieuws

Bericht door Daantje »

Daantje schreef: 31 mei 2020, 10:08 [...] activisten die me een schuldgevoel aanpraten dat ik niet activistisch genoeg ben. [...]
Toevoeging: ik wil hier niet mee tone-policen. Het is iets dat ik zulke taal snel op mezelf betrek, ik ben gevoelig voor taal als: "Wanneer je hier boos over bent, maar niet protesteert tegen etnisch profileren bij de NL politie dan..." Dat soort taal zie ik veel gebezigd worden.

Ik voel me dan persoonlijk aangesproken in plaats van die uitspraak in algemene zin op te vatten. Ik had dat bijvoorbeeld ook met mijn weekje vakantie in April. Daar voelde ik me schuldig over toen er nadien een algeme oproep van werkgever was om zoveel mogelijk facturabel te zijn in een economisch zware tijd. Ook al had ik die week geboekt ruim voordat het virus in Nederland was.

Ik kan beter even op een nieuws en media dieet. Niet alleen mijn activistische Twitter feed staat er vol hiermee, mijn tech feed ook omdat ik daar een aantal Amerikanen volg.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

Daantje schreef: 31 mei 2020, 10:08 Kunnen wegkijken van onrecht omdat je er geen last van hebt is een privilege. Maar de energie en de mentale capaciteit om boos te zijn over dat onrecht en er iets aan te doen is dat in mijn ogen net zo.
Mooi voorbeeld van intersectionaliteit: hoe minder jijzelf / jouw familie en vrienden door het geweld geraakt wordt / worden, hoe meer je je energieniveau en stemming kunt laten bepalen of je er wel of niet actief iets mee wilt doen. Die afweging zal voor iemand die in Amerika woont, zwart is en chronisch vermoeid is of reuma heeft en al een broer en een vader kwijtgeraakt is heel anders uitpakken dan voor een witte Hollander die zonder dat al moeite heeft zijn / haar / diens stemming boven het nulpunt te houden en voor wie het een ver van diens bed show is.

Ik ga als het ding eenmaal binnen is met heel erg veel plezier de door Donald Trump getekende "stimulus check" aan een pro-BIPOC / pro-LGBT-organisatie doneren. Kleine moeite, groot plezier + dikke middelvinger.

De video's kijk ik sowieso niet. Ik heb genoeg ervaring met Amerikaanse politie om te weten dat het bijna zonder uitzondering fascistische machtswellustelingen zijn.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door Mack »

Daantje schreef: 31 mei 2020, 11:24
Daantje schreef: 31 mei 2020, 10:08 [...] activisten die me een schuldgevoel aanpraten dat ik niet activistisch genoeg ben. [...]
Toevoeging: ik wil hier niet mee tone-policen. Het is iets dat ik zulke taal snel op mezelf betrek, ik ben gevoelig voor taal als: "Wanneer je hier boos over bent, maar niet protesteert tegen etnisch profileren bij de NL politie dan..." Dat soort taal zie ik veel gebezigd worden.

Ik voel me dan persoonlijk aangesproken in plaats van die uitspraak in algemene zin op te vatten. Ik had dat bijvoorbeeld ook met mijn weekje vakantie in April. Daar voelde ik me schuldig over toen er nadien een algeme oproep van werkgever was om zoveel mogelijk facturabel te zijn in een economisch zware tijd. Ook al had ik die week geboekt ruim voordat het virus in Nederland was.

Ik kan beter even op een nieuws en media dieet. Niet alleen mijn activistische Twitter feed staat er vol hiermee, mijn tech feed ook omdat ik daar een aantal Amerikanen volg.
Die feeds zijn eigenlijk gericht op emotionele chantage (net zoals zoveel "goede doelen" reclames) en dat werkt, zeker bij zo'n empathische spons als jij bent, als een speer. ¯\_(ツ)_/¯

Ik denk dat het een prima idee is om even een media pauze in te lassen t/m (pak 'm beet) begin november of misschien zelfs januari '21.
Kun je tegen die tijd eens kijken wat er nog van de VS over is.
:aai:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

Woensdag protesteren in R'dam. Ga m'n fotokarton maar gebruiken voor een bord. En n masker op, natuurlijk.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Ik zou op zich ook wel willen. Maar twijfel wel, als ik zie hoe druk de Dam nu is. Moet trouwens ook werken maar daar is wel een mouw aan te passen.
Het zou me niks verbazen als ze Rotterdam en Den Haag gaan verbieden vanwege de drukte nu in Amsterdam..
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Wereldnieuws

Bericht door Crownless »

Ik denk niet verbieden (want demonstreren is een grondrechtelijk iets) maar ik zou graag zien dat op toegangswegen mensen wordt gevraagd om nog eens na te gaan of ze echt willen, want er staan al x honderd mensen.

Ik zou mensen die gaan demonstreren wel willen vragen om daarna in zelfquarantaine te gaan. Want juist zingen en scanderen zijn activiteiten waarbij veel virusdeeltjes zich makkelijk verspreiden (koorrepetities bleken besmetting hotspots). Dus misschien liever een stille tocht?

Ik vind het lastig, want ik wil ook geen tweede corona golf over 2 weken.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

Dat zijn hele terechte zorgen / vragen, denk ik. En ik kan niet voor anderen spreken. Voor mezelf is het wel zo dat ik vind dat demonstreren iets anders is dan andere bijeenkomsten in de openbare ruimte - iets wat je onder normale omstandigheden al alleen maar doet omdat de samenleving je heel veel aangaat. Ik heb dus goede hoop dat mensen die zelfs nu nog gaan demonstreren verstandig genoeg zijn om idd zoveel mogelijk aanvullende voorzorgsmaatregelen te nemen. Het zal voor mijn familie wel lastig te verteren zijn - had ze net verteld dat ik qua verjaardag nog even niets ga vieren, en dan nu dit wel doen. Maar goed, er zat schijnbaar zondag in Rotterdam alweer een agent op de nek van een donker gekleurde medelander en ik zie alweer eindeloos veel mensen roepen dat we in NL heul niet racistisch zijn, dus ik ga niet voor de lol, of zo :( Had liever geen protest gehad.

Verder ben ik heel benieuwd naar over een week of drie. Als we zometeen een onverhoopt misschien toch tweede stijging gaan zien - gaan we dan gaan eerlijk gaan kijken naar iedereen? Dus de frisbee-gooiers in parken en de terrashangers (van wat ik kan zien lijkt het er niet op dat men met kleine clubjes komt en onderling afstand houdt) en de toch-alvast-even-weg mensen en de het-is-nog-niet-verplicht-dus-ik-draag-geen-masker-in-de-trein, of gaan we dan alleen met een gemakzuchtig dat-waren-zij-natuurlijk-dat-vieze-linkse-uitschot-vingertje wijzen naar de mensen die demonstreerden, (want dan mogen de ondernemers lekker blijven verdienen en kunnen Henk en Ingrid alsnog gewoon naar de camping op 1 juli)?

Goed. Tot zover de bijdrage van uw knorrige forumradicaal, die met bovenstaande niemand hier op het forum probeert aan te vallen / bekritiseren of anderszins oncomfortabel te maken. Ik heb gewoon de pest in dat dit nu weer / nog nodig is en dat er zoveel herhaling van zetten is over 'maar vreeeedzaam protest', en ' jamaar je moet begrip willen kweken en niet boos zijn want dat is ongemakkelijjjjk' en meer van dat soort gratuite argumenten die we al sinds de jaren 60 hebben ontkracht.

Er heeft gewoon nog nooit iemand gelijke rechten gekregen door er alleen maar heel liefjes en beleefd om te vragen.
Deleted User 2176

Re: Wereldnieuws

Bericht door Deleted User 2176 »

Wat je nu leest op social media over Halsema kon je verwachten. Haar excuses gaan gewoon niet op. Er was al een akefietje met haar zoon die rondliep met een vuurwapen uit de ambtswoning en voeg daarbij het feit dat Halsema al op een eerder moment gezegd heeft het boerkaverbod niet te zullen handhaven. Dat zijn geen zaken die passend zijn voor het burgemeesterschap.
Het vervelende van de politiek is dat ze allemaal hun eigen agenda hebben en hun belangen in diverse ondernemingen. Doorgaans als lid van raad van bestuur of iets vergelijkbaars. En de vele commissies waar men deel van uitmaakt. Vriendjespolitiek word het wel genoemd.

Neem nou bv de burgemeester van Den Haag. Die weet wel wat handhaven is. Dat hebben al kunnen zien met de vreugdevuren die niet mochten plaatsvinden. En in de voorbije weken met diverse demonstraties werd er gewoon gehandhaafd. Geen 1.5m afstand houden werd beloond met de bekende coronaboete van 400 euro. Doorgaans in combinatie met vele aanhoudingen. Ik denk toch echt dat het aan de burgemeester ligt of er wel/niet opgetreden wordt inzake het zich niet houden aan de coronaregels.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wereldnieuws

Bericht door pluis »

Het boerkaverbod is een vorm van discriminatie op geloof, dat bij grondwet verboden is. Dat stukje racistische symboolvervolging had nooit ter tafel mogen komen. Lijkt me niet meer dan logisch dat ze dat niet op haar burgers loslaat.

En dat je haar persoonlijk verwijt dat zoonlief het onklaar gemaakte pistool / de 'movieprop' van zijn vader meenam. Het zal wel weer de schuld van een vrouw zijn als een man en een jongen stomme dingen doen. Die zijn zelf nooit ergens verantwoordelijk voor, natuurlijk.

Dat ze alleen burgemeester is vanwege nepotisme mag je bewijzen. Met fatsoenlijke bronnen alsjeblieft dankjewel.

Als je dan toch bezig bent, leg me me dan ook eens uit hoe je een boerkaverbod en een maskerverplichting tegelijk moet handhaven? Iedereen verplicht het gezicht bedekken, behalve moslima's?
Deleted User 2176

Re: Wereldnieuws

Bericht door Deleted User 2176 »

Het boerkaverbod is vooral symboolwetgeving. Een probleem benoemen die er feitelijk helemaal niet is. Of dat dicriminatie is op basis van geloof, vind ik lastig om erover te oordelen. Immers, het dragen van bivakmutsen, integraalhelmen e.d. vallen ook onder deze wet.
Ik maak geen verwijten, het zijn zaken die voorbijkomen op social media waarbij steevast wordt gezegd dat Halsema telkens ermee wegkomt. Op zich kloppen genoemde feiten wel en dat zijn toch echt zaken die niet passen bij een burgemeester.

Een burgemeester wordt aangesteld door de politiek, waaruit betreffende persoon vrijwel altijd afkomstig is.
Het is niet iemand die door het volk gekozen wordt. Al willen veel mensen dat wel heel graag.
Wat betreft het verplicht dragen van mondkapjes, dat valt niet onder het boerkaverbod. Dit is een van de uitzonderingen die worden genoemd in de wet. BRON
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wereldnieuws

Bericht door Voleuse »

Ik denk dat ik ook ga pluis, als het nog doorgaat tenminste. Ik vind t ook heeel bijzonder dat FvD en PVV eerst aan het doen waren alsof de corona maatregelen allemaal overtrokken waren en nu ineens heel erg tegen het protest zijn. Ik hoop ook heel erg op geen tweede golf, maar ben stiekem ook wel trots dat er 5000 mensen zijn komen opdagen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Wereldnieuws

Bericht door Daantje »

dbj schreef: 02 jun 2020, 07:51 Neem nou bv de burgemeester van Den Haag. Die weet wel wat handhaven is. Dat hebben al kunnen zien met de vreugdevuren die niet mochten plaatsvinden.
Je bedoelt de burgemeester van Den Haag die gisteren op Scheveningen verzuimde te handhaven omdat het te druk was om in te grijpen? Je meet met twee maten dbj.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Wereldnieuws

Bericht door Crownless »

Ik vind mensen die naar het strand gaan of het park en geen afstand houden óók heel stom. En dat daar ook weinig op gehandhaafd wordt ook.

En ja, als er een piek komt, dan moeten we óók even weer die horeca dingen terugdraaien. Want we weten het dan gewoon niet.

Ik snap trouwens echt niet hoe je, als mens, 9 minuten je knie in iemands nek zet en die niet weghaalt als er herhaaldelijk wordt gezegd dat diegene niet kan ademen en "please don't kill me" zegt. Het maakt me ontzettend verdrietig.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

Virologen hebben al gezegd dat de demonstratie van gisteren niet als een super spreader event wordt gezien. Want buitenlucht, veelal toch afstand en heel veel mensen met een mondkapje. De demonstratie in Rotterdam lijkt overigens niet door te gaan. De burgemeester heeft gezegd dat er maximaal 80 mensen op het plein kunnen en dat bij meer mensen de boel wordt afgelast/gestopt. Op de radio hoorde ik dat het helemaal niet meer doorgaat.

Ik heb overigens een heel dubbel gevoel over de drukte op de Dam gisteren. Ik vind het waanzinnig dat er ZOVEEL mensen vonden dat ze dit immense probleem aan de kaak moeten stellen. En ja, juist nu. Maar ik maak me inderdaad toch zorgen over besmetting en het gevolg van een eventueel Amsterdams golfje besmettingen. Wat ik echt heel jammer vind is dat nu het oorspronkelijke topic van de demonstratie ondersneeuwt over alle mensen met een mening over Halsema/politie/handhaving.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wereldnieuws

Bericht door chell »

dbj schreef: 02 jun 2020, 07:51
Neem nou bv de burgemeester van Den Haag. Die weet wel wat handhaven is. Dat hebben al kunnen zien met de vreugdevuren die niet mochten plaatsvinden. En in de voorbije weken met diverse demonstraties werd er gewoon gehandhaafd. Geen 1.5m afstand houden werd beloond met de bekende coronaboete van 400 euro. Doorgaans in combinatie met vele aanhoudingen. Ik denk toch echt dat het aan de burgemeester ligt of er wel/niet opgetreden wordt inzake het zich niet houden aan de coronaregels.
Ehm, je bedoelt de waarnemend burgemeester van Den Haag, die bijna niet anders kon dan de vreugdevuren verbieden, omdat de vorige burgemeester dat niet deed en er bijna een ramp gebeurde... :gaap:
Plaats reactie